Sidan 1 av 2 1 2

Verktyg Visningsval
2012-07-09, 21:08   #1

TomKe

Medlem

Plats: Mumindalen

Registrerad: maj 2003

Tips på enklast lösning för kryptera 'hela datorn' (inkl win)?

Tänker kryptera "hela datorn". 1 systemdisk, 2 vanliga diskar. Systemdisken har 1 partition med Win7.
Tanken är att man inte kunna använda datorn utan att ange rätt autentisering, och inte heller läsa av diskarna genom att flytta dom till annan dator.

Söker krypteringsalternativet med enklast hantering. Vill ha så att allt man upplever är typ en fråga efter lösenord/USB-sticka före boot eller liknande.

Bitlocker finns, men den här datorn verkar inte ha TPM och kanske för gammalt BIOS med, så det verkar inte som Bitlocker går med på att kryptera systempartiionen då. Prestanda är inte så viktigt här - såvida vi inte snackarr kryptering som sänker farten med hälften.
Truecrypt .. ja, det kändes grymt omständigt med det där montering hit och dit. Men jag kanske inte utforskade tillräckligt? Symantecs PGP Desktop finns med.

Fler förslag, med så direkt och omärklig hantering som möjligt?

Tack
/T
2012-07-10, 09:20   #2

snajk

Medlem

Plats: Göteborg

Registrerad: jun 2010

Truecrypt är grymt men kanske overkill för dig. En stor poäng med truecrypt är dess dolda volymer vilka gör att man kan ha två separata volymer på en disk där det är omöjligt att avgöra ifall den andra existerar inifrån den ena. Mycket användbart om exempelvis ett domstolsbeslut eller liknande tvingar dig att låsa upp datorn, då ger du dem bara lösenordet till den mindre hemliga volymen.

Å andra sidan så är det gratis så om du är villig att lägga lite tid på det så kan du nog få till det väldigt bra.
snajk är inte uppkopplad
2012-07-10, 10:00   #3

hermaniii

Medlem

Registrerad: aug 2004

Tycker truecrypt är smidigt eller så smidigt det kan vara med kryptering och inte inbyggt i oset.
Du kan välja att låsa upp alla dina volymer vid upstart. Eller samla alla dina volymer i favoriter och låsa upp dom med ett lösen.

tips välj samma lösen på alla och välj bara tecken som är samma på ett engelskt tgb för att det ska bli smidigt
hermaniii är inte uppkopplad
2012-07-10, 10:37   #4

Bozzeta

Medlem

Sannolikheten att alla andra nämda program än Truecrypt ovan har bakdörrar är väldigt stor.
TC är skitenkelt att installera och märks inte ens av om du har AES-stöd i processorn.
Bozzeta är inte uppkopplad
2012-07-10, 12:30   #5

TomKe

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av snajk Visa inlägg
En stor poäng med truecrypt är dess dolda volymer vilka gör att man kan ha två separata volymer på en disk där det är omöjligt att avgöra ifall den andra existerar inifrån den ena. Mycket användbart om exempelvis ett domstolsbeslut eller liknande tvingar dig att låsa upp datorn.
Fast det är väl bara för polisteknikern att öppna truecrypt och kolla vilka volymer som är fysiska och vilka som är virtuella?
Citat:
Ursprungligen inskrivet av hermaniii Visa inlägg
Du kan välja att låsa upp alla dina volymer vid upstart.
tips välj samma lösen på alla och välj bara tecken som är samma på ett engelskt tgb för att det ska bli smidigt
Så det funkar alltså att göra såhär med True .. fick helt plötsligt lust att kika på det igen
2012-07-10, 12:36   #6

WiZzard

Medlem

WiZzards avatar

Plats: Lysekil

Registrerad: nov 2010

ganska skoj att lägga ett "fake" windows på en liten partition. när du startar datorn får du en svart skärm trycker du fel lösen så kommer man in i "fake" windows.

