Var hittar jag Windows 8 produktnyckel på OEM-dator?

Permalänk
Medlem

Var hittar jag Windows 8 produktnyckel på OEM-dator?

Har googlat och googlat och hittat folk med samma problem men inte hittat någon bra lösning. Fann någon lösning men kommentarerna var väldigt negativa...

Jag har alltså en dator från Acer som kom med Windows 8 förinstallerat och behöver hitta min produktnyckel för att kunna byta till SSD. Fick fram lite info om att nyckeln ligger i BIOS och att jag alltså itne behöver den. Installationsguiden av Windows känner tydligen av den automatiskt, är det verkligen så? Det finns inget klistermärke på den.

Permalänk
Medlem

Du behöver dock inte installera om Windows för att byta till SSD (om du inte vill). Du kan klona disken till din SSD om du vill så slipper du :).

Permalänk
Medlem
Visa signatur

i7 930 4.0 GHz - ASUS P6T SE - Corsair 12GB 1600Mhz - Gigabyte Geforce 670 OC

Permalänk

Det bästa vore ju om du ringer till acer supporten och frågar dom Dom har förmodligen svar på samtlig av dina frågor.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8Z77-V. HDD: SSD Intel 520 120gb, 1TB. CPU: I7 3770k. GPU: ASUS STRIX 1080.
Ram: Corsair Vengence 8gb. Cpukylare: Cooler master 612s. PSU: Corsair 650w. Chassi: Corsair Obsidian 650D.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson30:

Du behöver dock inte installera om Windows för att byta till SSD (om du inte vill). Du kan klona disken till din SSD om du vill så slipper du :).

Vill inte klona och behålla all Acer-bloat Har även hört talas om problem med kloning...

Fungerar inte. Får inte fram rätt nyckel på en annan Windows 8-dator jag har.

Skrivet av qwerty3225:

Det bästa vore ju om du ringer till acer supporten och frågar dom Dom har förmodligen svar på samtlig av dina frågor.

Supporten är både inkompetent och otrevlig, undviker gärna den Men jaja, kanske får ge det ett försök. Har trots allt redan pratat med dom några gånger idag...

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexm95:

Någon som vet?

Det är inte så att den ligger i Bios då?

Det gör den på min bärbara åtminstone. Isåfall följer den med och då behöver du bara ha ison på något vis!

Visa signatur

CPU: i5 2500K @ 4,7GHz | GPU: Gigabyte GTX 670 OC | Mobo: MSI P67A-GD55 | PSU: BeQuiet Dark Power Pro10 550W | CPU-kylare: Noctua NH9-UB |Chassi: Inget | HDD: 2+1TB WD Green | SSD: Corsair Force GT 120GB | RAM: Corsair 16GB Vengeance CL9

Permalänk
Medlem

Om du har WMC-"DLCn" installerat så är det denna nyckel som är "aktiv" och visas i diverse program för att se nyckeln.

Ring Microsoft så kan du säkert få hjälp med detta.

Permalänk
Medlem

Det skulle jag påstå då jag har använt oem skivor med xp utan att behöva mata in något. Sedan provade jag att använda oemskivor till en annan dator (inte lagligt fick jag veta sedan), nu kör jag windows 8 primärt och det är den enda "retail" licencen jag har.

Har du en dator med oemskiva till så är det förmodligen ok bara du håller dig till den datorn och dess moderkort, för det är det som windows "låser sig till".

kort svar: installera med skivan acer skickar med om du fått en så ska allt nog rulla

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Luminous:

Det skulle jag påstå då jag har använt oem skivor med xp utan att behöva mata in något. Sedan provade jag att använda oemskivor till en annan dator (inte lagligt fick jag veta sedan), nu kör jag windows 8 primärt och det är den enda "retail" licencen jag har.

Har du en dator med oemskiva till så är det förmodligen ok bara du håller dig till den datorn och dess moderkort, för det är det som windows "låser sig till".

kort svar: installera med skivan acer skickar med om du fått en så ska allt nog rulla

Skilnad på xp och w8, tro mig.

Permalänk
Skrivet av alexm95:

Har googlat och googlat och hittat folk med samma problem men inte hittat någon bra lösning. Fann någon lösning men kommentarerna var väldigt negativa...

