Sidan 3 av 3 12 3

Verktyg Visningsval
2013-06-22, 17:06   #61

Kunzite

Medlem

Kunzites avatar

Plats: Sverige

Registrerad: sep 2002

Citat:
Ursprungligen inskrivet av jonatan80 Visa inlägg
vliket OS använder du iOS/Linux? beror ju på vilket antivirus Mcafee, gammla norton, så ja då går det segt. testa Avast, AVG så ska du se att det inte slöar ner datorn
Använder Windows 7, har alltid använt Windows. Jag syftar dock på mina kunders datorer vilka oftast har Windows 7 eller Windows 8 just nu. Till dem så använder vi oss av Norton 360, Kaspersky och F-Secure.
Intel i5 3570K @4400MHz (Thermalright MUX-120) * G-Skill DDR3 8GB 2133MHz * ASUS P8Z77-V LX * Gigabyte R9 280X rev 2.0 * Samsung 840 EVO 250GB * WD Green 2TB * Fractal Design Define R3 * Antec High Current Gamer 620W
Kunzite är inte uppkopplad
2013-06-22, 17:06   #62

buddaz

Medlem

buddazs avatar

Plats: Dalarna

Registrerad: sep 2010

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Kunzite Visa inlägg
McAfee har på väldigt många datorer blockerat internetanslutningen, det är ett exempel på problem. På alla stackars underspecifierade billiga laptops så stjäl antiviruset allt för mycket processorkraft, disktid och minne, de kan bli enormt sega med antivirus. Ytterligare problem kommer när man spelar, extremt många "fixar" för anslutningsproblem, frånkopplingar, problem att nå servrar beror på antivirusprogrammens.

Jag har aldrig fått något polisvirus, däremot så har alla datorer som jag har sett det viruset på (10-15st) haft antivirusprogram.
Min laptop från HP som jag använder och som är snart 5 år gammal har inga som helst problem med något antivirusprogram som helst. McAfee har dåligt rykte av sig däremot utvecklas även det med. Jag tror du skall testa på något annat så kommer du märka att det du säger om seghet existerar inte längre. Det enda som jag har sett som segar ner är en fullständig scan fast då är det något helt annat scenario där AV:et skall analysera större mängd data.

bdagent =Bitdefender = 1096kB
buddaz är inte uppkopplad
2013-06-22, 17:25   #63

jonatan80

Medlem

Plats: Stockholm

Registrerad: feb 2010

Citat:
Använder Windows 7, har alltid använt Windows. Jag syftar dock på mina kunders datorer vilka oftast har Windows 7 eller Windows 8 just nu. Till dem så använder vi oss av Norton 360, Kaspersky och F-Secure.
använder ni dom Antivirusen så kanske det beror på att det är dom man köper.. ni får provision/säljer = inkomst. sitter du själv utan både AV/brandvägg så förstår ja att du märkt att du inte får några virus.. (dom flesta märker man inte av, men det vet du ju redan) ska normalanvändarna också köra utan AV?

*keyloggers* antar att du går in på forum, sköter banköverföringar, yahoo/gmail, skype, paypal, helt utan skydd ?

*helt bortkastat då jag haft virus en gång på 15 år eller så* hur vet du det om du inte använt AV på 15år?

jonatan80 är uppkopplad nu
2013-06-22, 18:27   #64

Kunzite

Medlem

Kunzites avatar

Citat:
använder ni dom Antivirusen så kanske det beror på att det är dom man köper.. ni får provision/säljer = inkomst. sitter du själv utan både AV/brandvägg så förstår ja att du märkt att du inte får några virus.. (dom flesta märker man inte av, men det vet du ju redan) ska normalanvändarna också köra utan AV?

*keyloggers* antar att du går in på forum, sköter banköverföringar, yahoo/gmail, skype, paypal, helt utan skydd ?

*helt bortkastat då jag haft virus en gång på 15 år eller så* hur vet du det om du inte använt AV på 15år?
Var någonstans skrev jag att jag inte använder brandvägg? Ifall jag har misstänkt att det kan ha kommit in ett virus eller innan jag formaterat om min dator t.ex. så har jag kört en onlinescan med t.ex. F-secure och det har aldrig hittat någonting. De flesta virus märker man av, i alla fall jag gör det. Sen om du inte gör det är en annan sak. Keyloggers, spyware, rootkits m.m. är inga virus per definition men några såna har heller funnits på min dator heller.

