windows 7 eller 8?

Permalänk
Medlem

windows 7 eller 8?

vilket ska man skaffa? fungerar windows 8 med moderkortet? http://www.inet.se/kundvagn/visa/2373145/2012-10-02
kan man deaktivera metron?

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Volontot:

vilket ska man skaffa? fungerar windows 8 med moderkortet? http://www.inet.se/kundvagn/visa/2373145/2012-10-02
kan man deaktivera metron?

Du kan inte ta bort metro men det finns "lite hacking som du kan hitta på google så att du kan lägga in en start meny i metro.

Ja W8 fungerar med det modekortet.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Jag tror att valet mellan Windows 7 eller 8 är något av en smaksak. Moderkortet bör stödja Windows 8 men lär kräva x antal BIOS och Chip flashningar för att allt ska fungera som det ska. Många av ASUS moderkort har stöd för Windows 8 men först efter att man gjort vissa flashningar, detsamma måste gälla för AsRock.

Som det ser ut nu kommer inte Windows 8 att vara ett färdigt operativ när det släpps utan borde kunna liknas med hur Vista var när det släpptes...något som inte var helt lyckat.

Jag personligen kommer vänta med 8 tills det kommit ut 1 eller 2 SP för att få se systemet ur dess ljusa sida och inte bara dess nya.

Om det är någon funkton som du saknar i Windows 7 men som du vet finns i Window 8 kan det kanske vara värt att testa 8:an, i annat fall skulle jag köra 7:an.

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-F, AMD Ryzen 9 5900X, ASUS GTX 1080 Ti Strix Gaming OC, 32GB G.Skill Trident Z Neo CL16 3600MHz, Arctic Freezer II 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Enthoo Evolv X, 2x Samsung 970 EVO Plus 1TB, Seagate Firecuda 2TB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS ROG Crosshair VI Hero, AMD Ryzen 9 3900X, ASUS RTX 2060 Dual OC, 16GB G.Skill Flare X CL14 3200 MHz @3200 MHz, Arctic Freezer 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Eclipse P400S Glass, Samsung 960 Pro 512GB, Samsung 850 Pro 512GB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS Maximus V GENE, Intel i7 3770K @ 4,6 GHz (1.190 V), EVGA GTX 670 FTW SLi, 8GB G.Skill TridentX CL10 2400 MHz, Samsung 850 Pro 512GB, Samsung 840 Pro 256GB, Corsair Hydro H100i, Corsair AX860i, Fractal Design Define R4W, ASUS PG278Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Volontot:

vilket ska man skaffa? fungerar windows 8 med moderkortet? http://www.inet.se/kundvagn/visa/2373145/2012-10-02
kan man deaktivera metron?

Nej, det går inte att ta bort icke-Metro.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

såå då blir det windows 7 för windows 8 verkar helt crazy

Permalänk
Medlem

Jag kör Windows 8 på mitt Asus moderkort, och det funkar väldigt bra.

Klart det finns buggar i första utgåvan osv, men att jämföra det med Vista går inte tycker jag.

Och Startmenyn... varför saknar man den? Vad har man den till?

Visa signatur

Mac, Fender och synthar...

Permalänk

7

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gardinen:

Jag kör Windows 8 på mitt Asus moderkort, och det funkar väldigt bra.

Klart det finns buggar i första utgåvan osv, men att jämföra det med Vista går inte tycker jag.

Och Startmenyn... varför saknar man den? Vad har man den till?

det känns för mycket android med metron

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KeyPakt:

Jag tror att valet mellan Windows 7 eller 8 är något av en smaksak. Moderkortet bör stödja Windows 8 men lär kräva x antal BIOS och Chip flashningar för att allt ska fungera som det ska. Många av ASUS moderkort har stöd för Windows 8 men först efter att man gjort vissa flashningar, detsamma måste gälla för AsRock.

Som det ser ut nu kommer inte Windows 8 att vara ett färdigt operativ när det släpps utan borde kunna liknas med hur Vista var när det släpptes...något som inte var helt lyckat.

Jag personligen kommer vänta med 8 tills det kommit ut 1 eller 2 SP för att få se systemet ur dess ljusa sida och inte bara dess nya.

Om det är någon funkton som du saknar i Windows 7 men som du vet finns i Window 8 kan det kanske vara värt att testa 8:an, i annat fall skulle jag köra 7:an.

