Nedgradera windows 8 till Windows 7 på asus zenbook prime

Permalänk
Medlem

Nedgradera windows 8 till Windows 7 på asus zenbook prime

Har hamnat i ett riktigt moment 22 läge, jag köpte en sprillans ny Asus Zenbook Prime UX31A till en ny kollega som precis börjat på jobbet (då vi nästan alla andra kör med den datorn och är mycket nöjda), och tydlligen har den datorn nu börjat levereras med Windows 8, efter den stackars nya kollegan suttit och 1½ arbetsdag och slitit sitt hår över hur dåligt och roddigt det nya operativsystemet är kom han och ville få den ominstallerad med Windows 7.

Jag tyckte skulle ara något större problem och slängde in en USB-cdrom (eftersom datorn saknar intern cd seplare) och en Windows 7 skiva, stängde av secure och alla andra dumheter dom börjat med och skivan bootade till slut, bara för att komma till skylten "Startng windows", där står den bara med en svart skräm och den texten på, ingen animation eller något annat som rör sig och jag har låtit den stå så i flera timmar utan att något mer händer. Något mer som erfarit detta och har någon idé hur man löser det?

Jag har en liten föraning om att det kan vara att datorn enbart har USB3.0 portar och att windows 7 inte har något USB3.0 stöd i installationen, kan det stämma, någon som i såfall har någon idé på hur man löser det problemet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nfm:

Har hamnat i ett riktigt moment 22 läge, jag köpte en sprillans ny Asus Zenbook Prime UX31A till en ny kollega som precis börjat på jobbet (då vi nästan alla andra kör med den datorn och är mycket nöjda), och tydlligen har den datorn nu börjat levereras med Windows 8, efter den stackars nya kollegan suttit och 1½ arbetsdag och slitit sitt hår över hur dåligt och roddigt det nya operativsystemet är kom han och ville få den ominstallerad med Windows 7.

Jag tyckte skulle ara något större problem och slängde in en USB-cdrom (eftersom datorn saknar intern cd seplare) och en Windows 7 skiva, stängde av secure och alla andra dumheter dom börjat med och skivan bootade till slut, bara för att komma till skylten "Startng windows", där står den bara med en svart skräm och den texten på, ingen animation eller något annat som rör sig och jag har låtit den stå så i flera timmar utan att något mer händer. Något mer som erfarit detta och har någon idé hur man löser det?

Jag har en liten föraning om att det kan vara att datorn enbart har USB3.0 portar och att windows 7 inte har något USB3.0 stöd i installationen, kan det stämma, någon som i såfall har någon idé på hur man löser det problemet?

Behåll Windows 8, installera bara Classic Shell och eventuellt ett Windows 7 skin till programmet, då kan han använda W8 precis som han gjort med 7an

Permalänk
Medlem

Skulle också slita mitt hår om jag fick en ny dator med leksaks os
Skulle nog testa att boota direkt med en usb sticka.

Personligen tycker jag att alla som inte vill ha en ny dator Med åttan ska gå tillbaka med den dit den köptes och kräva att den levererades med ett riktigt os, inte skämtet Windows 8

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

usb 3.0 är ju för övrigt bakåtkompatibelt med usb 2.0 så jag tvivlar att det är däri problemet ligger. får du igång usb-cdläsaren inne i windows? isåfall borde det gå att göra en backup av nuvarande os, sedan formatera hela burken för att till slut stoppa in windows 7?

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

USB3 stöds inte i installationsprocessen, kvittar om det är bakåtkompatibelt.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SirMacke:

USB3 stöds inte i installationsprocessen, kvittar om det är bakåtkompatibelt.

Inte i Windows 7 nej, i Windows 8 ja.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Lär er windows 8 istället och använd alla nya funktioner

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

http://forum.notebookreview.com/asus/672616-guide-ux32vd-how-...

Finns inte så många trick man kan göra med den datorn om DVD-läsaren inte kan hittas. Men i den tråden finns säkert lite info att hitta från användare med samma modell.

Bättre och enklare är nog att som Waowt säger köra Classic Shell eller alternativt Start 8. Win 8 i sig är ju inget fel på, gränssnittet är dock ett klumpigt designval vars diskussion säkerligen fortsätter många månader till.

http://classicshell.sourceforge.net/
http://www.stardock.com/products/start8/

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Windows 8 är ju tekniskt lite vassare än 7an.

Om ni har svårt att lära er saker eller har svårt för förändringar så kan man ganska enkelt få den klassiska startmenyn och ni slipper slita i era hårstrån.

Permalänk

Hahaha, humor det här.

Kan han inte som alla andra säger installera Classic Shell? Själv fattar jag inte hur han kan vara missnöjd med 8an, tog 2 dagar att lära sig för mig, finns inte chans att jag byter tillbaka. Fast o andra sidan har jag arbetskollegor som fortfarande envisas med XP ist för 7an det är ännu mera humor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

USB3 stöds inte i installationsprocessen, kvittar om det är bakåtkompatibelt.

Om han kommer till starting windows så har den ju minst läst en fil från usbet.

