Citat:
Ursprungligen inskrivet av
hullan
Jo så långt är jag också med - men görs någon snabbformatering över huvud taget när jag väljer "ta bort" ?
Nu ska jag berätta att jag redan kört med "ta bort" innan jag lade upp denna tråden - och det ser ju ut som att disken blivit snabb-rensad - den ser ju "ren" ut och alla mina gamla grejor är väck.
Men jag blev bara nyfiken i efterhand på om dessa två alternativ skiljer sig? Confused...
Citat:
Ursprungligen inskrivet av
Dahle86
Ja den gör en snabb formatering
Nej om du tar bort en partition görs ingen snabbformatering, det går att lägga tillbaka partitionsinfon på samma sätt som den var så finns all data kvar, raderar man däremot mft, som är det man gör vid en formatering så försvinner adresserna till filerna, att radera partitionen raderar bara partitionstabellen men rör inte innehållet i mft.
Formateria gör man normalt när man skapar en partition.
Se det som att partitionstabellen är adressen till huset och att du sen tappar bort den (raderar partitionen) innehållet i huset påverkas inte bara för att du inte vet var det finns, tar du reda på adressen så finns allt i huset kvar när du kommer dit, om du däremot skapar nya partitioner så bygger du på samma tomt och skadar delar av det gamla huset.