Verktyg Visningsval
2012-11-10, 15:54   #1

Brahman

Medlem

Plats: Kalix

Registrerad: nov 2004

Tips om mjukvara till brandstation, dag-/vecko-/månadsplaneringar

Hejsan! Jag jobbar på en brandstation där vi nu håller på att 'modernisera' lite saker och ting. Idag har vi all information samlad i ett word-dokument, en så kallad logg, där allt är uppdelat månadsvis. Nu håller vi på med ett inköp av en ny mjukvara till vår utalarmering där skärmen till datorn som programmet finns installerat på omgående vid en händelse 'byter' skärmbild till en karta med positionering samt larmtext.

Under tiden då stationen inte är i larmtillstånd switchar programmet om från kartbilden och visar något annat valfritt istället, allt ifrån en powerpoint till ett bildspel eller något annat program. Jag skulle nu vilja ha lite tips och råd av er hur jag ska lägga upp detta. På det här programmet vi vill använda vill vi alltså kunna lägga in vad som ska göras idag, övningar, övriga arbeten, information som rör alla etc. Något som är ett krav är att programmet själv ska byta till nästa dag och information så fort klockan slagit 00:00. Finns det något smidigt som visar till exempel veckovis kan man ju ha så också. Förstår ni vad vi är ute efter? Tips och råd på ett program som kan hjälpa oss med detta mottages varmt!
Brahman är inte uppkopplad
2012-11-11, 11:01   #2

hasenfrasen

Medlem

hasenfrasens avatar

Plats: Vinkelboda

Registrerad: dec 2005

Ni är förmodligen inte ensam om just det behovet och chansen är därför rätt stor att någon annan brandstation redan gjort/infört det ni vill göra.
2012-11-11, 11:10   #3

Brahman

Medlem

Självklart är chansen rätt stor, men det känns inte aktuellt att ringa runt till alla 300+ stationer i Sverige för att höra hur dom lagt upp det. Kommunerna i vårt närområde har samma mjukvara, men har ingen sorts information vad som ska göras under dagen eller så. Tillverkarna har som sagt heller ingen lösning då det är upp till varje station att välja det själv.
2012-11-11, 11:13   #4

Mattsingen

Medlem

Mattsingens avatar

Plats: Södertälje

Registrerad: jul 2011

Min spontana tanke är en Outlook-kalender. Det kanske inte är en så snygg lösning, men om ni redan har ett liknande program så kan ni kanske klara er med att lägga upp en ny gemensam kalender och slippa alla former av specialkodade program.
2012-11-11, 11:27   #5

skog1s

Medlem

skog1ss avatar

Plats: Swec Forum

Registrerad: aug 2007

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Brahman Visa inlägg
Hejsan! Jag jobbar på en brandstation där vi nu håller på att 'modernisera' lite saker och ting. Idag har vi all information samlad i ett word-dokument, en så kallad logg, där allt är uppdelat månadsvis. Nu håller vi på med ett inköp av en ny mjukvara till vår utalarmering där skärmen till datorn som programmet finns installerat på omgående vid en händelse 'byter' skärmbild till en karta med positionering samt larmtext.

Under tiden då stationen inte är i larmtillstånd switchar programmet om från kartbilden och visar något annat valfritt istället, allt ifrån en powerpoint till ett bildspel eller något annat program. Jag skulle nu vilja ha lite tips och råd av er hur jag ska lägga upp detta. På det här programmet vi vill använda vill vi alltså kunna lägga in vad som ska göras idag, övningar, övriga arbeten, information som rör alla etc. Något som är ett krav är att programmet själv ska byta till nästa dag och information så fort klockan slagit 00:00. Finns det något smidigt som visar till exempel veckovis kan man ju ha så också. Förstår ni vad vi är ute efter? Tips och råd på ett program som kan hjälpa oss med detta mottages varmt!

Varför inte prova OneNote som finns i Office paketet.

http://www.youtube.com/watch?v=PYQS-b-xFFU

http://www.youtube.com/watch?feature...btloHIvpw&NR=1

http://www.youtube.com/watch?v=qt4OT...eature=related
Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[NAS DNS-323 3TB][Skärmar=24",24",24" Eyefinity]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz,HD 6950 2GBFoto [Nikon D3100][70-300/35 1,8/18-55
skog1s är inte uppkopplad
2012-11-11, 11:37   #6

HCP

Medlem

HCPs avatar

Plats: Sundsvall

Registrerad: feb 2003

Jag har liknande på firman, helt enkelt en lokal webbserver med wordpress som har en sjujäkla massa moduler installerade.
Allt från telefonstatus (kräver koppling), till väder, korta nyhetsnotiser, inkommande mail, todo-lista, kommande kundbokningar etc.
Tänk dig interfacet i Windows 8 med alla rutorna, så kör jag och visas på tre skärmar runtom i lokalen.

Då jag själv jobbat inom räddningstjänsten förstår jag vad ni är ute efter, väldigt enkelt att t.ex. lägga in möten, fordonsservice, genomgång av utrustning, påminnelser av besiktning av verktyg, aktuella varningar eller kommande övningar o.s.v. Dyker upp på inställt datum.
Med lite finurliga X10 kopplingar kan ni få in fordonsstatus också, om ni använder de nyare systemet för underhållsladdning av fordonen (batterinivåer, lufttryck, tankmängd och liknande, beroende på vad fordonet stöder)
2012-11-12, 22:41   #7

Brahman

Medlem

Tack alla för era tips! En fråga, jag håller på och testar lite olika funktioner och bland annat powerpoint. Säg att man skulle göra en powerpoint per dag, eller kanske per vecka, och lägga alla dessa i en mapp till exempel månadsvis Kan man på något sätt lägga in så datorn automatiskt byter powerpoint när klockan slår 24 och byter antingen dag eller då vecka, beroende på vad man väljer?
2012-11-13, 00:27   #8

Mattsingen

Medlem

Mattsingens avatar

Plats: Södertälje

Registrerad: jul 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Brahman Visa inlägg
Tack alla för era tips! En fråga, jag håller på och testar lite olika funktioner och bland annat powerpoint. Säg att man skulle göra en powerpoint per dag, eller kanske per vecka, och lägga alla dessa i en mapp till exempel månadsvis Kan man på något sätt lägga in så datorn automatiskt byter powerpoint när klockan slår 24 och byter antingen dag eller då vecka, beroende på vad man väljer?
Du borde ju kunna göra det med ett vbs-script som startas av Schemaläggaren i Windows

Set fso = WScript.CreateObject("Scripting.FileSystemObject")
Dim new_date

Const fil = "c:\temp\fil"
Const ext = ".txt"

new_date = cStr(Date())

fso.CopyFile fil&new_date&ext, fil&ext 

set fso = Nothing

Redaktionens senaste nyhetsrubriker