Jag har alltså en dator från Acer som kom med Windows 8 förinstallerat och behöver hitta min produktnyckel för att kunna byta till SSD. Fick fram lite info om att nyckeln ligger i BIOS och att jag alltså itne behöver den. Installationsguiden av Windows känner tydligen av den automatiskt, är det verkligen så? Det finns inget klistermärke på den.

jag jobbar med HP datorer och alla WIN8 oem nycklar ligger i bios så det är bara sätta i ssd å instalera det går utan problem har sj bytt från HDD till SSD på flera kund datorer å bara instalerat å der har aldrig vart några problem

Visa signatur

I7 9700k : Asus ROG Maximus Hero XI (wifi) : Corsair Dominator 32GB : EVGA RTX 2080TI Black Gaming : 500GB + 2TB Samsung 970evo : Corsair HX750i

Permalänk
Avstängd
Skrivet av alexm95:

Har googlat och googlat och hittat folk med samma problem men inte hittat någon bra lösning. Fann någon lösning men kommentarerna var väldigt negativa...

Jag har alltså en dator från Acer som kom med Windows 8 förinstallerat och behöver hitta min produktnyckel för att kunna byta till SSD. Fick fram lite info om att nyckeln ligger i BIOS och att jag alltså itne behöver den. Installationsguiden av Windows känner tydligen av den automatiskt, är det verkligen så? Det finns inget klistermärke på den.

altså en dator som är förinstallerad med någon form av windows program brukar ha en produktnykel på lådan alternativ under datorn på en bärbar. har den inte det då ska du ta kontakt med dom som sålde datorn till dig. för utan den lappen (som man nu ska va rädd om). så äger du inte någon form av windows instalation

Lycka till!!

edit: Jag har aldrig instalerat windows 8 men varför skulle den va anorlunda en windows 7 xp o liknande.
alternativet är att datorn blivit med hjälp av windows 7 upgraderad till en windows 8 verson och då skall windows 7 nyckeln gälla

Visa signatur

Intel core i7 3770k 4,6ghz - 16gb ddr3 - 4tb lagring ,256gb SSDhd - gtx 670
testat SLI och fick i 3dmark 15600 på performens

Permalänk
Medlem

På min laptop sitter den på strömadaptern. Också hör talas om nån kille som fick sin på insidan av luckan där man byter RAM/SSD etc, även dom det låter extremt.

Men precis som dom säger i tråden så ska du ju kunna få fram nyckeln med olika program.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Surfer_boy:

jag jobbar med HP datorer och alla WIN8 oem nycklar ligger i bios så det är bara sätta i ssd å instalera det går utan problem har sj bytt från HDD till SSD på flera kund datorer å bara instalerat å der har aldrig vart några problem

Så du menar att det bara är att sätta i SSD:n och därefter starta igång istallationen av Win8 så hittar den produktnyckeln själv?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av More10:

Så du menar att det bara är att sätta i SSD:n och därefter starta igång istallationen av Win8 så hittar den produktnyckeln själv?

Ja.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Denkunnigee:

altså en dator som är förinstallerad med någon form av windows program brukar ha en produktnykel på lådan alternativ under datorn på en bärbar. har den inte det då ska du ta kontakt med dom som sålde datorn till dig. för utan den lappen (som man nu ska va rädd om). så äger du inte någon form av windows instalation

Lycka till!!

edit: Jag har aldrig instalerat windows 8 men varför skulle den va anorlunda en windows 7 xp o liknande.
alternativet är att datorn blivit med hjälp av windows 7 upgraderad till en windows 8 verson och då skall windows 7 nyckeln gälla

Det är pga att nya datorer har mycket bättre BIOS. Dessa kan hålla saker som licenser och annat.

Permalänk
Medlem

Det är helt riktigt Windows 8 OEM datorer har INTE nån påklistrad nyckel, nyckeln ligger i BIOS.

Är dock skillnad om du skaffar Windows 8 OEM löst då har du en nyckel på vanligt vis,
Är också skillnad på OEM version som är förinstallerad och sådan OEM windows 8 som du köper löst, den lösa kan du återinstallera och flyta till annan dator osv, vilket inte kan göras enligt licensavtalet med en Windows 8 som är förinstallerad med en fabriksdator.

