Sidan 1 av 2 1 2

Verktyg Visningsval
2012-05-13, 16:57   #1

Valle-HBG

Medlem

Plats: Helsingborg

Registrerad: jan 2012

Windows 7 ultimatum SLÖ?

Hej alla på SC!. Jag har en liten fråga som jag hoppas att ni kan svara på för det stör mig som in i alltså, frågan är: Varför tar det en sån himla lång tid för att windows 7 ultimatum ska starta/loda tills den kommer fram till skrivbordet?.
Jag har en grym dator med SSD hårddisk så jag fattar inte varför den tar sån lång tid tills den startar för, den tar cirka 1min för att den ska starta.

Med vänlig hälsning, Valle
Valle-HBG är inte uppkopplad
2012-05-13, 17:02   #2

Azodan

Medlem

Registrerad: nov 2004

Måste vara nått knasigt, tar det verkligen 1min från att windows börjat ladda tills du ser desktop och kan använda datorn? Har det alltid varit så sedan du installerade windows?

Skickades från m.sweclockers.com
Azodan är inte uppkopplad
2012-05-13, 17:12   #3

Vippan

Medlem

Vippans avatar

Plats: Stockholm

Registrerad: apr 2011

Inte för att dumförklara dej eller så men det måste ändå frågas, har du windows installerat på SSD:n?
The geek way of life #1: Living on the edge - porrsurfa utan brandvägg.
CPU i5 750 2,66GHz @ 4.1 GHz | Thermalright Silver Arrow GPU 6950 upplåst BIOS | 930/1350 RAM Corsair XMS3 4 GB 1600 @ 1560 Ljudkort Creative Sound Blaster Audigy (fr.2001, bättre än mobo:s krets) MoBo ASUS P7P55D P PSU Fractal Newton R2 800W (overkill? Ja, tänkte uppgradera t CF men så blev de inte) HDD 500 GB intern + tot. 3 TB extern Chassi LianLi A05FNB
Vippan är inte uppkopplad
2012-05-13, 17:15   #4

Pellepelikan

Medlem

Registrerad: okt 2011

Och har du installerat med AHCI igång?
Pellepelikan är inte uppkopplad Folding
2012-05-13, 17:17   #5

wasidop

Medlem

wasidops avatar

Plats: Arboga

Registrerad: aug 2009

Vad har du för SSD? Om det är en min från att du trycker på startknappen tills att du ser skrivbordet så är det accepabelt enligt mig. Testa annars windows 98, har för mig att den är snabbare även fast den saknar en del funktioner.
2012-05-13, 17:26   #6

klotim

Medlem

klotims avatar

Plats: Oskarshamn

Registrerad: jan 2010

wasidop: troll?
2012-05-13, 17:38   #7

jocke92

Medlem

Registrerad: dec 2008

Den hakar antagligen upp sig på något under startprocessen. Kolla med något som heter boot trace för att sedan gå vidare med den komponent som segar ner. Men hur långt tid visas bios/uefi?
2012-05-13, 17:39   #8

tcntad

Medlem

tcntads avatar

Plats: Rönninge

Registrerad: feb 2005

Citat:
Ursprungligen inskrivet av wasidop Visa inlägg
Vad har du för SSD? Om det är en min från att du trycker på startknappen tills att du ser skrivbordet så är det accepabelt enligt mig. Testa annars windows 98, har för mig att den är snabbare även fast den saknar en del funktioner.
Citat:
Ursprungligen inskrivet av klotim Visa inlägg
Snarare försöker han med nåt dolt meddelande..

Vi vet inte ett skit om datorn eller vad som finns på den förutom W7 Ultimate..
Mediafire Avast Anti-Theft Find your phone Guide: Integrera språkpaket till Windows 7 DVD'n (Skript: V5.2!) Guide: Hur man installerar Windows 7 Guide: Skapa en All In One DVD Guide: Skapa återställningspartition
tcntad är inte uppkopplad
2012-05-13, 17:42   #9

Valle-HBG

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Azodan Visa inlägg
Måste vara nått knasigt, tar det verkligen 1min från att windows börjat ladda tills du ser desktop och kan använda datorn? Har det alltid varit så sedan du installerade windows?

