Produkter kopplade till tråden
Produkt (5 st) Bästa pris Betyg
Relaterade trådar
Trådtitel (1 st) Svar
Sidan 1 av 4 1 234

Verktyg Visningsval
2012-05-22, 10:35   #1

skogsmulle.

Medlem

skogsmulle.s avatar

Registrerad: dec 2011

Polis-virus på datorn

Hej,

Har nu fått ett s.k polis-virus på min alldeles nya dator (en ransomware antar jag). Glömde att installera virusprogram och detta är vad man får.

Viruset har låst datamus och tangentbord, aktivitetshanteraren funkar inte och så fort jag kommer in på skrivbordet så kommer en stor ruta som säger att polisen låst min dator och att jag måste betala 50 Euro. Jag fick viruset genom ett flash-popupfönster.

Jag är en komplett data-analfabet och jag skulle verkligen behöva en step-by-step guide för idioter för att jag ska kunna förstå. Jag är villig att betala en hygglig summa till den som kan hjälpa mig. Jag har inte säkerhetskopierat datorn och jag har ingen windows 7 skiva. Jag har inga viktiga dokument eller Office-paket på datorn.

Admin kan gärna flytta tråden om den ligger fel.
skogsmulle. är inte uppkopplad
2012-05-22, 10:41   #2

pettiz

Medlem

Plats: Norrköping

Registrerad: jun 2008

Kommer du åt felsäkert läge?
pettiz är uppkopplad nu
2012-05-22, 10:45   #3

skogsmulle.

Medlem

skogsmulle.s avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av pettiz Visa inlägg
Kommer du åt felsäkert läge?
via kommandotolken
2012-05-22, 10:47   #4

RainesX

Medlem

RainesXs avatar

Plats: Karlshamn

Registrerad: sep 2008

Citat:
Ursprungligen inskrivet av skogsmulle. Visa inlägg
via kommandotolken
Via f8 under boot innan windows börjar laddas.
MediaCen= Playstation 3 80gb, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 860+ och stiger stadigt
RainesX är uppkopplad nu
2012-05-22, 10:50   #5

Fidel Castro

Medlem

Fidel Castros avatar

Plats: Kågeröd

Registrerad: nov 2008

Citat:
Hej,

Har nu fått ett s.k polis-virus på min alldeles nya dator (en ransomware antar jag). Glömde att installera virusprogram och detta är vad man får.

Viruset har låst datamus och tangentbord, aktivitetshanteraren funkar inte och så fort jag kommer in på skrivbordet så kommer en stor ruta som säger att polisen låst min dator och att jag måste betala 50 Euro. Jag fick viruset genom ett flash-popupfönster.

Jag är en komplett data-analfabet och jag skulle verkligen behöva en step-by-step guide för idioter för att jag ska kunna förstå. Jag är villig att betala en hygglig summa till den som kan hjälpa mig. Jag har inte säkerhetskopierat datorn och jag har ingen windows 7 skiva. Jag har inga viktiga dokument eller Office-paket på datorn.

Admin kan gärna flytta tråden om den ligger fel.
Gäller att hålla sig borta från vissa vuxensiter

Älskar att någon länkat Lego skogspolisstation till tråden...såg precis reklam på Tv för den...gulligt!

Senast redigerad av Fidel Castro 2012-05-22 klockan 10:59.
Antec Twelve hundred - Corsair HX 1000 - Asrock Z68 Extreme3 Gen 3 - Intel Core i7 2600K 3,4GHz - Noctua NH-D14 - 16GB DDR3 G.Skill Ripjaws X 1600MHz - Gigabyte GTX 580 OC / Sparkle GTX 580 GURU SLI - Crucial M4 128GB SSD - Sata II Hitachi Deskstar 500GB - Win7 Home 64bit - Samsung DVD writer.
Fidel Castro är inte uppkopplad
2012-05-22, 10:52   #6

morxy49

Medlem

morxy49s avatar

Plats: Stockholm

Registrerad: dec 2010

du har ingen windows skiva? men du har väl en nyckel eller? isf kan du ladda ner (lagligt!) windows från microsoft och använda din nyckel.
för det absolut enklaste är att blåsa hela datorn och installera nytt windows 7.
NAS 24TB: 8x 3TB @ RAIDz2 | ASRock C2550D4I | 16GB ECC RAM | FreeNAS 9.2 |
morxy49 är uppkopplad nu
2012-05-22, 10:54   #7