| Fractal Design Arc | Asus p8z77-v | corsair CL9 vengence LP 16GB @1600mhz | IB 3770K @4.5Ghz | NZXT HALE 1000W 80+ Gold | MSI GTX580 Twinfrozr |
WiZzard är inte uppkopplad
2012-07-10, 12:37   #7

WiZzard

Medlem

WiZzards avatar

Citat:
Truecrypt är grymt men kanske overkill för dig. En stor poäng med truecrypt är dess dolda volymer vilka gör att man kan ha två separata volymer på en disk där det är omöjligt att avgöra ifall den andra existerar inifrån den ena. Mycket användbart om exempelvis ett domstolsbeslut eller liknande tvingar dig att låsa upp datorn, då ger du dem bara lösenordet till den mindre hemliga volymen.

Å andra sidan så är det gratis så om du är villig att lägga lite tid på det så kan du nog få till det väldigt bra.
Om man glömt lösenordet då? xD då hjälper de inte att ha domstolsbeslut xD

| Fractal Design Arc | Asus p8z77-v | corsair CL9 vengence LP 16GB @1600mhz | IB 3770K @4.5Ghz | NZXT HALE 1000W 80+ Gold | MSI GTX580 Twinfrozr |
2012-07-10, 12:40   #8

jachxz

Medlem

Registrerad: jul 2011

Citat:

Du har väl inte skyldighet att ge iväg något lösen alls?
jachxz är inte uppkopplad
2012-07-10, 12:45   #9

Kinekin

Moderator

Kinekins avatar

Plats: Norberg

Registrerad: aug 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av jachxz Visa inlägg
Nej, och det kan ju hända att man glömt bort lösenordet

Admin för SweClockers Spelservrar & Mumble
Kinekin är inte uppkopplad
2012-07-11, 09:59   #10

snajk

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av jachxz Visa inlägg
Nja det beror på. Du kanske inte är skyldig att öppna datorn för en åklagare exempelvis, men genom att vägra kan du göra dig skyldig till andra brott (att hindra utredningen på något sätt, vet inte exakt vad lagarna heter). Å andra sidan kan man alltid hävda att man glömt lösenordet.

Fast hela poängen med en dold volym är ju att om någon ber dig öppna datorn kan du säga "Javisst!" och göra det utan att ge dem tillgång till det du vill hålla hemligt och utan att de har någon anledning att misstänka att det du gav dem inte var det som du inte ville ge dem. Alltså om exempelvis polisen gör en husrannsakan hos dig, startar datorn och den stannar vid en lösenordsprompt. Då kommer självklart polisen be dig att skriva in ditt lösenord. Då kan du förstås hävda att du inte kommer ihåg det, eller att du inte har någon skyldighet att uppge det, men det gör ju att polisen har ganska goda skäl att misstänka att du har något olagligt på datorn. Vilket kan leda till att de anstränger sig för att knäcka krypteringen, eller bara att de blir mindre välvilligt inställda till dig (vilket kan innebära stora problem) eller att de försöker få ut data om vad du gjort från din internetleverantör osv. Då är det mycket bättre att bara ge dem ett lösenord och säga: "Titta, det var bara mina semesterbilder/min bokföring/whatever som jag hade på min dolda volym, inget olagligt. Ta era fula gristrynen och stick härifrån och lämna mig ifred."
snajk är inte uppkopplad
2012-07-11, 10:10   #11

tcntad

Medlem

tcntads avatar

Plats: Rönninge

Registrerad: feb 2005

IT enheten kan säkert hitta nåt som tyder på att det finns nåt gömt
Men kör på det så långt som det bara går.
Mediafire Avast Anti-Theft Find your phone Guide: Integrera språkpaket till Windows 7 DVD'n (Skript: V5.2!) Guide: Hur man installerar Windows 7 Guide: Skapa en All In One DVD Guide: Skapa återställningspartition
tcntad är inte uppkopplad
2012-07-11, 10:25   #12

