Sidan 1 av 2 1 2

Verktyg Visningsval
2013-01-07, 14:55   #1

alexm95

Medlem

Registrerad: sep 2011

Var hittar jag Windows 8 produktnyckel på OEM-dator?

Har googlat och googlat och hittat folk med samma problem men inte hittat någon bra lösning. Fann någon lösning men kommentarerna var väldigt negativa...

Jag har alltså en dator från Acer som kom med Windows 8 förinstallerat och behöver hitta min produktnyckel för att kunna byta till SSD. Fick fram lite info om att nyckeln ligger i BIOS och att jag alltså itne behöver den. Installationsguiden av Windows känner tydligen av den automatiskt, är det verkligen så? Det finns inget klistermärke på den.
alexm95 är inte uppkopplad
2013-01-07, 14:57   #2

HerrNilsson

Medlem

HerrNilssons avatar

Plats: Skåne

Registrerad: sep 2006

Du behöver dock inte installera om Windows för att byta till SSD (om du inte vill). Du kan klona disken till din SSD om du vill så slipper du .
Stationär: ASUS P6T Deluxe v2, 18GB, i7 930, Radeon HD 5870, 180GB SSD, Win 8.1
HTPC: Intel NUC, 8GB, 120GB SSD.
HerrNilsson är inte uppkopplad
2013-01-07, 15:01   #3

Fiskanen

Medlem

Registrerad: jul 2005

http://www.nirsoft.net/utils/product_cd_key_viewer.html
2013-01-07, 15:03   #4

qwerty3225

Medlem

Plats: bengtsfors

Registrerad: jan 2010

Det bästa vore ju om du ringer till acer supporten och frågar dom Dom har förmodligen svar på samtlig av dina frågor.
2013-01-07, 15:14   #5

alexm95

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av HerrNilsson30 Visa inlägg
Du behöver dock inte installera om Windows för att byta till SSD (om du inte vill). Du kan klona disken till din SSD om du vill så slipper du .
Vill inte klona och behålla all Acer-bloat Har även hört talas om problem med kloning...

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Fiskalainen Visa inlägg
Fungerar inte. Får inte fram rätt nyckel på en annan Windows 8-dator jag har.

Citat:
Ursprungligen inskrivet av qwerty3225 Visa inlägg
Det bästa vore ju om du ringer till acer supporten och frågar dom Dom har förmodligen svar på samtlig av dina frågor.
Supporten är både inkompetent och otrevlig, undviker gärna den Men jaja, kanske får ge det ett försök. Har trots allt redan pratat med dom några gånger idag...
2013-01-07, 18:21   #6

Idumhet

Medlem

Plats: Göteborg

Registrerad: apr 2010

Citat:
Ursprungligen inskrivet av alexm95 Visa inlägg
Någon som vet?
Det är inte så att den ligger i Bios då?

Det gör den på min bärbara åtminstone. Isåfall följer den med och då behöver du bara ha ison på något vis!
CPU: i5 2500K @ 4,7GHz | GPU: Gigabyte GTX 670 OC | Mobo: MSI P67A-GD55 | PSU: BeQuiet Dark Power Pro10 550W | CPU-kylare: Noctua NH9-UB |Chassi: Inget | HDD: 2+1TB WD Green | SSD: Corsair Force GT 120GB | RAM: Corsair 16GB Vengeance CL9
Idumhet är inte uppkopplad
2013-01-07, 18:29   #7

Azured

Medlem

Azureds avatar

Plats: Uppsala

Registrerad: dec 2011

Om du har WMC-"DLCn" installerat så är det denna nyckel som är "aktiv" och visas i diverse program för att se nyckeln.

Ring Microsoft så kan du säkert få hjälp med detta.
2013-01-07, 20:34   #8

Luminous

Medlem

Luminouss avatar

Plats: /dev/random

Registrerad: dec 2009

Det skulle jag påstå då jag har använt oem skivor med xp utan att behöva mata in något. Sedan provade jag att använda oemskivor till en annan dator (inte lagligt fick jag veta sedan), nu kör jag windows 8 primärt och det är den enda "retail" licencen jag har.

Har du en dator med oemskiva till så är det förmodligen ok bara du håller dig till den datorn och dess moderkort, för det är det som windows "låser sig till".

kort svar: installera med skivan acer skickar med om du fått en så ska allt nog rulla

You suck! - Unknown
Yeah, but I suck for free! - Stephen King
Luminous är inte uppkopplad
2013-01-08, 13:45   #9

tcntad

Medlem

tcntads avatar

Plats: Kebabens huvudstad

Registrerad: feb 2005

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Luminous Visa inlägg
Det skulle jag påstå då jag har använt oem skivor med xp utan att behöva mata in något. Sedan provade jag att använda oemskivor till en annan dator (inte lagligt fick jag veta sedan), nu kör jag windows 8 primärt och det är den enda "retail" licencen jag har.

Har du en dator med oemskiva till så är det förmodligen ok bara du håller dig till den datorn och dess moderkort, för det är det som windows "låser sig till".

kort svar: installera med skivan acer skickar med om du fått en så ska allt nog rulla
Skilnad på xp och w8, tro mig.
Guide: Integrera språkpaket till Windows 7 DVD'n (Skript: V5.2!) Guide: Hur man installerar Windows 7 Guide: Skapa en All In One DVD Guide: Skapa återställningspartition Kör egen Minecraft-Server, PM för info!
tcntad är inte uppkopplad
2013-01-08, 13:54   #10

Surfer_boy

Medlem

Surfer_boys avatar

Plats: Öckerö

Registrerad: sep 2008

Citat:
Har googlat och googlat och hittat folk med samma problem men inte hittat någon bra lösning. Fann någon lösning men kommentarerna var väldigt negativa...

Jag har alltså en dator från Acer som kom med Windows 8 förinstallerat och behöver hitta min produktnyckel för att kunna byta till SSD. Fick fram lite info om att nyckeln ligger i BIOS och att jag alltså itne behöver den. Installationsguiden av Windows känner tydligen av den automatiskt, är det verkligen så? Det finns inget klistermärke på den.
jag jobbar med HP datorer och alla WIN8 oem nycklar ligger i bios så det är bara sätta i ssd å instalera det går utan problem har sj bytt från HDD till SSD på flera kund datorer å bara instalerat å der har aldrig vart några problem
2013-01-08, 14:03   #11

Denkunnigee

Avstängd

Plats: Umeå

Registrerad: nov 2012

Citat:

altså en dator som är förinstallerad med någon form av windows program brukar ha en produktnykel på lådan alternativ under datorn på en bärbar. har den inte det då ska du ta kontakt med dom som sålde datorn till dig. för utan den lappen (som man nu ska va rädd om). så äger du inte någon form av windows instalation

Lycka till!!

edit: Jag har aldrig instalerat windows 8 men varför skulle den va anorlunda en windows 7 xp o liknande.
alternativet är att datorn blivit med hjälp av windows 7 upgraderad till en windows 8 verson och då skall windows 7 nyckeln gälla
2013-01-08, 14:10   #12

Pacman5

Medlem

Plats: Lund

Registrerad: jan 2010

På min laptop sitter den på strömadaptern. Också hör talas om nån kille som fick sin på insidan av luckan där man byter RAM/SSD etc, även dom det låter extremt.

Men precis som dom säger i tråden så ska du ju kunna få fram nyckeln med olika program.
Pacman5 är inte uppkopplad
2013-01-08, 14:11   #13

More10

Medlem

Registrerad: jul 2012

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Surfer_boy Visa inlägg
jag jobbar med HP datorer och alla WIN8 oem nycklar ligger i bios så det är bara sätta i ssd å instalera det går utan problem har sj bytt från HDD till SSD på flera kund datorer å bara instalerat å der har aldrig vart några problem
Så du menar att det bara är att sätta i SSD:n och därefter starta igång istallationen av Win8 så hittar den produktnyckeln själv?
More10 är inte uppkopplad
2013-01-08, 15:32   #14

strejf

Medlem

strejfs avatar

Registrerad: maj 2007

Citat:
Ursprungligen inskrivet av More10 Visa inlägg
Så du menar att det bara är att sätta i SSD:n och därefter starta igång istallationen av Win8 så hittar den produktnyckeln själv?
Ja.
http://www.ffxiv-freetrial.com/en/
strejf är inte uppkopplad
2013-01-08, 18:47   #15

lolight

Medlem

lolights avatar

Plats: Skogen

Registrerad: nov 2001

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Denkunnigee Visa inlägg
altså en dator som är förinstallerad med någon form av windows program brukar ha en produktnykel på lådan alternativ under datorn på en bärbar. har den inte det då ska du ta kontakt med dom som sålde datorn till dig. för utan den lappen (som man nu ska va rädd om). så äger du inte någon form av windows instalation

Lycka till!!

edit: Jag har aldrig instalerat windows 8 men varför skulle den va anorlunda en windows 7 xp o liknande.
alternativet är att datorn blivit med hjälp av windows 7 upgraderad till en windows 8 verson och då skall windows 7 nyckeln gälla
Det är pga att nya datorer har mycket bättre BIOS. Dessa kan hålla saker som licenser och annat.
2013-01-08, 19:00   #16

ggustavsson

Medlem

ggustavssons avatar

Plats: Stockholm

Registrerad: dec 2006

Det är helt riktigt Windows 8 OEM datorer har INTE nån påklistrad nyckel, nyckeln ligger i BIOS.

Är dock skillnad om du skaffar Windows 8 OEM löst då har du en nyckel på vanligt vis,
Är också skillnad på OEM version som är förinstallerad och sådan OEM windows 8 som du köper löst, den lösa kan du återinstallera och flyta till annan dator osv, vilket inte kan göras enligt licensavtalet med en Windows 8 som är förinstallerad med en fabriksdator.

Strejf som är duktig på Win 8 får rätta mig om jag har fel någonstans
Cooler Master ATCS840, corsair AX750, Asus Sabertooth X58, i7 950, Highend vattenkylning, 12Gb Corsair, GTX275, Raptor 150, Spinpoint F1 1Tb x3, WD 640black, Windows 7 x64, Asus Xonar Essence STX. Skärm Dell U2711.
Learn Forex Trading
ggustavsson är inte uppkopplad
2013-01-08, 19:03   #17

Mr.Murdoc

Avstängd

Registrerad: dec 2012

Citat:
Supporten är både inkompetent och otrevlig, undviker gärna den Men jaja, kanske får ge det ett försök. Har trots allt redan pratat med dom några gånger idag...
Kan inte vara så att du förklarar på ett dåligt sätt?
Mr.Murdoc är inte uppkopplad
2013-01-08, 19:57   #18

Denkunnigee

Avstängd

Citat:
Ursprungligen inskrivet av lolight Visa inlägg
Det är pga att nya datorer har mycket bättre BIOS. Dessa kan hålla saker som licenser och annat.
ok ja jag säger inte emot kan va så ,men då har dom gjort det omöjligt att använda den windows på annan dator krashar moderkortet då är det princip kört
2013-01-08, 20:18   #19

lolight

Medlem

lolights avatar

Plats: Skogen

Registrerad: nov 2001

Citat:
ok ja jag säger inte emot kan va så ,men då har dom gjort det omöjligt att använda den windows på annan dator krashar moderkortet då är det princip kört
ja, absolut. Den Windows 8 (OEM) som du får med tex en ny bärbar och som är utan synlig nyckel. Den får du dessutom inte installera på någon annan dator. Så ja, det är så de tänker.
2013-01-08, 20:35   #20

Luminous

Medlem

Luminouss avatar

Plats: /dev/random

Registrerad: dec 2009

Citat:
Ursprungligen inskrivet av tcntad Visa inlägg
Skilnad på xp och w8, tro mig.
jo, jag vet. Men syftar du på installationsupplevelsen ?

You suck! - Unknown
Yeah, but I suck for free! - Stephen King
Luminous är inte uppkopplad
2013-01-08, 21:22   #21

Veni

Medlem

Venis avatar

Plats: Malmö

Registrerad: feb 2007

Citat:
På en annan typ av dator, ja. Microsofts OEM licenser har i alla fall sedan ett antal år tillbaks enligt licensvillkoren enbart tillåtit installation på en dator samt ej flytt. Man har dock lyckats i vissa fall att använda OEM nycklarna och aktivera några få gånger(färre än fem kanske?) på annan hårdvara.
Veni är inte uppkopplad
2013-01-08, 22:04   #22