Strejf som är duktig på Win 8 får rätta mig om jag har fel någonstans

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Avstängd
Skrivet av alexm95:

Supporten är både inkompetent och otrevlig, undviker gärna den Men jaja, kanske får ge det ett försök. Har trots allt redan pratat med dom några gånger idag...

Kan inte vara så att du förklarar på ett dåligt sätt?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lolight:

Det är pga att nya datorer har mycket bättre BIOS. Dessa kan hålla saker som licenser och annat.

ok ja jag säger inte emot kan va så ,men då har dom gjort det omöjligt att använda den windows på annan dator krashar moderkortet då är det princip kört

Visa signatur

Intel core i7 3770k 4,6ghz - 16gb ddr3 - 4tb lagring ,256gb SSDhd - gtx 670
testat SLI och fick i 3dmark 15600 på performens

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Denkunnigee:

ok ja jag säger inte emot kan va så ,men då har dom gjort det omöjligt att använda den windows på annan dator krashar moderkortet då är det princip kört

ja, absolut. Den Windows 8 (OEM) som du får med tex en ny bärbar och som är utan synlig nyckel. Den får du dessutom inte installera på någon annan dator. Så ja, det är så de tänker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Skilnad på xp och w8, tro mig.

jo, jag vet. Men syftar du på installationsupplevelsen ?

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av Denkunnigee:

ok ja jag säger inte emot kan va så ,men då har dom gjort det omöjligt att använda den windows på annan dator krashar moderkortet då är det princip kört

På en annan typ av dator, ja. Microsofts OEM licenser har i alla fall sedan ett antal år tillbaks enligt licensvillkoren enbart tillåtit installation på en dator samt ej flytt. Man har dock lyckats i vissa fall att använda OEM nycklarna och aktivera några få gånger(färre än fem kanske?) på annan hårdvara.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Veni:

På en annan typ av dator, ja. Microsofts OEM licenser har i alla fall sedan ett antal år tillbaks enligt licensvillkoren enbart tillåtit installation på en dator samt ej flytt. Man har dock lyckats i vissa fall att använda OEM nycklarna och aktivera några få gånger(färre än fem kanske?) på annan hårdvara.

jag vet att oem är endast på en dator men olyckor kan hända alla att moderkortet krashar och då är det som kört utan produktnykel så blir det svårt att bevisa att du verkligen har en windows licens. altså bättre förr då man nu hade en produktnykel fastklistrad på lådan . ligger den i bios och datorn/mobo crashar hur får man reda på den då inte det nya moderkortet i allfall

Visa signatur

Intel core i7 3770k 4,6ghz - 16gb ddr3 - 4tb lagring ,256gb SSDhd - gtx 670
testat SLI och fick i 3dmark 15600 på performens

Permalänk
Medlem
Skrivet av Denkunnigee:

jag vet att oem är endast på en dator men olyckor kan hända alla att moderkortet krashar och då är det som kört utan produktnykel så blir det svårt att bevisa att du verkligen har en windows licens. altså bättre förr då man nu hade en produktnykel fastklistrad på lådan . ligger den i bios och datorn/mobo crashar hur får man reda på den då inte det nya moderkortet i allfall

Byter du moderkort ska du också byta oem licens.

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Murdoc:

Kan inte vara så att du förklarar på ett dåligt sätt?

Jag syftade på att jag blev skickad 3-4 gånger i rad mellan Elgiganten och Acer-supporten eftersom båda sa att den andra parten hade ansvar för supporten. Slutade med att båda vägrade svara eftersom de tydligen inte hade skyldighet att svara. Men vem vet, kanske blev skickad fram och tillbaka eftersom jag förklarade på ett dåligt sätt?

----
Tack till alla som svarat! Jag får chansa på att min produktnyckel ligger i BIOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexm95:

Jag syftade på att jag blev skickad 3-4 gånger i rad mellan Elgiganten och Acer-supporten eftersom båda sa att den andra parten hade ansvar för supporten. Slutade med att båda vägrade svara eftersom de tydligen inte hade skyldighet att svara. Men vem vet, kanske blev skickad fram och tillbaka eftersom jag förklarade på ett dåligt sätt?