snajk

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av tcntad Visa inlägg
IT enheten kan säkert hitta nåt som tyder på att det finns nåt gömt
Men kör på det så långt som det bara går.
Hela poängen är att de inte kan det. Sen beror det förstås på hur man lagt upp krypteringen. Har man exempelvis sitt OS okrypterat så kan det finnas referenser till krypterade filer som du använt i OS:et (tillfälliga filer, senast använda filer osv.). Men om man har två separata OS på de två krypterade volymerna så är det omöjligt att avgöra ifall en krypterad disk innehåller en dold volym eller ej. Det går inte att se genom att titta på datan på disken för den dolda volymen ser likadan ut som de slumpmässiga data som resten av disken är fylld med i och med krypteringen.
snajk är inte uppkopplad
2012-07-11, 10:31   #13

snajk

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av hermaniii Visa inlägg
Tycker truecrypt är smidigt eller så smidigt det kan vara med kryptering och inte inbyggt i oset.
Du kan välja att låsa upp alla dina volymer vid upstart. Eller samla alla dina volymer i favoriter och låsa upp dom med ett lösen.

Väljer man samma lösen för alla så låser man ju upp alla på en gång. Poängen är att kunna låsa upp bara delar utan att på något sätt visa att det finns fler volymer som man inte låst upp. Är man riktigt paranoid kan det vara idé att ha lösenord som liknar varandra (liknar varandra på så sätt att knapptryckningarna ser liknande ut) så att om någon har spanat på dig när du knappat in det kan de inte se ifall du ger det "riktiga" lösenordet eller bara det som låser upp dummy-volymen.
snajk är inte uppkopplad
2012-07-11, 10:47   #14

exodeus

Medlem

Registrerad: apr 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av TomKe Visa inlägg
Tänker kryptera "hela datorn". 1 systemdisk, 2 vanliga diskar. Systemdisken har 1 partition med Win7.
Tanken är att man inte kunna använda datorn utan att ange rätt autentisering, och inte heller läsa av diskarna genom att flytta dom till annan dator.
Det enda sättet att hindra någon från att använda datorn är att blockera funktionalitet i BIOS. T.ex. password on boot. Annars kan man köra in en USB sticka och boota ifrån den osv. Hur stark denna bios blockering är kan också diskuteras eftersom man ofta kan nollställa BIOSen.

Kryptera systemdisken är problematiskt eftersom du måste start dekrypterings programmet på något sätt. Du kan inte lägga dekrypteringsverktyget i den krypterade enheten . Visst kanske det finns krypteringsprogram som startas via USB sticka och som kan starta ett OS efter men jag känner inte till ett. OM det finns så är det troligen till Linux. Annars krävs hårdvara så som TPM/bitlocker.

Men här är det positiva: Att försöka hindra någon att använda din dator tjänar inte något syfte. Det är bara en hög med silikon . Att kryptera systempartitionen tjänar inte heller mycket till sålänge du inte lagrar den känsliga informationen där.

Jag kör med TrueCrypt och är nöjd och jag tror att det är vad du behöver.
exodeus är inte uppkopplad
2012-07-11, 10:54   #15

exodeus

Medlem

Registrerad: apr 2011

Ehh... Jag borde kanske göra research INNAN jag postar.

http://www.truecrypt.org/docs/?s=system-encryption

TrueCrypt har funktionalitet för att kryptera windows och bootar innan windows... Coooolt
exodeus är inte uppkopplad
2012-07-11, 12:07   #16

HCP

Medlem

HCPs avatar

Plats: Sundsvall

Registrerad: feb 2003

Jag har vägrat lämna ifrån mig lösenordet till truecrypt vid en utredning en gång, de tog en spegling av disken och försökte själva i ett par veckor tills förundersökningen blev nerlagd. Datorn fick jag hämta ut efter någon dag.
Du har inga som helst skyldigheter att säga ett smack, däremot har du rätt att vara helt tyst.
Var i samband med att Skatteverket fick nys om massa utlandskonton de ville titta i min burk lite.
Långnäsa...

