Verktyg Visningsval
2012-08-09, 11:12   #1

SmalaFettot

Medlem

SmalaFettots avatar

Plats: Uppsala

Registrerad: maj 2011

Starta datorn utan att använda Power-knappen?

Hallå där,
Nu är det så att jag har min laptop ansluten till TV-skärmen för den mest optimala visningen, och därned ligger laptopen med locket stängt under tv-bänken.

Nu söker jag febrilt efter lösningar för att kunna starta datorn utan att ta upp locket och trycka på startknappen. Jag vill alltså ha en lösning så att jag kan starta datorn på något annat sätt, till exempel när TVn startar, med den trådlösa musen eller med tangentbordet. Någon som har en idé hur jag kan göra detta?

Jag har kollat i BIOS och hittat funktionen Wake up Lan, vilket gör att jag kan starta datorn från en annan internetansluten enhet (t.ex. iPhone) men det skulle vara mer bekvämt och tidsbesparande om detta hade funkat med exempelvis tangentbordet.

Hoppas någon har lust att hjälpa till, jag vet att det är fler som är ute efter samma svar!
(Använder Windows 7)
2012-08-09, 11:26   #2

vinylens

Medlem

Plats: Mantorp

Registrerad: sep 2010

Wakeup lan är det ända allternativet om du inte vill trycka på knappen.
På vissa moderkort för stionära datorer finns wakeup on keyboard men vad jag vet finns inte det på några bärbara.

Annars får du ändra i windows på följande sätt
http://www.computer-how-to-guide.com...p-hibernation/
Låda: Define Mini, Tangentbord: G19, Mus: Microsoft Trackball optical / Razor Naga
Surfplatta: Note 10.1 Tab
vinylens är inte uppkopplad
2012-08-09, 11:28   #3

mrqaffe

Medlem

mrqaffes avatar

Plats: Salstad

Registrerad: feb 2009

Det är troligen svårt med en laptop eftersom de oftast inte har usb standby power, det skulle tömma batteriet, antagligen så går den bara att starta via lan eller genom att trycka på den? Du har väl inte ens wake on kebord eller usb i bios ?
Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.
mrqaffe är uppkopplad nu
2012-08-09, 11:43   #4

Guteklockaren

Medlem

Guteklockarens avatar

Plats: Visby

Registrerad: apr 2010

Om du har den i strömsparläget så kan du väl starta med ett trådlöst t-bord?
2012-08-09, 11:50   #5

SmalaFettot

Medlem

SmalaFettots avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av vinylens Visa inlägg
Wakeup lan är det ända allternativet om du inte vill trycka på knappen.
På vissa moderkort för stionära datorer finns wakeup on keyboard men vad jag vet finns inte det på några bärbara.

Annars får du ändra i windows på följande sätt
http://www.computer-how-to-guide.com...p-hibernation/
Okej, tack för länken! Det verkar som att standby-läget är det enda som fungerar....

Citat:
Ursprungligen inskrivet av mrqaffe Visa inlägg
Det är troligen svårt med en laptop eftersom de oftast inte har usb standby power, det skulle tömma batteriet, antagligen så går den bara att starta via lan eller genom att trycka på den? Du har väl inte ens wake on kebord eller usb i bios ?
Det enda jag har i BIOS är Wake up Lan, alltså inte keyboard eller något annat. Jag har laptopen nätansluten så batteriet är ingenting att oroa sig för, men jag vill ändå inte att den står på och drar ström.

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Guteklockaren Visa inlägg
Om du har den i strömsparläget så kan du väl starta med ett trådlöst t-bord?
jajamen, det vet jag sedan tidigare att det funkar!

