Sidan 1 av 2 1 2

Verktyg Visningsval
2012-09-15, 12:09   #1

SwedZi

Medlem

SwedZis avatar

Registrerad: apr 2012

Datavirus i var femte nyköpt dator

Hej, såg denna artikel i Aftonbladet idag. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15440521.ab

Och då jag precis köpt ny laptop blir man lite nojig, förmodligen har jag inte drabbats men man vet aldrig. Inte kul om nån random sitter och kollar på en i ens webkamera utan ens egen vetskap.

Jag har AVG internet security 2012 på min dator full version med brandvägg. Om jag scannar datorn och får "no threats found" kan jag vara lugn då ? eller måste jag söka med något annat program också för att vara helt säker på att jag är virusfri?

Såfall vilket program som är kostnadsfritt ska jag kolla med?

Mvh.

SwedZi är inte uppkopplad
2012-09-15, 12:11   #2

King Grub

Medlem

King Grubs avatar

Registrerad: jul 2003

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Theunit Visa inlägg
Hitman Pro och Malwarebyte's Anti-Malware. Båda gratis.

Men antagligen är oron överdriven.
King Grub är inte uppkopplad
2012-09-15, 12:22   #3

Exigo

Medlem

Exigos avatar

Plats: Avesta

Registrerad: apr 2011

Aftonbladet...
2012-09-15, 12:27   #4

Ninji

Medlem

Ninjis avatar

Plats: ghettot

Registrerad: jan 2010

Dödligt virus drabbar var femte svensk! Är du i riskzonen?

Yeah men ifall detta vore nåt som faktiskt var någonting att bry sig om så skulle varenda virusscanner värt sitt salt ta hand om det. Troligen handlar det bara om att dom exploitar nån vurnerability som patchats i uppdateringar men eftersom datorerna är sproilans nya och har varken antivirus eller uppdateringar så kan saker hända

tl;dr installera uppdateringar och antivirus, hakuna matata
2012-09-15, 12:27   #5

stenudden

Medlem

stenuddens avatar

Plats: Kalix

Registrerad: jun 2012

Man kan inte lita på aftonbladet, dom vill bara ha läsare.
CM Gladiator 600 | Intel Core 2 Duo E7500 @3,2 ghz | Geforce 9800 GT | Asus P5QPL-AM | 2x2 GB DDR2 @ 800 mhz | WD Black 640 GB | SoundBlaster X-Fi Titanium | Logitech G51 Högtalare | Logitech G15 V2 | Steelseries Kinzu | Steelseries Siberia V1 - Macbook Pro 2009 - Intel SSD 330 120GB - Macbook Air 13,3 i5
stenudden är inte uppkopplad
2012-09-15, 12:28   #6

Johan^junior

Medlem

Plats: Degerfors

Registrerad: feb 2004

Sensationsjournalistik säljer tidningar, likväl som lättklädda yngre kvinnor får medelålders, välbärgade män att köpa en sportbil.

Nu besöker jag inte aftonbladets websida av principskäl, då alltför många timmar har gått åt att rensa bort skräp som samlats på datorer via deras annonser e.t.c, detta hos personer som inte vet hur man rensar webläsarhistorik eller cookies. (Detta var dock ett par år sedan senast.)

Sen om de beskriver ett "dunderprogram" som skall snabba upp din nya dator, så är det med högsta sannolikhet en onödig programvara, då man generellt sett kan säga att ju färre mjukvaror man installerat, desto snabbare är en dator. (I alla fall vad det gäller windows.)

Men visst, "gratisversioner" utav medföljande mjukvara kan i mångt och mycket liknas vid infektioner, det kan vara besvärligt att bli av med, men det är så tillverkare får med lite mer pengar vid varje såld dator, att symantec får betala en summa för var dator med förinstallerad 'trialversion' av deras antivirusprogram.

Så till slutsatsen, sitter du inte med foliehatt vid datorn, så kan du skanna datorn med valfritt antivirusprogram, samt Malwarebyte's Anti-Malware, det duger åt mig, samt många fler, annars, ryck genast ur nätverkskabeln alternativt bryt strömmen till ditt trådlösa nätverk.
2012-09-15, 12:28   #7

Ultra94

Medlem

Plats: Umeå

Registrerad: okt 2010

Citat:
Hej, såg denna artikel i Aftonbladet idag. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15440521.ab

Och då jag precis köpt ny laptop blir man lite nojig, förmodligen har jag inte drabbats men man vet aldrig. Inte kul om nån random sitter och kollar på en i ens webkamera utan ens egen vetskap.

