Ominstallation till "Rent" Windows 8 med OEM-licens?

Permalänk
Medlem

Ominstallation till "Rent" Windows 8 med OEM-licens?

Hej!

Min fru har skaffat en laptop (Asus vivobook S550CVB-CJ039H) och vill testa Windows 8 som kommer förinstallerat på den. Däremot är hon inte alls sugen på att testa all bloatware som kommer med från början. Min fråga är då: Kan jag blåsa laptopen och ladda ner en Windows 8 ISO från Microsoft och installera från den och använda OEM-nykeln som följer med laptopen, eller finns det något som stoppar ett sådant förfarande? Det är vanliga "home" versionen eller vad det heter som ligger på.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Hej!

Min fru har skaffat en laptop (Asus vivobook S550CVB-CJ039H) och vill testa Windows 8 som kommer förinstallerat på den. Däremot är hon inte alls sugen på att testa all bloatware som kommer med från början. Min fråga är då: Kan jag blåsa laptopen och ladda ner en Windows 8 ISO från Microsoft och installera från den och använda OEM-nykeln som följer med laptopen, eller finns det något som stoppar ett sådant förfarande? Det är vanliga "home" versionen eller vad det heter som ligger på.

Det kan nog tänkas fungera ifall du kan extrahera nyckeln från nuvarande installationen, klisterlappen där licensnyckeln brukade stå är borttagen på datorer med Windows 8.

Edit: Det verkar som om nyckeln är bunden i bios, så om du får tag på OEM-installationsmedia så bör nyckeln läsas in från bios. Skapa återställningsmedia först innan du försöker blåsa om datorn bara. Med Windows 8 så måste man oftast ha ett USBminne för att skapa återställningsmedia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HMB:

Det kan nog tänkas fungera ifall du kan extrahera nyckeln från nuvarande installationen, klisterlappen där licensnyckeln brukade stå är borttagen på datorer med Windows 8.

Det har jag testat innan på Windows 7 med CD-keyfinder eller vad det heter, och det fungerade inget vidare. Läste något om att det är för att de använder en annan nykel för själva imagen på hårddisken än den man får personligen, så det lär ju inte fungera då.

OM klisterlappen är borta, hur skall man då kunna bevisa att man har en laglig licens vid en software assessment eller vad det heler från BSA som inte är helt ovanlig på t. ex företag? Stämmer det här är det ju helt felaktigt och väldigt ogenomtänkt av vem som nu har kommit på de här dumheterna.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det har jag testat innan på Windows 7 med CD-keyfinder eller vad det heter, och det fungerade inget vidare. Läste något om att det är för att de använder en annan nykel för själva imagen på hårddisken än den man får personligen, så det lär ju inte fungera då.

OM klisterlappen är borta, hur skall man då kunna bevisa att man har en laglig licens vid en software assessment eller vad det heler från BSA som inte är helt ovanlig på t. ex företag? Stämmer det här är det ju helt felaktigt och väldigt ogenomtänkt av vem som nu har kommit på de här dumheterna.

Eller så går det kanske se på något annat vis, hur vet jag ej men är installationen aktiverad kan man ju tycka att den borde vara laglig, inte minst på ett företag.

Annars för att sniffa rätt på sin nyckel har jag för mig att jag läst i andra trådar om ett program som hette något i stil med magical jeallybean keyfinder (något i den stilen). Jag har dock aldrig använt det själv men jag gissar att det borde gå att hitta dessa trådar någonstans i windowsforumen, som kan berätta lite mer om programmet.

Edit: Ingen aning om det fungerar i Windows 8 dock men det visar sig kanske.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zicsoen:

Eller så går det kanske se på något annat vis, hur vet jag ej men är installationen aktiverad kan man ju tycka att den borde vara laglig, inte minst på ett företag.

Annars för att sniffa rätt på sin nyckel har jag för mig att jag läst i andra trådar om ett program som hette något i stil med magical jeallybean keyfinder (något i den stilen). Jag har dock aldrig använt det själv men jag gissar att det borde gå att hitta dessa trådar någonstans i windowsforumen, som kan berätta lite mer om programmet.

Edit: Ingen aning om det fungerar i Windows 8 dock men det visar sig kanske.

Förhoppningsvis går det smidigt att göra en Image av disken så att det blir lätt att peta tillbaks om det blir fel, men det är 20gb ssd-cache på, men det bör ändå synas som en disk, rent logiskt alltså, eller?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Hej!

Tydligen så är Win8 nyckeln i många fall inbränd i bios på nyare maskiner, så det ska bara vara att tuta och köra
edit: kan lägga till att jag inte själv har provat detta, så på egen risk. Kanske ett samtal till Asus supporten först vore en idé.

Se till att du installerar Home versionen som du har licens för bara.

20gb för OS partition är väldigt snålt, jag hade använt den som SSD-cache precis som det är tänkt.

Permalänk
Vive la liberté!

Fungerar allafall bra att installera med MSDN versionen av Windows 8-skivan, känner av rätt version vid installation och aktiverar sig själv utan att man behöver skirva kod eller välja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Tydligen så är Win8 nyckeln i många fall inbränd i bios på nyare maskiner, så det ska bara vara att tuta och köra
edit: kan lägga till att jag inte själv har provat detta, så på egen risk. Kanske ett samtal till Asus supporten först vore en idé.

Se till att du installerar Home versionen som du har licens för bara.

20gb för OS partition är väldigt snålt, jag hade använt den som SSD-cache precis som det är tänkt.

Ja, det är nog så det är uppsatt, alltså att det man ser är hårddisken+ssd som en enhet, eller så är det en hybriddisk helt och hållet. Det jag menade var att om det är uppsatt så så borde ju "hdd+ssd" synas som en enda enhet och då är det inga problem att göra en image.

Det du menar med "inbränd" är alltså att nykeln är hårdkodad i BIOS och den fylls då i automatiskt vid ominstallation, eller syns endå vid aktivering?

Visa signatur

Permalänk
Vive la liberté!

Installationsprogrammet känner av att nyckeln ligger i BIOS och väljer automatiskt rätt version, man behöver inte heller fylla i något under installation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apanx:

Installationsprogrammet känner av att nyckeln ligger i BIOS och väljer automatiskt rätt version, man behöver inte heller fylla i något under installation.

Jag har en Asus med förinstallerat win8. Jag är intresserad av att stoppa i en ssd och installera win8 på nytt. Hur får jag reda på wilken windows version jag har? Någon som vet vart man kan hitta en laglig windows 8 för nedladdning?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det är inte jag som är dum!
Det är ni som är smarta!

Permalänk
Medlem

kan självklart inte garantera att det kommer fungera men jag har gjort det med min laptop (sony vaio). Datorn kom förinstallerad med windows 8. Skulle först återställa med "recovery" verktyget men det misslyckades och sabbade återställningspartitionen..

För att slippa skicka iväg datorn på garanti på brände jag en windows 8 skiva (msdnaa) och den hittade nyckeln i mitt bios, installerade och aktiverade utan problem.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Sapphire 9070xt pulse| Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |