Citat:
Ursprungligen inskrivet av
FL3JM
Förr i tiden kunde man välja att starta datorn med ett musklick eller tryck på tangentbordet, det är något man slopat i moderna datorer av nån anledning. (Dvs när man fasade ut PS/2-kontakterna)
Nä det brukar gå bra idag också på stationära, min katt klarar att starta min burk om jag har det aktivt iallafall

Men det kräver att ditt nätaggregat stödjer standby power och att moderkortet har funktionen, och att den är aktiv, usbenheter måste ha 5V för att registrera aktivitet, och den funktionen finns som sagt inte på alla nät agg, och vissa moderkort kan även ha en bygel som styr om det ska finnas spänning i usbportarna när datorn är avstängd.
Men det här är en laptop och de har helt andra egenskaper eftersom de ska gå att köra på batteri, och då tar man bort de här sakerna för att inte döda batterierna, för normalt sett så skiljer det 2 cm mellan strömbrytaren o tangentbordet och då är det ju ganska onödigt att ha en funktion för start från tangentbordet när den leder till att datorn drar mera ström när den är avstängd, dessutom riskerar den att starta om den skakar när man bär den, hursom så får man sämre batteriegenskaper, så man tar bort funktionerna på bärbara maskiner.