Verktyg Visningsval
2012-05-07, 16:21   #1

DeltaMelta

Medlem

Plats: Västra götaland

Registrerad: jan 2010

XP. misslyckad avinstallation får datorn att bara startaom.

Efter många timmars underhåll av gammal dator med diverse program,
så var jag nöjd och skulle då avinstallera onödiga ting. Såsom Avast.

Körde Revo Uninstaller och det var gott segt så dum som jag var så avbröt jag processen.
Avast försvann från startmenyn men var i drift. Dock fanns den inte listad bland installerade program.

Minns inte vad för mer försök jag gjorde. Körde sen en slutlig omgång av systemcare...
Efter detta så ville den aldrig komma så långt såsom inloggning av användare, den bara startar om och om igen.

Det funkar att starta i felsäkert läge. Försökte få bort allt de sista som hade med Avast att göra men hjälpte inte.

Fråga: Hur vevar jag igång en återställning? Jag hittar inställningarna som visar att den övervakar.. (system/systemåterställning)
Men jag hittar ingenstans där den tillåter mig att backa i tiden för återställa startupfilerna

Eller vad ska jag hittapå?

*superless på att försöka hjälpa folk med få deras stenåldersdatorer att hantera senaste programmen utan lagg*
DeltaMelta är inte uppkopplad
2012-05-07, 18:48   #2

hipstergamer

Medlem

hipstergamers avatar

Registrerad: okt 2011

Boota i safemode och kika lite i loggboken, så kanske du hittar vad som gick snett. Annars rekommenderar jag att installera om Windows. När man kommer till fasen "måste rensa bort onödiga program", så är det lika bra att göra en ny installation.
Moderkort: ASUS P5Q PRO | CPU: q9550 @ 2.83 Ghz | GPU: GTX 580 | Lagring: Intel 520 240GB SSD + 3TB WD Green EZRX | RAM: 4x 2gb 800mhz ddr2 | PSU: Corsair 750w | Skärmar: Samsung Syncmaster SA350 + Samsung Syncmaster T200 | Tangentbord: Logitech G11 | Mus: Razer Deathadder 2013
hipstergamer är inte uppkopplad
2012-05-07, 19:21   #3

DeltaMelta

Medlem

Fast så kommer det säkert visa sig att min xp skiva inte funkar med deras koder, sen kommer väl kollegans dotter hata mig för att jag rört om i datorn förmycket osv..

Men ja oftast så går det snabbare att installera pånytt, hehe

safemode och loggbok, hur gör man detta?
2012-05-07, 23:37   #4

hipstergamer

Medlem

hipstergamers avatar

Registrerad: okt 2011

safemode = felsäkert läge, och det hade du ju redan fått att funka. Om jag inte minns fel så finns XP's loggbok i kontrollpanelen>>administrationsverktyg>>loggboken

Kolla i program och system-kategorierna vid den tidpunkt då du avbryt processen.
Moderkort: ASUS P5Q PRO | CPU: q9550 @ 2.83 Ghz | GPU: GTX 580 | Lagring: Intel 520 240GB SSD + 3TB WD Green EZRX | RAM: 4x 2gb 800mhz ddr2 | PSU: Corsair 750w | Skärmar: Samsung Syncmaster SA350 + Samsung Syncmaster T200 | Tangentbord: Logitech G11 | Mus: Razer Deathadder 2013
hipstergamer är inte uppkopplad
2012-05-08, 20:23   #5

DeltaMelta

Medlem

pillade i någon bootfil och sen sket sig även safemode... så det fick bli en nyinstallation... gah...

tack för tipsen =)
Senaste nyheterna

Redaktionens senaste nyhetsrubriker