Grannar som är missnöjda

Permalänk
Medlem

Grannar som är missnöjda

Nu börjar det komma grannar som köpt nya datorer med Windows 8 och är mycket besvikna.

Detta är inte fråga om några speciellt datakunniga personer överhuvudtaget utan vanliga medelsvenssons och de känner sig helt förvirrande och tycker det är svårt att komma åt sina filer osv och gillar inte gränsnittet överhuvudtaget. En lagrade tom allt på skrivbordet i olika mappar... Har även hört kommentarer som att datorn är snart sämre än mobiltelefonen...

Jag undrar hur ni hanterar detta eller är alla ni känner nöjda?, försöker ni tvinga på dem det ändå annars eller är det nedgradering till Windows 7 som gäller?

Några tips som kan förenkla deras vardag?

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Kommer dina grannar hem till dig för att klaga på deras operativsystem?

OnT: Läs lite här så kanske du hittar nåt som passar.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem

Säg åt dina grannar att ge det sin lilla tid, folk är alltid anti till nya lanseringar innan de väl testat det och vant sig.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Jag fattar ingenting.
Är det ditt fel att W8 är värdelöst?
Varför kommer de hem till dig och är besvikna?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Bevis på att man inte kan tänka självständigt. Att det ska vara så svårt..

Varför kommer de till dig för? Ta betalt för fan!!!

Permalänk
Medlem

Kanske en artikelserie i PC för alla kan hjälpa?
WINDOWS 8-SKOLAN - DEL 1| 2012-11-04 08:24
Så kommer du igång med Windows 8:
http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.472374/sa-kommer-du-igang-me...

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

Ganska förutsägbart, Windows xp bra, vista skrepp, w7 bra, w8 skrepp.

Permalänk
Medlem

Funderar på om man kanske ska dra ner Windows 8 på skoldatorn och köra bredvid Linux, men jag vet inte. Tycker det verkar helt okej om man fixar lite brister i det (startmenyn så jag kan söka snabbt). Förutom det så tycker jag Windows 8 ser ut att vara riktigt rappt och bra.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Säg åt dina grannar att ge det sin lilla tid, folk är alltid anti till nya lanseringar innan de väl testat det och vant sig.

Jo, jag vill ju helst inte nedgradera, det är både tidsödande och känns bakåt. Har testkört Win8 ända sedan developer preview och jag tycker inte det är så illa själv. Men det är ju lite bökigt att komma åt dokumentmappar osv mot Win7. Startmenyn osv använder jag aldrig själv utan kör allt via toolbars så är ju inget problem för mig men blir ju en omställning för andra.

Skrivet av LemonIllusion:

Jag fattar ingenting.
Är det ditt fel att W8 är värdelöst?
Varför kommer de hem till dig och är besvikna?

För att alla känner alla i området och "tyvärr" så har man hjälpt en en gång i tiden så har det spridit sig till alla. De vill att jag ska fixa deras datorer så de blir som de vill ha dem.

Skrivet av Wrathborn771:

OnT: Läs lite här så kanske du hittar nåt som passar.

Tackar för länken.

Skrivet av RepZi:

Bevis på att man inte kan tänka självständigt. Att det ska vara så svårt..

Varför kommer de till dig för? Ta betalt för fan!!!

Jo de brukar ju betala lite för sig, blir ju ingen konsultpeng precis men alltid något Och tänka själva det klarar inte alla...

Skrivet av sp1k3n:

Kanske en artikelserie i PC för alla kan hjälpa?
WINDOWS 8-SKOLAN - DEL 1| 2012-11-04 08:24
Så kommer du igång med Windows 8:
http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.472374/sa-kommer-du-igang-me...

Jo det är ju något. En skulle se om han hittade en bok med men lite sådanna länkar och guider bör ju räcka tycker man. Får samla på sig lite. Blir ju samma problem någon gång på jobbet om man i framtiden ska uppgradera till Win8 och förmodligen liknande i nyare sen.

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Jag fattar ingenting.
Är det ditt fel att W8 är värdelöst?
Varför kommer de hem till dig och är besvikna?

Det är väl så det är när man får ett rykte som teknikkunnig Lokal support/whine central.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem

"Windows 8 skolan- del 1" Skulle inte tro att äldre människor har lust att börja studera bara för att dom köpt ny dator.
Nä lägg in en riktig startmeny åt dom, det nog betydligt enklare. "startisback" skulle nog passa bra, det är ju samma som Windows 7.