Jag har AVG internet security 2012 på min dator full version med brandvägg. Om jag scannar datorn och får "no threats found" kan jag vara lugn då ? eller måste jag söka med något annat program också för att vara helt säker på att jag är virusfri?

Mvh.
AVG är rätt så bra. Jag tror du kan känna dig ganska så lugn.
Ultra94 är inte uppkopplad
2012-09-15, 12:29   #8

tcntad

Medlem

tcntads avatar

Plats: Kebabens huvudstad

Registrerad: feb 2005

Detta gick ju på nyheter i radio igår så det stämmar nog, kanske inte så mycket som var femte men iaf.
Mediafire Avast Anti-Theft Find your phone Guide: Integrera språkpaket till Windows 7 DVD'n (Skript: V5.2!) Guide: Hur man installerar Windows 7 Guide: Skapa en All In One DVD Guide: Skapa återställningspartition Kör egen Minecraft-Server, PM för info!
tcntad är inte uppkopplad
2012-09-15, 12:34   #9

Hardware guy

Medlem

Hardware guys avatar

Plats: Scania-Earth-Milky way

Registrerad: nov 2001

Citat:

Mvh.
Var du över och köpte datorn i kina bör du kolla upp det. I annat fall kan du glömma att du läst 'nyheten'.
2012-09-15, 12:47   #10

add9400

Medlem

add9400s avatar

Plats: Enköping

Registrerad: sep 2010

Varför inte bara vara på den säkra sidan och scanna?
add9400 är inte uppkopplad
2012-09-15, 13:00   #11

Aloysius

Medlem

Aloysiuss avatar

Registrerad: dec 2003

I längden tror jag det gagnar dig bättre att se över vilka medier du litar på än att scanna din dator några extra gånger.
Aloysius är uppkopplad nu
2012-09-15, 13:09   #12

-rand-

Medlem

Registrerad: dec 2011

Citat:

Mvh.
Finns inga virusprogramm som hittar alla virus

jag har tex gjort en keylogger som inte hittas av avast/norton/norman(Fullt uppdaterade) men jag kan inte ens göra ett program som öppnar tex paint när man klickar på en knapp..

edit : c++
-rand- är inte uppkopplad
2012-09-15, 20:56   #13

Thiesen

Medlem

Registrerad: jul 2003

VARNING!

Livet är en sexuellt överförbar sjukdom med 100% dödlighet... du kan vara drabbad...
Thiesen är inte uppkopplad
2012-09-15, 21:03   #14

PhilipWendel

Medlem

Plats: bromölla

Registrerad: dec 2010

Citat:

Mvh.
Du ska nog ta det med en nypa salt tror jag, i alla fall när artikeln är från Aftonblaskan.
PhilipWendel är inte uppkopplad
2012-09-15, 21:16   #15

vicevire

Medlem

Plats: 127.0.0.1

Registrerad: jul 2010

Säger Microsoft att dom har hittat virus i ett par datorer så överdriver aftonbladet det till var 5:e.
OT: scanna datorn och lita på din tillverkare att dom är seriösa. Om det inte går att lita på någon så lär vi hamna i anarki strax
2012-09-15, 21:17   #16

AndreaX

Medlem

AndreaXs avatar

Plats: sektor 001

Registrerad: aug 2003

trodde det vart nästan alla nya datorer som säljs med virus förinstallerat, så en av fem låter ju rätt lovande ändå. =)
2012-09-15, 21:28   #17

Blargmode

Medlem

Blargmodes avatar

Registrerad: sep 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Aftonbladet
Forskare på Microsoft har upptäckt virus i nyköpta datorer.
Upp till var femte ny dator kan vara infekterat enligt en undersökning BBC utfört, skriver TT.
Uhm? Forskare på Microsoft har hittat virus på nya datorer enligt BBC:s undersökning?

Vadfasen dillrar Aftonbladet om?
2012-09-15, 21:33   #18

PezFTW

Medlem

PezFTWs avatar

Plats: Nykarleby, Finland.

Registrerad: aug 2011

Aftonbladet.. Får allting att se mycket värre ut än vad det egentligen är.
2012-09-15, 21:35   #19

arvidh

Medlem

Registrerad: nov 2011

Bränn upp datorn. Man ska alltid lita på aftonbladet, det har jag lärt mig. Eller var det en i en Ding ding värld allting stämde? Nej vänta nu, det är samma tidning va? Hur som helst, bara att kasta bort/elda upp datoreländet.
2012-09-15, 22:20   #20

Mavc

Medlem

Registrerad: maj 2005

Microsoft meddelade i går att företaget upptäckt flera datorer i Kina som levererats med skadeprogram installerade direkt från butik. Skadeprogrammen har använts för att avlyssna på användarna och utföra olika typer av attacker.

