|
Det som kan ske är att banktillgång via internet nyper fast och man kan inte längre göra bankärenden, bygger bl.a. på beteénden och hur saker görs. I dessa fall spärras kontot och/eller telefonbank (då den hänger ihop med mobila versionen) och kunden kontaktas, men någon viruskontroll sker inte på kundens dator.
Däremot kan ju ett visst beteénde tyda på att en kund inte utför det själv, t.ex. genom någon form av fjärrstyrning etc.
Rutinen att kontakta kunden och informera om att nu sker något konstigt på ditt konto och fråga kunden om denne nyligen har gjort det som skett och om det är korrekt för att därefter vidta åtgärder som behövs. Vanligast är att helt plötsligt vill kunden betala sexsiffrigt belopp till kurdistan, som aldrig tidigare skickat ett öre utomlands. med flera tokigheter. Att detta sker är ytterst ytterst ovanligt, det är mer vanligt när det gäller betal-/kreditkort.
En av grundreglerna är att aldrig "hjälpa" kunden med detta genom att gör si, gör så om det avser risk eller kräver djupare datorkunskap, utan att hänvisa till antivirusprogram, ha en uppdaterad windowsinstallation och om de behöver ytterligare hjälp vända sig till t.ex. datorbutik eller it-avdelningen på sitt arbete om det är arbetsdator.
Det grundar sig i att banken inte vill bli eller vara ansvarig för ev. tokigheter som kan uppstå med användarens dator, antalet som använder datorer utan god datorkunskap är väldigt många och står för lejonparten av kontakten som sker i kundtjänst, att dessa kunder återkommer 10ggr under ominstallationen är inte direkt önskvärt.
Det motverkar också att dessa kunder ringer bankens kundtjänst så fort något är galet, "de fick ju hjälp sist...".
Det jag tror har skett är att något har skett som inte är enligt givna mönster. (Om banken ringt ö.h.t., att fejka caller-id är inte raketforskning)
Banken har kontaktat kontoinnehavaren, som trott att samtalet var skämt och inte lyssnat ordentligt.
TS ringer tillbaka och drar den missuppfattade storyn och personen i andra änden uppfattar det som att kunden har bekräftat att viruset finns i utrustningen och ger utifrån det råd till lösning.
Däremot tycker jag att formatera datorn inte låter som något som skulle komma från säkerhetsavdelningen, de kan få rejält med skit för en sån mening.
(Det låter som en 20-åring på telias kundtjänst skulle svara när mobila bredbandet inte funkar efter tredje försöket, inte säkerhetsavdelningen på en bank.)
Ska väl tilläggas att jag inte på något sätt för Handelsbankens talan annat än att jag har insikt i vissa säkerhetsrutiner.
Senast redigerad av HCP 2012-06-01 klockan 02:27.