Tappat bort koden för operativsystemet vad ska vi göra?

Permalänk
Medlem

Tappat bort koden för operativsystemet vad ska vi göra?

Hejsan det är så att min far valde att om-installera sitt operativ system idag (xp)
och till våran förvåning så är fodralet borta med koden i (morsan är misstänkt för att ha slängt den)

Vad jag kommer ihåg så har man 30 dagar att aktivera en kod sen säger det att
operativ systemet är falskt och man blir nertabbad till det meddelandet i tidsintervaller och
så kan man inte använda vissa saker..

Så jag undrar är vi tvungna att köpa nytt..eller finns det något vi kan göra (LAGLIGT)..

Eller finns det någon snäll själ där ute som har en kod sen förr till Windows xp proffesional ;)??

Tack i förväg

Visa signatur

Sweclockers.se världens bästa sida för alla sorts konspirationsteorier mot ryssar.

Permalänk
Avstängd

Du kan få en nyckel från mig, får några gratis via DreamSpark men då jag också får Vista, 7 och 8 så har jag inte någon direkt användning för XP. Jag skickar den i ett PM. Det är XP-Pro Svensk 32bit med SP3

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Det är en skillnad mellan nycklar för XP..

OEM och retail, OEM nycklar kommer inte fungera till Retail och tvärtom, ni måste ha rätt typ!
Man kan bläddra genom skivans filer (om det inte står på) och googla så vet man vilken typ det är.

Permalänk
Medlem

Om det är en OEM-skiva så är sannolikheten hög att det sitter ett klistermärke någonstans på maskinen, där står din CD-key

EDIT: Många OEMburkar går också helt förbi aktiveringen om de blir installerade med en av tillverkarens egna windowsskivor. Vet att jag installerat både Dell- och HP-burkar som fungerat så.

Permalänk
Medlem

ifall det är en köpedator ( alltså ingen du själv monterat) så brukar de sitta ett klistermärke med koden nånstans på den, på laptops på undersidan och stationär vet jag inte riktigt men bara till o leta.

Annars hade ni kunnat kolla upp koden som är installerad med hjälp av programmet AIDA32.. Men är det redan ominstallerat så går det väl inte på de sättet förmodar jag.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Gabrioth:

Om det är en OEM-skiva så är sannolikheten hög att det sitter ett klistermärke någonstans på maskinen, där står din CD-key

EDIT: Många OEMburkar går också helt förbi aktiveringen om de blir installerade med en av tillverkarens egna windowsskivor. Vet att jag installerat både Dell- och HP-burkar som fungerat så.

Kallas OEMSLP, offline aktivering, alla större tillverkare använder det.

Permalänk
Avstängd

Nyckeln TS fick av mig är en retail så den fungerar oavsett ISO (så länge det är XPP Swe 32bit, mer osäker på om det krävs en SP3 ISO).

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av snajk:

Nyckeln TS fick av mig är en retail så den fungerar oavsett ISO (så länge det är XPP Swe 32bit, mer osäker på om det krävs en SP3 ISO).

Nej det gör den inte som jag skrev.. Det du syftar på gäller Vista (6xxx) och 7 (76xx) enbart.

För XP finns det Retail och OEM men det som skiljer er ungefär som ei.cfg för W7, alltså en textrad. Fast i W7 spelar ei.cfg ingensomhelst roll då nyckeln bestämmer typ.

Rätt säker på att SP inte spelar nån roll.