– Cyberbrottslingarna är ute efter dig, de gör allt som krävs även om det involverar att börja redan vid början av leveranskedjan, säger Microsofts chef för cyberbrott, Richard Domingues Boscovich.

Microsofts undersökning som gått under kodnamnet Operation b70 slutade med att man lyckades stänga ned ett kontrollcenter som använts för datorer som smittats med skadeprogrammet Nitol. Nitol är ett hackarverktyg som kan användas för att sprida skadlig kod mellan externa enheter.

De smittade datorerna upptäcktes när Microsofts utredare köpt 20 olika datorer från olika it-köpcenter i Kina. Samtliga av datorerna hade olagliga kopior av Windows XP eller Windows 7 installerade. Tre av datorerna innehöll inaktiva skadeprogram medan en fjärde innehöll ett skadeprogram som aktiverades när datorn anslöts till internet. Microsoft misstänker att datorerna smittats efter att de lämnat fabriken och fått operativsystemen installerade hos de kinesiska datorhandlarna.

– Kunder i västerländska länder löper inte samma risk att köpa datorer som är smittade med virus eller andra skadeprogram, men om de laddar ned program olagligt på internet löper de en stor risk, säger Richard Domingues Boscovich.

Från: http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.465...aljs-med-virus

Här står det lite mer: http://www.securitynewsdaily.com/227...computers.html

Så har du inte köpt den i Kina så ska det nog inte vara någon fara med andra ord.

Senast redigerad av Mavc 2012-09-15 klockan 23:24.
Mavc är inte uppkopplad
2012-09-16, 19:08   #21

Markthegreat

Medlem

Plats: 192.168.55.102

Registrerad: nov 2010

Man får oftast vad man betalar för, men inte när man köper OS...
Fattar inte varför folk stannar på Windows, speciellt nu när Steam kommer till GNU+Linux, och alla andra spel funkar felfritt i WINE.
http://[fc8b:a65a:42a5:2747:14ab:bdc1:2052:3bf0] - Hyperboria
Markthegreat är inte uppkopplad Folding
2012-09-16, 21:37   #22

nitroid

Medlem

nitroids avatar

Registrerad: aug 2012

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Markthegreat Visa inlägg
Fattar inte varför folk stannar på Windows, speciellt nu när Steam kommer till GNU+Linux, och alla andra spel funkar felfritt i WINE.
kommer till gnu/linux? så steam finns inte på gnu/linux än? då borde man ju inte använda det om man vill spela spel. sen har jag hört att spel går segare på WINE, för det är väl en emulator och emulatorer är alltid sega.

en annan anledning att stanna på windows är att windows finns förinstallerat på de flesta datorer, speciellt bärbara, så det finns ingen anledning att byta till något annat.

och om alla skulle börja använda gnu/linux så skulle den snart börja suga lika mycket som windows för att folk skulle försöka tjäna pengar på det, folk skulle börja skapa virus och malware som attackerar det osv.
2012-09-16, 21:44   #23

zerorepent

Medlem

zerorepents avatar

Plats: Karlskrona

Registrerad: maj 2009

Citat:
Hur du kan påstå att spel funkar felfritt i WINE är för mig en gåta.
2012-09-16, 21:50   #24

StabTheDrama

Medlem

StabTheDramas avatar

Plats: Rush@Damavand Peak

Registrerad: mar 2012

Citat:
Alla program görs inte till alla plattformar.
Mainstream är Windows. Naturligt får du då störst utbud, störst kompatibilitet och minst problem.

Sen har jag heller ingen lust att lära mig något nytt när jag är nöjd med det jag har.
StabTheDrama är inte uppkopplad
2012-09-16, 21:50   #25

Xadeious

Medlem

Xadeiouss avatar

Plats: Uppsala

Registrerad: aug 2012

Citat:
Ursprungligen inskrivet av nitroid Visa inlägg
kommer till gnu/linux? så steam finns inte på gnu/linux än? då borde man ju inte använda det om man vill spela spel. sen har jag hört att spel går segare på WINE, för det är väl en emulator och emulatorer är alltid sega.

en annan anledning att stanna på windows är att windows finns förinstallerat på de flesta datorer, speciellt bärbara, så det finns ingen anledning att byta till något annat.

