Verktyg Visningsval
2012-07-17, 11:12   #1

Unpoor

Medlem

Plats: Ånge

Registrerad: feb 2010

Trött laptop och hittar inte problemet

Är väl rätt hemma på datorer med ett förflutet i datorbranschen inom support/server install mm.
Sitter med en gammal laptop som är hmm 7 år, HP NX9420 som funkat som surfmojj i stugan,
nu är/har den blitt lite trötter, asså xp kvar i den osv. MSE som virusskydd,
testade att göra en virrusscanning, efter 7 timmar hängde sig scanningen...
DOCK det finns inge virus i den, scannat hd,n i min stationära flera ggr med olika verktyg, plus hijackthis mm. och ser ok ut..
Malvarebytes mm är testat,

efter en stund med körning av MSE scanning så triggas disken rytmiskt var annan sekund,
rensat alla cachar osv.

visst den är gammal men den funkade ju hur bra som helst tidigare utan att vara så slö..
kollar man i aktivitethanteraren under prestanda så idlar den bara men ändå tar allt jag gör en 3-5 sekunder innan den svarar..

Nått tips?
Funderar på återvinning och köpa nytt..
en liten ssd kanske ger den nytt liv..
ominstall känns inte så kul eftersom jag är rätt lat.
Unpoor är inte uppkopplad
2012-07-17, 11:22   #2

henkiii

Medlem

henkiiis avatar

Plats: sthlm

Registrerad: apr 2004

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Unpoor Visa inlägg
efter en stund med körning av MSE scanning så triggas disken rytmiskt var annan sekund,
rensat alla cachar osv.
Kan du beskriva detta fenomen mer ingående ?
Det jag tänker på är ljudet när disken varvar upp och ner, som i många fall är tecken på att den håller på att lägga av.

En fullständig scandisk följt av en defragmentering vore nog på sin plats.
Om det är orginalinstallationen av Windows XP fortfarande så är den nog väldigt fragmenterad vid det här laget, en fragmenterad laptopdisk blir väldigt långsam.

Det ska finnas defragmenterings/optimeringsverktyg som är bättre än det inbyggda i windows, men jag minns inte på rak arm vad det heter.
2012-07-17, 11:50   #3

mrqaffe

Medlem

mrqaffes avatar

Plats: Salstad

Registrerad: feb 2009

Något av det bästa man kan göra med en gammal laptop är att byta disk i den, går det att få i en ssd så är det ett oerhört lyft som förlänger livet på dem nått år om man är nöjd med prestandan för övrigt, men även en ny mekdisk kan göra stor skillnad, sedan så är det ju inte fel med en rejäl rengöring om du inte har hjort det regelbundet, man kanske t.om ska ta loss och montera om kylarna.
Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.
mrqaffe är inte uppkopplad
2012-07-18, 22:12   #4

Unpoor

Medlem

Tack för svaren,
har lajjat med att ta bort MSE och det gör den rätt pigg igen,
ska testa nått annat virusskydd så får jag se, annars blir det nog en ssd.

Ljudet är inte upp/nervarvning utan det vanliga knattret när huvuden rör på sig,
smart säger att disken är hel, scandisk och defrag gjorde ingen skillnad,
2012-07-19, 07:46   #5

henkiii

Medlem

henkiiis avatar

Plats: sthlm

Registrerad: apr 2004

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Unpoor Visa inlägg
Tack för svaren,
har lajjat med att ta bort MSE och det gör den rätt pigg igen,
ska testa nått annat virusskydd så får jag se, annars blir det nog en ssd.

Ljudet är inte upp/nervarvning utan det vanliga knattret när huvuden rör på sig,
smart säger att disken är hel, scandisk och defrag gjorde ingen skillnad,
Det är ju inte så bra och köra helt utan antivirus.

Hur mycket ram har du i den, och vilken processor ?
Om den börjar swappa till pagefile på grund av RAMbrist så kommer allting upplevas väldigt slött, speciellt med en så pass gammal, och antagligen fragmenterad, hårddisk.

Vi hade en dylik laptop på förra jobbet ( HP NC6220 ), stoppade i 4gb ram och en SSD och den blev som ny.
1x 80-120gb SSD och 1-2st 2gb ram brickor (beroende på om din processor stöder 64bit) samt en nyinstallation av Windows 7 och den där laptopen kommer rocka några år till =)
2012-07-19, 09:58   #6

panpo98

Medlem

Plats: Uppsala

Registrerad: sep 2007

Windows bruka bli seg efter ett tag. Det är en av anledningarna till att man förr eller senare måste installera om den. Då blir den garanterat fräsch och snabb igen.

Innan du börjar så ska du leta upp nya drivrutiner, program osv som ska in så att du slipper stressa efteråt på en dator som i många fall inte ens kan koppla upp sig mot internet utan drivrutiner.
panpo98 är inte uppkopplad
2012-08-25, 22:36   #7

Unpoor

Medlem

FYI, installerad om den med W7 och den nu snurrar det normalt igen :-)
Senaste nyheterna

Redaktionens senaste nyhetsrubriker

Sök jobb