TheGiant

Medlem

Registrerad: aug 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Fidel Castro Visa inlägg
Gäller att hålla sig borta från vissa vuxensiter
Fast nu har dom väl kommit fram till att det är värre, dvs större risk att få in skit i datorn på religösa siter än på vuxensiter
Lite offtopic men ändå...
NZXT H2 Vit| i7 2600 + Hyper 212 | Fractal Design Newton R2 650W | Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 | G.Skill Ripjaws X 2x4GB | SSD A-Data 511 120 GB | 1TB WD Caviar Blue | Gigabyte GTX670 Windforce 3X OC | 2 x DVD | Corsair Vengeance K60 & Razer Imperator & Steelseries Siberia V2 USB
TheGiant är inte uppkopplad
2012-05-22, 10:55   #8

Deathdevil

Medlem

Plats: Skåne

Registrerad: aug 2011

Precis efter bios har gått förbi och innan windows startar så har du en svartskärm. Tryck f8 där och välj felsäkert läge eller återställ till tidigare läge. Sedan välj den senaste uppdateringen eller innan detta hände.

Deathdevil är inte uppkopplad
2012-05-22, 10:57   #9

skogsmulle.

Medlem

skogsmulle.s avatar

Eftersom jag inte har säkerhetskopierat datorn och jag har ingen windows-skiva så tror jag inte jag har någon nyckel heller. Jag är beredd att lägga ut några hundringar för diverse tillbehör
2012-05-22, 10:58   #10

RainesX

Medlem

RainesXs avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av morxy49 Visa inlägg
du har ingen windows skiva? men du har väl en nyckel eller? isf kan du ladda ner (lagligt!) windows från microsoft och använda din nyckel.
för det absolut enklaste är att blåsa hela datorn och installera nytt windows 7.
Inte alltid det går tyvärr men bör helt klart testas.
Sitter man med en OEM så finns windows återställning på en dåld partiton som efter egen erfarenhet bli infecterad.
Sen nyckel man får på klisterlappen under datorn fungerar inte (gjorde i alla fall inte förr) med dom installationer man kan ladda ner från microsoft av någon löjlig anledning.

Så han man en nyare burk men oem och inte fått någon skiva så kan man vara körd om man inte gjort en backup av nödvändiga saker som man bli ombedd att göra vid första boot.

Begriper inte varför dom inte kan skicka med skivor, kostar ju knappt inget extra.
MediaCen= Playstation 3 80gb, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 860+ och stiger stadigt
RainesX är uppkopplad nu
2012-05-22, 10:59   #11

lhffan

Medlem

lhffans avatar

Plats: GÄLLIVARE

Registrerad: jul 2004

Borde vara denna

http://support.kaspersky.com/faq/?qid=208282275
2012-05-22, 11:00   #12

ggustavsson

Medlem

ggustavssons avatar

Plats: Stockholm

Registrerad: dec 2006

Det där polisviruset är ganska enkelt att få bort, ladda ner kaspersky rescue disk 10, bränn på CD eller på bootbar USB sticka, starta datorn med det, uppdatera definitionerna och sen scanna.

Har 2 vänner som haft den åkomman, och har funkat bra med ovanstående metod
Cooler Master ATCS840, corsair AX750, Asus Sabertooth X58, i7 950, Highend vattenkylning, 12Gb Corsair, GTX275, Raptor 150, Spinpoint F1 1Tb x3, WD 640black, Windows 7 x64, Asus Xonar Essence STX. Skärm Dell U2711.
Learn Forex Trading
ggustavsson är uppkopplad nu
2012-05-22, 11:02   #13

devhdc

Medlem

Plats: Kristinehamn

Registrerad: maj 2002

Någon som är bekant med vad den svenska versionen av detta kallas av fsec osv?
2012-05-22, 11:02   #14

Nivius

Medlem

Niviuss avatar

Plats: Skövde

Registrerad: sep 2005

felsäkert läge
återställ till en tidigare "punkt" eller nått

Datorn gör sånt varje gång du t.ex. uppdaterar grafikkort drivrutiner
Windows 7 Professional x64 | Gigabyte GA-X58A-UD3R | Intel Core i7 930 @ ~3.5 | Hydro H50 | Radeon HD7970 DCII TOP | Corsair HX 750W | Corsair 12GB 1333MHz | 80GB SSD Intel X25-M G2 | 3x 1TB Samsung Spinpoint F3 | Cooler Master 690 II Advanced | BenQ XL2411 @ 120hz
Nivius är inte uppkopplad
2012-05-22, 11:02   #15

swesen

Medlem

Plats: Bålsta

Registrerad: jul 2011

Citat:
Eftersom jag inte har säkerhetskopierat datorn och jag har ingen windows-skiva så tror jag inte jag har någon nyckel heller. Jag är beredd att lägga ut några hundringar för diverse tillbehör
Är det en märkesdator alltså DELL, Packard Bell, HP, ASUS osv. med Windows 7/vista förinstallerat?
Systemkylning: Egen vattenkylning, 240x30 + 360x60 Radiatorer
Galleri
swesen är uppkopplad nu Folding
2012-05-22, 11:03   #16