Det där är helt enkelt inte sant. Alla moderkort som stöder Windows 7 klarar också Windows 8. Operativsystemet är färdigt, jag och många andra har kört skarp version i över en månad nu utan problem.

Permalänk

Jag köpte Win 8 och ska försöka att lämna igen skiten. Windows 7 eller (Vista/XP för den delen) är myyyyyycket bättre.
Vill man göra ett så drastiskt byte som att byta till 8an så är det lika bra att byta till Linux istället!

Permalänk

Jag tycket att W8 är riktigt bra och funkar som jag vill, är dock en liten inlärningsperiod men efter det så är det guld enligt mig, apparna tycker jag är det bästa vissa är dock bara till för touch men finns andra som funkar lika bra mad touch som med musen

Visa signatur

GPU: Nvidia GeForce 2x GTX 670 CPU: Intel 3570K 4.2 GHz PSU: Corsair TX750W Moderkort: MSI Z77A-S01 CPU kylare: H70 Chassi: Corsair Obsidian 650D SSD: Samsung SSD Desktop 830- Series 128GB HDD: Western Digital 2TB + 1TB Skärm: XL2420T 120Hz LED www.ohfoto.se www.onroaders.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Volontot:

vilket ska man skaffa? fungerar windows 8 med moderkortet? http://www.inet.se/kundvagn/visa/2373145/2012-10-02
kan man deaktivera metron?

Ja, moderkortet lirar med Windows 8.

Njaoae... Microsoft har valt att stänga in kunderna i Metro-gränssnittet. Det finns tredjepartsprogram som lite havt fixar saken. Men smidigheten att välja bort något nytt man ogillar har de totalslaktat. (Som t. ex att man kunde välja klassisk startmeny, välja bort aero) osv. Den friheten har Microsoft nu tagit ifrån sina användare i ett desperat försök att få in en fot på plattor och telefoner. Tyvärr. Det finns massvis av andra saker som är kanon med Windows 8 men det faktum att Metro inte kan väljas bort förstör allt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv

Jag byggde min första dator precis i tid med releasen av Win8, och jag måste säga att jag var ganska tveksam innan köpet. Idag tycker jag synd om dem som inte valt att köra Win8 och jag förstår inte alla haters. Precis som alla säger är det en smaksak, men det som uppskattas mest av mig är helt klart designen Jag tycker om när det är stilrent, och på så sätt är Win8 perfekt för mig.

Allt som fanns i Win7 finns i Win8.
Allt man saknade i Win7 finns i Win8.
Ingen tvekan om saken.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gardinen:

Jag kör Windows 8 på mitt Asus moderkort, och det funkar väldigt bra.

Klart det finns buggar i första utgåvan osv, men att jämföra det med Vista går inte tycker jag.

Och Startmenyn... varför saknar man den? Vad har man den till?

Starta program, recent osv.
Jag HATAR metro, trots det sitter jag på Win8 64 Pro.
Man måste högerklicka för att komma åt alla sina applikationer. Och jag gillar inte att förstöra min fina bakgrund med massa ikoner. Och i Metrot kan vi inte ens customiza som vill själv vill ha det, vi kan inte ändra storlek, vi kan inte ändra form, vi kan inte byta ikoner/färg på saker osv.
En ny användare kommer bli helt korkad och slita håret av sig för den inte kommer hitta t.ex. Kontrollpanelen, Cmd eller Run!

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Det finns massvis av andra saker som är kanon med Windows 8 men det faktum att Metro inte kan väljas bort förstör allt.

Smaksak och inte minst vanesak. För oss som hängt med ett tag blir det en "chock" att tänka om för Windows 8, men för alla nya användare blir Metro second nature med en gång. Efter att ha använt 8 ett tag nu är jag minst lika produktiv (och snabb) som under Windows 7 och kan aldrig tänka mig gå tillbaka, inte bara på grund av Metro som meny (vilken växer på en - speciellt med live tiles) utan också pga apparna. Webben i all ära, men vissa saker gör sig bättre som appar och då speciellt med live tiles som automatiskt uppdaterar en.

Att klaga över Metro/Modern/Microsoft UI/UX är bara dumt, det är här för att stanna och har man som gammal örn först gått över till det i mer än någon dag och skaffat sig uppdaterade möss och/eller tangentbord kommer även den mest inbitna hataren älska det, eller i alla fall acceptera det.