Jag är såpass kunnig på datorer att ett installerat antivirusprogram ställer till med mer skada än nytta på min dator. Om någon duktig hackare vill åt min dator så kommer han nog åt den vare sig jag har ett antivirus eller inte. Däremot så rekommenderar jag starkt att normalanvändaren har ett antivirus för att skydda mot alla mindre smarta val de gör på nätet. Dock så lyckas ju välkända virus ta sig in på datorer med uppdaterade och aktiva antivirusprogram. "Polisviruset" har jag fått rensa ett flertal gånger som jag nämnde tidigare.
Intel i5 3570K @4400MHz (Thermalright MUX-120) * G-Skill DDR3 8GB 2133MHz * ASUS P8Z77-V LX * Gigabyte R9 280X rev 2.0 * Samsung 840 EVO 250GB * WD Green 2TB * Fractal Design Define R3 * Antec High Current Gamer 620W
2013-06-22, 18:38   #65

buddaz

Medlem

buddazs avatar

Citat:
Var någonstans skrev jag att jag inte använder brandvägg? Ifall jag har misstänkt att det kan ha kommit in ett virus eller innan jag formaterat om min dator t.ex. så har jag kört en onlinescan med t.ex. F-secure och det har aldrig hittat någonting. De flesta virus märker man av, i alla fall jag gör det. Sen om du inte gör det är en annan sak. Keyloggers, spyware, rootkits m.m. är inga virus per definition men några såna har heller funnits på min dator heller.

Jag är såpass kunnig på datorer att ett installerat antivirusprogram ställer till med mer skada än nytta på min dator. Däremot så rekommenderar jag starkt att normalanvändaren har ett antivirus. Dock så lyckas ju välkända virus ta sig in på datorer med uppdaterade och aktiva antivirusprogram. "Polisviruset" har jag fått rensa ett flertal gånger som jag nämnde tidigare.
Jaha så du menar att vi andra är normalanvändare på det här forumet. En online scanner är enbart ett komplement till ditt vanliga Antivirus skydd. Den jobbar inte real-tid utan det är du som användare utför en scanning av dina filer. Berätta vad för skada du menar?

näehe om inte spyware,rootkit,keylogger är virus vad är det då för något?

"Polisen" är en så kallad ransomware som dykt upp på sista tiden och vissa skydd kan hantera elakheten däremot kräver det extra åtgärder för den så kallade "normalanvändaren"
Om du nu har raderat den så ofta varför har du då inte berättat det i tråden. Eller är det bara rent skryt. Jag vet också nu hur man tar väck skiten, så för mig behöver du inte berätta utan jag bara undrar om du nu är så bra varför kan du inte dela mid dig av dina kunskaper eller finns dem bara i teorin.
2013-06-22, 18:57   #66

Kunzite

Medlem

Kunzites avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av buddaz Visa inlägg
Jaha så du menar att vi andra är normalanvändare på det här forumet. En online scanner är enbart ett komplement till ditt vanliga Antivirus skydd. Den jobbar inte real-tid utan det är du som användare utför en scanning av dina filer. Berätta vad för skada du menar?

näehe om inte spyware,rootkit,keylogger är virus vad är det då för något?

"Polisen" är en så kallad ransomware som dykt upp på sista tiden och vissa skydd kan hantera elakheten däremot kräver det extra åtgärder för den så kallade "normalanvändaren"
Om du nu har raderat den så ofta varför har du då inte berättat det i tråden. Eller är det bara rent skryt. Jag vet också nu hur man tar väck skiten, så för mig behöver du inte berätta utan jag bara undrar om du nu är så bra varför kan du inte dela mid dig av dina kunskaper eller finns dem bara i teorin.
Det är just realtidsskydd jag vill undvika, därför installerar jag inga antivirusprogram på min dator. Kolla några poster tillbaka så får du svar på din fråga. Spyware, rootkits och keyloggers är malware men absolut inte virus. Angående polisviruset så undrar jag varför jag skulle skryta om något så enkelt? Vem som helst med lite datorkunnande vet hur man plockar bort ett sånt virus. Jag sa heller aldrig att forummedlemmarna här representerar normalanvändaren.
2013-06-22, 19:02   #67

Morpiha

Medlem

Morpihas avatar

Plats: Lund

Registrerad: nov 2008

AVG,AVAST,Microsoft Security Essentials. Vilken som helst fungerar bra.
Dra sen även ned Malwarebytes för extra skydd.
Fractal Design XL | GeForce GTX 660 TI | ASRock P67 Extreme4 | Corsair 120GB SSD | Samsung 1tb hdd | Corsair 8GB | Intel i7 2600K 3.4GHz | Noctua NH-U9B SE2 | Fractal Design Newton R2, 1000W modulär |

"There's no such thing as real life. Only AFK."
Morpiha är uppkopplad nu
2013-06-22, 19:23   #68

nilhe1

Medlem

Plats: Jönköping

Registrerad: apr 2008

....och så var tråden på väg att spåra ur ännu en gång....! Samma sak varje gång antivirus/FW diskuteras.

