Microsoft: "Det är inte vårt fel att ingen köper Windows 8"

Permalänk
Medlem

Microsoft: "Det är inte vårt fel att ingen köper Windows 8"

Jaha. Tårtkastning på arbetstid.

Citat:

Microsoft blames PC makers for underwhelming Windows 8 sales over Christmas, The Register has learned. The software giant accused manufacturers of not building enough attractive Win 8-powered touchscreen tablets. But the computer makers are fighting back: they claimed that if they’d followed Microsoft’s hardware requirements and ramped up production, they'd have ended up building a lot of high-end expensive slabs that consumers didn’t understand nor want.

Läs mer på http://www.theregister.co.uk/2013/01/24/windows_8_blame_game/

Själv köpte jag Windows 7 under julhelgen.

(nedanstående är UPPDATERINGAR sedan tråden skapades)

ANALYSER
Här nedan följer ett antal analyser av marknadsandelarna för Windows 8 och andra operativsystem, baserat på flera olika källor som uppdateras regelbundet och listas nedan under rubriken Länkar.

Den senaste sammanställningarna av Wikipedias loggade besöksstatistik av mig finns här:

Den senaste av jämförelsen av trender mellan de olika operativsystemen baserat på fyra olika källor (statcounter, wikipedia, netmarketshare och w3schools) där jag har kalibrerat mot Windows 7 finns här:

En alternativ jämförelse baserad på viktade data och fyra andra källor (statcounter, wikipedia, netmarketshare och clicky.com) finns här:

  • viktade trender

De resulterande marknadsandelar i tabellform för den viktade analysen blir då:

Month WinXP Vista Win7 Win8 Win8.1 OSX Linux 2012-04 46,22% 7,34% 38,79% 0,12% ---- 6,55% 0,98% 2012-05 37,07% 8,27% 46,22% 0,13% ---- 7,36% 0,94% 2012-06 33,87% 8,60% 48,14% 0,17% ---- 8,05% 1,17% 2012-07 29,89% 9,30% 50,73% 0,20% ---- 8,55% 1,32% 2012-08 32,10% 7,96% 50,24% 0,25% ---- 8,27% 1,17% 2012-09 30,83% 7,67% 51,38% 0,31% ---- 8,62% 1,20% 2012-10 30,36% 7,27% 52,07% 0,40% ---- 8,66% 1,24% 2012-11 27,82% 7,26% 53,62% 1,09% ---- 8,92% 1,30% 2012-12 26,68% 7,15% 54,11% 1,88% ---- 8,91% 1,27% 2013-01 26,03% 6,83% 54,18% 2,70% ---- 8,92% 1,34% 2013-02 25,67% 6,53% 54,12% 3,34% ---- 8,96% 1,38% 2013-03 25,03% 6,32% 54,49% 4,03% ---- 8,74% 1,37% 2013-04 24,37% 6,08% 54,81% 4,65% ---- 8,67% 1,42% 2013-05 23,44% 5,80% 55,00% 5,40% ---- 8,79% 1,57% 2013-06 22,71% 5,67% 54,87% 6,19% ---- 8,87% 1,70% 2013-07 22,12% 5,44% 54,96% 6,77% ---- 8,89% 1,82% 2013-08 21,27% 5,28% 54,78% 7,79% ---- 8,86% 2,02% 2013-09 20,76% 5,11% 54,82% 8,38% 0,04% 9,02% 1,87% 2013-10 21,90% 4,78% 54,03% 8,28% 0,53% 8,90% 1,58%

Data för tabellen finns i nedanstående länkar.

LÄNKAR:
Länkar till marknadsandelar/besöksstatistik för operativsystem

Statcounter (http://gs.statcounter.com/#os-ww-monthly-201203-201311): "Stats are based on aggregate data collected by StatCounter on a sample exceeding 15 billion pageviews per month collected from across the StatCounter network of more than 3 million websites. Stats are updated and made available every 4 hours, however are subject to quality assurance testing and revision for 14 days from publication."

Wikipedia (http://stats.wikimedia.org/archive/squid_reports/2013-10/Squi...): Över 200 miljarder träffar per månad, som presenteras både som marknadsandelar och som absolutvärden, vilka analyseras mer i detalj i tråden; se rubriken Analyser nedan.

Netmarketshare (http://www.netmarketshare.com/operating-system-market-share.a...): "The network includes over 40,000 websites, and spans the globe. We ‘count’ unique visitors to our network sites, and only count one unique visit to each network site per day. This is part of our quality control process to prevent fraud, and ensure the most accurate portrayal of Internet usage market share. The data is compiled from approximately 160 million unique visits per month. The information published on netmarketshare.com is an aggregation of the data from this network of hosted website traffic statistics. In addition, we classify 430+ referral sources identified as search engines."

