Verktyg Visningsval
2012-06-22, 16:59   #1

HDG

Medlem

Plats: Uppsala

Registrerad: dec 2009

Win7Pro installeras som 32-bit

Hej

Jag har just byggt ihop min nya burk och när jag ska installera windows så fungerar det men det blir 32-bit istället för 64-bit trots att jag använder samma skiva som jag tidigare använt för att installera windows på en annan dator och då gick det bra att få 64-bit på den.

Är det något jag missat?

Jag har dessutom försökt att bara clona det fungerande windows till den nya datorns SSD för att kunna starta den vägen men inte heller det går.

Någon som kan hjälpa mig?
HDG är inte uppkopplad
2012-06-22, 17:11   #2

ohoy

Medlem

ohoys avatar

Plats: Köttvärlden

Registrerad: apr 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av HDG Visa inlägg
Hej

Jag har just byggt ihop min nya burk och när jag ska installera windows så fungerar det men det blir 32-bit istället för 64-bit trots att jag använder samma skiva som jag tidigare använt för att installera windows på en annan dator och då gick det bra att få 64-bit på den.

Är det något jag missat?

Jag har dessutom försökt att bara clona det fungerande windows till den nya datorns SSD för att kunna starta den vägen men inte heller det går.

Någon som kan hjälpa mig?
Säker på att den nya datorn kan köra 64bit?
2012-06-22, 17:33   #3

ggustavsson

Medlem

ggustavssons avatar

Plats: Stockholm

Registrerad: dec 2006

Vad är det för skiva då? finns bara 32bit, bara 64bit, tex OEM skivor är antigen eller, men inte båda.
om du har en 64bits skiva, men en CPU som inte kan hantera detta säger den till och kommer inte kunna installeras heller

Sett vissa skivor som kan innehålla både och men i så fall är det första man får välja om man vill installera 32 eller 64bit

Clona windows som varit till en annan dator funkar oftast inte bra.

EDIT: bra om du skriver vad du har för hårdvara också, trådar självdör ganska fort annars när massa relevant info saknas....

Senast redigerad av ggustavsson 2012-06-22 klockan 17:39.
Cooler Master ATCS840, corsair AX750, Asus Sabertooth X58, i7 950, Highend vattenkylning, 12Gb Corsair, GTX275, Raptor 150, Spinpoint F1 1Tb x3, WD 640black, Windows 7 x64, Asus Xonar Essence STX. Skärm Dell U2711. förstärkare Harmony design EAR 90, Lurar Grado SR225i samt RS1 och AKG701.
http://formtek.se
ggustavsson är uppkopplad nu
2012-06-22, 18:58   #4

HDG

Medlem

Plats: Uppsala

Registrerad: dec 2009

Citat:
Ursprungligen inskrivet av ohoy Visa inlägg
Säker på att den nya datorn kan köra 64bit?
Citat:
Ursprungligen inskrivet av ggustavsson Visa inlägg
Vad är det för skiva då? finns bara 32bit, bara 64bit, tex OEM skivor är antigen eller, men inte båda.
om du har en 64bits skiva, men en CPU som inte kan hantera detta säger den till och kommer inte kunna installeras heller

Sett vissa skivor som kan innehålla både och men i så fall är det första man får välja om man vill installera 32 eller 64bit

Clona windows som varit till en annan dator funkar oftast inte bra.

EDIT: bra om du skriver vad du har för hårdvara också, trådar självdör ganska fort annars när massa relevant info saknas....
Det är en Ivy bridge 3570 med asus maximus V gene moderkort, gtx 680 windforce, dominator minnen, a-data 510 ssd och Hale90 nätagg så jag tycker den borde klara 64-bit.

Skivan har jag skapat då jag fick licens genom MSDNAA och det gick väldigt bra förra gången men det strular som satan denna.
HDG är inte uppkopplad
2012-06-22, 20:25   #5

ohoy

Medlem

ohoys avatar

Plats: Köttvärlden

Registrerad: apr 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av HDG Visa inlägg
Det är en Ivy bridge 3570 med asus maximus V gene moderkort, gtx 680 windforce, dominator minnen, a-data 510 ssd och Hale90 nätagg så jag tycker den borde klara 64-bit.

Skivan har jag skapat då jag fick licens genom MSDNAA och det gick väldigt bra förra gången men det strular som satan denna.
Jo den borde ju fixa det... kan tyvärr inte hjälpa dig
2012-06-22, 21:19   #6

mrqaffe

Medlem

mrqaffes avatar

Plats: Salstad

Registrerad: feb 2009

På msdnaa finns det antingen 32 eller 64bit utgåvor, de kan inte byta version av sig själv så någon måste ha varit in o micklat med skivan för att sätta ihop en hybrid, det är bara att ladda hem det igen, eller så får du göra egna installationsskivor själv, WAIK http://www.microsoft.com/en-us/downl...s.aspx?id=5753 har funktioner för att stuva om enligt egen smak, är det win7sp1 så behövs även tillägget för att hantera sp1 http://www.microsoft.com/en-us/downl...s.aspx?id=5188 Och instruktioner finns det att söka efter.
Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.
mrqaffe är inte uppkopplad
Sök jobb