----
Tack till alla som svarat! Jag får chansa på att min produktnyckel ligger i BIOS

Är nog så att dom helt enkelt inte vet hur det hela fungerar med Windows 8 vilket licensmässigt inte fungerar som Windows 7

Och ja produktnyckel ligger i bios inget du behöver chansa om, det är så..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Luminous:

jo, jag vet. Men syftar du på installationsupplevelsen ?

Nja mer om hur licenser fungerar. Inget sådant sparas i bios för äldre versioner. Möjligen EFI.

Permalänk

hur laddar man ner win 8 om man redan har det installerat? jag lyckas inte med detta....

Visa signatur

Dator: ASUS G75VW-T1392H: Intel® Core™ i7-3630QM, 2,40-3,40 GHz, NVIDIA® GeForce® GTX 670M, 8 GB ram 1600 MHz, 17,3" 1920x1080. SSD: Intel 520 180 gb, läs 550 MB/s, Skriv 520 MB/s. HDD: 750 GB, 7200 rpm. Win 8.
Tablet: Sony Xperia Z tablet 16 gb wi-fi
Mobil: Sony Xperia Z 16 gb

Permalänk

Det är väldigt olika från tillverkare till tillverkare. Ring acer och fråga dem istället hur man gör. Har du tur så kan dom skicka ut ominstallations skivor. (hp kan detta iallafall) Har provat själv För brukar vara inbyggd cd key produkt och serienummer inskrivet i bios på märkes datorer men man måste oftast ha ett program eller trycka en viss kombination i bios för att låsa upp dessa funktioner så man kan se det.

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av martin_opell:

Det är väldigt olika från tillverkare till tillverkare. Ring acer och fråga dem istället hur man gör. Har du tur så kan dom skicka ut ominstallations skivor. (hp kan detta iallafall) Har provat själv För brukar vara inbyggd cd key produkt och serienummer inskrivet i bios på märkes datorer men man måste oftast ha ett program eller trycka en viss kombination i bios för att låsa upp dessa funktioner så man kan se det.

Detta gäller dock inte W8. På W8 (om man köper en dator med det förinstallerat) så ligger nyckeln i BIOS och läggs in automatiskt under installationen och det är inget som är upp till tillverkaren utan ett krav från MS. Detta innebär att man aldrig behöver hålla koll på nyckeln själv utan den finns alltid på moderkortet men det innebär förstås också att nyckeln är låst till moderkortet. Skulle moderkortet gå sönder och du får en ersättningsdel från tillverkaren så kommer det att ligga en nyckel där också, värre blir det om moderkortet skulle paja om några år då inga ersättningsdelar finns och du är tvungen att köpa ett annat moderkort som inte är en OEM-del och alltså inte har någon nyckel, då är det möjligt att Windows inte fungerar alls. Borde inte vara några problem att lösa via MS telefonsupport men ändå. Detta gör att det är enkelt att göra en ominstallation bara man har tillgång till något installationsmedium.

På Windows 7 så tillhandahöll MS ISO-filer för nedladdning men de gör de inte på samma sätt för åttan men det är ändå rätt lätt att få tag i en. För att få en ISO går du till MS webbsida och väljer att installera Windows 8, sen matar du in din produktnyckel om du har någon, annars den generiska: XKY4K-2NRWR-8F6P2-448RF-CRYQH. Ladda ner. Bränn ut (eller inte). Klart.

Permalänk

Det är tyvärr inte ett dugg enkelt att få tag på win ISO. när jag går in där säger den bara antingen att win inte är tillgängligt i mitt land alterantivt att jag inte är ansluten till internet(vilket jag är!).

Har googlat och folk verkar ha jätteproblem med att lyckas installera win 8 på en ssd från en dator med förinstallerat win 8.

Visa signatur

Dator: ASUS G75VW-T1392H: Intel® Core™ i7-3630QM, 2,40-3,40 GHz, NVIDIA® GeForce® GTX 670M, 8 GB ram 1600 MHz, 17,3" 1920x1080. SSD: Intel 520 180 gb, läs 550 MB/s, Skriv 520 MB/s. HDD: 750 GB, 7200 rpm. Win 8.
Tablet: Sony Xperia Z tablet 16 gb wi-fi
Mobil: Sony Xperia Z 16 gb