Är programmet wssetup.exe ett Virus?

Permalänk
Medlem

Är programmet wssetup.exe ett Virus?

Hej!

Varje gång jag startar datorn får jag frågan "tillåter du att följande program kan användas för att ändra på den här datorn" från programmet wssetup.exe från Perion network ltd. Jag undrar vad det är för något, för hittade inget svar på google som förklarade det.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Skulle tro det.

http://ca.answers.yahoo.com/question/index?qid=20130604032722...

"
This component is part of WinSpy, if I remembered!!!

WinSpy 1.0 is a commercial spyware application that can find Internet activities and Windows activities as it records and logs keystrokes, the location bar history, cookies, Internet cache, Internet history, URLs in hidden index.dat file, recent documents history, Windows search files and computer history, start menu run history, and open/save dialog box history.

It is highly recommended that this application be removed.
"

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB
AKA:FakeNinja

Permalänk
Vila i frid

Lixom första träffen på Google gav... INCREDIMAIL. Avinstallera Incredimail... om du kan. Den brukar patcha in sig i Outlook Express (om du kör XP) och kör sitt egna propriära format så det blir ett helvete att byta epost-program/format.

Permalänk
Medlem

Jag kör windows 7 och har inte outlook express installerat på datorn. Hittade också det första om winspy, men har ingen aning hur jag ska få bort viruset om det nu är det. Jag har hittat var wssetup ligger och den ligger i sökvägen C:\Users\username\AppData\Local\Temp\908209415 men om man raderar den där så kommer den installeras och läggas till på samma sökväg vid nästa uppstart av datorn

Permalänk
Medlem

wssetup är väl en installationsfil så det är väl inget som är installerat än utan något program försöker få dig att installera något som har med Incredimail eller SweeIM att göra.

Du får tänka efter vad för program som du installerade innan denna fråga började dyka upp. Troligen något gratisprogram som skickar med något toolbar som det nu vill att du ska installera.
http://systemexplorer.net/file-database/file/wssetup-exe

Permalänk

vilket antivirus har du ? är det uppdaterat...

ladda ner skanna med den här också
http://www.malwarebytes.org/

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråtitel ändrad*

Tänk på att försöka skapa så beskrivande rubriker som möjligt, då vet andra användare snabbt om de kan hjälpa dig eller inte och ökar antalet hjälpsamma inlägg.

Visa signatur

Meow

Permalänk
Medlem

Hade sweetim på datorn. Så fort jag tog bort det slapp jag wssetup.

Permalänk
Medlem

I autostart ligger en process för SWEET-I* som skapar problemet.
Jag tankade hem ccleaner och rensade applikationen och autostarten via den. Har inte sett problemet sedan dess.

Permalänk

När man har den typen av frågor, kan man gå till www.virustotal.com och ladda upp den misstänkta filen.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem

Ojsan, har också detta problem, men min TOTALT okunniga far klickade på Ja då han fick välja på om det ska tillåtas Nu har drt iofs slutat komma upp, men får ta och köra CCleaner,Malwarebytes och F-Secure och se vad som finns. Minns att jag prövade ta bort Wssetup en gång men det tillät mig inte att ta bort det. Hoppas verkligen det inte hänt nåt. Hela famlijlen betalar räkningar och dylikt och bankkoderna borde ju inte komma fram

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFlyingFin:

Ojsan, har också detta problem, men min TOTALT okunniga far klickade på Ja då han fick välja på om det ska tillåtas Nu har drt iofs slutat komma upp, men får ta och köra CCleaner,Malwarebytes och F-Secure och se vad som finns. Minns att jag prövade ta bort Wssetup en gång men det tillät mig inte att ta bort det. Hoppas verkligen det inte hänt nåt. Hela famlijlen betalar räkningar och dylikt och bankkoderna borde ju inte komma fram

Skickades från m.sweclockers.com

Sweet IM toolbar är inte skadlig på något sätt som påverkar banksäkerheten. Den ställer om start- och söksidor samt visar reklam, men är ingen keylogger eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CeciliaB:

Sweet IM toolbar är inte skadlig på något sätt som påverkar banksäkerheten. Den ställer om start- och söksidor samt visar reklam, men är ingen keylogger eller liknande.

skönt att veta

Skickades från m.sweclockers.com

EDIT: Mwb hittade nåt som hette BrainInstaller. Hittade inget vettigt om skiten på nätet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFlyingFin:

skönt att veta

Skickades från m.sweclockers.com

EDIT: Mwb hittade nåt som hette BrainInstaller. Hittade inget vettigt om skiten på nätet.

Det är väl installationsprogrammet för något liknande tillägg till webbläsare.