Hela debatten är ungefär som DOS/Windows skiftet för många år sedan, människor blir fort anpassade till en sak och är "rädda" för ändring, det spelar ingen roll om ändringen faktiskt är till det bättre eller inte. Visst finns det inbitna användare som fortfarande påstår att 'vi' är världens bästa texteditor (eller till och med ordprocessor) men.....

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Skrivet av Dwightschrute:

Man måste högerklicka för att komma åt alla sina applikationer.

Med mindre man "pinnar" de viktiga programmen till Start skärmen såklart, men det blir för dumt eller?!

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av emigrating12:

Med mindre man "pinnar" de viktiga programmen till Start skärmen såklart, men det blir för dumt eller?!

Blir ju fult så inni helv.. och halva min är redan täckt med ikoner.

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Medlem
Skrivet av emigrating12:

Smaksak och inte minst vanesak. För oss som hängt med ett tag blir det en "chock" att tänka om för Windows 8, men för alla nya användare blir Metro second nature med en gång. Efter att ha använt 8 ett tag nu är jag minst lika produktiv (och snabb) som under Windows 7 och kan aldrig tänka mig gå tillbaka, inte bara på grund av Metro som meny (vilken växer på en - speciellt med live tiles) utan också pga apparna. Webben i all ära, men vissa saker gör sig bättre som appar och då speciellt med live tiles som automatiskt uppdaterar en.

Att klaga över Metro/Modern/Microsoft UI/UX är bara dumt, det är här för att stanna och har man som gammal örn först gått över till det i mer än någon dag och skaffat sig uppdaterade möss och/eller tangentbord kommer även den mest inbitna hataren älska det, eller i alla fall acceptera det.

Hela debatten är ungefär som DOS/Windows skiftet för många år sedan, människor blir fort anpassade till en sak och är "rädda" för ändring, det spelar ingen roll om ändringen faktiskt är till det bättre eller inte. Visst finns det inbitna användare som fortfarande påstår att 'vi' är världens bästa texteditor (eller till och med ordprocessor) men.....

Live tiles kunde de löst genom att ge samma funktionalitet åt gadgets.

Jag har använt Windows 8 i två timmar om dagen 5 dagar i veckan sedan strax efter släppet av consumer preview, på jobbet alltså. Det borde vara tillräckligt med tid för att lära sig gilla något men det funkar helt enkelt inte. Sedan är det inte sant att folk alltid gnäller över förändring. Vem sa t. ex "Ge oss tillbaka Windows Vista!" När MS släppte sjuan? Jag har inte sett någon.

Om ett Operativsystem ska lyckas i längden måste det tilltala "n00bs" såväl som experter. Det gjorde Windows 7, vilket ledde till att det fått väldigt lite, om ens något gnäll. Windows 8 däremot har fått utstå väldigt hård kritik flera månader innan det ens släpptes.

Jag tror inte att folk är negativa till förändring för att det är en föränding, utan bara om man känner att förändringen är åt fel håll (få skulle t. ex gnälla om man gick från diktatur till demokrati, men desto fler om det är tvärt om). Så att Windows 8 får kritik är för att många känner att Microsoft är på väg åt fel håll. Och att då be dem att "gilla läget och lära sig det nya" leder absolut ingenstans.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Dwightschrute:

Blir ju fult så inni helv.. och halva min är redan täckt med ikoner.

Smaksak 😊

Ta Office f.ex. det tar upp fyra (Outlook, OneNote, Word och Excel) små tiles för mig (och en större inkl OneNote MX) vilket är mer städat än startmenyn. Visual Studio 2012 tar två, en för själva applikationen och en för VS command prompt, igen mycket mer städat än startmenyn. Visst tar det längre tid (i mitt fall ett tangenttryck eller swipe upp på musen och ett musklick) för att komma åt alla programmen i en lista, men de som används dagligen ligger redan på start skärmen. Ett annat sätt är ju att helt enkelt börja skriva namnet på programmet man vill åt, mycket snabbare blir det inte IMO.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Live tiles kunde de löst genom att ge samma funktionalitet åt gadgets.