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Vippan Visa inlägg
Inte för att dumförklara dej eller så men det måste ändå frågas, har du windows installerat på SSD:n?
Citat:
Ursprungligen inskrivet av Pellepelikan Visa inlägg
Och har du installerat med AHCI igång?
Citat:
Citat:
Ursprungligen inskrivet av klotim Visa inlägg
Japp det tar cirka 1 min tills jag kommer in på disktop och börja använda datorn. Windows 7 Ultimatum är installerad på min SSD som heter (G-forca GT 128gb) tror jag att den hete :-)... Troll? Ingen amning vad det är?... AHCI vad är det?
2012-05-13, 17:46   #10

TobbE^

Medlem

TobbE^s avatar

Verkar vara något konstigt.. själv har ja ssd i min dator o min startar upp på 20 sekunder från att jag trycker på startknappen
TobbE^ är inte uppkopplad
2012-05-13, 17:48   #11

wasidop

Medlem

wasidops avatar

Plats: Arboga

Kan du förklara lite mer utförligt vad det är för dator, är den egenbyggd, byggd av inet eller en OEM-dator, t.ex HP eller acer? Om den är egenbyggd/byggd av inet vad är det för delar i datorn då?
2012-05-13, 18:02   #12

BeanoBauer

Medlem

BeanoBauers avatar

Plats: Kansas City

Koppla ur ev. externa hårddiskar och pröva starta upp då.
Har haft problem med externa hårddiskar som slöar upp uppstarten
2012-05-13, 18:13   #13

panpo98

Medlem

Plats: Uppsala

Registrerad: sep 2007

Kan du förklara mer exakt vad som händer på skärmen medan du startar så att vi vet vilken del av starten som tar lång tid. Dvs om det är i bios INNAN den hittar din SSD eller EFTER när du ser att den laddar Windows osv som tar lång tid.
panpo98 är inte uppkopplad
2012-05-13, 18:13   #14

Valle-HBG

Medlem

Citat:
Kan du förklara lite mer utförligt vad det är för dator, är den egenbyggd, byggd av inet eller en OEM-dator, t.ex HP eller acer? Om den är egenbyggd/byggd av inet vad är det för delar i datorn då?
Det är egen bygge så att säga och den består av:

1. ASUS RAMPAGE IV EXTREME, Socket-2011
2. Corsair SSD Force Series GT 120GB 2.5"
3. Microsoft Windows Ultimate 7
4. Intel® Core i7-3930K Processor
5. PowerColor Radeon HD 7970 3GB GDDR5
6. Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB CL9
7. Corsair AX 1200W PSU
8. Seagate Barracuda® Green 2TB

Så detta är vad jag har i min burk idag. Är det värkligen så att min ena hårddisk slöar ner min SSD hårddisk för att den ska starta Win 7 Ultimatum?.
2012-05-13, 18:16   #15

TiasE

Medlem

Registrerad: jun 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Valle-HBG Visa inlägg
Japp det tar cirka 1 min tills jag kommer in på disktop och börja använda datorn. Windows 7 Ultimatum är installerad på min SSD som heter (G-forca GT 128gb) tror jag att den hete :-)... Troll? Ingen amning vad det är?... AHCI vad är det?
1 min från det att du trycker på knappen är helt godtagbart.
Hur lång tid tar det från det att Windows faktiskt börjat ladda?

G-forca GT finns inget som heter, däremot finns Corsair Force GT, den finns dock inte i 128GB.

AHCI är något som skall vara aktiverat i datorns BIOS för att snabba upp din SSD (och vanliga mekaniska diskar).

