Verktyg Visningsval
2012-07-13, 02:28   #1

Deathdevil

Medlem

Plats: Skåne

Registrerad: aug 2011

Installera windows xp från usb

Jag har letat runt och kollat på ett gammalt inlägg på swec om det men den metoden funkar ej.
Men jag vill installera windows xp via ett usb-minne eftersom datorn inte har någon cd-läsare. Så hur gör man? Vilket program ska man använda i dagsläget?

USB-minnet är ett kingstone datatraveler 4GB

Deathdevil är inte uppkopplad
2012-07-13, 02:38   #2

phil1p

Medlem

phil1ps avatar

Registrerad: okt 2011

Finns ett program vid namn Windows 7 USB DVD Download Tool(lär fungera med vilken .iso fil som helst och inte bara Windows 7) som gör ditt usb bootbart och lägger in din .iso fil på usbet, sen är det bara och boota via usb!
phil1p är inte uppkopplad
2012-07-13, 03:08   #3

Bävra jävel

Medlem

Plats: Karlshamn

Registrerad: feb 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Deathdevil Visa inlägg
Jag har letat runt och kollat på ett gammalt inlägg på swec om det men den metoden funkar ej.
Men jag vill installera windows xp via ett usb-minne eftersom datorn inte har någon cd-läsare. Så hur gör man? Vilket program ska man använda i dagsläget?

Finns ett typ ryskt* program som heter novicorp win to flash som funkar utmärkt till installera xp med flera (Tex win7) ifrån usb. Hem sidan för programmet kan se lite suspekt ut men programmet är faktist väldigt bra. Dock översatt till svenska med typ google translate elr nåt så kan du engelska så kan du lika gärna ladda ner det i engelsk version

*Tror det är ryskt iaf. Står typ på krylliska på deras hemsida så

Han före mig rekommenderade windows7 program men det funkar inte till xp vad jag minns och för övrigt går det tex inte göra ett bootbart usb minne med det på en win xp dator.
GPU:HD5850 @Klock Varierar efter humör.
Chassi:Tok Högt Tower ifrån P3 Dagarna. Psu:corsair550VX
Bävra jävel är inte uppkopplad
2012-07-13, 03:24   #4

bibblebong

Medlem

bibblebongs avatar

Plats: Strängnäs

Registrerad: nov 2011

bara google windows 7 to usb...
2012-07-13, 03:50   #5

Lasergurka

Medlem

Lasergurkas avatar

Plats: Stockholm

Registrerad: jul 2011

Citat:

Bara av nyfikenhet; Varför inte Win7?
Spelburk: Mobo: Asus P8Z68-V CPU: i7-2600 @ 4.0GHz kyld av Antec Kühler H2O 920 RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 4x4GB GPU: MSI TF GTX 680 SLI +120/+350 PSU: Corsair HX850W Chassi: HAF X SSD: OCZ Vertex3 120GB MAX IOPS + Corsair Intern Force GT 240GB HDD: 5TB Skärm: Eizo Foris FS2333 IPS
Lasergurka är inte uppkopplad
2012-07-13, 12:09   #6

Deathdevil

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Lasergurka Visa inlägg
Bara av nyfikenhet; Varför inte Win7?
Datorn jag ska ha det till är av en äldre variant av en minilaptop. Den har ett svagt ram-minne och cpu och hårddisken är ganska liten så att försöka få in windows 7 i den lär sluta i att den är alldeles för slö

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Bävra jävel Visa inlägg
Finns ett typ ryskt* program som heter novicorp win to flash som funkar utmärkt till installera xp med flera (Tex win7) ifrån usb. Hem sidan för programmet kan se lite suspekt ut men programmet är faktist väldigt bra. Dock översatt till svenska med typ google translate elr nåt så kan du engelska så kan du lika gärna ladda ner det i engelsk version

*Tror det är ryskt iaf. Står typ på krylliska på deras hemsida så

Han före mig rekommenderade windows7 program men det funkar inte till xp vad jag minns och för övrigt går det tex inte göra ett bootbart usb minne med det på en win xp dator.
Tyvärr så testade jag det programmet igår och det fungerade inte som förväntat och fick bluescreen på datorn för att det inte gick att läsa från diskenheten.

Ifall man har en extern hårddisk. Den går väl att skruva isär och ersätta med en cd-läsare som är av ide standard? Är en äldre extern hårddisk så misstänker att det är ide i den som gäller.

2012-07-13, 14:01   #7

Deathdevil

Medlem

Okej problemet låg inte i att det inte gick att boota från usb-minnet. testade med en usb cd-läsare nu och det hände samma sak. Jag får blue screen med koden 0x000000007b.

vad ska man göra åt det?