Jag har använt Windows 8 i två timmar om dagen 5 dagar i veckan sedan strax efter släppet av consumer preview, på jobbet alltså. Det borde vara tillräckligt med tid för att lära sig gilla något men det funkar helt enkelt inte. Sedan är det inte sant att folk alltid gnäller över förändring. Vem sa t. ex "Ge oss tillbaka Windows Vista!" När MS släppte sjuan? Jag har inte sett någon.

Om ett Operativsystem ska lyckas i längden måste det tilltala "n00bs" såväl som experter. Det gjorde Windows 7, vilket ledde till att det fått väldigt lite, om ens något gnäll. Windows 8 däremot har fått utstå väldigt hård kritik flera månader innan det ens släpptes.

Jag tror inte att folk är negativa till förändring för att det är en föränding, utan bara om man känner att förändringen är åt fel håll (få skulle t. ex gnälla om man gick från diktatur till demokrati, men desto fler om det är tvärt om). Så att Windows 8 får kritik är för att många känner att Microsoft är på väg åt fel håll. Och att då be dem att "gilla läget och lära sig det nya" leder absolut ingenstans.

Gadgets och live tiles är dock olika. En gadget är en app med allt vad det betyder av UX medan en live tile helt enkelt är en dynamisk ikon. De fyller helt olika funktioner IMO och en gadget passar inte alls på startskärmen. Dock skulle det inte vara fel att ha något mer interaktiva tiles.

Okay, _alla_ kanske inte lär sig tycka om det, majoriteten verkar dock göra det, även här på swec 😉 Att jämföra Vista -> Win7 med 7 -> 8 blir för dumt, Vista och 7 fungerade på "samma" sätt. Windows 7 och 8 gör inte det, både pga startskärmen och Metro appar. Det är ett generationsskifte helt enkelt, mycket på samma sätt som win3 -> 95 men också mer än det på samma sätt som DOS -> Windows.

Påståendet att få skulle klaga om man gick från diktatur till demokrati skulle jag vilja se hårda fakta för då det finns rätt många instanser där det motsatta har hänt i större eller mindre grad, det är dock väldigt långt utanför scopet av denna diskussionen 😁

Jag tror inte att startmenyn kommer tillbaka. Microsoft är "all in" med Metro/Modern/Whatever och pga deras internpolitik kommer de hellre köra företaget i konkurs än att erkänna nederlag och gå tillbaka. Men som sagt, det är ett generationsskifte och det är enbart ett fåtal människor "idag" som kommer ha problem, precis på samma sätt som ett fåtal användare inte hanterade övergången från textbaserad UI till GUI väldigt bra.

Du säger att du har använt Win8 sedan CP, men har du investerat i 8 "kompatibel" hårdvara? Jag tänker då mest på touch mus (eller annan touchvänlig input) och tangentbord med charms tangenter? I mitt tillfälle var det inte förrän jag gjorde det som Win8 faktiskt vann mig över. Vad, specifikt, är det förresten som inte fungerar för dig? Är det startmenyn du saknar eller är det mer fundamentalt än så och du vill inte ha Metro (med dess appar/store) överhuvudtaget?

--edit--
Bör kanske tillägga att jag inte är helt opartisk då jag som utvecklare har ett visst ekonomiskt intresse i att Windows 8, med dess App Store blir en succé. Jag tror dock inte att det har sätt skygglappar för ögonen på mig och jag kan med handen på hjärtat säga att jag gillar Windows 8. Det jag inte gillar är att IE på min Windows Phone inte delar samma gestures som min Surface RT eller desktopdator. Eller det faktum att jag fortfarande inte kan programmera för en enhet och köra på flera utan en massa merarbete, men det är okay, work in progress, förhoppningsvis kommer Windows 9, Phone 9 och Xbox v.Next dela både kernel och runtime fullt ut.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Live tiles kunde de löst genom att ge samma funktionalitet åt gadgets.

Jag har använt Windows 8 i två timmar om dagen 5 dagar i veckan sedan strax efter släppet av consumer preview, på jobbet alltså. Det borde vara tillräckligt med tid för att lära sig gilla något men det funkar helt enkelt inte. Sedan är det inte sant att folk alltid gnäller över förändring. Vem sa t. ex "Ge oss tillbaka Windows Vista!" När MS släppte sjuan? Jag har inte sett någon.

Om ett Operativsystem ska lyckas i längden måste det tilltala "n00bs" såväl som experter. Det gjorde Windows 7, vilket ledde till att det fått väldigt lite, om ens något gnäll. Windows 8 däremot har fått utstå väldigt hård kritik flera månader innan det ens släpptes.