Visa signatur

Windows 8 Pro x64 .... Intel Core i5 ..... 8 GB Ram ..... Samsung SSD 128 GB ..... och en del andra grejer

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Funderar på om man kanske ska dra ner Windows 8 på skoldatorn och köra bredvid Linux, men jag vet inte. Tycker det verkar helt okej om man fixar lite brister i det (startmenyn så jag kan söka snabbt). Förutom det så tycker jag Windows 8 ser ut att vara riktigt rappt och bra.

Du vet att när du är i metro så är det bara att börja skriva så söker den på allt som finns i datorn va?

Visa signatur

PC [ I7 3770K 3.5 GHz OC 4.6 GHz | 2 x Gigabyte Geforce GTX 680 2048 MB GDDR5 OC 1137MHz |16 GB DDR3, Corsair VENGANCE LP 1600 MHz | Switch 810 | SSD 80 GB | SSD 2 X 120 GB | Western 2 T | MSI Z77A-S01 | Power 750 Watt | Logitech G510 | Logitech G35 | R.A.T. 7 | Razer goliathus | Speakers Andersson HomeCinema surround system | LG 42 " Full HD tv ]
Laptop [ MSI GE70 2OE | Samsung 27'' S27B550V LED | Logitech Performance Mouse MX ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av krushy:

Du vet att när du är i metro så är det bara att börja skriva så söker den på allt som finns i datorn va?

När man är i Metro och söker så söker man bara på "undermenyer" te.x alla JPG eller bilder på datorn. Inte så stor grej men jag blir bara irriterad när man inte snabbt kan klicka start och skriva in det man vill åt.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

Gå hem till dom och installera Classic shell åt dom, kanske något speciellt tema för programmet för bättre look,
vips så blev det helt plötsligt som W7. Du kan t.o.m göra inställning i programmet så att
när du startar datorn så kommer du direkt till desktop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalSwede:

Det är väl så det är när man får ett rykte som teknikkunnig Lokal support/whine central.

whine central
Jo så är det. Vet folk om att du är kunnig i området får du stå ut med lite gnäll dock så
kan man ju iofs få belöning med

Permalänk

Jag förstår inte vad dom har problem med Windows 8 funkar ju precis på samma sätt som Windows 7 säg till dom att hålla sig borta ifrån Metro så är problemet löst.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D
Ram: Kingston 32GB DDR5 6000MHz
GPU: XFX Radeon RX 6800 XT MERC 319
Operativsystem: Windows 11
Skärm: Acer 27" Nitro XV272UP QHD IPS 144 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasseska:

"Windows 8 skolan- del 1" Skulle inte tro att äldre människor har lust att börja studera bara för att dom köpt ny dator.
Nä lägg in en riktig startmeny åt dom, det nog betydligt enklare. "startisback" skulle nog passa bra, det är ju samma som Windows 7.

Enkel guide som går igenom grunderna för de som inte är så datorkunniga. Finns de som behöver såna också.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Rekordmedlem

Du får be dem uppgradera datorn till Linux eller Win 7

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag har inte märkt några fördelar, bara nackdelar. Den omtalade snabbheten märker jag inte av. Har haft två snärtiga datorer med SSD de senaste fyra åren, så kanske beror på det, men jag märker iaf inte av nåt.

Jag fick det gratis, men om du inte råkar ha en dator med pekskärm så tycker jag inte man ska köpa/uppgradera det. Inte ens för $14.95 eller vad nu uppgraderingen kostar. Eller ja, inte ens gratis heller om du inte är väldigt nyfiken.

Med Start8 blir det ungefär som Windows 7. Nära nog iaf. Rekommenderas varmt för dom som inte orkar installera Windows 7 igen.

Sorry för negativt inlägg, men jag tycker vad jag tycker.

Permalänk
Skrivet av GaMeR2K5:

Bortsett från problemet med att inte kunna installera appar ifrån store just nu så är det INGET jag kan klaga på i Windows 8.

Som det är nu (UTAN att ha gjort några modifieringar som t.ex. Start8 eller så) så skulle jag absolut inte kunna byta tillbaka till Windows 7.

Och alla de jag känner har velat byta till Windows 8... men jag har sagt att de får nöja sig med Windows 8 eftersom jag inte haft lust o hjälpa dem med att installera om deras datorer. >.<

Har Inga problem med att installera appar i store, alder version av Windows eller?

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem

jag tycker även att du ska läsa en datornörds förbannelse
den är lite gammal, men en liten fingervisning om man inte säger ifrån i tid.
www.sweclockers.com/forum/52-nyhetskommentarer/654701-datorno...

ganska många kommentarer till den krönikan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

schack rules, i don't...:-(

Permalänk

Windows 8 ar grymt, snabbar men inte super som vissa tror av nagon anledning, nya grafiken ar batter, Metro ar jattebra och har snyggt UI men Startbaren skulle foljt med fran borjan.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeterMagnuss0n:

Jag förstår inte vad dom har problem med Windows 8 funkar ju precis på samma sätt som Windows 7 säg till dom att hålla sig borta ifrån Metro så är problemet löst.