Kom på en simpel idé nu, jag ansluter bara laptopen till ett eluttag med strömbrytare så slås datorn på när jag gör detsamma med den? Tror ni att det funkar, alltså att datorn kan sättas på automatiskt när den blir ansluten till ett eluttag?
2012-08-09, 11:56   #6

mrqaffe

Medlem

mrqaffes avatar

Att kunna starta när strömmen kommer kräver "at power on; resume" eller liknande funktioner, vilket är mycket ovanligt på laptop troligen finns det inte på nån, det skulle ju innebära att du nöter ut batteriet det också eftersom du skulle behöva göra en fullständig laddcykel vid varje start/stopp, laptops är inte avsedda för den användning du har, en vanlig htpc hade gett dig de funktioner du vill ha
Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.
mrqaffe är uppkopplad nu
2012-08-09, 11:59   #7

FL3JM

Medlem

FL3JMs avatar

Plats: Stockholm

Registrerad: maj 2002

Förr i tiden kunde man välja att starta datorn med ett musklick eller tryck på tangentbordet, det är något man slopat i moderna datorer av nån anledning. (Dvs när man fasade ut PS/2-kontakterna)
2012-08-09, 12:04   #8

Arcifer

Medlem

Plats: Stockholm

Registrerad: nov 2007

Jag kan väcka datorn genom att peta på mitt cideko air keyboard som jag har vid soffbordet. Funkar klockrent. Den är trådlös men registreras av systemet som ps/2 så den funkar även utan problem i windows 7, xp, ubuntu, bios, whatever No drivers, just plug and play! Bästa köpet till mediadatorn ever. Grymmt skön gyro i den också <.<
Sabertooth P67 | i7-2600K @ ~4.5GHz OC | Coolermaster V8 | Vengeance 1600MHz 16GB OC | GTX 560Ti 2GB OC | Raid0 Intel 330 SATA 3.0 SSD 120(x2) GB | Corsair SATA 3.0 SSD 120GB | WD 2TB SATA 3.0 | Fractal Design Arc Black | TX650M PSU | Razer Deathadder | Razer Lycosa | 2x Acer D241Hbmi 24"
Arcifer är inte uppkopplad
2012-08-09, 13:07   #9

mrqaffe

Medlem

mrqaffes avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av FL3JM Visa inlägg
Förr i tiden kunde man välja att starta datorn med ett musklick eller tryck på tangentbordet, det är något man slopat i moderna datorer av nån anledning. (Dvs när man fasade ut PS/2-kontakterna)
Nä det brukar gå bra idag också på stationära, min katt klarar att starta min burk om jag har det aktivt iallafall Men det kräver att ditt nätaggregat stödjer standby power och att moderkortet har funktionen, och att den är aktiv, usbenheter måste ha 5V för att registrera aktivitet, och den funktionen finns som sagt inte på alla nät agg, och vissa moderkort kan även ha en bygel som styr om det ska finnas spänning i usbportarna när datorn är avstängd.

Men det här är en laptop och de har helt andra egenskaper eftersom de ska gå att köra på batteri, och då tar man bort de här sakerna för att inte döda batterierna, för normalt sett så skiljer det 2 cm mellan strömbrytaren o tangentbordet och då är det ju ganska onödigt att ha en funktion för start från tangentbordet när den leder till att datorn drar mera ström när den är avstängd, dessutom riskerar den att starta om den skakar när man bär den, hursom så får man sämre batteriegenskaper, så man tar bort funktionerna på bärbara maskiner.
mrqaffe är uppkopplad nu
2012-08-09, 22:05   #10

SmalaFettot

Medlem

SmalaFettots avatar

Någon som vet om Wake on Wireless LAN (WowLAN) fungerar på en laptop, och i sådana fall hur det fungerar?
2012-08-10, 03:21   #11

mrqaffe

Medlem

mrqaffes avatar

Det lär inte fungera på en laptop, när den väl e av så är den av, de prioriterar batteriliv och att kunna fjärrstarta en laptop innebär ett helt annat användningsområde än den har tänkt till, det är serverliknande funktioner, en laptop har man ju nära sig och den ska vara portabel och helst inte dra ur batteriet utan är den av så är den det till den påverkas mekaniskt eller någon tillför el energi från utsidan tex "magic packets" till kablade nätverket men att ha ett wifikort i gång drar ganska mycket ström så det är inte troligt att nån sätter en sån funktion på en laptop.
mrqaffe är uppkopplad nu
Senaste nyheterna

Redaktionens senaste nyhetsrubriker

Sök jobb