Verktyg Visningsval
2012-05-06, 17:47   #1

sigma84

Medlem

Registrerad: nov 2004

Röja efter en telefon scam

Hej
Min morsa och min mosters mans mamma har båda råkat ut för att nån från något företag ringer upp och pratar taskig engelska med Indisk brytning. Företaget vill in i burken och "hjälpa" till med fel.

Båda tanterna har gått ut på nätet och tankat hem något program som gett företaget möjlighet till fjärrstyrning.
Morsan la på och stängde av datorn så fort musen börja röra på sig. Den andra tanten lät dom röja runt och pröjsa 1300:- för hjälpen. Pengarna är borta, dom kan man väl aldrig få tillbaka?

Nu till min egentliga fråga.
Tror ni det bara är betalningen dom är ute efter, eller fiskar dom efter användardata, bank access, kreditkort?

Jag har formaterat och ominstallerat båda datorerna. Har jag överaggerat?
Jag kan mycket väl tänka mig att när dom kommer in, då sitter en och "hjälper dig" medans det sitter 10 indier bakom skärmen och hackar och installerar trojaner / virus.

Vill veta hur man ska agera i framtiden?
Lär väl dyka upp ett antal till i min äldre vänskapskrets som går på minan
sigma84 är inte uppkopplad
2012-05-06, 18:01   #2

tcntad

Medlem

tcntads avatar

Plats: Rönninge

Registrerad: feb 2005

Missat http://www.sweclockers.com/forum/22-...mig-och-ville/ ?

Några pengar lär dem tyvär inte få tillbaka, självklart är det pengar de vill ha.
Överreagerat? nejdå, om de har installerat skit på datorn så är det korrekt gjort, de ska inte heller kunna fjärrstyra igen även om de har en ipadress.

Hur man ska agera:
Säg åt dem att hålla käft och släng på luren!
Mediafire Avast Anti-Theft Find your phone Guide: Integrera språkpaket till Windows 7 DVD'n (Skript: V5.2!) Guide: Hur man installerar Windows 7 Guide: Skapa en All In One DVD Guide: Skapa återställningspartition
tcntad är inte uppkopplad
2012-05-06, 18:25   #3

sigma84

Medlem

Registrerad: nov 2004

Nej då jag har inte missat dom nära 400 inlägg som finns om ämnet. Men jag hitta inget / orka inte leta igenom alla för att hitta något som tog upp hur allvarligt det är att släppa in folk så.

Hur mycket kan dom göra, utan att du ser på skärmen vad dom gör?
Borde man liksom byta lösenord, kreditkort, bank id mm eller räcker en omformatering, vet ju liksom inte vad dom gjort. Går väl inte att fiska fram några loggar liksom
sigma84 är inte uppkopplad
2012-05-06, 18:35   #4

tcntad

Medlem

tcntads avatar

Plats: Rönninge

Registrerad: feb 2005

De kan kontrollera datorn helt och hållet mha fjärrstyrningsprogram, kanske inte helt dolt såklart men en del.
Mediafire Avast Anti-Theft Find your phone Guide: Integrera språkpaket till Windows 7 DVD'n (Skript: V5.2!) Guide: Hur man installerar Windows 7 Guide: Skapa en All In One DVD Guide: Skapa återställningspartition
tcntad är inte uppkopplad
2012-05-06, 18:48   #5

panpo98

Medlem

Plats: Uppsala

Registrerad: sep 2007

Har man inte 2-3 bankdagar på sig innan pengarna förs över eller hade man inte kunnat göra något åt det ändå?

Synd att den som betalade inte insåg att hon borde ha kontaktat en kunnig släkting först om råd först eller gjort som din mamma.

Senast redigerad av panpo98 2012-05-06 klockan 18:53.
panpo98 är uppkopplad nu
Sök jobb