Jag tror inte att folk är negativa till förändring för att det är en föränding, utan bara om man känner att förändringen är åt fel håll (få skulle t. ex gnälla om man gick från diktatur till demokrati, men desto fler om det är tvärt om). Så att Windows 8 får kritik är för att många känner att Microsoft är på väg åt fel håll. Och att då be dem att "gilla läget och lära sig det nya" leder absolut ingenstans.

Väldigt många gnällde på Windows 7 när det släpptes. Precis som det alltid gnälls på förändringar, man gillade inte förändringarna i aktivitetsfältet bland annat.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av emigrating12:

Gadgets och live tiles är dock olika. En gadget är en app med allt vad det betyder av UX medan en live tile helt enkelt är en dynamisk ikon. De fyller helt olika funktioner IMO och en gadget passar inte alls på startskärmen. Dock skulle det inte vara fel att ha något mer interaktiva tiles.

Okay, _alla_ kanske inte lär sig tycka om det, majoriteten verkar dock göra det, även här på swec 😉 Att jämföra Vista -> Win7 med 7 -> 8 blir för dumt, Vista och 7 fungerade på "samma" sätt. Windows 7 och 8 gör inte det, både pga startskärmen och Metro appar. Det är ett generationsskifte helt enkelt, mycket på samma sätt som win3 -> 95 men också mer än det på samma sätt som DOS -> Windows.

Påståendet att få skulle klaga om man gick från diktatur till demokrati skulle jag vilja se hårda fakta för då det finns rätt många instanser där det motsatta har hänt i större eller mindre grad, det är dock väldigt långt utanför scopet av denna diskussionen 😁

Jag tror inte att startmenyn kommer tillbaka. Microsoft är "all in" med Metro/Modern/Whatever och pga deras internpolitik kommer de hellre köra företaget i konkurs än att erkänna nederlag och gå tillbaka. Men som sagt, det är ett generationsskifte och det är enbart ett fåtal människor "idag" som kommer ha problem, precis på samma sätt som ett fåtal användare inte hanterade övergången från textbaserad UI till GUI väldigt bra.

Du säger att du har använt Win8 sedan CP, men har du investerat i 8 "kompatibel" hårdvara? Jag tänker då mest på touch mus (eller annan touchvänlig input) och tangentbord med charms tangenter? I mitt tillfälle var det inte förrän jag gjorde det som Win8 faktiskt vann mig över. Vad, specifikt, är det förresten som inte fungerar för dig? Är det startmenyn du saknar eller är det mer fundamentalt än så och du vill inte ha Metro (med dess appar/store) överhuvudtaget?

--edit--
Bör kanske tillägga att jag inte är helt opartisk då jag som utvecklare har ett visst ekonomiskt intresse i att Windows 8, med dess App Store blir en succé. Jag tror dock inte att det har sätt skygglappar för ögonen på mig och jag kan med handen på hjärtat säga att jag gillar Windows 8. Det jag inte gillar är att IE på min Windows Phone inte delar samma gestures som min Surface RT eller desktopdator. Eller det faktum att jag fortfarande inte kan programmera för en enhet och köra på flera utan en massa merarbete, men det är okay, work in progress, förhoppningsvis kommer Windows 9, Phone 9 och Xbox v.Next dela både kernel och runtime fullt ut.