Hur menar du? vadå stöds inte av installationsprocessen sitter du och gissar och förvirrar folk?

Det är nog mer troligt att det saknas filer på usbstickan.

Hade du tex SHOW ALL FILES dvs SHOW HIDDEN FILES när du kopierade över filerna till usbminnet?

Annars får man problem. Har du partionerat usbminnet rätt?

Gör rätt pröva igen.

Men tycker fortfartande inte du ska byta os för en sån småsak som man lär sig på nån vecka.
Gör man inte det är det easyfixable.,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan1980:

Hahaha, humor det här.

Kan han inte som alla andra säger installera Classic Shell? Själv fattar jag inte hur han kan vara missnöjd med 8an, tog 2 dagar att lära sig för mig, finns inte chans att jag byter tillbaka. Fast o andra sidan har jag arbetskollegor som fortfarande envisas med XP ist för 7an det är ännu mera humor.

Ju äldre man blir desto mer rädd för förändring brukar man bli.
Dom kan oftast men vågar inte pröva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Skulle också slita mitt hår om jag fick en ny dator med leksaks os
Skulle nog testa att boota direkt med en usb sticka.

Personligen tycker jag att alla som inte vill ha en ny dator Med åttan ska gå tillbaka med den dit den köptes och kräva att den levererades med ett riktigt os, inte skämtet Windows 8

ggustavsson......... I alla trådar som handlar om Windows 8 har du bokstavligt talat kräkt över Win8, Vi har fattat, att du inte gillar 8:an
Men det är inte O S som är lekskola!
Utan det är helt enkelt användaren som inte vill, eller kan, ta sig tid att lära sig något nytt arbetsflöde!

Och kom inte med "jag har testat grejen" för jag köper det inte! (inte efter alla dina "kasta skit på 8:an inlägg" )

Detta här är väldigt viktigt: Man måste gå in med en nyfikenhet på O S som sätter ribban, där man inte har vanan.

Går man in med nyfikenhet och ett öppet sinneslag!!! Då kan man börja lära sig grunderna för ett O S

Det funkar inte annars, jag lovar! Man måste vara nyfiken på vad som är nytt

När man kommer över den tröskeln, då lär det mesta lösa sig!! Men det lär aldrig du göra!

Av alla dina inlägg, så är du inte det minsta objektiv.

Utan du bara kör på med ditt "leksaks os" trams.

Och det har ingen grund alls. Så till sist blir det lite lekskola över det!

Det känns lite som att du kastar dig över alla nyheter/poster som handlar om Windows 8!

Och en känsla är aldrig fel

Sen om den inte stämmer, är en annan sak!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av lang666:

Om han kommer till starting windows så har den ju minst läst en fil från usbet.

Hur menar du? vadå stöds inte av installationsprocessen sitter du och gissar och förvirrar folk?

Windows 7 stödjer inte, 8 gör.
Boota från och installera från är skilda saker.

Knäppt nog kan man boota från något som sedan behöver drivrutiner.

Sen behöver det inte vara det som är problemet i TS fall.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av lang666:

Ju äldre man blir desto mer rädd för förändring brukar man bli.
Dom kan oftast men vågar inte pröva.

Nä Nä Nä! Kom inte med det där om åldern. Det har ingenting med det att göra! Och jag vill påstå att du har rent fel!

Du skriver "Ju äldre man blir desto mer rädd för förändring brukar man bli" En person som är äldre och inte har någon som helst kontakt med mjukvara/teknik är ju rädd för allt! Eller hur. (så dom kan man inte blanda in)

Men "rädd för förändring" har inte ett dugg att göra med åldern! Utan med personligheten!

Det finns dom som är 60+ och vill ha förändring, och det finns dom som är 20+ som inte vill ha förändring alls!

Jag kan vända på det.......Det finns unga som oftast kan, men dom vågar inte (vi ser det varje dag i forumet t e x)

Så det är en personlig sak det där, att våga prova något nytt eller inte!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Numera kastar jag mig inte över Windows 8 trådar, bara enstaka gånger då det är "passande" för tråden, sen har jag inga problem alls att använda åttan har även kört det under några veckor, faktum kvarstår att åttan till vissa delar är ingen höjdare samt ett omständigt användarfientligt os, förutom detta är modern ui ohyggligt fult.

Dock självklart finns det förbättringar i åttan också, men nackdelarna överväger fördelarna,

Jag kommer komma I kontakt med åttan ofta, men jag kommer aldrig köra det privat varken nu, eller i framtiden.

Förr eller senare kommer det nått efter åttan och kanske duplo fasonerna är borta då, om inte finns det ett flertal alternativ till os som man kan använda.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

USB3 stöds inte i installationsprocessen, kvittar om det är bakåtkompatibelt.

Skulle gissa på att Windows 7 SP1 har stöd för USB3, vore märkligt annars.
men då måste man ju ha en installations skiva med SP1 på.

Windows 7 SP1 ISO filer länkade från Digital River
tror detta ska vara en officiell partner till MS.. annars leta på Microsoft sidan.
http://www.mydigitallife.info/official-windows-7-sp1-iso-from...