Citat:
Ursprungligen inskrivet av
Svensktiger
Det är ingen bra ide att köra fler antivirus samtidigt.
Dels p.g.a realtidsskydd tar en hel del kraft, men även för att dom helt enkelt sabar för varandra =)
Det är ju inte helt ovanligt att AV program byter ut systemfiuler till egna varianter och att andra AV's reagerar på det.
Oftast så är det bästa skyddet att inte använda datorn med adminrättigheter utan att skapa en användare utan tillstånd att trixa med systemfiler.
Okej, men om jag i så fall tar bort realtidsskyddet och enbart använder dem som virusscanners?
Jo det var lite det jag misstänkte! Än så länge har jag dock inte märkt någonting negativt.
JUSTE! Det läste jag också. Måste fixa det ASAP, haha
Citat:
Evilmonkey
Lär ju sega ner ganska rejält!
Ett ordentlig antivirusprogram, en brandvägg och ett bra omdöme är det bästa skyddet! Flera brandväggar är inget jag skulle vilja sitta och hålla på med, har nog med problem att öppna portar till en.
Sen är det ju inte precis raketforskning du sitter och håller på med(eller?

), blir man smittad burkar det vara relativt enkelt att få bort det. Frekvent backup på viktiga filer och kör kritiska grejer i en virtuell maskin som är isolerad är ytterliggare saker som är bra att tänka på.
Jag har märkt enbart pyttelite att det segat ner men absolut inte så att det är störande. Men okej, jag kanske borde omformulera min fråga; Finns det något negativt att ha flera antivirus om man avaktiverar alla realtidsskydd och enbart använder dom som virusscanners? Och sedan utöver det har man ett ordentligt antivirusprogram(med realtidsskydd) samt brandvägg. Och nej, flera brandväggar visste jag redan, det är nog med trix att hålla på med en!
Absolut inte! Det jag jobbar(& leker) med är absolut inte viktigt på det sättet. Det är mera ett sentimentalt värde FÖR MIG och det är tråkigt att förlora. Visserligen har jag backup, men ändå. Utöver det är det otroligt jobbigt att hålla på när man får virus/malware/whatever. Kunde ju inte gå och lägga mig förrän 5 igår morse för att man var helt svettig av stress och nervositet när datorn inte fungerade
Citat:
drefk2000
Det här med klientsäkerhet är en svår nöt. En bra brandvägg, mjukvaru eller hårdvaru, och ett bra antivirusprogram är bara en del. Betende är också en stor del. Det är inte lätt att veta vad man ska eller inte ska klicka på, ladda ner eller surfa till. Det jobbiga är att man inte behöver besöka skumma eller suspekta sidor för att drabbas. Tyvärr handlar det ofta om "damage control" när man väl drabbats. Mjukvarubrandväggar är jag inte så hemma på, men när det kommer till antivirus så duger Avast gott. Resten är uppmärksamhet, en lagom dos paranoia och tur. Skanna ofta, öppna inga filer innan de är deepskannade, kör adaware, stäng inte av uac (hur irriterande det än är), surfa inte som administrator/root.... osv.
Lycka till
Skickades från m.sweclockers.com
Helt klart så är användaren en stor bov i dramat. Man ska hålla sig till de sidor man vet är okej. Utöver det är det också smart att installera ad-blocker/flash-blocker/etc. som plugin till den webbläsare man använder för att inte råka få något sådant heller!

Vad är UAC?
Citat:
Ninji
Aktiva antivirus ska man inte köra mer än ett egentligen, men man kan ha virusscanners utan att det påverkar negativt (tex Malwarebytes som är rätt awesome). Sist skulle jag säga att jag skulle aldrig röra Comodo ens med tång och desinfektionsspray, fixade nyss en kompis dator där Comodo hade förstört allting och gjort datorn nästintill oanvändbar.
Så om jag avaktiverar realtidsskydden på de antivirus jag listade, och därmed gör dom till enbart "virusscanners" så bör det vara lugnt?
Vilka av de jag listade har realtidsskydd? Är osäker, har kollat men förstår inte riktigt allt det där..!
Ska läsa mera om Comodo då innan jag provar det!