Jag å andra sidan hoppas att appar i den form de existerar idag på win 8 på desktop floppar totalt, det finns inget positivt med dem, det är tvärtom bland det dummaste som någonsin har hittats på, win 8 är extremt irriterande på en dator med flera och stora monitorer, man utnyttjar bildytan skrämmande dåligt med appar, men kanske om de gick i fönster på desktop eller direkt på dektop som gadgetarna gjorde, live tiles är en stygggelse det också, gadgetar kan ersätta dem också utan problem.
Hela win 8 känns som nått som är tänkt för små skärmar eller folk som endast använder ett av ett fåtal program, det är så begränsande att det funkar dåligt på datorer, men nästa generations spelkonsol lär det passa på, då kan man skippa hela konceptet med pc.
Med tanke på de funktioner MS håller på med för att kunna låsa 8an mot viss hårdvara så känns det som de är på väg att göra som Apple och win 8 är första steget till att även ha ett hårdvarumonopol och på sikt döda den öppna pcn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Jag å andra sidan hoppas att appar i den form de existerar idag på win 8 på desktop floppar totalt, det finns inget positivt med dem, det är tvärtom bland det dummaste som någonsin har hittats på, win 8 är extremt irriterande på en dator med flera och stora monitorer, man utnyttjar bildytan skrämmande dåligt med appar, men kanske om de gick i fönster på desktop eller direkt på dektop som gadgetarna gjorde, live tiles är en stygggelse det också, gadgetar kan ersätta dem också utan problem.
Hela win 8 känns som nått som är tänkt för små skärmar eller folk som endast använder ett av ett fåtal program, det är så begränsande att det funkar dåligt på datorer, men nästa generations spelkonsol lär det passa på, då kan man skippa hela konceptet med pc.
Med tanke på de funktioner MS håller på med för att kunna låsa 8an mot viss hårdvara så känns det som de är på väg att göra som Apple och win 8 är första steget till att även ha ett hårdvarumonopol och på sikt döda den öppna pcn.

Jag kör dubbla 2560x1440 27" skärmar på min arbetsstation med Windows 8, fungerar klockrent. Metro/Modern på ena skärmen, desktoppen på andra - och sitter jag faktiskt och arbetar har jag desktoppen på båda med f.ex. VS2012 på ena och Blend på andra. Det fungerar precis som det gjort på Windows 7, fast bättre pga ett bättre inbyggt stöd för multimonitor desktops. Vad gäller apparna så kan man ju faktiskt ha Metro/Desktop på ena skärmen och desktop på andra eller vice versa, apparna kan ju köras fullscreen ELLER som en del av skärmen. När jag sitter med VS2012 och Blend brukar jag också ha Tweetro dockad på sidan, ibland utbytt mot Xbox Music eller iHeartRadio.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Väldigt många gnällde på Windows 7 när det släpptes. Precis som det alltid gnälls på förändringar, man gillade inte förändringarna i aktivitetsfältet bland annat.

Konstigt vad folk noterar olika saker. Jag gick från XP till W7 och märkte ingen skillnad. Om du menar att program grupperas och att ytan som program tar upp krymps ihop till oläslighet så var ju Microsoft vänliga nog att ge oss valmöjligheten att få tillbaka det gamla beteended. Liksom man kan stänga av Aero, UAC osv osv. Som om folk gnäller för att de är för lata för att leta på inställningar i operativet har jag ingen sympati för dem. Men "gnället" på Windows 8 handlar i mångt och mycket om att inställningsmöjligheter har försvunnit. Startmenyn och något så självklart för Unified search har man nu överlåtit till tredjepartsutvecklare. Det är det som inte känns OK. Om de följt mönstret och absolut bestämt sig för att startmenyn helt ska bort skulle de först tagit bort möjligheten i Windows 10.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emigrating12:

Gadgets och live tiles är dock olika. En gadget är en app med allt vad det betyder av UX medan en live tile helt enkelt är en dynamisk ikon. De fyller helt olika funktioner IMO och en gadget passar inte alls på startskärmen. Dock skulle det inte vara fel att ha något mer interaktiva tiles.

Okay, _alla_ kanske inte lär sig tycka om det, majoriteten verkar dock göra det, även här på swec 😉 Att jämföra Vista -> Win7 med 7 -> 8 blir för dumt, Vista och 7 fungerade på "samma" sätt. Windows 7 och 8 gör inte det, både pga startskärmen och Metro appar. Det är ett generationsskifte helt enkelt, mycket på samma sätt som win3 -> 95 men också mer än det på samma sätt som DOS -> Windows.

Påståendet att få skulle klaga om man gick från diktatur till demokrati skulle jag vilja se hårda fakta för då det finns rätt många instanser där det motsatta har hänt i större eller mindre grad, det är dock väldigt långt utanför scopet av denna diskussionen 😁

Jag tror inte att startmenyn kommer tillbaka. Microsoft är "all in" med Metro/Modern/Whatever och pga deras internpolitik kommer de hellre köra företaget i konkurs än att erkänna nederlag och gå tillbaka. Men som sagt, det är ett generationsskifte och det är enbart ett fåtal människor "idag" som kommer ha problem, precis på samma sätt som ett fåtal användare inte hanterade övergången från textbaserad UI till GUI väldigt bra.

