Windows 8 ÄR oanvändbart, på riktigt

Permalänk
Medlem

Windows 8 ÄR oanvändbart, på riktigt

http://www.youtube.com/watch?v=WTYet-qf1jo

Brian Boyko förklarar i en video varför Windows 8 är oanvändbart i längden och borde återkallas.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Kan nån W8-kramare komma och försvara M$ och dess pekplattteOS som vi blir påtvingade ?

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem

tittade i 2 minuter och stängde av. En person som hävdar att något inte går att använda och att det inte är personliga preferenser han baserar det på.....när det uppenbarligen finns finns många många som tycker att win8 fungerar super håller dåligt för mig.

Permalänk

haha den va lite kul... jag sitter sj och använder W8 både hemma och på jobbet.. vist de va lite knepigt innan man kom på hur man skulle göra å har instalerat sina egna probram å sakt att win ska använda de som standard program istället för dom helvetes apparna å jag har även lakt till "start" så jag slipper se "metro" hella tiden men nu tyckerj ag de funkar bra å de värkar inte skilja sig så mycke från WIN7

Visa signatur

I7 9700k : Asus ROG Maximus Hero XI (wifi) : Corsair Dominator 32GB : EVGA RTX 2080TI Black Gaming : 500GB + 2TB Samsung 970evo : Corsair HX750i

Permalänk
Medlem

kul video och verkar vara vettiga synpunkter

<-- windows vista
har en Win7 licens men tänker använda den nästa år när jag köper ny dator.

Permalänk
Medlem

detta visste man redan då de ändrade windows logon... nej jag håller mig till varannat os som man gjort sedan 90 talet

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk
Medlem

Tycker detta är underhållande att se att folk tycker win8 är svårt att förstå, kan inte vara lätt för er som tex köper en ny tv eller en steroe ect SHIIIIIIIIIT NU MÅSTE JAG LÄRA MEJ HUR DEN FUNGERAR, fuck it...jag klagar istället

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Kan han inte lista ut hur man använder W8, så är det nog inte operativsystemet som är problemet. Jag installerade det i veckan, och tycker det fungerar väldigt smidigt, har inte haft några problem alls.

Visa signatur

"Anger dwells only in the bosom of fools."
- A. Einstein

Permalänk
Rekordmedlem

Klockren mycket bra sammanfattning av användarupplevelsen med 8an, det borde återkallas.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ja, har man mindre än 70 iq är det inte lätt att lära sig saker. För oss med lite högre IQ är det dock inga problem att köra Win8

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Har bara hittat fördelar med win8 jämfört med win7, installerar man Start8 så man får tillbaka startmenyn så är det precis som windows 7 fast förbättrat.

Permalänk
Medlem

Dum fråga kanske, men vet nån var shutdown/reboot/hibernate knappen finns i vanilla windows 8? Går via logout, alt+f4 eller hårdvaruknappen dock. Kanske är blind, men jag hittade inte den iaf.

Classicshell löser många problem jag hade med 8 men jag gillar den fortfarande inte.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem

Tycker han har rätt i väldigt många punkter och jag har kört W8 sen det släpptes. Hade jag inte sett en massa videor och läst en del reviews om operativsystemet innan så hade jag nog inte fattat ett skit när jag startade operativet första gången. Jag visste t.ex. att det finns en "charms bar".

Jag gillar designen dock men använder aldrig metro. Istället installerade jag en startmeny. Bara att jag, tillsammans med tusentals andra, gjort just det är ett underkänt betyg för M$. Jag fattar fortfarande inte varför Metro ska vara en central del i operativet på stationära och bärbara datorer. Det borde vara VALBART! Finns det några metroapps än?

Men trots kritiken så saknar jag inte windows 7 nu, efter installationen av en fejk-startmeny. Gillar en del grejor med win8 också men skulle ALDRIG rekommendera det till t.ex. mina föräldrar. Dom skulle bli helt skogstokiga.

Edit: Med design menar jag att dom tagit bort glaslooken och ersatt den med en renare stil.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Win 8 är ju ett helt nytt operativsystem och vad ska man förvänta sig ? "Let's copy the old version and put a new name on it" Nej nej det ska va nytt och krångligt <-- det ÄR inte krångligt. Tog mig 30 min så kunde man ju lista ut det mesta och enklare har det aldrig varit i min mening att hantera ett OS som win 8.

Kollade hela videon och jag tycker han dumförklara sig själv totalt och borde kanske gå tillbaka till win 95 för det verkar som det var det enda han kunde använda.