W3Schools (http://www.w3schools.com/browsers/browsers_os.asp): "From the statistics below (collected from W3Schools' log-files over a period of nine years), you can read the long term trends of operating system usage."

Clicky.com (http://clicky.com/marketshare/global/operating-systems/): "Marketshare is calculated from nearly 500 million daily page views across the 500,000+ web sites that use Clicky Web Analytics" Uppdateras dagligen.

Topsy.com (http://topsy.com/analytics?q1=windows%207&q2=windows%208&q3=w... "Three things lie at the heart of Topsy’s platform – a realtime counting and metrics machine; a dynamically-sorted index of the social web; and a data enrichment system. Together, these technologies form one of the largest “big data” projects; we’ve indexed over 100 billion items." Tyvärr klarar inte deras sökmotor att söka på tecknet punkt, ".", varför sökningar på t.ex. "Windows 8.1" blir missvisande.

Steam http://store.steampowered.com/hwsurvey?platform=combined "Steam conducts a monthly survey to collect data about what kinds of computer hardware and software our customers are using. Participation in the survey is optional, and anonymous."

Google Trends Microsoft OS http://www.google.com/trends/explore#q=Windows%20XP,%20Window...
Google Trends "Microsoft vs Apple vs Google" http://www.google.com/trends/explore#q=Windows%207,%20Windows...

.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

ska detta förvånna någon? dom måste ha någon att skylla på för dom tänker ju inte inse att Win8 är kasst.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Så kass är det inte. Jag har inga problem med windows 8, funkar minst lika bra som windows 7.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Inaktiv

Windows 8 är för mig lika imponerande som Microsofts ursäkter varför så få vill ha det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

Jag tycker det verkar sunt att 8an inte säljer till datorer, 7an är ungefär lika bra förutom på ett fåtal detaljer och man slipper interfacet som alla hatar eller installerar program för att slippa se.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Fattar inte varför folk har problem med WIN8.. Känns som klassisk rädsla för förändring.
Tycker det känns kvickare än WIN7 och Metroläget är ju inget man behöver använda sig av om man inte vill.
Annars tycker jag Metro är grymt på en dator med touchskärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av i9MM3e:

Fattar inte varför folk har problem med WIN8.. Känns som klassisk rädsla för förändring.
Tycker det känns kvickare än WIN7 och Metroläget är ju inget man behöver använda sig av om man inte vill.
Annars tycker jag Metro är grymt på en dator med touchskärm.

Alla är inte teknik nördar som älskar att pula med nya saker.
Dom flesta vill bara ha en dator som de kan förstå sig på och använda out-of-the-box.
Att det ska vara så svårt för er att förstå något sådant

Permalänk
Inaktiv

Har inte har några problem med det nya Windows och hade inte inga problem med något annat Windows OS innan heller men jag börjar bli allvarligt orolig för framtiden. Det händer allt för mycket och på allt för kort tid i dagens samhälle och nu ska de redan släppa Windows Blue till sommaren enligt vad som sägs här omkring och på nätet.

Sötebröds dagarna är slut, aldrig mer vila och kunna sitta ner och njuta av det man har i några år. Bara uppgradera och köpa nytt hela tiden.

Windows Vista 2006, Windows 7 2009 och Windows 8 2012. Varför inte då Windows Blue 2015 eller något.

Fan att man orkar med det här uppdateringssamhället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av i9MM3e:

Fattar inte varför folk har problem med WIN8.. Känns som klassisk rädsla för förändring.
Tycker det känns kvickare än WIN7 och Metroläget är ju inget man behöver använda sig av om man inte vill.
Annars tycker jag Metro är grymt på en dator med touchskärm.

A: Metro skiten, varför ska jag behöva en fullscreen applikation för och öppna andra program?

B: Avsaknad av startmeny som är ren, minimal och inte måste ta upp hela skärmen. Keep it simple.

C: Det är ett OS för pekplattor, inte PC.

D: Deras reklam är rätt fail. Det är ett OS för barn, så de kan måla med touch istället för mus? Deras reklam ger inget värde för produktion och arbete.

E: Varför ska man tvinga användarna att ändra sig, varför inte ha kvar möjligheten för att välja själv vad man föredrar? Långt ifrån många har en dator med touch på, och ännu mindre vill ha.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem

Men så kommer det väl aldrig fungera då det kommer något nytt?
Bara att inse att tekniken rör sig så fort framåt att man får vara beredd på att det inte kommer att se likadant ut hela tiden.
Jobbar själv på en av våra största Elkedjor i Sverige och då man visar Desktop-läget så är det väldigt många kunder som inte alls har några problem med Win8, då talar jag även om de äldre.