RainesX

Medlem

RainesXs avatar

Citat:
Steg ett. ladda ner microsoft security eller annat gratis antivirus och lägg installationsfilen på ett usb.
Steg två. Hämta lite snacks som bullar saft kaffe eller vad som helst.
Steg tre. gå in i felsäkert läge
Steg fyra. Installera antivirus
Steg fem. Sätt datorn på att söka igenom efter virus
Steg sex till hundra. Ät snacks, drick saft eller kaffe och hitta på något som inte inbegriper datorn men som går att utöva i dess närhet om ingrepp skulle behövas.
Steg ethundraett. håll tummarna för att du fick väck allt och slipper installera om windows.

EDIT: Återställning funkar inte då virus ligger kvar och nu för tiden även lägger sig i återställningspunkter. (en anledning till att större företag inte har återställning aktiverat, en säkerhetsrisk helt enkelt)
RainesX är uppkopplad nu
2012-05-22, 11:04   #17

stoffeboffe

Medlem

stoffeboffes avatar

Plats: Göteborg

Registrerad: jul 2009

Jag hjälpte min sambos brorsa med detta.

Gå in i felsäkert läge, start, msconfig, autostart. Fanns en post där som heter något i stil med Microsoft Operating system, klicka ur den. Starta om datorn och nu skall den funka som vanligt.

Ladda hem Malwarebytes från www.malwarebytes.org, installera och uppdatera. Snabbsökning och ta bort de funna objekten. Starta om och gör en sökning till. Gör även fullständig virussökning.

Detta löste problemet.
NAS: HP Proliant N54L | NAS4FREE 9.2 | 2+2TB
stoffeboffe är inte uppkopplad
2012-05-22, 11:09   #18

skooogsmulle

Medlem

Registrerad: maj 2012

Citat:
Ursprungligen inskrivet av swesen Visa inlägg
Är det en märkesdator alltså DELL, Packard Bell, HP, ASUS osv. med Windows 7/vista förinstallerat?
Skogsmulle här, skriver på min väns konto. Ja, jag har en ny Asus predator g3610 köpt på MediaMarkt
skooogsmulle är inte uppkopplad
2012-05-22, 11:15   #19

Jockew1989

Medlem

Jockew1989s avatar

Plats: Norrköping

Registrerad: sep 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av skooogsmulle Visa inlägg
Skogsmulle här, skriver på min väns konto. Ja, jag har en ny Asus predator g3610 köpt på MediaMarkt
Men i så fall bör det ju finnas en återställnigspartition, typ om du trycker F9 i uppstart ska du komma in i återställningsmiljön
NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken
Jockew1989 är inte uppkopplad Folding
2012-05-22, 11:24   #20

RainesX

Medlem

RainesXs avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Jockew1989 Visa inlägg
Men i så fall bör det ju finnas en återställnigspartition, typ om du trycker F9 i uppstart ska du komma in i återställningsmiljön
Helt rätt.
Dock så om man har otur så kan virus ligga kvar även efter en återställning med en sådan.
Allt fler virus idag letar sig in i återställningspartioner och återställningspunkter etc.
Personligen så är det enda jag litar på externa media som jag vet är rena om jag skulle åka på något så pass elakt.

Många återställare från OEM formaterar inte enns riktigt utan snabbformaterar bara och sen skriver över och detta tar definitivt inte bort envisa virus utan flyttar bara problemet in i framtiden.
RainesX är uppkopplad nu
2012-05-22, 11:29   #21

swesen

Medlem

Plats: Bålsta

Registrerad: jul 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av skooogsmulle Visa inlägg
Om du har någonting viktigt på datorn så prova felsäkert läge med internetåtkomst, installera ett virusskydd och sök igenom datorn.

Annars så kan du kolla i manualen som följde med vilken knapp du ska trycka på för att komma åt en windows installations partition som ligger på hårddisken.(Brukar vara någon av F# knapparna) Välj det översta alternativet när den frågar hur du vill installera.
Och när du ska välja vilken hårddisk du ska installera på så tryck på avancerat och sen formatera, på den hårddisk du ska installera på.
Sen fortsätter du installationen igenom att trycka på nästa tills det är klart.
Systemkylning: Egen vattenkylning, 240x30 + 360x60 Radiatorer
Galleri
swesen är uppkopplad nu Folding
2012-05-22, 11:39   #22

jocke92

Medlem

Registrerad: dec 2008

Citat:
Ursprungligen inskrivet av ggustavsson Visa inlägg
Det där polisviruset är ganska enkelt att få bort, ladda ner kaspersky rescue disk 10, bränn på CD eller på bootbar USB sticka, starta datorn med det, uppdatera definitionerna och sen scanna.