Det är mycket som inte funkar på samma sätt som windows 7, sluta ljug

Hurusom jag har inga problem om jag vill hantera windows 8, men då det som OS är en total katastrof använder jag det inte och kommer aldrig göra rent privat, tror att nästa version som kanske redan kommer nästa år kommer vara i hantering nånstans emellan Windows 7 och Windows 8.

Inget direkt fel på Windows 8 under huven, utan mer den extrema schizofrena känslan med det, funkar för telefoner rätt bra, för sufplattor med knapp nöd, och traditionella datorer laptop som desktop inte alls.

Tror MS kommer tvingas ha ett något mer anpassat gränssnitt efter vilken enhet som användes, för kritiken är massiv idag det märker man på väldigt många personer både via jobb och privat.

Att jag jobbar med datorer mjukvara och teknik osv är det inga grannar som vet, närmaste vänkretsen kanske + familjen.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Löste det såhär med de två grannarna som ville ha hjälp (Kan ju bli fler och säkerligen vänner och bekanta med)

Körde in Windows 7s explorer som shell med programmet som jag hittade i länken ovan, postar direktlänken nedan här om någon är intresserad.
Smidigare än att mixtra i registret själv. Blir ju som windows 7 men med de flesta nyheterna men utan modern UI.

*** raderad piratlänk ***

Det smidiga är ju att de själva kan switcha tillbaka och testa modern UI när de känner för det.

§7, länk till piratforum
Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Du borde skaffa en dörr. Själv är jag inget fan av Windows 8 och tycker inte det verkar riktigt genomtänkt. Kan inte rekommendera det till en dator idag.

Permalänk
Inaktiv

Det värsta, och egentligen den ända nackdelen, är att Metro/Modern UI bara är ett patetiskt skal som inte går att välja bort. Alla installationer, tillgång till filer och allt annat man använder en dator till....görs med det vanliga skrivbordet som arbetsyta!?

Det är så sjukt bakvänt och korkat så man blir ju arg när man sitter med skiten!

Tips till grannarna? Jag har inte en jävla aning faktiskt...men kan man gå och köpa en dator utan att höra sig för först, så kan man nog stå sitt kast sen också. Lektyr finns på biblioteket, bara att dom frågar där, om dom inte lyckas starta webbläsaren.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

jag kör nått skumt program som tar bort Metro helt.. sen högerklicka man på skrivbordet kan man växla mellan win7 UI och win8 UI.. sen hur seriöst programmet är vetefan.. men det gör iallafall att win 8 går använda

Visa signatur

Intel 2600K@4,9 , ASUS P67-EVO, Corsair SSD RAID 2x90gb, Corsair-AX850 , Corsair Venegance 32gb, XFX Radeon7970 @1150/1600

HTPC:
Intel i5-3570k , Asrock z77 e-ITX , Kingston HyperX-8gb , Intel 330 , Radeon 7750 Silent

Permalänk
Medlem

Jag är mycket nöjd men jag skulle inte rekommendera det till någon som inte har stor datorvana...

Permalänk
Medlem

Personligen skulle jag inte byta tbx till win7 men start8 är första programmet jag lägger in när jag installerar datorn, jag förstår inte riktigt vad folk snackar om att det är en annan utforskare o.O min är iaf likadan som den är i win7... Använder metro ytterstlite så jag hade kunnat köra win7 egentligen men win8 är lite rappare och så vill jag ha aktivitetshateraren som win8 och lite andra sånna funktioner tex nya kopieringsrutan eller vad man ska kalla den

Visa signatur

Core i9 9900k - ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING - 4x8GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz - GTX1080TI - Corsair RM850i - NH-D15 - Windows 10 Pro
Krysslådahelvarv slim 320gb - Sega Dreamcast - Playstation 3 FAT 60GB
Sony Xperia 1 III

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Twidash:

Personligen skulle jag inte byta tbx till win7 men start8 är första programmet jag lägger in när jag installerar datorn, jag förstår inte riktigt vad folk snackar om att det är en annan utforskare o.O min är iaf likadan som den är i win7... Använder metro ytterstlite så jag hade kunnat köra win7 egentligen men win8 är lite rappare och så vill jag ha aktivitetshateraren som win8 och lite andra sånna funktioner tex nya kopieringsrutan eller vad man ska kalla den

Har du undgått att jämföra främst överkanten på utforskaren? De ser totalt olika ut.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.