Du säger att du har använt Win8 sedan CP, men har du investerat i 8 "kompatibel" hårdvara? Jag tänker då mest på touch mus (eller annan touchvänlig input) och tangentbord med charms tangenter? I mitt tillfälle var det inte förrän jag gjorde det som Win8 faktiskt vann mig över. Vad, specifikt, är det förresten som inte fungerar för dig? Är det startmenyn du saknar eller är det mer fundamentalt än så och du vill inte ha Metro (med dess appar/store) överhuvudtaget?

--edit--
Bör kanske tillägga att jag inte är helt opartisk då jag som utvecklare har ett visst ekonomiskt intresse i att Windows 8, med dess App Store blir en succé. Jag tror dock inte att det har sätt skygglappar för ögonen på mig och jag kan med handen på hjärtat säga att jag gillar Windows 8. Det jag inte gillar är att IE på min Windows Phone inte delar samma gestures som min Surface RT eller desktopdator. Eller det faktum att jag fortfarande inte kan programmera för en enhet och köra på flera utan en massa merarbete, men det är okay, work in progress, förhoppningsvis kommer Windows 9, Phone 9 och Xbox v.Next dela både kernel och runtime fullt ut.

Det jag inte gillar är Metro, appar, avsaknad av startmenyn och unified search. Allt annat känns som en logisk och bra utveckling. Det är t. ex kanon att man nu får med Hyper-V från start då det är en betydligt mer kompetent plattform.

När jag gick från XP till Windows 7 fungerade operativet fullgott på befintlig hårdvara. Därför känns det lite löjligt att jag ska behöva inhandla pekskärm, touchmus, och nytt tangentbord med Windows 8 knappar för att jag ska kunna utnyttja operativet till fullo. För att det verkligen ska komma till sin rätt ska jag helst köpa Surface med Windows RT, men då är det ju inte en desktop-dator längre. Det tycker jag bara visar på att Microsoft har stressat fram Windows 8 allderles för tidigt. Man vill alltså att folk ska köpa en massa hittepåtillbehör som ingen hade en tanke på innan Windows 8 kom på tal. Jag sätter inte gärna hjul på en häst om jag egentligen vill ha en bil, om du förstår vad jag menar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Det jag inte gillar är Metro, appar, avsaknad av startmenyn och unified search. Allt annat känns som en logisk och bra utveckling. Det är t. ex kanon att man nu får med Hyper-V från start då det är en betydligt mer kompetent plattform.

När jag gick från XP till Windows 7 fungerade operativet fullgott på befintlig hårdvara. Därför känns det lite löjligt att jag ska behöva inhandla pekskärm, touchmus, och nytt tangentbord med Windows 8 knappar för att jag ska kunna utnyttja operativet till fullo. För att det verkligen ska komma till sin rätt ska jag helst köpa Surface med Windows RT, men då är det ju inte en desktop-dator längre. Det tycker jag bara visar på att Microsoft har stressat fram Windows 8 allderles för tidigt. Man vill alltså att folk ska köpa en massa hittepåtillbehör som ingen hade en tanke på innan Windows 8 kom på tal. Jag sätter inte gärna hjul på en häst om jag egentligen vill ha en bil, om du förstår vad jag menar.

Metro kommer du inte undan, så om man har ett hat för utseendet på UIet kan jag förstå att man inte gillar OSet. MEN, det är ingen som tvingar dig att använda Metroappar, det finns ju faktiskt hundra millioner desktop applikationer att ladda ner lite hur man vill. Det kan givetvis verka lite ogenomtänkt att bli tvingad till Metro startskärmen för att starta en mindre använd (och därför ej pinnad) desktop app men IMO är det en bättre och mer intuitiv miljö än den gamla startmenyn. To each their own though.

Det jag inte förstår är varför alla hatar på sökfunktionen, vad är fel med den? Jag hittar det jag behöver när jag behöver det vilket är mer än man kunde säga om tidigare Windows search versioner där jag oftast rullat min egen i slutändan. Att sedan kunna söka efter precis vad man vill från ett ställe är ju kanon, oftast söker den efter det jag vill automatiskt, annars får jag välja f.ex. Email, Movies eller Web.

Windows 8 fungerar också fullgott på existerande hårdvara, speciellt om man kommer sitta kvar i desktop mode. Har man däremot för avsikt att använda Metro UI för mer än bara starta appar kommer man extremt mycket längre med en touchmus och Win8 tangentbord. Touchskärm behöver man ärligt talat inte.