Vad jag har svårt att se är hur Win8 är "sämre" eller "dåligt". Ser bara ett bredare användningsområde. Sen finns det ju som tur är fria utvecklare som kan förenkla det för de kunder som absolut vill sitta kvar i Win7-miljön (t.ex genom classic shell).

Touchbaserade produkter börjar också bli en standard så att de har integrerat den funktionen är ju kanoners!

Permalänk
Medlem

Det är ganska enkelt, gillar man den inte så köper man inte Windows 8. Varför håller på en massa trams, sen finns det folk som faktiskt tycker om den.

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX6 |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av i9MM3e:

Men så kommer det väl aldrig fungera då det kommer något nytt?
Bara att inse att tekniken rör sig så fort framåt att man får vara beredd på att det inte kommer att se likadant ut hela tiden.
Jobbar själv på en av våra största Elkedjor i Sverige och då man visar Desktop-läget så är det väldigt många kunder som inte alls har några problem med Win8, då talar jag även om de äldre.

Vad jag har svårt att se är hur Win8 är "sämre" eller "dåligt". Ser bara ett bredare användningsområde. Sen finns det ju som tur är fria utvecklare som kan förenkla det för de kunder som absolut vill sitta kvar i Win7-miljön (t.ex genom classic shell).

Touchbaserade produkter börjar också bli en standard så att de har integrerat den funktionen är ju kanoners!

För de som vill ha en touchprodukt, så köper man nog hellre en färdig platta, typ iPad eller dylikt.

Folk vill inte behöva sitta och mecka out-of.the.box, installera 3-parts program för att kunna använda OS.

Sök på youtube, många som gett sina föräldrar en ärlig chans med Windows 8, inte sett en enda som lyckats hitta allt man ska och hantera operativsystemet.

Det hade slagit så mycket bättre, om man bara gett fan i starmenyn. You simply do not fuck with that.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk

Varför skall man ändra på saker bara för att ändra? Mus och tangentbord fungerar fortfarande bäst på en workstation. If it ain't broken don't fix it.

Titta på touch. Det känns som om allt måste vara touch nu bara för att, utan hänsyn till om det faktiskt är den bästa lösningen för just applikation X.

Permalänk
Medlem

Sen är det ju samma sak varje gång en ny version av windows kommer. Alla pratar att det är skit. Så var det när windows 95 kom, samma igen med 98, millenium, 2000, xp, vista, 7 och nu 8an.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Inaktiv

Jag jobbar med datorer och klientoperativ sedan 10 år tillbaka. Jag hatar Windows 8.

Många personer jag jobbar med har väldigt lite förståelse för persondatorer. De hatar Windows 8.

Microsoft må ha gjort världens bästa OS men då de inte bryr sig om konsumenterna och hur deras användarupplevelse påverkar försäljningen så får de ta smällen.

Permalänk
Medlem

Bytte tbx till Win7 efter att ha kört win8 sedan det släpptes.. var väl inge direkt fel på det men använde aldrig metro gränssnittet och förstår inte hur de inte gjort att man kan köra vanlig start meny..

Största anledning till att jag bytte tbx var mer att en jäkla massa spel i min steam katalog inte funka och orkar inte mecka i timmar med det heller. + drivrutiner till wlan och liknande bugga satan. Fast till en läsplatta kan jag tänka mig att det kommer funka prima..

Visa signatur

CPU: 5600X| Mobo: AORUS X570 itx|Minne: 32GB Corsair Vengeance PRO 4000Mhz|GPU: Asus TUF 3080 OC |Chassi: CM NR200P|SSD: Samsung 850 EVO 500GB, 2xSamsung 970 EVO 1TB|PSU: NZXT 650W
Mus: Razer Basilisk|Tangentbord: Corsair K70|Skärm: LG27GP850

Permalänk
Skrivet av Tozzi:

A: Metro skiten, varför ska jag behöva en fullscreen applikation för och öppna andra program?

B: Avsaknad av startmeny som är ren, minimal och inte måste ta upp hela skärmen. Keep it simple.

C: Det är ett OS för pekplattor, inte PC.

D: Deras reklam är rätt fail. Det är ett OS för barn, så de kan måla med touch istället för mus? Deras reklam ger inget värde för produktion och arbete.

E: Varför ska man tvinga användarna att ändra sig, varför inte ha kvar möjligheten för att välja själv vad man föredrar? Långt ifrån många har en dator med touch på, och ännu mindre vill ha.

A: Det är just det, bara en fullskärms startmeny. Exakt vad är det som är fel med den?

B: Vad använder du din startmeny till?
Själv använder jag den för att öppna program eller mappar jag vill ha snabb åtkomst till.
Samt det finns alternativ.

C: Inte?