Denkunnigee

Avstängd

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Veni Visa inlägg
På en annan typ av dator, ja. Microsofts OEM licenser har i alla fall sedan ett antal år tillbaks enligt licensvillkoren enbart tillåtit installation på en dator samt ej flytt. Man har dock lyckats i vissa fall att använda OEM nycklarna och aktivera några få gånger(färre än fem kanske?) på annan hårdvara.
jag vet att oem är endast på en dator men olyckor kan hända alla att moderkortet krashar och då är det som kört utan produktnykel så blir det svårt att bevisa att du verkligen har en windows licens. altså bättre förr då man nu hade en produktnykel fastklistrad på lådan . ligger den i bios och datorn/mobo crashar hur får man reda på den då inte det nya moderkortet i allfall
2013-01-08, 22:19   #23

Enity

Medlem

Registrerad: jul 2002

Citat:
jag vet att oem är endast på en dator men olyckor kan hända alla att moderkortet krashar och då är det som kört utan produktnykel så blir det svårt att bevisa att du verkligen har en windows licens. altså bättre förr då man nu hade en produktnykel fastklistrad på lådan . ligger den i bios och datorn/mobo crashar hur får man reda på den då inte det nya moderkortet i allfall
Byter du moderkort ska du också byta oem licens.
2013-01-08, 22:39   #24

alexm95

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Mr.Murdoc Visa inlägg
Kan inte vara så att du förklarar på ett dåligt sätt?
Jag syftade på att jag blev skickad 3-4 gånger i rad mellan Elgiganten och Acer-supporten eftersom båda sa att den andra parten hade ansvar för supporten. Slutade med att båda vägrade svara eftersom de tydligen inte hade skyldighet att svara. Men vem vet, kanske blev skickad fram och tillbaka eftersom jag förklarade på ett dåligt sätt?

----
Tack till alla som svarat! Jag får chansa på att min produktnyckel ligger i BIOS
2013-01-09, 00:55   #25

ggustavsson

Medlem

ggustavssons avatar

Registrerad: dec 2006

Citat:
Jag syftade på att jag blev skickad 3-4 gånger i rad mellan Elgiganten och Acer-supporten eftersom båda sa att den andra parten hade ansvar för supporten. Slutade med att båda vägrade svara eftersom de tydligen inte hade skyldighet att svara. Men vem vet, kanske blev skickad fram och tillbaka eftersom jag förklarade på ett dåligt sätt?

----
Tack till alla som svarat! Jag får chansa på att min produktnyckel ligger i BIOS
Är nog så att dom helt enkelt inte vet hur det hela fungerar med Windows 8 vilket licensmässigt inte fungerar som Windows 7

Och ja produktnyckel ligger i bios inget du behöver chansa om, det är så..
Cooler Master ATCS840, corsair AX750, Asus Sabertooth X58, i7 950, Highend vattenkylning, 12Gb Corsair, GTX275, Raptor 150, Spinpoint F1 1Tb x3, WD 640black, Windows 7 x64, Asus Xonar Essence STX. Skärm Dell U2711.
Learn Forex Trading
ggustavsson är inte uppkopplad
2013-01-09, 09:02   #26

tcntad

Medlem

tcntads avatar

Plats: Kebabens huvudstad

Registrerad: feb 2005

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Luminous Visa inlägg
jo, jag vet. Men syftar du på installationsupplevelsen ?
Nja mer om hur licenser fungerar. Inget sådant sparas i bios för äldre versioner. Möjligen EFI.
Guide: Integrera språkpaket till Windows 7 DVD'n (Skript: V5.2!) Guide: Hur man installerar Windows 7 Guide: Skapa en All In One DVD Guide: Skapa återställningspartition Kör egen Minecraft-Server, PM för info!
tcntad är inte uppkopplad
2013-01-14, 11:19   #27

tokgubben

Medlem

Registrerad: okt 2012

hur laddar man ner win 8 om man redan har det installerat? jag lyckas inte med detta....
Dator: ASUS G75VW-T1392H: Intel® Core™ i7-3630QM, 2,40-3,40 GHz, NVIDIA® GeForce® GTX 670M, 8 GB ram 1600 MHz, 17,3" 1920x1080. SSD: Intel 520 180 gb, läs 550 MB/s, Skriv 520 MB/s. HDD: 750 GB, 7200 rpm. Win 8.
Tablet: Sony Xperia Z tablet 16 gb wi-fi
Mobil: Sony Xperia Z 16 gb
tokgubben är inte uppkopplad
2013-01-14, 11:30   #28

