page file (fråga!)

Permalänk
Inaktiv

page file (fråga!)

Ska man sätta den på C: disken bara, det vill säga "system managed size" eller klicka för boxen där det står "Automatically manage paging file for all drives".

I den sistnämnda, sprids paging filen ut över alla diskar då? Det är inte bra eller?

Jag har alltså 8gb ram. Jag har satt den på C: disken endast eller är bra att sprida ut den över de andra diskarna också?

Permalänk
Skrivet av dj christian:

Ska man sätta den på C: disken bara, det vill säga "system managed size" eller klicka för boxen där det står "Automatically manage paging file for all drives".

I den sistnämnda, sprids paging filen ut över alla diskar då? Det är inte bra eller?

Jag har alltså 8gb ram. Jag har satt den på C: disken endast eller är bra att sprida ut den över de andra diskarna också?

Custom size på C: med en statisk storlek på 1024 MB (på båda fälten) skall det vara. Du behöver inte oroa dig för något om du gör det jag precis sade. Själv har jag det så och har aldrig haft några bekymmer.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Chryspyon:

Custom size på C: med en statisk storlek på 1024 MB (på båda fälten) skall det vara. Du behöver inte oroa dig för något om du gör det jag precis sade. Själv har jag det så och har aldrig haft några bekymmer.

Att sätta den på custom är inget alternativ. Enligt vet Windows bäst.

Ska jag alltså ha den som "system managed" eller "automatically managed for all drives"?

Vad är skillnaden?

Permalänk
Medlem

Varför inte custom size?
Du har ju 8 GB minne.

Det räcker att bara den på en hårddisk med min/max på 1024 MB.

Fler av dom som har mycket minne har satt en mindre storlek eller t.o.m stängt av den helt utan problem. Hur bra det går beror på om man har ett spel eller program som behöver den men sånt får man testa sig fram och se om man får fel oftare.

Permalänk
Skrivet av dj christian:

Att sätta den på custom är inget alternativ. Enligt vet Windows bäst.

Ska jag alltså ha den som "system managed" eller "automatically managed for all drives"?

Vad är skillnaden?

Permalänk
Inaktiv

Jag vill inte sätta den på custom. Har du några belägg för att just 1024 skulle vara optimalt för mitt system?

Permalänk
Skrivet av dj christian:

Jag vill inte sätta den på custom. Har du några belägg för att just 1024 skulle vara optimalt för mitt system?

Sett till att du kör med 8 GB RAM så ser jag inga hinder. Hade du mindre RAM installerat kanske ett högre värde är att föredra.

Permalänk

*Moderator: Onödigt, borttaget.

LMGTFY-länkar undanbedes av de anledningar som diskuteras senare i tråden.
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_no_one:

*Moderator: snip*

Suck, jag stör mig på såna här inlägg.

Citat redigerat.
Permalänk
Medlem

Motsols:
Tja, dj christian ville ju se bevis.

dj christian:
Förutom tester så har folk testat själv med olika storlekar och sett om det får problem. Du kan enkelt testa själv hur långt du kan gå eller om du t.o.m kan stänga av den helt. Då vet du exakt hur det går med dom spel och program som just du bruka köra.

Permalänk
Skrivet av Motsols:

Suck, jag stör mig på såna här inlägg.

§ 1.6 Meningslösa inlägg som inte för diskussionen framåt är förbjudna.

Samt att det jag länkar är relevent.

Windows 7 - Should I disable my Page File?

Pagefile.sys and hiberfil.sys in Windows 8

HDG Explains – Swapfile.sys, Hiberfil.sys and Pagefile.sys in Windows 8

o.s.v.

Permalänk
Medlem

Ja visst är det relevant, men det är bara det att du använde dig inte av "en riktig länk" utan du tog till "låt mig googla det till dig" sättet! Och det är inte bara dumt, det är respektlöst med. Det var kul för nått år sen när folk inte fattade och var tjatiga, då passade L M G D F D : Men visst stör man sig!

Och till TS!! Stäng av Page file helt!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Att stänga av pagefile helt kan jag inte rekommendera då det (av någon dum anledning) finns spel och program som KRÄVER att man faktiskt har en pagefile för att kunna starta öht.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Motsols:
Tja, dj christian ville ju se bevis.

dj christian:
Förutom tester så har folk testat själv med olika storlekar och sett om det får problem. Du kan enkelt testa själv hur långt du kan gå eller om du t.o.m kan stänga av den helt. Då vet du exakt hur det går med dom spel och program som just du bruka köra.

