Verktyg Visningsval
2012-06-28, 14:28   #1

Mehantch

Medlem

Plats: stockholm

Registrerad: apr 2011

Skiva med fabriksåtersällning?

Hej! Jag har just köpt en data och och behöver lite hjälp ang att kunna återställa datorn vid senare tillfälle. Jag skapade en "sytemreparations skiva", kan jag återställa datorn till fabriksinställlningarna med denna? för när jag blev klar med skivan, ville den att skulle skapa en skiva med fabriksinställningarna med programmet Acer eRecovery Management. Måste jag göra nya skivor med detta program eller har systemreparations skivor samma funktion? Ber om ursäkt ifall det är i fel del av forumet.
Tack på förhand.
Mehantch är inte uppkopplad
2012-06-28, 15:19   #2

Eberhart

Medlem

Registrerad: maj 2012

Jo, det är 2 olika funktioner. "Systemreparationsskivan" är som sagt en enklare reparationsskiva som ger dig tillgång till diverse verktyg som finns i alla Windows-installationer... dock inte fabriksåterställning. För det måste du skapa nya skivor med Acer eRecovery Management.
Eberhart är inte uppkopplad
2012-06-28, 16:17   #3

Mehantch

Medlem

Tack för ett snabbt ! Tar och gör ett set med skivor i Acer eRecovery Management i så fall.
2012-06-28, 16:35   #4

screamin-daemon

Medlem

screamin-daemons avatar

Plats: Växjö

Registrerad: jan 2005

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Mehantch Visa inlägg
Tack för ett snabbt ! Tar och gör ett set med skivor i Acer eRecovery Management i så fall.
Nackdelen med såna recovery-skivor är att man får med all Acer-bloatware. Du kommer få en snabbare dator om du gör en s.k. ren installation istället. Jag citerar mig själv:

Citat:
Ursprungligen inskrivet av screamin-daemon Visa inlägg
Bara hämta en svensk W7 installationsfil här (lagligt och virusfritt): http://forum.notebookreview.com/wind...languages.html
Sen laddar du hem Windows 7 download tool från microsoft http://www.microsoftstore.com/store/...usbdvd_dwnTool och då är det bara att starta programmet, välja den nyss nerladdade filen och stoppa ett usbminne i datorn..... När allt är klart går du in på usb minnet och plockar bort /sources/ei.cfg filen. Sen är det bara att ställa in i bios att den ska boota från usb och när det är gjort, starta om och installera windows. Windows kommer fråga vilken version du vill installera och då är det bara att välja tex home premium om din nyckel är en sådan. Sen är det bara att ladda hem drivrutiner från tillverkaren
Det är dock bra och ha recovery-skivor, speciellt ifall man vill sälja datorn.
Dator: Cooler master ATCS 840, I7 3960X, MSI X79, 16GB 1833MHz, Asus GTX690, Samsung 830 128GB, Crucial m4 64GB, Corsair AX850. Laptop: Asus G73. Datorljud: M-audio BX5D2, Asus Xonar DX, Aune X1 headamp/dac, Hifiman HE-400, AKG K701. Sennheiser HD650, Superlux 668B, Reslur Bose QC15. Varning för Clickok
screamin-daemon är inte uppkopplad
2012-06-28, 23:52   #5

Mehantch

Medlem

Ah tack för tipset! ska kolla igenom det där.
Sök jobb