2012-07-13, 14:13   #8

Svensktiger

Medlem

Svensktigers avatar

http://support.microsoft.com/kb/324103
I princip betyder det att datorn inte kan läsa skivan/disken.

FÖ så bör ett slimmat W7-32bit fungera om XP gör det.
Men lite trixande kan man ju få ner minnesanvändningen ganska långt under 1gb.
Svensktiger är uppkopplad nu
2012-07-13, 16:12   #9

Bävra jävel

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Svensktiger Visa inlägg
http://support.microsoft.com/kb/324103
I princip betyder det att datorn inte kan läsa skivan/disken.

FÖ så bör ett slimmat W7-32bit fungera om XP gör det.
Men lite trixande kan man ju få ner minnesanvändningen ganska långt under 1gb.
Om det går banta win7 ens hälften så mycket som det går med WinXP så bör det flyta fin fint för han tror jag
Körde nLite på win xp och sen en hel del manuellt pulande och fick ner installations .ison till ca 280mb fast det beror ju på vad varje person anser sig behöva och inte behöva. Blev väldigt rappt med och bra flyt överallt

Sen är det ju väldigt mycket tjänster som körs hela tiden även fast dem inte behövs så är rätt mycket man kan flytta över till manuellt så det startar när det behövs istället. Iaf är det så i WinXp.

Byter man sen även till det klassika gränssnittet så gör det lite skillnad med iaf på slöa maskiner med ont om ram minne.

Men med slimma win7 menar du göra det helt för ''hand'' elr typ delvis göra det med nåt program i still me nLite om du vet vad det är?
Om det är nåt vettigt program du menar så får du gärna länka. Eller om det är typ olika register tweaks och liknande så om det finns nån fin guide elr liknande som går igenom det hela på win7 så får du med gärna länka
Har mest hållt på med xp när det gäller slimma&banta&slipstreama&automatisera installationer och sånt så mycket som är annolunda i win7

Förövrigt: Någon som vet om det går ändra så win7s Gränsnitt blir typ exakt som xp/win2k? vet man kan byta till klassiskt men blir ändå inte riktigt lika dant :/
2012-07-13, 16:23   #10

Svensktiger

Medlem

Svensktigers avatar

Jag menar för hand, efter installationen.
Bara de saker du redan nämnt kan göra en markant skillnad om man har lite minne, aero är ju rena prestandadöden !.
Men visst kan man snickra ihop en custom installation om man vill.
Svensktiger är uppkopplad nu
2012-07-13, 17:45   #11

mats42

Medlem

Plats: Sundsvall

Registrerad: jun 2004

0X000007B är inaccessable Boot Device.

Jag skulle säga att det inte är problem med dvd/USB utan att du inte har med drivers till din satacontroller så den hittar inte hårddsiken.

Tipset är att integrera drivern med tex nlite eller så gör man det direkt i $oem$ men det kräver lite mer kunskaper
mats42 är inte uppkopplad
2012-07-13, 17:57   #12

Deathdevil

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av mats42 Visa inlägg
0X000007B är inaccessable Boot Device.

Jag skulle säga att det inte är problem med dvd/USB utan att du inte har med drivers till din satacontroller så den hittar inte hårddsiken.

Tipset är att integrera drivern med tex nlite eller så gör man det direkt i $oem$ men det kräver lite mer kunskaper
Hur gör man detta? Det är en emachines 250-01g16i dator.

Länk till datorn på prisjakt

2012-07-13, 18:21   #13

Deathdevil

Medlem

Här är drivern till sata AHCI
http://global-download.acer.com/GDFi...es&SC=EMEA_24E

2012-07-13, 19:06   #14

Skrotis

Medlem

Registrerad: dec 2004

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Bävra jävel Visa inlägg
Förövrigt: Någon som vet om det går ändra så win7s Gränsnitt blir typ exakt som xp/win2k? vet man kan byta till klassiskt men blir ändå inte riktigt lika dant :/
Räddningen heter Classic Shell.
Skrotis är inte uppkopplad
2012-07-13, 20:43   #15

Bävra jävel

Medlem

Simpel guide till intergrera drivrutiner med nLite :

Citat:
Hur gör man detta? Det är en emachines 250-01g16i dator.

Länk till datorn på prisjakt
Det är inte så klurigt om du bara vet exakt vilken drivrutin du ska ha av dem för ofta är det till flera olika controllers osv i samma fil.

Men iaf så laddar du ner nLite ifrån http://www.nliteos.com/ <-- Väldigt bra verktyg det där. Du kan tex integrera windows uppdateringar servicepack drivrutiner osv, Sen kan du göra installationen automatiserad efter textläget, Och banta windows rejält. Personligen kör jag bara med bantat windows sen dem senaste åren då det är så mycket skit i windows som jag inte använder eller kommer använda. Men om man ger sig på att banta bör man kolla upp vad varje sak man tar bort är till för då man kan orsaka en hel del lustiga fel annars allt ifrån det inte startar alls till att diverse program och enheter inte går att få att fungera.