Visa signatur

CPU: I7 8086K MOBO: Asus Rog Strix Z370-F GAMING PSU: Corsair HX850i 850W GFX: ASUS eForce RTX 2080 Ti 11GB DUAL OC DISC: M.2 960 RAM: 16 Gig Corsair 2666Mhz DISP: Predator XB1 27" gaming XB271HU CASE: Fractal Design Define R6 OS: Win 10 x64

Permalänk
Inaktiv

Kör man Start 8 / Classic Shell så har man förlorat hela poängen med Windows 8....och kan stanna med Vista/Win7. Jag har en Windows 8 Professional licens som jag testat ett par gånger, men jag kan inte behärska mig när jag försöker lära mig skräpet. Det är så urbotat korkat upplagt för en desktop-användare - som inte har 'touchskärm'.

Permalänk
Medlem

Jag kan absolut inte förstå hur folk kan ha så enormt stora problem med W8, jag installerade det, kom in i det efter ca en dag och då flöt att på bra och jag hittade det jag skulle, samma sak med alla andra OS jag har testat, det är inte så svårt?

Kryssa -> Högra hörnet, högerklicka, Close, eller, Högra hörnet, Håll inne, close (Tror det var så med touch)

Simple enough, tycker inte att designen är så tokig heller, den funkar bra som den är, flyter på bra och så.

Visa signatur

Kom ihåg att ALLTID citera mig om du vill ha svar!

|CPU: Intel Core i7 4790K Kyld av: Corsair H80 GPU: ASUS GTX 970 4GB Chassi: Phanteks Enthoo Evolv MOBO: MSI Z97M Gaming Nätagg: XFX 750W Silver SSD: Kingston 120GB SSDNow V300 HDD: Samsung Spinpoint F3 1TB 7200RPM + 1TB|

Permalänk
Medlem

Själv använde jag Windows 8 från releasen tills förra veckan då jag fick hem en ny SSD som jag skulle installera OS på. Valde då att gå tillbaka till Windows 8.
Om jag inte ändå skulle installera om datorn så hade jag nog inte gjort det. Jag tycker inte att Windows 8 är så dåligt men jag föredrar 7. Windows 8 är snabbare men lite oskönare om man ska arbeta i den. Att den är anpassningsbar stämmer till viss del. Metro är anpassningsbart till utseendet men jag vill kunna bestämma lite saker själv.

Och NEJ. Man vänjer sig inte vid att inte ha en startknapp. Eller vänjer sig är kanske fel ord men man saknar den.
Som Emil sa i en fredagspanel så är sökfunktionen mer "avancerad" och därmed lite krångligare att använda. Ge mig en inställning för att söka globalt och inte för en specifik kategori!

Jag gillar implementationen av mail i operativsystemet. Apparna är ofta mycket trögare än desktopversionerna. Enda appen jag använde när jag körde windows 8 var netflix. Chrome är oanvändbart som app.

Visa signatur

Citera för att få svar

Permalänk
Medlem

När Windows 95 kom så fanns det de som skulle vägra det nya påhittet med ett grafiskt användargränssnitt... Knappast första gången man klagar på förändringar i nya Windows.
Man kan visst vänja sig vid förändringar, själv saknar jag t.ex. inte alls startknappen.

Personligen tror jag att en del är alldeles för otåliga när de använder Windows 8 den första tiden. Ibland krävs det att man använder en sak en viss tid innan man faktiskt gillar det. Så är fallet för många som provar Windows 8.

Permalänk
Medlem

Det tog mig fem minuter att vänja mig vid Windows 8. Vad har ni för problem egentligen?

Permalänk

Konstigt att dom flesta Pro-W8 säger att man är korkad om man inte förstår sig på W8 men i samma andetag erkänner att dom har lagt till den och den och den extra program för att få tillbaks ett mer traditionellt utseende och mer hanterbart...... om det nu är så användarvänligt som dom sitter och säger varför ändrar dom själva hela grund interfacet till att se ut och fungera precis så som alla som inte tycker om W8 vill och efterfrågar i just W8??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flostyle:

När Windows 95 kom så fanns det de som skulle vägra det nya påhittet med ett grafiskt användargränssnitt... Knappast första gången man klagar på förändringar i nya Windows.
Man kan visst vänja sig vid förändringar, själv saknar jag t.ex. inte alls startknappen.

Personligen tror jag att en del är alldeles för otåliga när de använder Windows 8 den första tiden. Ibland krävs det att man använder en sak en viss tid innan man faktiskt gillar det. Så är fallet för många som provar Windows 8.

Det sägs ju att man måste lägga ner 10 000 timmar för att bli en mästare på någonting... Jag lägger hellre ner den tiden på att lira gitarr istället för att lära mig ett operativsystem.