martin_opell

Medlem

Plats: Dals-Ed

Registrerad: jul 2007

Det är väldigt olika från tillverkare till tillverkare. Ring acer och fråga dem istället hur man gör. Har du tur så kan dom skicka ut ominstallations skivor. (hp kan detta iallafall) Har provat själv För brukar vara inbyggd cd key produkt och serienummer inskrivet i bios på märkes datorer men man måste oftast ha ett program eller trycka en viss kombination i bios för att låsa upp dessa funktioner så man kan se det.
8320 x8 @ 4,4ghz -I- H100 -I- Msi 970-g45 -I- Gigabyte 680 2gb windforce oc Flashat till 770 oc -I- 8gb Corsair vengeance 1600mhz -I- Chieftec nitro 650w -I- Intel ssd 330 60gb -I- segate sata 320gb 7200rpm -I- Windows 7 ultimate 64bit -I- CM 690 -I-
martin_opell är inte uppkopplad
2013-01-14, 14:38   #29

snajk

Medlem

Registrerad: jun 2010

Citat:
Ursprungligen inskrivet av martin_opell Visa inlägg
Det är väldigt olika från tillverkare till tillverkare. Ring acer och fråga dem istället hur man gör. Har du tur så kan dom skicka ut ominstallations skivor. (hp kan detta iallafall) Har provat själv För brukar vara inbyggd cd key produkt och serienummer inskrivet i bios på märkes datorer men man måste oftast ha ett program eller trycka en viss kombination i bios för att låsa upp dessa funktioner så man kan se det.
Detta gäller dock inte W8. På W8 (om man köper en dator med det förinstallerat) så ligger nyckeln i BIOS och läggs in automatiskt under installationen och det är inget som är upp till tillverkaren utan ett krav från MS. Detta innebär att man aldrig behöver hålla koll på nyckeln själv utan den finns alltid på moderkortet men det innebär förstås också att nyckeln är låst till moderkortet. Skulle moderkortet gå sönder och du får en ersättningsdel från tillverkaren så kommer det att ligga en nyckel där också, värre blir det om moderkortet skulle paja om några år då inga ersättningsdelar finns och du är tvungen att köpa ett annat moderkort som inte är en OEM-del och alltså inte har någon nyckel, då är det möjligt att Windows inte fungerar alls. Borde inte vara några problem att lösa via MS telefonsupport men ändå. Detta gör att det är enkelt att göra en ominstallation bara man har tillgång till något installationsmedium.

På Windows 7 så tillhandahöll MS ISO-filer för nedladdning men de gör de inte på samma sätt för åttan men det är ändå rätt lätt att få tag i en. För att få en ISO går du till MS webbsida och väljer att installera Windows 8, sen matar du in din produktnyckel om du har någon, annars den generiska: XKY4K-2NRWR-8F6P2-448RF-CRYQH. Ladda ner. Bränn ut (eller inte). Klart.
snajk är inte uppkopplad
2013-01-14, 20:08   #30

tokgubben

Medlem

Registrerad: okt 2012

Det är tyvärr inte ett dugg enkelt att få tag på win ISO. när jag går in där säger den bara antingen att win inte är tillgängligt i mitt land alterantivt att jag inte är ansluten till internet(vilket jag är!).

Har googlat och folk verkar ha jätteproblem med att lyckas installera win 8 på en ssd från en dator med förinstallerat win 8.
Dator: ASUS G75VW-T1392H: Intel® Core™ i7-3630QM, 2,40-3,40 GHz, NVIDIA® GeForce® GTX 670M, 8 GB ram 1600 MHz, 17,3" 1920x1080. SSD: Intel 520 180 gb, läs 550 MB/s, Skriv 520 MB/s. HDD: 750 GB, 7200 rpm. Win 8.
Tablet: Sony Xperia Z tablet 16 gb wi-fi
Mobil: Sony Xperia Z 16 gb
tokgubben är inte uppkopplad
Senaste nyheterna

Redaktionens senaste nyhetsrubriker