Verktyg Visningsval
2012-07-30, 23:25   #1

Hagis2k

Medlem

Hagis2ks avatar

Plats: Borlänge

Registrerad: sep 2007

Guide till snabbare uppstart av windows mm

I denna guide skall jag försöka gå igenom små förändringar som brukar ge snabbare uppstart.

Alla vet att efter man har installerat klart alla program och drivrutiner att det brukar bli väldigt
mycket som skall autostarta vid boot, jag skall här visa er hur man kan ta kontrollen över uppstarten
och göra den lite progressiv. (med andra ord senarelägga vissa program och ta bort en del)

Du kan kolla i aktivitetshanteraren (ctrl + shift + esc) och kolla igenom vad som körs alternativt
kolla med msconfig (winkey + r och skriv in "msconfig" och enter) men jag brukar glo igenom
registret och se vad som ligger under run och även runonce nycklarna, gör gärna bakup på
den nyckeln du kommer att redigera och sen radera vissa undernycklar i.
Men först så kommer du att behöva följande program:

Startup Delayer:
http://www.r2.com.au/page/products?show=startdelay

Dos Name:
http://bluefive.pair.com/downloads.htm

Installera dessa ovan så fortsätter vi nedan:

Starta register editorn (tryck winkey + r och skriv in "regedit" följt av enter) så skall detta fönster öppnas:

Navigera till varje nyckel efter lathunden nedan eller enklast är det att söka på "runonce"
och gå upp till nyckeln ovanför för det finns för många nycklar med namnet "run"

Lathund till sökvägar:
HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Wow6432Node\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run

(Oftast ligger det mesta som autostartar under dessa register nycklar, men sök på "RunOnce" 
och sen gå upp till nyckeln "Run" (enklast att söka på runonce istället för run,
för det finns en miljon nycklar med run i namnet)
Men vi har även lite saker under startmenyns "startup" som dessa:
C:\Users\Administrator\AppData\Roaming\Microsoft\Windows\Start Menu\Programs\Startup
C:\ProgramData\Microsoft\Windows\Start Menu\Programs\Startup
I dessa mappar kan det ligga en hel del med som man inte behöver ta bort det du inte vill ha
och kopiera av sökvägen till programmet och gör lika som nedan.

Nu skall vi börja med att kolla vilka program som autostartar och sen kopiera av sökvägen till dem:

Skapa en mapp under tex c:\windows\StartupScripts eller under c:\users\<användare>\StartupScripts eller
vart du önskar lägga den, skapa en windows batch file där som heter "autorun.bat" och en som heter "programs.bat"

Nu skall vi öppna notepad eller notepad++

Kopiera nu av alla sökvägar till de program i registret du vill senare lägga uppstarten av, släng in dem i en rad för sig i ett
temporärt textdokument.

Nu går vi över till DosName och gör om alla sökvägar till 8.3:

Jag brukar för enkelhetens skull göra om alla sökvägar i startup scripten till dos 8.3 namn
så man slipper sätta parantes på dem "" det underlättar.

Nu skall vi fortsätta med att lägga till "run" före varje linje:
(då skall det se ut så här typ)
run c:\progra~2\samsung\kies\external\firmwa~1\kiespdlr.exe
run c:\progra~2\samsung\kies\kies.exe /preload
run c:\progra~2\grafik\calibr~1\spyder2\profil~1\profil~1.exe
(Ett tips markera allt i notepad++ högerklicka välj "lowercase" för små bokstäver på allt)

När du sen är klar med hela ditt autorun script, öppna då "autorun.bat" och välj klistra in och spara
nu skall vi gå vidare till StartupDelayer och ställa in det lite.

Konfigurera StartupDelayer och lägga till script mm:

Nu skall vi öppna StartupDelayer och lägga till autorun.bat så att den senare lägger starten av de
program vi har lagt till i filen.

Vet att autostart ligger där redan så ignorera det.

Klicka på "Add New" gå till den mapp där du har sparat autorun.bat välj den klicka "Save"
då skall denna komma upp:

Välj den fördröjning du önskar efter att datorn har bootat jag valde 4sek och testa hur allt fungerar
starta om och se om du fick allt som du ville.

Detta var basic men vi kan gå vidare lite...

Vi kan gå in lite djupare med om vi vill:

Vi kan göra lika med program med som vi vill skall starta automatiskt med tex webbläsare, skype och msn mm.

