Windows XP Pro vs Windows 7 Ultimate

Permalänk
Medlem

Windows XP Pro vs Windows 7 Ultimate

Otroligt nog kunde jag inte hitta en liknande tråd på forumet så jag skapade en själv.

Jag ska idag köpa en SSD och därmed installera om windows. Vad ska jag välja, w7 Ultimate 64 bitar eller wXP Pro 64 bitar?

System:
AMD phenom II x4 955 3.2 GHz (OC 4GHz)
4GB Corsair 1600MHz
AsRock M3N78D
OCZ octane 128 GB 3Gbit/s Sata 2
Gigabyte HD 6870 windforce OC

Inga XP-fanboy svar tack, jag vill ha seriösa åsikter och argument, tack på förhand.

Permalänk
Avstängd

varför funderar du ens på att välja xp?

Permalänk
Rekordmedlem

Om du nu av nån mystisk anledning ens seriöst överväger xp så undvik iallafall xp64, det var ingen höjdare ens när det var modernt, det är mycket prylar som inte stöds av det och med bara 4Gbyte ram så finns det absolut ingen anledning att utsätta sig för xp64.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Som åvan! Varför? och om du väljer W7 och ska köpa det, köp då windows 7 professional för det är mer värt än Ultimate för samma grejer om du nu inte vill ha de sista mysko-grejerna som medföljer

I XP missar du äver 64-bits vilket gör att du bara kan använda 4GB ram. Det finns 64-bits XP med du kommer tröttna på att se din skärm mer blå hela tiden.

Inget snack! Ta 7 innan 8 kmr!

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Jag kan inte mer än hålla med de ovan! Mig veterligt var XP 64bit verkligen inte bra. Det buggade oerhört mycket med framför allt drivrutiner.

Kör på Windows 7!

Permalänk
Medlem

finns väll knappt drivers till XP 64. Kan inte tänka mig att det finns nya iaf? kommer ihåg innan windows 7 fanns när man körde xp...dååå hade jag fan problem med drivers ibland iaf.

KÖR win 7 helt klar.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk

tom hellre vista än xp idag! kör på w7!

Permalänk

Win7 eller XP...

Om man skall använda XP så är det 32 bitars som gäller. 64bitars xp var en återvändsgränd i mycket. Tillverkarna fixade inte drivrutiner och mycket var inte kompatibelt.

Då jag under flera år har jobbat i XP men haft 7an hemma så kan jag inte säga att en är det tvelösa valet.

Varför XP:
Mycket bra stöd för hårdvara och speciellt det som inte är nytt. Jag har flera mycket bra komponenter som inte längre fungerar i win7.
Använder du någon linuxserver med share så är det mycket mer som funkar direkt med XP men strular med rättigheter i Win7.
Många menyer som tex nätverk är totalt bloatade i 7an och jag önskar mig ofta enkelheten i XP.(nu är det väl delade meningar om detta)

Varför 7:
Nyare stöd för directx om du spelar.
Högre säkerhet och bättre integrering med AD men det är nog få som använder hemma. Ska shares funka enkelt så disablar man säkerheten och då är detta ingen fördel.
Grafiskt uppdaterat skrivbord med en massa lull lull. Gillar man det är det bra men jag som använder linux till ca 50% så är terminal trevligt och vill man ha gungande fönster och annat man tröttnar på kan man köra linux i stället för win7.
Sökfunktionen i startmenyn är bättre än på xp.

Ska du spela med senaste directx så är win7 självklart annars så kan jag inte komma på något som skulle göra att jag valde 7 före XP. Jobbar du mycket med blandad miljö är ofta XP bättre och när man programmerar är det mer som kan strula i 7an erfarenhetsmässigt.

I förra veckan blev min jobbdator uppgraderad till 7an från XP. Skillnad för mig och hur jag presterar? Nope inte det minsta. Är det någon skillnad så är det inte till det bättre i vilket fall. Datorn är som innan, menyerna är annorlunda och alla program funkar i stort som innan. Det enda som verkligen irriterar är de saker som behöver admin för att göra. Nu har jag admin på min jobbdator men allt från schemaläggare till uppdateringar och nätverkssharar gör att man nu behöver flera arbetsmoment mot ett innan. Är du utvecklare så lär man sig att högerklicka och kör som admin... I grunden hade jag lika gärna kört vidare med XP och struntat i 7an.

Svaret på frågan är nog vad vill du göra med din dator? Spela = win7 Utveckla saker då är xp och linux ofta bättre.
Har du komponenter som inte funkar i 7an så är det oxå en showstopper.

Lycka till med Valet

Permalänk
Medlem

O_o Tack för alla svar.

Anledningen att jag funderade på XP var att jag hittade en CD med XP Pro, som jag aldrig hört talas om, har bara hört talas om XP service pack 1/2, då 32-bitar.
Och det har snackats så mkt om att XP ska vara snabbare till massa spel och jag ville bara ha bekräftat att w7 var ett bättre val

Permalänk

Köp lite mer RAM och kör Windows 7.

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk

w7 har XP mode

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

XP mode suger. Riktig nödlösning att köra full XP i ett eget fönster och kalla det XP mode.