Men enkel förklaring till hur du gör med nlite:

1. starta nLite och mounta windows som en iso i tex daemon tools (Kan säkert gå med skiva också men jag själv använder bara image filer då jag skrotade cd/dvd läsare för länge sedan)

Edit: Tänkte inte riktigt där. Klart det går använda skiva istället för en iso fil då man väljer den virituella cd läsaren i den här datorn när man använder iso så ja det går använda en cd direkt

2. starta nLite. Välj språk, tryck på nästa

3. välj din mountade disk som sökväg till windows installations filerna, Efter du valt rätt enhet kommer det dyka upp ett litet fönster där det står du ska välja en mapp där du vill lägga filerna, Så skapa en mapp eller välj en befintlig och tryck ok, Tryck nästa när allt är klart

4. Nu kommer du till en sida där du kan välja en ''profil'' eller förinställda värden. Strunta i den och tryck nästa.
Nu kommer du till en flik där det står välj aktivitet. Finns en del olika alternativ men du vill åt den som heter ''integrera drivrutiner'' GLÖM inte klicka i skapa ''Startbar ISO'' också för annars kommer du inte kunna boota med den enbart.

5. Kommer du till en sida med en tom lista där det är en knapp nere till vänster där det står lägg till. Tryck på den och välj ''enskild drivrutin'' välj sedan den drivrutinen du vill ha.

6. Kommer komma upp en sida som heter ''Integreringsalternativ för drivrutiner'' . Där det står läge så väljer du ''Textläges drivrutin'' OBS Viktigt! annars kommer den inte läsas in under textläges delen av installationen. Sen har du en lista under allt det där alla drivrutiner i filen du valde finns så välj den som är till just din sata controller där och tryck sedan ''OK'' . Tryck sedan nästa

7. Efter föregående steget kommer den börja göra i ordning ison och först kommer det upp en ruta med ''verkställ ändringar'' ''vill du starta aktiviteten'' Tryck ja och vänta till den gjort klart ison. Tryck sedan nästa.

8. Nu kommer du till en sida där du kan välja imellan bränna ut ison direkt elr skapa en image av den på hårdisken. Jag rekommenderar du väljer ''Create Image'' Ifall bränningen skulle misslyckas så du inte står där och får göra om allt igen. Så när du valt ''create image'' så tryck på ''skapa iso''
När den är färdig så tryck nästa. Nu är du färdig med nLite

9. Bränn ut ison på en cd-skiva med lämpligt program ett simpelt och bra program för just bränna ut image filer heter ''Img burn'' Du kan hitta det här : http://www.imgburn.com/

10. Installera som vanligt

11. Sucess! Om allt gjorts korrekt och du valt rätt drivrutin vill säga

Om du inte vet vad för Drivrutiner du behöver så slå upp modellen med serie nummer på tillverkarens hemsida och kolla sedan på datorn med tex ''Everest/Aida64'' tex så du vet exakt vilken Sata controller som sitter i just din dator då det kan finnas 1-10 olika varianter av exakt samma modell med enbart små skillnader

Senast redigerad av Bävra jävel 2012-07-13 klockan 21:16.
2012-07-13, 21:01   #16

Bävra jävel

Medlem

Tackar :)

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Skrotis Visa inlägg
Räddningen heter Classic Shell.
Tack så mycket! Äntligen kan man slippa det äckliga win7 gui:et
Är väl lite bakåt strävande men för min del vill jag helst windows ska se ut som win2k/winxp med classic tema dem närmsta åren med eller till det dyker upp nåt bättre vilket jag själv tycker vista/win7 misslyckats med då det är så fördummat för folk som inte är datorkunniga att det snarare hindrar oss som kan med datorer än hjälper och då har jag inte ens nämnt windows 8 fast har ju inte provat det så det kanske funkar skit fint men känns lite så här ''Är det inte trasigt så laga inte det''. Men tack än en gång

En fråga bara. Återställer classicshell uppåt knappen? Har irriterat mig som fan på att dem tagit bort den.. Liksom varför? Kan liksom inte komma på någon som helst nackdel med ha den där :S

Senast redigerad av Bävra jävel 2012-07-13 klockan 21:11.
2012-07-14, 12:59   #17

Skrotis

Medlem

Registrerad: dec 2004

Ja, uppåt-knappen kommer tillbaks om du vill, men brödsmulorna är faktiskt en av de positiva sakerna i W7 som jag saknar när jag sitter vid XP.

Redaktionens senaste nyhetsrubriker

Sök jobb