Skog1s förstod vad jag syftade på. LMGTFY var roligt när det var nytt, inte nu längre. Nu ser jag ser bara som otrevligt mot den du svarar.
Att du dessutom gömt den bakom en bit.ly länk för att vi inte ska se vad det egentligen leder till är ännu fulare.

Vid bara en google sökning så lägger du jobbet på frågeställaren att filtrera bland resultaten vad som är vettigt och inte. Då är det ingen idé att fråga på sweclockers längre om det enda de får tillbaka är en googling.

Det du skrev nu Mr_no_one är ett bättre svar då du valt ut några länkar som beskriver det, om än reddit är en jobbig källa att leta rätt fakta i mellan konversationerna.

Permalänk
Medlem

Och det roliga är att ingen av er verkar ha koll på vad systemet använder pagefilen till.

Det rätta svaret är att pagefil ska vara 1.5 X ram.
Detta bland annat därför att pagefile används vid systemkrash (minnet skrivs till pagefile för att skrivas till disk vid nästa start).
Den dumpen kan man sen använda till att ta rätt på varför det krashade och fixa problemet

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mats42:

Och det roliga är att ingen av er verkar ha koll på vad systemet använder pagefilen till.

Det rätta svaret är att pagefil ska vara 1.5 X ram.
Detta bland annat därför att pagefile används vid systemkrash (minnet skrivs till pagefile för att skrivas till disk vid nästa start).
Den dumpen kan man sen använda till att ta rätt på varför det krashade och fixa problemet

Tack! Står mer här

http://technet.microsoft.com/en-us/magazine/ff382717.aspx

Permalänk
Medlem

Alla har inte samma förutsättningar eller samma behov av en pagefile. Allt beror inte på hur mycket RAM man har!
Mycket beror även på vilka program man kör, hur mycket diskutrymme man har och kanske även hur viktigt man tycker det är med crashdumpar.

Anledning till en stor pagefile (lite mer än 1x RAM) är om man:
* regelbundet upplever systemcrasher och inte vill skriva över befintliga crashdumpar
* är okunnig och vill tydligt kunna felsöka vid systemcrasher (Complete Crash Dump: visar alla program/processer som var igång vid crash)
* har väldigt lite RAM och/eller använder väldigt RAM-krävande program
* har gott om diskutrymme

Anledning till att ha en liten pagefile (<1 GB) är om man:
* har tillräckligt med RAM för ens behov (sällan använder mer än 50-60% RAM)
* nöjer sig med en Kernel Crash Dump/Mini Crash Dump för att kunna felsöka oväntade crasher (mindre crashdump-filer med den mest väsentliga informationen)
* har ont om diskutrymme

Anledning till att stänga av pagefile är om man:
* har massor av RAM som det sällan eller aldrig används mer än 50%-60 av
* inte använder program som faktiskt kräver en pagefile (vissa spel och redigeringsprogram)
* inte har behov av crashdumpar

I många fall räcker det med en Kernel Crash Dump vid systemcrasher. Därför är det många som tipsar om en pagefile mellan 512-1024 MB. De flesta som tipsar om en pagefile >1,5 gånger RAM använder en gammal "regel" som du ser på bilden som Mr_no_one länkade innan.
Det är även vanligt att ha en pagefile på en annan disk än C: för att effektivisera Windows.
Sen finns det en felsäkring som gör att Windows kan öka pagefile-storleken om man använt upp allt RAM och hela pagefilen men fortfarande är i behov av minne.
Avslutningsvis så rekommenderar jag inte att följa pagefile-guider som är flera år gamla då mycket har förändrats det senaste åren.

Visa signatur

Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 (150W) | 32GB HyperX RAM | 2560x1600 165hz G-Sync 500nits
1TB + 2TB PC611 / 970Evo+ SSD | Anywhere Mouse 2 + Sony 1000XM5 + Xbox One handkontroll
LG 77" C3 OLED | Denon X3800H 5.1.2 Atmos Surround | Synology DS918+ 4x8TB SHR | Nvidia ShieldTV Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebban80:

Att stänga av pagefile helt kan jag inte rekommendera då det (av någon dum anledning) finns spel och program som KRÄVER att man faktiskt har en pagefile för att kunna starta öht.

Har du något exempel? Hade faktiskt ingen aning om detta. Trodde de flesta stängde av sin pagefile iom SSD och 8/16gb minne.