XP. misslyckad avinstallation får datorn att bara startaom.

Permalänk

XP. misslyckad avinstallation får datorn att bara startaom.

Efter många timmars underhåll av gammal dator med diverse program,
så var jag nöjd och skulle då avinstallera onödiga ting. Såsom Avast.

Körde Revo Uninstaller och det var gott segt så dum som jag var så avbröt jag processen.
Avast försvann från startmenyn men var i drift. Dock fanns den inte listad bland installerade program.

Minns inte vad för mer försök jag gjorde. Körde sen en slutlig omgång av systemcare...
Efter detta så ville den aldrig komma så långt såsom inloggning av användare, den bara startar om och om igen.

Det funkar att starta i felsäkert läge. Försökte få bort allt de sista som hade med Avast att göra men hjälpte inte.

Fråga: Hur vevar jag igång en återställning? Jag hittar inställningarna som visar att den övervakar.. (system/systemåterställning)
Men jag hittar ingenstans där den tillåter mig att backa i tiden för återställa startupfilerna

Eller vad ska jag hittapå?

*superless på att försöka hjälpa folk med få deras stenåldersdatorer att hantera senaste programmen utan lagg*

Permalänk

Boota i safemode och kika lite i loggboken, så kanske du hittar vad som gick snett. Annars rekommenderar jag att installera om Windows. När man kommer till fasen "måste rensa bort onödiga program", så är det lika bra att göra en ny installation.

Visa signatur

CPU: 3900X | Moderkort: Aorus X570 Ultra | RAM: TridentZ F4-3600C16D-16GTZR | GPU: RTX 2070 Super | Lagring: 970 EVO Plus 1TB + 3TB WD Green EZRX + 4TB Seagate Barracuda | PSU: RM750X v2 | Chassi: Design R6 | Skärm: AOC CQ27G2U | Tangentbord: Varmilo VA109 Moonlight MX Blue | Mus: Razer Deathadder

Permalänk

Fast så kommer det säkert visa sig att min xp skiva inte funkar med deras koder, sen kommer väl kollegans dotter hata mig för att jag rört om i datorn förmycket osv..

Men ja oftast så går det snabbare att installera pånytt, hehe

safemode och loggbok, hur gör man detta?

Permalänk

safemode = felsäkert läge, och det hade du ju redan fått att funka. Om jag inte minns fel så finns XP's loggbok i kontrollpanelen>>administrationsverktyg>>loggboken

Kolla i program och system-kategorierna vid den tidpunkt då du avbryt processen.

Visa signatur

CPU: 3900X | Moderkort: Aorus X570 Ultra | RAM: TridentZ F4-3600C16D-16GTZR | GPU: RTX 2070 Super | Lagring: 970 EVO Plus 1TB + 3TB WD Green EZRX + 4TB Seagate Barracuda | PSU: RM750X v2 | Chassi: Design R6 | Skärm: AOC CQ27G2U | Tangentbord: Varmilo VA109 Moonlight MX Blue | Mus: Razer Deathadder

Permalänk

pillade i någon bootfil och sen sket sig även safemode... så det fick bli en nyinstallation... gah...

tack för tipsen