Jag kör truecrypt på bootdiskarna i alla datorer utan några problem, vid uppstart är det enda som syns Truecrypts bootloader som frågar efter lösenordet. Sätter man disken i en annan burk blir det bara yada-yada, d.v.s. totalt krypterat.
Det har brakat en gång, men då hjälpte den eleganta rescue-skivan man (enligt mig) ska skapa när man krypterar burken
2012-07-11, 12:11   #17

WiZzard

Medlem

WiZzards avatar

att bli tvingat att ge lösenordet till någon är orimligt då man aldrig kan vara skyldig att bevisa sin oskuld. man är alltid oskyldig till motsatsen bevisats, då kan man inte heller bli tvingad att ta fram bevis mot sig själv.

2012-07-11, 12:12   #18

HCP

Medlem

HCPs avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Ative00 Visa inlägg
att bli tvingat att ge lösenordet till någon är orimligt då man aldrig kan vara skyldig att bevisa sin oskuld. man är alltid oskyldig till motsatsen bevisats, då kan man inte heller bli tvingad att ta fram bevis mot sig själv.
Gäller tyvärr inte när det avser skatteverket, de kan påstå precis vad som helst och det är upp till dig som utpekad att bevisa motsatsen.
Tokigt, men sant.
2012-07-11, 12:16   #19

HCP

Medlem

HCPs avatar

Ett annat litet tips när SSD är vanligt.
Om du har 120gb disk, gör en partition på 100-110gb, lämna resten.
Det har att göra med wear-leveling, då trim-kommandot är ifrågasatt om det funkar ordentligt på en fullt krypterad SSD.
Om man inte har detta kommer disken degraderas snabbt, då utrymmet för block som trim kan hantera är väldigt begränsat.
Trim funkar inte så bra på krypterade block.

http://www.truecrypt.org/docs/?s=wear-leveling
2012-07-11, 12:38   #20

tomten51

Medlem

tomten51s avatar

Registrerad: okt 2003

Citat:
Hela poängen är att de inte kan det. Sen beror det förstås på hur man lagt upp krypteringen. Har man exempelvis sitt OS okrypterat så kan det finnas referenser till krypterade filer som du använt i OS:et (tillfälliga filer, senast använda filer osv.). Men om man har två separata OS på de två krypterade volymerna så är det omöjligt att avgöra ifall en krypterad disk innehåller en dold volym eller ej. Det går inte att se genom att titta på datan på disken för den dolda volymen ser likadan ut som de slumpmässiga data som resten av disken är fylld med i och med krypteringen.

2x2TB diskar och inget annat än Paint och Word på datorn, suspicious..
tomten51 är inte uppkopplad
2012-07-11, 15:41   #21

TomKe

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Bozzeta Visa inlägg
Sannolikheten att alla andra nämda program än Truecrypt ovan har bakdörrar är väldigt stor.
Jag tror inte det är någon risk att räkna med. Om det skulle finnas bakdörrar, så kan dom bakdörrarna ju inte användas utan att det uppmärksammas nästan direkt, och då är anden ute ur flaskan sen och varumärket för krypteringsprodukten dött.

Anta att 1 rättegång på 100 i Sverige innefattar en krypterad disk som rätten vill in i. Om dom då låser upp krypteringen med en bakdörr, då förstår ju snart såväl poliser som folket i rätten att detta har skett. Och det syns även efteråt - om inte i förundersökningen, så åtminstone i domstolsprotokollet. Det skulle dessutom ske många gånger per år bara i Sverige, för att inte tala om i USA eller resten av världen. I annat fall skulle både rätten och polisen tillsammans behöva "konstruera" en hållbar täckmantel för att dölja det faktum att dom har krypteringsnycklar. Det skulle aldrig funka i praktiken och i längden.

