Verktyg Visningsval
2012-05-07, 08:15   #1

lol_man53

Medlem

Registrerad: aug 2011

windows startar inte

hej.

jag har windows 7 home premium 64-bitars. igår när jag skulle starta min dator så frös den just före inloggningsskärmen skulle komma upp. jag startade om datorn och samma sak händer igen.
jag har prövat safemode, starta med senaste fungerande configurationer (vet inte hur det stavas), starta med lägsta upplösning, vilka alla gav samma resultat.
jag prövade senare att startreparera windows utan resultat. när jag försöker återställa windows till en tidigare punkt säger den att det inte finns några sparade punkter att välja från. jag försökte att göra en system reset eller vad det nu heter och den säger att det fattas en fil (error kod 0x00800 nånting).
jag skannade mina hårdiskar och windows hittade inga fel. jag har också gått in i komandotolken och skrivit "chkdsk /r" och "chkdsk /f" och båda gångerna får jag ett medelande om att de är skrivskyddade. då hittade jag en tråd som sa att man skulle skriva "cd" tills man var i roten av "X:\" och sen skriva "E:" eller "C: eller någon annan bokstav tills man hittar igen sina hårdiskar och sen skriva "dir" för att kolla om det var något fel i den. när jag gjorde detta så hittade jag inte min hårdisk med windows på, bara den som jag har allt annat på.

uppskattar all hjälp jag kan. jag har en windowsskiva.
lol_man53 är inte uppkopplad
2012-05-07, 08:33   #2

xieliand

Medlem

xieliands avatar

Plats: Göteborg

Registrerad: okt 2010

Vid ett sådant här läge är det lättast att formatera om din dator. Men, vill du försöka komma åt dina filer innan du formaterar, så går det.

Det finns ett operativsystem som heter "PuppyLinux" Med detta kan du boota din dator via ditt RAMminne och sedan mounta din Hårddisk och överföra det du vill till en extern HDD/usb.

Allt som krävs är att du laddar ned filen, bränner den på en skiva eller en boot-USB (Finns guider på deras hemsida) och sedan ändra boot-sequence beroende på hur du har bränt Operativsystemet.

http://puppylinux.org/wikka/ComponentHowTo

Senast redigerad av xieliand 2012-05-07 klockan 08:44.
xieliand är inte uppkopplad
2012-05-07, 08:53   #3

Cooling23

Medlem

Cooling23s avatar

Plats: Olofström

Registrerad: feb 2012

Jag hade testat formatera om datorn.

From the hills and the ground we've risen with the sound - Purified
Musik? http://cmd.fm/
Cooling23 är inte uppkopplad
2012-05-07, 09:11   #4

lol_man53

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Cooling23 Visa inlägg
Jag hade testat formatera om datorn.
hur gör jag det?
2012-05-07, 09:16   #5

Cooling23

Medlem

Cooling23s avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av lol_man53 Visa inlägg
hur gör jag det?
Kasta in Windows skivan på din PC. Starta om datorn och boota up från skivan. Ej hårddisken. Sen bara följer du stegen på Windows installationen tills du kommer till när man får välja vart Windows ska installeras. Där kan man välja vilken disk man vill formatera. Efter det kan du ominstallera Windows.

2012-05-07, 09:20   #6

lol_man53

Medlem

Citat:
Kasta in Windows skivan på din PC. Starta om datorn och boota up från skivan. Ej hårddisken. Sen bara följer du stegen på Windows installationen tills du kommer till när man får välja vart Windows ska installeras. Där kan man välja vilken disk man vill formatera. Efter det kan du ominstallera Windows.
ska jag välja den hårddiskdär jag redan har windows installerat?
2012-05-07, 09:36   #7

xieliand

Medlem

xieliands avatar

Citat:
Upp till dig. Välj den hårddisk du har windows installerat och kör en clean install. Du behöver inte röra den andra Hårddisken, dock finns det stor sannolikhet att många program på den inte kommer att fungera som de ska längre.
2012-05-07, 10:29   #8

Cooling23

Medlem

Cooling23s avatar

Citat:
Det vore bäst om du valde där du hade Windows installerat. Då får du clean install

2012-05-07, 16:24   #9

lol_man53

Medlem

Citat:
Det vore bäst om du valde där du hade Windows installerat. Då får du clean install
Tack för hjälpen, ska pröva det nu

Skickades från m.sweclockers.com
2012-05-07, 18:21   #10

lol_man53

Medlem

det fungerar inte, den går upp till 59% och då får jag ett felmedelande om att en fil saknas
2012-05-07, 18:53   #11

xieliand

Medlem

xieliands avatar

Är du säker på att skivan inte är skadad?
2012-05-08, 05:52   #12

lol_man53

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av xieliand Visa inlägg
Är du säker på att skivan inte är skadad?
Det funkar nu, men jag får inget internet, för att datorn lyckas inte installera drivrutinerna till nätverkskortet

Skickades från m.sweclockers.com
2012-05-08, 08:41   #13

Cooling23

Medlem

Cooling23s avatar

Skivan måste vara korrupt i så fall. Kräv pengarna tillbaka av Microsoft!

Senaste nyheterna

Redaktionens senaste nyhetsrubriker

Sök jobb