Edit: du hann posta full spec medans jag skrev, men frågan kvarstår iaf, hur lång tid tar det från det att Windows börjat ladda? Gissningvis har du massa skit aktiverat i BIOS som gör att du säkerligen sitter i POST i 20-30 sekunder.
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus P8P67 PRO B3 | CPU: I5 2500K @ 4.5GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair 8GB (4x2048MB) 1600MHz XMS3 @ 1333MHz | GPU: Gigabyte 460GTX 1GB SLI | Nätagg: Corsair TX 650W 80+ | HDD: OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Seagate Barracuda 1.5TB, 1x Western Digital My Book Essential Edition 3.0 3TB
TiasE är inte uppkopplad
2012-05-13, 18:18   #16

Valle-HBG

Medlem

Citat:
Citat:
Ursprungligen inskrivet av panpo98 Visa inlägg
Kan du förklara mer exakt vad som händer på skärmen medan du startar så att vi vet vilken del av starten som tar lång tid. Dvs om det är i bios INNAN den hittar din SSD eller EFTER när du ser att den laddar Windows osv som tar lång tid.
Det är innan jag får upp "biosen". Alltså när jag trycker på startknappen så kör datan igång och inget händer efter typ 10 -15 sec så börjar min tagientbord och mus lysa upp och så kommer biosen fram på skärmen eller ja loggon av dator och sen får den snabbare, men just när jag trycker på knappen så händer det inte mycket bara att datan går igång och inget annat fattar inget alltså..
2012-05-13, 18:21   #17

Elghinnarisa

Medlem

Elghinnarisas avatar

Plats: Svenstavik

Registrerad: jan 2010

inte säker om detta gäller för dig men värt att kolla kanske
hade problem med långa tider att starta datorn, alltså lång tid innan man såg windows logan, efter det va den snabb.
jag "löste" det igenom att koppla in och ur alla kablar, nått va troligen glapp till någon av min diskar eller liknande men nu går det snabbt som en blixt att starta igen!
2012-05-13, 18:21   #18

Or0s

Medlem

Registrerad: maj 2011

Hade du din 2tb Green ikopplad när du installerade Windows? Där har du problemet isåfall, ska du installera Windows så ha bara den HDD du vill installera Windows på.
Fractal Design Arc | MSI 870A-G54 | AMD Phenom 955 @ 4ghz | Corsair H60 GT 1850 PnP | Cosair XMS3 1600Mhz | ASUS Radeon HD 6870 | XFX Core Edidion 550W | ASUS Xonar DX | Intel 520 120GB, WD Black 1TB & WD Green 2TB | Windows 7 Ultimate 64-bit | BenQ G2420HDBE | Sennheiser PC360 G4ME | Razer Deathadder Respawn | Steelseries QcK Heavy | CM Storm Quickfire Rapid Red
Or0s är inte uppkopplad
2012-05-13, 18:22   #19

TiasE

Medlem

Citat:
Det är innan jag får upp "biosen". Alltså när jag trycker på startknappen så kör datan igång och inget händer efter typ 10 -15 sec så börjar min tagientbord och mus lysa upp och så kommer biosen fram på skärmen eller ja loggon av dator och sen får den snabbare, men just när jag trycker på knappen så händer det inte mycket bara att datan går igång och inget annat fattar inget alltså..
Med andra ord så har ditt problem inget som helst att göra med Windows eller din SSD då allt det som tar tid är innan du ens börjat boota ditt OS.
Gå igenom din BIOS/UEFI och stäng av sånt skit som du inte behöver ha aktivt.
Tex, så gissar jag att du inte sitter på 8 HDD? Stäng av din ASMedia SATA controller, använder du bluetooth? Om inte så stäng av skiten osv.
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus P8P67 PRO B3 | CPU: I5 2500K @ 4.5GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair 8GB (4x2048MB) 1600MHz XMS3 @ 1333MHz | GPU: Gigabyte 460GTX 1GB SLI | Nätagg: Corsair TX 650W 80+ | HDD: OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Seagate Barracuda 1.5TB, 1x Western Digital My Book Essential Edition 3.0 3TB
TiasE är inte uppkopplad
2012-05-13, 18:23   #20

Valle-HBG

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av TiasE Visa inlägg
1 min från det att du trycker på knappen är helt godtagbart.
Hur lång tid tar det från det att Windows faktiskt börjat ladda?