Alltså ska väl även jag passa på att säga vad jag tycker
- Ja, det finns ett antal användare som klarar sig med enbart brandvägg och nån koll med valfri on-demand scanner emellanåt. Men för de flesta är, enl. min mening, ett komplett skydd med brandvägg(med HIPS och BB)/antivirus att rekommendera. Inte bara för att skydda användaren i sig utan än mer för att minska spridningen av diverse otrevliga program till oss andra på nätet.

Tyvärr tror en del att bara för att man skaffat ett säkerhetspaket så är man trygg. De flesta här vet nog att så inte är fallet och "Polisviruset" är ju ett exempel på vad som händer när man inte håller sina övriga program uppdaterade.
Dessutom finns det fortfarande, vad jag vet, inget säkerhetspaket som skyddar mot en idiot bakom tangentbordet!

Alltså: (En snabb lista för "normalanvändaren" att kontemplera över!
- Säkerhetspaket med FW/AV (inkl HIPS (Host-based Intrusion Prevention System) och BB (Behaviour Blocker))
- Uppdaterade program (Secunia PSI är en personlig favorit)
- Färska backuper på allt viktigt.
- Sandboxad webläsare antingen om det erbjuds i säkerhetspaketet eller med t.ex Sandboxie
- Sunt förnuft
- och viktigast; kunskap, kunskap, kunskap. Läs på och lär!

Sen kan man lägga till massor med program och funktioner, men följer man listan så klarar man sig ganska bra!

Just my five cents......
nilhe1 är inte uppkopplad
2013-06-22, 19:23   #69

jonatan80

Medlem

Citat:
Det är just realtidsskydd jag vill undvika, därför installerar jag inga antivirusprogram på min dator. Kolla några poster tillbaka så får du svar på din fråga. Spyware, rootkits och keyloggers är malware men absolut inte virus. Angående polisviruset så undrar jag varför jag skulle skryta om något så enkelt? Vem som helst med lite datorkunnande vet hur man plockar bort ett sånt virus. Jag sa heller aldrig att forummedlemmarna här representerar normalanvändaren.
tror ja blivit upplyst ändrat åsikt
nä just det alla här ha Über skills på datorer.. rekommenderar alla att avinstallera/inte använda antivirus då det segar ner datorn för mycket.

*Keyloggers, spyware, rootkits m.m. är inga virus per definition men några såna har heller funnits på min dator heller* va sa du sa du ?
under 15år så har du aldrig haft Keyloggers, spyware, rootkits på datorn? vad är hemligheten?

2013-06-22, 19:59   #70

Marreez

Medlem

Marreezs avatar

Plats: Mark

Registrerad: dec 2012

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Adava Visa inlägg
Virusskydd slöar ju ner datorn något enormt.
Varför ser jag alltid något negativt i alla dina kommentarer?
2013-06-22, 23:13   #71

Kunzite

Medlem

Kunzites avatar

Citat:
tror ja blivit upplyst ändrat åsikt
nä just det alla här ha Über skills på datorer.. rekommenderar alla att avinstallera/inte använda antivirus då det segar ner datorn för mycket.

*Keyloggers, spyware, rootkits m.m. är inga virus per definition men några såna har heller funnits på min dator heller* va sa du sa du ?
under 15år så har du aldrig haft Keyloggers, spyware, rootkits på datorn? vad är hemligheten?
Nej det har jag inte, varför skulle man vilja installera malware på datorn frivilligt? Jag vet var man får virus och annan malware på internet, jag vet vad som är säkert att klicka på och vad som inte är det, jag vet vad som är säkert att ladda hem och vad som inte är det. Det är ingen hemlighet, bara sunt förnuft och lite datorkunskaper. Hittills har det fungerat långt mycket bättre än något antivirus någonsin gjort.
2013-06-23, 01:49   #72

jonatan80

Medlem

Citat:
Nej det har jag inte, varför skulle man vilja installera malware på datorn frivilligt? Jag vet var man får virus och annan malware på internet, jag vet vad som är säkert att klicka på och vad som inte är det, jag vet vad som är säkert att ladda hem och vad som inte är det. Det är ingen hemlighet, bara sunt förnuft och lite datorkunskaper. Hittills har det fungerat långt mycket bättre än något antivirus någonsin gjort.
så det mest praktiska är eftersom du kan så är svaret: Antivirus slöar ner datorn så du behöver inget. no more no less! som första svar.
vad TS kan eller vad det hjälper han/hon har ja däremot svårt att förstå ?