Möjligtvis om typ NSA har tvingat till sig nycklar för PGP, bitlocker osv, eller kört sina monstersystem på full fart i flera år i sträck för att hitta mönster som kan knäcka de vanligare krypteringarna. Men i så fall finns ju den informationen typ längtst in i säkraste byggnaden, längst in i säkraste rummet dit bara 3 pers har nyckeln till och kanske 10-12 pers som har kännedom om det faktumet överhuvudtaget. Och för att sen myndigheter skulle välja att sälja ut sin förmåga att låsa upp vissa krypteringar, då skulle vinsten måsta vara ... kolossal, på typ nationell nivå.

Senast redigerad av TomKe 2012-07-11 klockan 16:03.
2012-07-11, 16:14   #22

TomKe

Medlem

Citat:
... om man har två separata OS på de två krypterade volymerna så är det omöjligt att avgöra ifall en krypterad disk innehåller en dold volym eller ej. Det går inte att se genom att titta på datan på disken för den dolda volymen ser likadan ut som de slumpmässiga data som resten av disken är fylld med i och med krypteringen.
Hm. Jag förstår inte omedelbart hur det här upplägget ser ut(?)

Såvitt jag förstod så kan man kryptera en hel (icke-system) disk med Truecrypt. Men klickar man sen på den krypterade disken i utforskaren så står det ”disken låst” eller nåt sånt. För att kunna läsa av disken bör man ”montera” den som en virtuell enhet (ny enhetsbokstav) genom Truecrypts GUI. Då syns den virtuella (läsbara) enheten - men även den fysiska (oläsbara) enheten - i utforskaren.

Antar att det är något sånt du talar om, att ladda en virtuell enhet inifrån en fysisk enhet osv. Men .. beskriv gärna hur upplägget ser ut?
2012-07-11, 16:52   #23

HCP

Medlem

HCPs avatar

Klickar du på en disk i utforskaren som är krypterad kommer den fråga om du vill formatera. (gäller inte om du krypterat hela systemdisken, då den mountas vid boot)
Jag tar alltid bort enhetsbeteckningarna på diskar (t.ex. externa) för att inte klanta mig, när de senare mountas i Truecrypt erhåller de en ny enhetsbeteckning ändå.
2012-07-11, 18:42   #24

Sir Hitman

Medlem

Registrerad: aug 2006

Citat:

Såvitt jag förstod så kan man kryptera en hel (icke-system) disk med Truecrypt. Men klickar man sen på den krypterade disken i utforskaren så står det ”disken låst” eller nåt sånt. För att kunna läsa av disken bör man ”montera” den som en virtuell enhet (ny enhetsbokstav) genom Truecrypts GUI. Då syns den virtuella (läsbara) enheten - men även den fysiska (oläsbara) enheten - i utforskaren.

Antar att det är något sånt du talar om, att ladda en virtuell enhet inifrån en fysisk enhet osv. Men .. beskriv gärna hur upplägget ser ut?
Antingen krypterar du hela disken så ser du inget i utforskaren, kollar du i diskhanteraren så ser det ut som att disken inte är initierad och då oformaterad. Öppningen av disken görs genom att öppna truecrypt välja vilken disk du ska montera och skriver lösenord och väljer eventuella lösenords filer, sen ploppar den upp i utforskaren med den bokstav du väljer i truecrypt. Vid ominstallation av Windows bör man dock kopplar ur dessa diskar, installationsprogrammet kan nämligen komma på att dendär disken se smaskig ut och lägger tempfiler på den och vips så är all din data borta (kan ev fungera att återfå dessa med truecrypt recoverydisk som man kan välja att skapa när man krypterar disken, men någon sådan hade inte jag så all min data var borta.