G-forca GT finns inget som heter, däremot finns Corsair Force GT, den finns dock inte i 128GB.

AHCI är något som skall vara aktiverat i datorns BIOS för att snabba upp din SSD (och vanliga mekaniska diskar).

Edit: du hann posta full spec medans jag skrev, men frågan kvarstår iaf, hur lång tid tar det från det att Windows börjat ladda? Gissningvis har du massa skit aktiverat i BIOS som gör att du säkerligen sitter i POST i 20-30 sekunder.
haha sorry hade helt fel med min hårddisk men jag har laggt upp vad jag har i min burk så du ser nu. Okey var hittar jag AHCI i BIOS?, det tar absolut inte lång tid från att windowsen har börjar ladda tills jag kommer in på mitt skrivbord..
2012-05-13, 18:28   #21

Valle-HBG

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av TiasE Visa inlägg
Med andra ord så har ditt problem inget som helst att göra med Windows eller din SSD då allt det som tar tid är innan du ens börjat boota ditt OS.
Gå igenom din BIOS/UEFI och stäng av sånt skit som du inte behöver ha aktivt.
Tex, så gissar jag att du inte sitter på 8 HDD? Stäng av din ASMedia SATA controller, använder du bluetooth? Om inte så stäng av skiten osv.
8HDD vad är det för något? en dum fråga kanske men sitter inte vid dator och leker så mycket med saker och ting men detta som du snackar om (Gå igenom din BIOS/UEFI) är det på BIOS:en eller någon stanns inne i egenskaper på windosen typ?...
2012-05-13, 18:42   #22

Blazin87

Medlem

Blazin87s avatar

Plats: Sthlm

Registrerad: mar 2012

Citat:
8HDD vad är det för något? en dum fråga kanske men sitter inte vid dator och leker så mycket med saker och ting men detta som du snackar om (Gå igenom din BIOS/UEFI) är det på BIOS:en eller någon stanns inne i egenskaper på windosen typ?...
Öppna din moderkorts manual och börja läsa.
Gå igenom hela, flera gånger.
Intel Core i5 2500k @ 4.6ghz | Zotac GTX 470 | MSI Z68A-GD65 G3 REV B3 | 8GB G.Skill ARES 1866mhz CL9 | Corsair VX550W | OCZ Agility 3 60gb | Intel G2 160gb SSD | WD Green 500gb 7200rpm 64mb | Hitachi 500gb 5400rpm 32mb | Creative X-Fi Xtreme Gamer | Steelseries 7H | Steelseries 4HD | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Samsung SA300 22"
Blazin87 är inte uppkopplad
2012-05-13, 18:48   #23

Valle-HBG

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Elghinnarisa Visa inlägg
inte säker om detta gäller för dig men värt att kolla kanske
hade problem med långa tider att starta datorn, alltså lång tid innan man såg windows logan, efter det va den snabb.
jag "löste" det igenom att koppla in och ur alla kablar, nått va troligen glapp till någon av min diskar eller liknande men nu går det snabbt som en blixt att starta igen!
Citat:
Ursprungligen inskrivet av Or0s Visa inlägg
Hade du din 2tb Green ikopplad när du installerade Windows? Där har du problemet isåfall, ska du installera Windows så ha bara den HDD du vill installera Windows på.
Ska försöka med det när jag kommer hem (dra los kablarna och in igen). Japp jag hade min 2tb Green inkopplad när jag installerade min Win 7, men operativsystemet ligger på min SSD hårddisk. Ska jag ta ut min Green hårddisk och installera om win 7?
2012-05-13, 18:49   #24

