Nytt i forumet
Senaste privatannonserna
Prylar säljes, köpes, bytes och skänkes
| 2012-05-11, 08:22 | #1 |
helasMedlem Plats: Stockholm Registrerad: jan 2006 |
"Snabbt" Remote Desktop
Hej,
Jag är på jakt efter en riktigt snabb Remote Desktop (med snabb menar jag att bilduppdateringarna skall ske tillräckligt snabbt för att man skall kunna spela på den). Tänker mig mest lite som onlive's tjänst fast med datorn hemma, kunna spela på netbooken, klenare bärbara osv. Har provat: UVNC Teamviewver Remote desktop (windows inbyggda) splashtop Har själv pillat i vad jag tror har maxxat inställningarna i respektive program utan gott resultat, kanske är en konf. fråga helt enkelt... Googlat runt lite och inte riktigt hittat något vettigt alternativ heller.. Om någon har gjort något liknande eller har ett bra förslag uppskattas det enormt! Tack på förhand! |
|
|
| 2012-05-11, 08:38 | #2 |
SysGhostMedlem Plats: Stockholm Registrerad: jul 2007 |
Det är mycket svårt, om ens möjligt att utföra det du vill.
Det du begär, är att ett program skall spela in, komprimera och strömma videobilden i realtid, helst med en så kort fördröjning som möjlig. Det du har lyckats åstakomma med VNC och Remote desktop, med komprimering aktiverat, är troligen det bästa du kan åstakomma. Anledningen är, att det du begär är så extremt processorkrävande, att det lär inte bli mycket processortid kvar till ens de enklaste spelen. Testa och se hur din dator klarar av att konvertera/komprimera en fullHD film. Ta sedan och försök att strömma den ut på nätverket utan fördröjning eller mellanlagring. Det är enkelt att strömma stora enkelfärgade fönster och enstaka ikoner med lite text, men flytande och ständig rörlig 3D-grafik är genast mycket mer krävande. Även om det vore möjligt, och man har en tillräcklig många och kraftfulla processorer, så komemr nästa del i kedjan att strypa till det rätt rejält: Nätanslutningen. Tänk dig att du har en 25-100 ms pingtid mellan datorn och platsen du fjärrstyr ifrån, fördubbla sedan detta då det kräver att du ger respons på den bild du ser. En inputlag på 50-200 ms? ...kanske stundvis ännu värre uppemot flera sekunder. Ja, några actionspel lär det inte bli tal om, eller andra spel där det kräver goda reflexer. ...och då har vi inte ens berört bandbredden ännu. Jag har själv testat att strömma 3d-renderad grafik över nätverket, och det är knappt att en gigabit direktanslutning utan switchar och/eller routrar, kan stå för trycket, ens i lägre upplösningar. Försökte jag öka komprimeringen på den strömmande bilden, så tog det så mycket från processorn, att allt annat blev lidande. Försökte jag ändra processorprioriteringen i programmen för att ge 3d-renderingen mer, så fördröjde det bilden så extremt mycket, att det tog uppemot tiotal sekunder, minuter innan bilden uppdaterades.
-"Om primaterna som vi härstammar ifrån, visste att det en dag skulle uppstå politiker ur genmassan, skulle de ha stannat i träden och avskrivit hela evolutionen som en dålig idé." Capt. John Sheridan. Babylon 5 |
|
| 2012-05-11, 08:39 | #3 |
nudelkurreMedlem Plats: Västerås Registrerad: jun 2011 |
Citat:
ett sätt att få det att gå lite snabbare är att skicka mer lågupplöst och i sämre kvalite, men du lär aldrig komma upp i spelbar prestanda hur du än gör och det beror mycket på hur rdp-protokollet är uppbyggt (gjort för att kunna fjärrstyra t.ex. servrar eller annan svåråtkomlig enhet)
| 2012-05-11, 11:09 | #5 |
BrudoMedlem Plats: Umeå Registrerad: jul 2011 |
Det enda som jag skulle kunna tänka mig fungera är produkter som egentligen riktar sig mot företag och är ganska dyra.
Det ena är Citrix Xenapp/Xendesktop. Här kan du få hyfsad utväxling mot underliggande hårdvara och ICA-protokollet är bra på att skala för olika typer av bandbredder. Det andra som jag har hört talas om och som nog är närmare det du söker är HP Remote Graphics. Detta kostar också (okänt hur mkt för mig iaf) och fungerar enbart med HPs hårdvara. Dock har jag hört att denna ska leverera ruskigt bra prestanda och vara i närheten av att sitta lokalt vid maskinen. Dock stödjer den enbart upp till Directx9 tror jag... |
|
|
| 2012-05-11, 20:37 | #8 |
SysGhostMedlem Plats: Stockholm Registrerad: jul 2007 |
Citat:
Du kan säkert utföra något liknande. Det du behöver är en egenhändigt anpassad stream-server, som kan ta emot VGA eller DVI-signalen från din speldator. Till detta behövs en så kallad DVI eller VGA frame grabber, som ansluts direkt på speldatorns skärmutgång. Till exempel den här: http://www.mactech.com/articles/mact...ice/index.html Nu kanske USB-varianten fördröjer signalen på tok för mycket, men liknande PCI/PCI-Express-varianter finns. Servern behöver sedan komprimera videosignalen så att den kan strömmas ut på nätet likt youtube, men för att det skall vara spelbart, så får ingen buffring ske, och stream-servern måste vara kraftfull nog, så att komprimeringen sker nästan utan fördröjning (Kräver duktigt med processormuskler) Onlive har troligen specialdesignade servrar, med specialdesignade VGA/DVI framegrabbers anslutna via något snabb buss såsom PCI-Express, och en rejäl serverpark för videokomprimerings-servrar och speldatorer.
-"Om primaterna som vi härstammar ifrån, visste att det en dag skulle uppstå politiker ur genmassan, skulle de ha stannat i träden och avskrivit hela evolutionen som en dålig idé." Capt. John Sheridan. Babylon 5 |
|
| 2012-05-11, 22:30 | #10 |
mats42Medlem Plats: Sundsvall Registrerad: jun 2004 |
Citrix ICA med HDX stöd är nog det snabbaste men det är definitivt inte billigt/enkelt
Arbetsdator: HFX Mini. Core-i5 2405S, Radeon 6570, Asus P8P67-M . Skärm: Dell 2407 HTPC: HFX Classic, E8500, Radeon 3450, P5K/EPU, Floppydtv-s2 Hyper-V Server: E6750 8GB minne 3X1TB Raid5 samt 2X400GB Raid-1. |
|
|
Redaktionens senaste nyhetsrubriker
Prylar säljes, köpes, bytes och skänkes