Annat alternativ är att göra en partition i windows och seden kryptera denna. Lite osäker på hur det fungerade eftersom jag inte testat själv, men här tror jag du ser en enhet med bokstav tilldelad i utforskaren men som inte är formaterad. När man monterar disken kommer det då upp ytterligare en volym med annan bokstav.
2012-07-11, 22:00   #25

Bozzeta

Medlem

Citat:
Jag tror inte det är någon risk att räkna med. Om det skulle finnas bakdörrar, så kan dom bakdörrarna ju inte användas utan att det uppmärksammas nästan direkt, och då är anden ute ur flaskan sen och varumärket för krypteringsprodukten dött.
Det finns saker du missar här.
Ofrivilliga bakdörrar pga buggar. Det finns inget sätt att öppet granska låsta system.
Bakdörrar kan existera utan att informationen lämnas ut till utomstående part.
Majoriteten av regeringarna har misslyckats med att införa lagkrav på bakdörrar så därför används trojaner, avlyssning eller cold boot attacker i stor utsträckning.
2012-07-11, 23:53   #26

illya_

Medlem

illya_s avatar

Plats: Trollhättan

Registrerad: dec 2005

Citat:
Rätta mig om jag har fel men sparar inte även andra saker än hårddisken information om användande (i debug-syfte eller liknande) så som exempelvis senaste uppstart, senast lyckade skrivning till hårddisk mm(i bios? firmware? kontroller-chip på disken?) vet iaf att jag kan få data om min ssd även om den krypterats, raderats, formaterats mm. Kan tänka mig att polisen kan jämföra dessa med informationen i ditt öppna os.

Att sedan bevisa det är nog en helt annan femma, men kan nog räcka för att farbror blå börjar bugga din tandkrämstub

Citat:
Ursprungligen inskrivet av tomten51 Visa inlägg
2x2TB diskar och inget annat än Paint och Word på datorn, suspicious..
Då råkar nog tandborsten illa ut den med.

Citat:

Truecrypt använder sig alltid av en lagringsplats för att skapa sina virtuella partioner. Lagringsplatsen kan vara:
a) en hel disk
b) en hel partion
c) en fil

Oavsätt vilken typ av lagringsplats du väljer (a,b eller c) så ska du aldrig skriva, radera, modifera, formatera denna. Gör du det så riskerar du att bli av med all din krypterade data.
För att kunna läsa/skriva din krypterade data så behöver du använda truecrypt för att "mounta" din lagringsplats till en enhetsbokstav.

Låt oss säga att du använder din partion F: som lagringsplats. När du gör om den till en truecryptpartion i truecrypt så skrivs hela F: över med slumpad/krypterad data. Det gör att F: kommer upplevas av windows som en partion som behöver formateras. För att kunna läsa och skriva krypterad data så öppnar du truecrypt, väljer partionen F: och försöker mounta den till en annan enhetsbokstav, exempelvis H:.
När H: är mountad så kan du använda den precis som en vanlig okrypterad partion och läsa/skriva till den. Allt som du läser/skriver till H: sparas dock egentligen i krypterad form i F:. Så för att inte bli av med datan så får du inte ändra/modifiera/formatera F:.

Citat:
Vi har ovan talat om partionen F:, men denna partion kanske är "disk 1, partion 1". Man kan i "computer management"( administrative tools -> Computer Management och i Storage -> Disk management ) välja att "disk 1, partion 1" ska använda en annan enhetsbokstav, exempelvis G:.
Man kan även ställa in att "disk 1, partion 1" (dvs din krypterade disk) inte ska använda någon enhetsbokstav över huvudtaget. Din krypterade partion kommer då inte att synas i windows.
Att den krypterade partionen inte syns i windows hindrar dock inte att du mountar den i truecrypt till en enhetsbokstav precis som tidigare. Du kan alltså mounta "disk 1, partion 1" till X: och använda X: precis som vanligt.

Oavsätt vilken lagringsplats du väljer så kan du dock välja att skapa en dold partion. Det Truecrypt då gör är att den tar en bit av utrymmet i slutet av din lagringsplats och använder det för en ny truecrypt-partion.

Så låt oss säga att du använder din partion D: som är 500gb stor och skapar en öppen truecryptpartion på alla 500gb med tillhörande dold partion på 100gb.
Skriver du inte det vanliga lösenordet så mountas den öppna partionen (som är 500gb stor) till den enhetsbokstav du valt. Skriver du istället in ditt dolda lösenord så mountas istället din dolda partion på 100gb.
Eftersom den dolda partionens 100gb ligger i slutet av lagringsplatsen så kommer dessa att skrivas över ifall du i den öppna partionen skriver data någonstans i de sista 100gb, detta pga den öppn partionen ser endast random data där och vet inte att det finns en dold partion. Endast om man har den dolda partionens lösenord så kan man komma åt den dolda partionen.