Or0s

Medlem

Registrerad: maj 2011

Citat:
Ska försöka med det när jag kommer hem (dra los kablarna och in igen). Japp jag hade min 2tb Green inkopplad när jag installerade min Win 7, men operativsystemet ligger på min SSD hårddisk. Ska jag ta ut min Green hårddisk och installera om win 7?
Om det inte hjälper att koppla ur och i kablarna så installera om Windows utan din 2TB Green ikopplad.
Fractal Design Arc | MSI 870A-G54 | AMD Phenom 955 @ 4ghz | Corsair H60 GT 1850 PnP | Cosair XMS3 1600Mhz | ASUS Radeon HD 6870 | XFX Core Edidion 550W | ASUS Xonar DX | Intel 520 120GB, WD Black 1TB & WD Green 2TB | Windows 7 Ultimate 64-bit | BenQ G2420HDBE | Sennheiser PC360 G4ME | Razer Deathadder Respawn | Steelseries QcK Heavy | CM Storm Quickfire Rapid Red
Or0s är inte uppkopplad
2012-05-13, 18:51   #25

edasvangen

Medlem

Plats: karlstad

Registrerad: maj 2006

Måste nästan nämnas, "Ultimate" heter det!
i5 2500k | Gigabyte GA-P67A-UD3 | 8gb Corsair 1600MHz Vengeance | 2x XFX Radeon HD 6870("Dual Fan" modellen) | Corsair HX 650W | Haf 932 | Asus VG236H | Microsoft Sidewinder x4 & MX518 | Sennheiser PC360
edasvangen är inte uppkopplad
2012-05-13, 18:52   #26

Hundkex

Medlem

Plats: Umeå

Registrerad: dec 2010

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Blazin87 Visa inlägg
Öppna din moderkorts manual och börja läsa.
Gå igenom hela, flera gånger.
Dels det - när du har ett avancerat moderkort bör du läsa på dig ordentligt.

Sedan finns det oftast en quick POST-funktion som säkert inte är påslagen. Mitt Rampage 3 Gene tog 15-20 sekunder på sig att POST:a (MED quick post) och sedan 15-20 sekunder in på desktop. Nu när jag bytt "upp" mig till G1.assassin, så tar bios POST:en kanske 5-6 sekunder istället. (assassin... jag vet, men R3E finns inte att få tag i längre och GA-X58-OC saknar lite av det jag behöver på ett mobo. Även ifall moderkortskylaren är fjantig som få andra, så är färgschemat betydligt bättre än sabertooth)
Hundkex är inte uppkopplad
2012-05-13, 19:07   #27

Valle-HBG

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Or0s Visa inlägg
Om det inte hjälper att koppla ur och i kablarna så installera om Windows utan din 2TB Green ikopplad.
japp ska testa det så får vi se vad som händer

2012-05-13, 19:13   #28

thexps

Medlem

Plats: Malmö

Registrerad: okt 2011

Inte orkat läsa igenom alla inlägg så vet inte om.någon annan sagt detta men är din ssd fylld till bristningsgränsen? En ssd bör ha minst 10% ledigt annars kan den bli väldigt slö

2012-05-13, 19:17   #29

Valle-HBG

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av thexps Visa inlägg
Inte orkat läsa igenom alla inlägg så vet inte om.någon annan sagt detta men är din ssd fylld till bristningsgränsen? En ssd bör ha minst 10% ledigt annars kan den bli väldigt slö

Nej den har ungefär 50% kvar av utrymmet så att säga så jag tror inte det men man vet aldrig ändå haha
2012-05-13, 19:21   #30

TiasE

Medlem

Citat:
8 HDD = 8 hårddiskar, men det verkar som att du bara sitter på en SSD och en 2TB disk så svaret är alltså att du inte har det så stäng av den överflödiga SATA kontrollern som antagligen lägger till 5-10 sekunder på din uppstart (har ingen ASMedia kontroller själv så vet inte exakt hur lång tid den tar på sig)
Allt detta stängs av i BIOS (eller UEFI som du antagligen har på ditt moderkort), ditt problem har absolut inget att göra med Windows så inga lösningar för det kommer att hittas där utan endast inne i BIOS/UEFI

Edit: läs i din manual så du ser vilka portar som är ASMedia och om du kopplat in dina enheter i någon av dem så flytta de till chipset kontrollern.
TiasE är inte uppkopplad
Senaste nyheterna

Redaktionens senaste nyhetsrubriker

Sök jobb