D: Så reklamen är dålig, då måste produkten också vara det?

E: Tvinga? Du får väl använda vad du vill.

Har du ens provat använda w8?
Det låter inte som det.

Permalänk
Medlem

Win är känns mycket kvikare och snabbare och jag använder mitt win8 exakt likadant som jag använder win7 tackvare en addon som heter pokki tar 30sek att installera.

Visa signatur

Dator: FX-8320 5Ghz, x2 660ti SLI 1100/6400, 8 Gb Ram, OCZ Agilty 4 128gb SSD

Permalänk
Medlem

A: Har för mig att det går att dela av inställningsskärmen (och alla andra helskärmsapplikationer) till en smalare ruta och samtidigt köra ett annat program bredvid.

B: Som sagt, går att göra mindre om jag inte minns fel. För dem som annars vill ha en större och tydligare text kan ju det också vara trevligt med det upplägget.

C: Desktopläget! Men håller med om att det är trevligare att använda med en touchskärm.

D: Reklamen har jag inte sett, så det kan jag inte yttra mig om, men om man tänker på hur många föräldrar som köper t.ex Ipad eller liknande produkter till sina barn så tycker jag inte att det verkar helt felinriktat.

E: Du kan som sagt välja helt själv om du vill använda dig av Metro eller inte. Att sedan menyn med Charms (sidomenyn) har tillkommit istället för Startknappen kan ju krångla till det i början tills man lärt sig vart menyn finns. Men Charms känns tydligare tycker jag med enkla genvägar till de huvudsakliga funktionerna i datorn.

Skrivet av Tozzi:

A: Metro skiten, varför ska jag behöva en fullscreen applikation för och öppna andra program?

B: Avsaknad av startmeny som är ren, minimal och inte måste ta upp hela skärmen. Keep it simple.

C: Det är ett OS för pekplattor, inte PC.

D: Deras reklam är rätt fail. Det är ett OS för barn, så de kan måla med touch istället för mus? Deras reklam ger inget värde för produktion och arbete.

E: Varför ska man tvinga användarna att ändra sig, varför inte ha kvar möjligheten för att välja själv vad man föredrar? Långt ifrån många har en dator med touch på, och ännu mindre vill ha.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Diversion:

Varför skall man ändra på saker bara för att ändra? Mus och tangentbord fungerar fortfarande bäst på en workstation. If it ain't broken don't fix it.

Titta på touch. Det känns som om allt måste vara touch nu bara för att, utan hänsyn till om det faktiskt är den bästa lösningen för just applikation X.

Instämmer helt. Jag avskyr touch och jag avskyr när folk sitter som zombies och touchar på sina mobiler och surfplattor precis överallt och nu ska vi snart behöva släppa på tangentbord och mus till persondatorer. Well I got news for you world: FO!

Permalänk
Medlem

Ser faktiskt inga problem med Win8, finns endel features som är bra. Tillexempel inbyggd mounting av filer, så slipper man Daemon etc.

Permalänk
Medlem

Väldigt ergonomiskt att fingra på skärmen på en stationär dator.. utslitna axlar?

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Jag fick Windows 8 gratis genom MSDN. Men tror fan jag kommer gå tillbaks till Windows 7 nästa omformatering.

Permalänk
Medlem

Den här är rätt rolig, top 3 os som hon gilla bäst och var enklast att hantera var inte varken från MS eller Apple.
Botten 3, tja Windows 8 var inte sämst

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenix:

Väldigt ergonomiskt att fingra på skärmen på en stationär dator.. utslitna axlar?

Snart kommer Mitellan ut som touchtillbehör!

Permalänk
Skrivet av Fenix:

Väldigt ergonomiskt att fingra på skärmen på en stationär dator.. utslitna axlar?

Vem säger att du måste göra det... lol?

Skrivet av Lindgren92:

Jag fick Windows 8 gratis genom MSDN. Men tror fan jag kommer gå tillbaks till Windows 7 nästa omformatering.

Vill du dela med dig av varför?

Permalänk
Medlem

Har kört Windows 8 i några dagar nu och trivs riktigt bra med det. Har lagt till den startmeny via classic shell. Känns betydligt snabbare än 7an.

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem

Det är nästan skrattretande hur folk är så blint rädda för förändring att de inte kan se att W8 är en förbättring över W7 på många punkter.

Visa signatur
Permalänk

Vad är det för mening att tycka till när det ändå är MS som gör det? De vet ju redan vad jag vill ha! Snacka om att lyssna på användare! Vart är vi på väg?

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Om stora företag skulle lyssna på hur många "vill ha det" skulle det mesta se likadant ut för all framtid. Det är deras jobb att utveckla produkter som ska finnas innan folk vet att de vill ha dem.