Har 2 vänner som haft den åkomman, och har funkat bra med ovanstående metod
Låter som den bästa metoden. Eftersom ts ville ha enkla instruktioner kan jag tillägga att det inte är Windows som ska starta, för då har den inte bootat Kaspersky. Då kan du istället ta reda på vilken tangent som plockar fram bootmenu där man väljer vilken enhet den tillfälligt ska försöka boota ifrån.
2012-09-24, 10:53   #23

knubbsalen

Medlem

Registrerad: okt 2011

Tja

En kompis har fått viruset på sin dator men vi har inte lyckats få bort det. Så fort man startar datorn blir skärmen helt vit och datorn "låser" sig. Har föröskt gå inte via felsäkert läge men där läser inte datorn i windows så man kan inte gå in på usbet eller cdskivorna med antiviruset på. Någon som har ett bra tips ?

Senast redigerad av knubbsalen 2012-09-24 klockan 11:09.
knubbsalen är inte uppkopplad
2012-09-24, 14:47   #24

jocke92

Medlem

Registrerad: dec 2008

Citat:
Ursprungligen inskrivet av knubbsalen Visa inlägg
Tja

En kompis har fått viruset på sin dator men vi har inte lyckats få bort det. Så fort man startar datorn blir skärmen helt vit och datorn "låser" sig. Har föröskt gå inte via felsäkert läge men där läser inte datorn i windows så man kan inte gå in på usbet eller cdskivorna med antiviruset på. Någon som har ett bra tips ?
Tanka ner kasperskys rescuecd och skapa ett usb eller skiva med det. Boota från det och kör en sökning
2012-09-25, 15:41   #25

SweAccount

Medlem

Registrerad: jul 2012

Fick också det viruset. Gå in i felsäkert läge och kör systemåterställning. Funkade för mig iallafall.
SweAccount är inte uppkopplad
2012-09-25, 21:18   #26

Petaflux

Medlem

Petafluxs avatar

Starta i felsäkert läge
win - regedit.exe
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\Winlogon\

så här ska det se ut

kolla vart viruset är

radera det
Ladda ner mbam.exe och scanna - klart

Och ja just det, sluta porrsurfa.
Petaflux är inte uppkopplad
2012-09-27, 15:32   #27

gelki

Medlem

Plats: Utanför göteborg

Registrerad: jan 2010

Citat:
Ursprungligen inskrivet av TheGiant Visa inlägg
Fast nu har dom väl kommit fram till att det är värre, dvs större risk att få in skit i datorn på religösa siter än på vuxensiter
Lite offtopic men ändå...
Ja jag har också noterat det. Märkligt. Man kanske ska undersöka det lite nogrannare.
gelki är inte uppkopplad
2012-10-06, 14:45   #28

lucaslindholm

Medlem

Plats: svedala

Registrerad: jan 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av stoffeboffe Visa inlägg
Jag hjälpte min sambos brorsa med detta.

Gå in i felsäkert läge, start, msconfig, autostart. Fanns en post där som heter något i stil med Microsoft Operating system, klicka ur den. Starta om datorn och nu skall den funka som vanligt.

Ladda hem Malwarebytes från www.malwarebytes.org, installera och uppdatera. Snabbsökning och ta bort de funna objekten. Starta om och gör en sökning till. Gör även fullständig virussökning.

Detta löste problemet.
Fick precis detta problemet på en dator och går in och kollar på "autostart" tabben så hittar jag inte Microsoft Operating system saken som man ska bocka av. Hur ska man göra då? starta i felsäkert läge med internet och ladda ner antivirus program?
lucaslindholm är inte uppkopplad
2012-10-06, 16:16   #29

kalle-anka

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av lucaslindholm Visa inlägg
Fick precis detta problemet på en dator och går in och kollar på "autostart" tabben så hittar jag inte Microsoft Operating system saken som man ska bocka av. Hur ska man göra då? starta i felsäkert läge med internet och ladda ner antivirus program?
Ja, typ.

Jag startade datorn i felsäkert läge, gjorde systemåterställning till en tidigare tidpunkt och sen så fick jag lov att ladda ner ”Hitman Pro 3” för att få bort skiten för varken Microsoft Security Essential, Ad-Aware eller Sbybot reagerade på viruset konstigt nog.
kalle-anka är inte uppkopplad
2012-10-06, 16:23   #30

Petaflux

Medlem

Petafluxs avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av lucaslindholm Visa inlägg
Jag tror att den heter "update", avbocka alla som har en okänd utgivare.
Petaflux är inte uppkopplad