Finns en massa mer att läsa om hur det fungerar på truecrypts sida, rekommenderar verkligen att man läser igen den

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Sir Hitman Visa inlägg
Antingen krypterar du hela disken så ser du inget i utforskaren, kollar du i diskhanteraren så ser det ut som att disken inte är initierad och då oformaterad. Öppningen av disken görs genom att öppna truecrypt välja vilken disk du ska montera och skriver lösenord och väljer eventuella lösenords filer, sen ploppar den upp i utforskaren med den bokstav du väljer i truecrypt. Vid ominstallation av Windows bör man dock kopplar ur dessa diskar, installationsprogrammet kan nämligen komma på att dendär disken se smaskig ut och lägger tempfiler på den och vips så är all din data borta (kan ev fungera att återfå dessa med truecrypt recoverydisk som man kan välja att skapa när man krypterar disken, men någon sådan hade inte jag så all min data var borta.

Annat alternativ är att göra en partition i windows och seden kryptera denna. Lite osäker på hur det fungerade eftersom jag inte testat själv, men här tror jag du ser en enhet med bokstav tilldelad i utforskaren men som inte är formaterad. När man monterar disken kommer det då upp ytterligare en volym med annan bokstav.
Angående om windows råkar formatera/spara tempfiles på din krypterade disk. Truecrypt skapar en backup av din krypteringens header (typ krypterade lösenordet och det som behövs för att decryptera) längst bak på disken/partionen/filen. Nästa gång testa att använda "restore volume header", vilket gör att truecrypt testar att skriva över början av disken/partionen/filen med sin egen backup. Har räddat mig en gång men även en i forumet som råkade formatera sin krypterade disk.

Hoppas jag inte skrivit något galet ovan, orkar inte läsa igenom
illya_ är inte uppkopplad
2012-07-12, 03:33   #27

TomKe

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av illya_ Visa inlägg
.. skapa en dold partion. Det Truecrypt då gör är att den tar en bit av utrymmet i slutet av din lagringsplats och använder det för en ny truecrypt-partion.

Så låt oss säga att du använder din partion D: som är 500gb stor och skapar en öppen truecryptpartion på alla 500gb med tillhörande dold partion på 100gb.
Skriver du inte det vanliga lösenordet så mountas den öppna partionen (som är 500gb stor) till den enhetsbokstav du valt. Skriver du istället in ditt dolda lösenord så mountas istället din dolda partion på 100gb.
Aha, det skulle kunna vara användbart om man är ute efter en förvillande effekt – om det inte vore för faran att Windows kan skriva över viss information i början/slutet av partitionen. Och delar man upp en disk i flera partitioner så faller ju idén om att förvilla.

Men det här måste ju då kräva att Truecrypt mountar automatiskt (i dom här fallen) beroende på om man skriver in lösenord eller inte? Samma sak måste ju gälla om man har krypterat hela system-partitionen, för hur fasen ska man kunna komma in och mounta C-disken den innan Windows ens bootat liksom.
Citat:
Ursprungligen inskrivet av Bozzeta Visa inlägg
Det finns saker du missar här.
Ofrivilliga bakdörrar pga buggar. Det finns inget sätt att öppet granska låsta system.
Bakdörrar kan existera utan att informationen lämnas ut till utomstående part.
Majoriteten av regeringarna har misslyckats med att införa lagkrav på bakdörrar så därför används trojaner, avlyssning eller cold boot attacker i stor utsträckning.
Mja, talar vi om buggar i algoritmer (eller potentiellt i bootproceduren) då är vi ju inne på spekulation. Då är ju i princip alla algoritmer latent osäkra. Kan man ju inte säga Bitlocker eller PGP skulle vara mer eller mindre osäkra än Truecrypt eller nån annan.