och om alla skulle börja använda gnu/linux så skulle den snart börja suga lika mycket som windows för att folk skulle försöka tjäna pengar på det, folk skulle börja skapa virus och malware som attackerar det osv.
WINE står för "Wine Is Not an Emulator", så det är inte en emulator.
CPU: AMD Phenom II x4 960T @ 3.4Ghz | MB: ASUS M5A78L-M/USB3 | RAM: 8GB (2x4GB) Corsair XMS3 @ 1333Mhz | GPU: ASUS Radeon HD 6870 DirectCU | PSU: Corsair CX500 | Lagring: Intel 330 180GB + WD Caviar Green 640GB

Citera osv osv.
Xadeious är inte uppkopplad
2012-09-17, 17:00   #26

Markthegreat

Medlem

Plats: 192.168.55.102

Registrerad: nov 2010

Citat:
Okej, fine, betan finns.
Citat:
...va? Folk försöker redan tjäna. Kolla bara på färdiga lösningar som säljs, till exempel servrar.

Citat:
Ursprungligen inskrivet av zerorepent Visa inlägg
Hur du kan påstå att spel funkar felfritt i WINE är för mig en gåta.
Fungerar alldeles utmärkt här?

Citat:
Ursprungligen inskrivet av StabTheDrama Visa inlägg
Alla program görs inte till alla plattformar.
Det är därför WINE och liknande finns.

Citat:
Mainstream är Windows. Naturligt får du då störst utbud, störst kompatibilitet och minst problem.
Självklart, förutom det där med "Minst problem". Vill man ha någonting som "bara fungerar" så ska man ha en Mac. Det är allmänt känt, det erkänner till och med jag som GNU+Linux-användare.
Citat:
Sen har jag heller ingen lust att lära mig något nytt när jag är nöjd med det jag har.
Tro mig, det är värt det.
http://[fc8b:a65a:42a5:2747:14ab:bdc1:2052:3bf0] - Hyperboria
Markthegreat är inte uppkopplad Folding
2012-09-17, 17:04   #27

Ecfor

Medlem

Ecfors avatar

Plats: Finland

Samma kille som trodde att hans headset gjorde en urgröpning i skallen. Bör jag tro på denna aftonblands tråd? Icke sa nicke
Ecfor är inte uppkopplad
2012-09-17, 17:13   #28

SwedenVirre

Medlem

Plats: Ängelholm

Registrerad: jul 2009

Wine funkar felfritt för mig med!
WS: Dubbla Opteron 2347 HE / 32GB Kingston 667MHz ECC / Tyan S3970-E / ATi Radeon HD 4850 512MB + 2600XT 512MB och 4 skärmar! / 128GB A-data 510 SSD / EVGA Supernova 650W 80+ Gold / Creative Audigy 2ZS Platinum Edition
"But in the morning, something went wrong. I was so close, but the pressure is gone. It feels so empty like the spirit is dead. Now we're here where it all begun"
SwedenVirre är uppkopplad nu Folding
2012-09-17, 17:15   #29

SwedZi

Medlem

SwedZis avatar

Registrerad: apr 2012

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Ecfor Visa inlägg
Samma kille som trodde att hans headset gjorde en urgröpning i skallen. Bör jag tro på denna aftonblands tråd? Icke sa nicke
Försöker du vara lustig eller? För det första om du läser igenom den andra tråden om "urgröpningen" som du kallar det så säger ganska många att det kan ha orsakats av headsetet och andra säger att det behöver inte vara det, blev en rätt intressant diskussion faktiskt. Och med denna tråd ville jag mest ha svar på vilka gratisprogram man kan använda att scanna datorn med jag tror inte direkt på vad Aftonbladet skriver men bättre att ta det säkra före det osäkra.

Du kanske ska kolla upp saker innan du trollstämplar mig när jag har varit seriös med båda mina trådar och skapat någorlunda intressanta diskussioner. Sen så kan du ju tala om varför du ska tro på tråden? inte jag som påstår att datorerna har virus direkt, skrev vad Aftonbladet påstod bara.

SwedZi är inte uppkopplad
2012-09-17, 17:40   #30

Ecfor

Medlem

Ecfors avatar

Plats: Finland

Citat:
Försöker du vara lustig eller?
Skulle fråga samma sak, apropå mig besitter jag inte dina egenskaper när det kommer till den punkten Förresten, vem sa att det var dåligt? Det är faktiskt rätt kul med random trådar om urgröpande headset och virus i massor av nyköpta datorer. Inget negativt där!
Ecfor är inte uppkopplad
Senaste nyheterna

Redaktionens senaste nyhetsrubriker

Sök jobb