En Surface RT är en helt annan best, dock har den Äntligen lyckats ersätta mina tidigare tabletter och bärbara in-one. Faktum är att sålänge jag inte använder min Surface som renodlad surfplatta hoppar jag mellan tangentbord, touchpad och Touchskärm konstant, det beror helt på vad jag gör där och då, men Touchskärm är absolut inte enda input metoden.

Men vad ska man säga, det är ju bra att folk gillar olika saker annars hade världen varit rätt jävla tråkig 😁

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk

Var är alla buggar i windows 8 som alla pratar om undrar jag??
Har kört det sen det släpptes skarpt och tycker det är hur bra som helst. Den enda drivrutinen jag har lagt in själv är på ljudkortet..

Permalänk
Medlem
Skrivet av emigrating12:

Metro kommer du inte undan, så om man har ett hat för utseendet på UIet kan jag förstå att man inte gillar OSet. MEN, det är ingen som tvingar dig att använda Metroappar, det finns ju faktiskt hundra millioner desktop applikationer att ladda ner lite hur man vill. Det kan givetvis verka lite ogenomtänkt att bli tvingad till Metro startskärmen för att starta en mindre använd (och därför ej pinnad) desktop app men IMO är det en bättre och mer intuitiv miljö än den gamla startmenyn. To each their own though.

Det jag inte förstår är varför alla hatar på sökfunktionen, vad är fel med den? Jag hittar det jag behöver när jag behöver det vilket är mer än man kunde säga om tidigare Windows search versioner där jag oftast rullat min egen i slutändan. Att sedan kunna söka efter precis vad man vill från ett ställe är ju kanon, oftast söker den efter det jag vill automatiskt, annars får jag välja f.ex. Email, Movies eller Web.

Windows 8 fungerar också fullgott på existerande hårdvara, speciellt om man kommer sitta kvar i desktop mode. Har man däremot för avsikt att använda Metro UI för mer än bara starta appar kommer man extremt mycket längre med en touchmus och Win8 tangentbord. Touchskärm behöver man ärligt talat inte.

En Surface RT är en helt annan best, dock har den Äntligen lyckats ersätta mina tidigare tabletter och bärbara in-one. Faktum är att sålänge jag inte använder min Surface som renodlad surfplatta hoppar jag mellan tangentbord, touchpad och Touchskärm konstant, det beror helt på vad jag gör där och då, men Touchskärm är absolut inte enda input metoden.

Men vad ska man säga, det är ju bra att folk gillar olika saker annars hade världen varit rätt jävla tråkig 😁

Unified search är borta. I windows 7 trycker du windowstangenten och skriver vad du letar efter och får svar. I windows 8 har de delat upp det så att man söker efter program för sig, inställningar för sig osv. Detta är troligen för att apple har patent på "unified search" på plattor och telefoner, men det var onödigt av Microsoft att fega ur på Desktop bara för det. Ytterligare ett exempel på hur dessa jävla patentkrig försämrar användarnas vardag.

Sedan har du säker rätt i att det funkar bättre i Metro om man har touchtillbehör, eftersom det är ett touch-interface i första hand, men om man vill använda sin desktop med much och tangentbord, som man är van, så blir metro klumpigare. Om metro med touch är snabbare än desktop med tangentbord/mus vet jag inte, men jag har inget intresse i att vifta omkring framför datorn.

Och ja, det är tur att folk gillar olika, och tråkigt att Microsoft har bestämt att alla måste gilla samma sak i Windows 8.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Vänta till W8 får bra drivers, SP1 och sånt säger jag...
Inge vidare om man försöker starta nått spel som laggar ur, har grafikbuggar eller taskigare prestanda...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Volontot:

vilket ska man skaffa? fungerar windows 8 med moderkortet? http://www.inet.se/kundvagn/visa/2373145/2012-10-02
kan man deaktivera metron?

Jag har köpt en ny Windows 8 dator som var förinstallerad med det. Då kan man vara säker på att alla drivrutiner och sånt funkar.
Har inte haft några buggar alls.

Men annars kan man lika gärna bli kvar vid Windows 7 om man gillar det.
Det ska gå köpa nya datorer med sjuan ändå till oktober 2014.