Och om en bakdörr skulle existera, men informationen om detta (samt hur man använder bakdörren) inte lämnas ut till någon annan än den som känner till det .. det säger ju sig självt, det är ju likvärdigt med ingen bakdörr.

Och cold boot attacker, jag är inte direkt uppdaterad men ... har inte hört talas om nån cold boot som tar sig förbi nån av de populära krypteringarna.

Senast redigerad av TomKe 2012-07-12 klockan 03:44.
2012-07-12, 09:17   #28

illya_

Medlem

illya_s avatar

Plats: Trollhättan

Registrerad: dec 2005

Citat:
Aha, det skulle kunna vara användbart om man är ute efter en förvillande effekt – om det inte vore för faran att Windows kan skriva över viss information i början/slutet av partitionen. Och delar man upp en disk i flera partitioner så faller ju idén om att förvilla.

Men det här måste ju då kräva att Truecrypt mountar automatiskt (i dom här fallen) beroende på om man skriver in lösenord eller inte? Samma sak måste ju gälla om man har krypterat hela system-partitionen, för hur fasen ska man kunna komma in och mounta C-disken den innan Windows ens bootat liksom.
Om du väljer att kryptera Windowspartionen/windowsdisken så kommer truecrypt installera en loader som drar igång innan windows (pga windows är bara en massa krypterad data då, som ändå inte kan läsas utan loadern + rätt lösenord).
När väl loadern drar igång så ges du tillfälle att skriva in lösenord, skriver du in det öppna lösenordet så kommer du in i den normala truecryptpartionen men skriver du istället in det dolda lösenordet så kommer du in där.
Skriver du in ett felaktigt lösenord så kommer inget windows att kunna laddas då allt är krypterat.

Avseende just risken att skriva över ens dolda information så finns det en funktion i truecrypt som gör att när du mountar en partion så kan du även skriva in det dolda lösenordet och därigenom få truecrypt att inte skriva där den dolda partionen är. Vet dock inte om en sådan funktion fungerar när du krypterar windowspartionen (var några år sedan jag testade att kryptera windowspartionen och använde dolda partioner), dvs vet inte om en sådan funktion finns tillgänglig i truecrypt-loadern.
illya_ är inte uppkopplad
2012-07-12, 09:43   #29

Belthor

Medlem

Registrerad: okt 2011

Kan man köra en kryptering på en disk som redan innehåller data, eller måste man göra krypteringen innan man fyller med data?

Dvs jag som redan har Windows installerat, går det att kryptera den i efterhand?
Belthor är inte uppkopplad
2012-07-12, 10:47   #30

Bozzeta

Medlem

Citat:
Mja, talar vi om buggar i algoritmer (eller potentiellt i bootproceduren) då är vi ju inne på spekulation. Då är ju i princip alla algoritmer latent osäkra. Kan man ju inte säga Bitlocker eller PGP skulle vara mer eller mindre osäkra än Truecrypt eller nån annan.

Och om en bakdörr skulle existera, men informationen om detta (samt hur man använder bakdörren) inte lämnas ut till någon annan än den som känner till det .. det säger ju sig självt, det är ju likvärdigt med ingen bakdörr.

Och cold boot attacker, jag är inte direkt uppdaterad men ... har inte hört talas om nån cold boot som tar sig förbi nån av de populära krypteringarna.
Du är för dåligt insatt i ämnet. Naturligtvis är allt spekulation. Därför jag skrev sannolikheten...
Man använder odokumenterade säkerhetsbrister för att ta sig in i system. Är de dokumenterade så är de faktiska bakdörrar.
Inget system är säkert men ett slutet system som bara kan granskas av ett fåtal parter är ett mindre säkert system än något som kan granskas av alla.
Cold boot attacker kan användas för att få fram nyckeln ur ram till vilket krypterat system som helst så länge datorn är igång.
Sök jobb