Windows 8 stannar dock på min burk... men det känns som att dom skulle behöva tänka igenom en hel del detaljer. Som någon sade så är ju sökfunktionen helt sabbad.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk

jag tycker windows 8 är bättre än windows 7, har till och med mer fps på flesta ställen i vissa spel med windows 8 jämfört med windows 7, till exempel så hade jag 30 fps i ett befolkat orgrimmar innan jag bytte till windows 8, nu har jag 45+ med nästan samma mängd folk i området, inte ändrat något med mina inställningar eller något sånt

Visa signatur

Stationär: i7 4930k @4.4ghz, GTX 780ti @1219mhz boost, 64GB DDR3 1687mhz, P9X79 Pro
Lan: Asus M VI Impact, i7 4770k, Msi R9 290x gaming, 16GB DDR3 1600mhz, 512gb Crucial m550 m.2
Utrustning:Steelseries Rival 700, Corsair K65 RGB, Sennheiser RS175, Qpad QC-90

Permalänk
Medlem

känner mig generellt positiv till win8 efter några timmars användande. Mycket jag inte fattar men tror att det mesta handlar om vanesak.

Dock måste jag hålla med om att man som användare bör få valet om man vill att METRO skall laddas eller ej, skulle ge en mer flexibel installation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaddyGrief:

Konstigt att dom flesta Pro-W8 säger att man är korkad om man inte förstår sig på W8 men i samma andetag erkänner att dom har lagt till den och den och den extra program för att få tillbaks ett mer traditionellt utseende och mer hanterbart...... om det nu är så användarvänligt som dom sitter och säger varför ändrar dom själva hela grund interfacet till att se ut och fungera precis så som alla som inte tycker om W8 vill och efterfrågar i just W8??

Precis..! Det är ett misslyckande från M$ sida, helt klart!

Undrar vad som skulle hända om dom intallerade W8 där jag jobbar. Det är en byggkonsultfirma med massa gubbar som nu kör xp/win7. Snackat med IT och dom bara garvade. Det skulle bli TOTALT kaos!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte gnället, windows 8 är typ som sjuan fast med en jävligt stor startmeny :P.

Visa signatur

5800X3D - RTX 3080 - LANCOOL 2 MESH

Permalänk
Entusiast

Intressant video, tycker han har rätt i det mesta även om han nog överdriver en hel del. Och det är inte så svår att använda, men det är inte lika straight forward som de äldre windowsversionerna.

Framför allt det här med informationstäthet som både Microsoft och Google håller på att skita ner sig helt med. Allt ska vara i gömt menyer och allt ska kräva 14 extra klick.

Permalänk
Proffsmobbare

Ninjas, godzilla, goblins, farts, rapes dog. Vilken tragisk människa, går ju inte respektera människan när han blandar argumenten med sån smaklöshet.

Permalänk
Medlem

Vilken besvikelse. Jag hoppades på att få se lite intelligenta argument mot Windows 8 men det var bara omoget och korkat. Varför ska jag tro att någon som inte ens förstår skillnaden mellan åsikt och fakta ska kunna ha en vettig åsikt om något? Och när man går till extrema överdrifter för att göra en poäng så har man inte någon mognad i sin argumentation.

Det var så dåligt att jag inte kunde kolla klart. Det finns gott om folk som har vettiga åsikter kring varför de inte tycker Windows 8 är bra men jag kan inte se detta gå hem hos några andra än tonåringar som tycker det är coolt att ranta.

Permalänk
Medlem

Jag har en Lumia 920 och tycker mycket om WP8, däremot kan jag inte acceptera W8 för desktop PC för något sämre har jag aldrig upplevt.

Visa signatur

Nikken: Dont waste ze brain cellzzzzz
Tigimon: But I need to lower myself to walkers level.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaddyGrief:

Konstigt att dom flesta Pro-W8 säger att man är korkad om man inte förstår sig på W8 men i samma andetag erkänner att dom har lagt till den och den och den extra program för att få tillbaks ett mer traditionellt utseende och mer hanterbart...... om det nu är så användarvänligt som dom sitter och säger varför ändrar dom själva hela grund interfacet till att se ut och fungera precis så som alla som inte tycker om W8 vill och efterfrågar i just W8??

detta kan jag ej förstå heller jag gillar/tycker om w8 och är van i hur det fungerar och är designat HELT UTAN 3part program. visst en del skaer skulle vara trevligt om man kunde få ett alternativ att kunna välja att använda eller inte men man blir vänjer sig efter ett tag, och i mitt fall skiter jag fullständigt i "start meny knappen" då jag inte använder den, när jag använde w7 så kanske man använde den få tal gånger på ett år så den klara jag mig utan.

men saken är som baken och det kmr alltid finnas personer som tkr deras åsikter väger över mer än andras, men man har ett eget val