Kan rekomendera ytterligare ett program här med men det 
kommer jag inte att ta upp så invecklat i denna guide det 
heter WinSize2 och du kan spara vart tex msn skall öppna 
på vilken skärm och i vilken storlek fönstret skall ha mm.

http://sourceforge.net/projects/winsize2/

(Antar att många kommer att gilla detta med tar lite tid att sätta sig in i men är värt det!)
Så i min "programs.bat" har jag lagt in dessa med 15sek fördröjning:
start c:\progra~1\internet\waterfox\firefox.exe -P waterfox
start c:\progra~2\internet\mozill~2\thunde~1.exe
start c:\progra~2\internet\digsby\lib\digsby~3.exe
start C:\PROGRA~2\Internet\Skype\Phone\Skype.exe
start c:\progra~2\wic4a1~1\messen~1\msnmsgr.exe
start c:\progra~2\diverse\displa~1\displa~1.exe
start c:\progra~2\dvd\virtua~1\vcddae~1.exe /s
I denna fil startar jag: waterfox (firefox i 64bits version), thunderbird (email) och en massa annat.

Så efter du har gjort detta steg och rebootar så skall autorun starta upp vissa saker efter 4sek sen efter 15sek så skall
dina program startas upp med.

Ytterligare saker som man kan göra:

Låta ett script tömma windows temp mapp när man stänger av datorn:

Skapa en bat fil under "StartupScripts" och döp den till clean_temp.bat

Lägg in följande i den:
rmdir /S /Q c:\windows\temp
mkdir c:\windows\temp
Dock kolla gärna upp under avancerade system inställningar vart din temp mapp är (som tex windows packar upp program mm i)

Så tömmer du all skit som samlas i temp mappen, i teorin kan du göra lika med "C:\Windows\SoftwareDistribution\Download"
där samlas en massa skit med efter windowsupdate.

Och nu sista steget att lägga till scriptet i "gpedit.msc" under User Configuration -> Windows Settings -> Scripts (Logon/Logoff)

Dubbelklicka på "Logoff" välj sedan "Add" och browse/bläddra till din clean_temp.bat klicka "Ok" sen "Ok" igen och du skall nu vara klar med detta

Då skall vi ha ett script i logoff som ovan nu skall vi vara klara, gör en reboot kolla att temp mappen blev tömd och att den återskapades

Detta är under uppbyggnad så kom gärna med förslag!

Senast redigerad av Hagis2k 2012-07-31 klockan 23:18. Anledning: Uppdatering och korrigering.
Hagis2k är inte uppkopplad
2012-07-30, 23:26   #2

Hagis2k

Medlem

Hagis2ks avatar

Plats: Borlänge

Registrerad: sep 2007

<Reserverad till senare>
2012-07-31, 22:46   #3

Uzor

Medlem

Registrerad: dec 2010

Härligt
Uzor är inte uppkopplad Folding
2012-07-31, 22:50   #4

keychain

Medlem

keychains avatar

Registrerad: feb 2010

Min guide:

1. Köp SSD
2. ????
3. Profit
keychain är inte uppkopplad
2012-07-31, 22:53   #5

Krisse

Medlem

Plats: Skövde

Registrerad: feb 2003

Hade tänkt grotta mig in i detta framöver. Nu slipper man förhoppningsvis googla på det. Bara skummat igenom lite snabbt men det ser bra ut. Lite meningsbyggnadsfel här och där bara
Krisse är inte uppkopplad
2012-07-31, 22:54   #6

Meckley

Medlem

Plats: Huskvarna

Registrerad: okt 2011

Ja eller så stänger man av allt utom det viktigaste så startar man det andra manuellt sen när eller om man behöver det.
Så har jag gjort jävligt länge å det är inga problem med det sättet heller!
Mobo: Msi M-Power Lightning CPU: i7-3770K som kyls av en Antec KÜHLER H2O 920 RAM: Ballistic Elite 1866 16 GB GPU: Msi Gtx 680 Lightning + Gtx 460 dedikerat Physix PSU: Be quiet dark power pro 850WChassi: NZXT Switch 810 - GunmetalSSD: Samsung 840 Pro Series SSD 128GBHDD 1: WD Caviar Black 1TB HDD 2:WD Caviar Black 2TB Skärm: BenQ XL2410T 120Hz Optiska enheter:Samsung DVD±RW brännare, SH-S223CLjud: Asus Xonar Xense
Meckley är inte uppkopplad
2012-07-31, 23:20   #7

DUNXIII

Medlem

Plats: Varberg

Registrerad: jan 2005

För oss som inte vill pilla lika mycket med register osv: soluto
2012-07-31, 23:28   #8

Waowt

Medlem

Plats: Du kan ju alltid gissa

Registrerad: maj 2012

Lite kortare och enklare guide för den som inte orkar läsa eller inte vill göra det som står i guiden:
1: Köp SSD
2: Rensa Autostart så bara några få program startas (dvs antivirus)
3: Klart!
Waowt är inte uppkopplad
Senaste nyheterna

Redaktionens senaste nyhetsrubriker

Sök jobb