2013-06-23, 12:25   #73

Kunzite

Medlem

Kunzites avatar

Citat:
så det mest praktiska är eftersom du kan så är svaret: Antivirus slöar ner datorn så du behöver inget. no more no less! som första svar.
vad TS kan eller vad det hjälper han/hon har ja däremot svårt att förstå ?
Mina inlägg var inte riktade mot TS utan snarare dig och några andra med ganska befängda påståenden. Mitt budskap var att man inte måste ha antivirusprogram installerat för att skydda sig mot virus, det finns andra sätt. Nu får den här diskussionen ses som avslutad för denna gång.
2013-06-23, 17:05   #74

buddaz

Medlem

buddazs avatar

Citat:
Mina inlägg var inte riktade mot TS utan snarare dig och några andra med ganska befängda påståenden. Mitt budskap var att man inte måste ha antivirusprogram installerat för att skydda sig mot virus, det finns andra sätt. Nu får den här diskussionen ses som avslutad för denna gång.
Inte för att vara elak. Dina svar är helt uppåt väggarna fel. Sedan att du inte vill berätta ingående utan berättar sådant som är helt felaktigt om det ena och det andra gör mig förbryllad. Att säga jag vet allt jag trycker på eller laddar ner är säkert, bara där ringer varningsklockan.

Ville bara berätta mina funderingar och du behöver inte svara om du nu inte vill utan surfa du vidare i lugn och ro.
2013-06-23, 19:08   #75

kazen_90

Medlem

kazen_90s avatar

Plats: Stockholm, Järfälla

Registrerad: feb 2007

Citat:
Ursprungligen inskrivet av gusnan Visa inlägg
Jag har använt Comodo ett bra tag, och den senaste gnäller bra mycket mindre än tidigare versioner.
Trevligt. Jag kanske byter tillbaka någon gång då. Använde Comodo i flera år, innan jag tröttnade.

Synd, för det är ett riktigt bra skydd.

Skickades från m.sweclockers.com
AMD FX-8350 | Corsair H80i | ASUS Crosshair V Formula-Z | OCZ Vector 512GB | Fractal Design Newton R3 600W | Lian Li V1110 | Corsair Venegance Red DDR3 16GB 1866MHz | Powercolor Radeon HD7970 | Steelseries 6GV2 Red Edition | Func MS-3 | Eizo Foris FS2331

ASUS U38N | 10GB RAM | OCZ Vertex 450 128GB SSD
kazen_90 är inte uppkopplad
2013-06-24, 23:44   #76

mape78

Medlem

Plats: Älmhult

Registrerad: aug 2006

Citat:
Jag håller med om att sunt förnuft är det bästa skyddet, men det du skriver om att "Jag vet var man får virus och annan malware" gäller inte längre tyvärr. Waterhole-attacks, legitima sidor som blivit infekterade, JS/Redirect osv gör att man kan bli infekterad även på normalt sett säkra sidor.

Beteendet hos malware har också ändrats. Förr ville dom som skapade virus mm ha uppmärksamhet, dom ville att det skulle märkas att dom lyckats infektera någon. Idag är det helt annorlunda, det är pengar som styr och en banktrojan eller liknande är designad att inte synas.

Definitionsfiler till antivirus hjälper bara mot sådant som är känt. Ett bra skydd bör kolla av definitioner, beteenden, länkar osv mot ett moln, då skyddas man lite bättre mot 0-dagars-hot. Men helt säker är man aldrig. Om en duktig hacker vill komma åt din dator så gör han det. Men man bör åtminstone skydda sig mot lycksökare anser jag.
mape78 är inte uppkopplad
2013-06-25, 00:00   #77

Mr.Borka

Medlem

Mr.Borkas avatar

Plats: Göteborg

Registrerad: maj 2007

Citat:
På ditt semi-aktiva sätt kan man parera virus, ja. Virus från 90-talets första hälft, med lite tur.
Jag blir enormt bekymrad av den här attityden på Sweclockers som är fullkomligt bortkopplad från verkligheten, där brist på uppskattade symptom utav virus är bevis för att inga virus är befintliga. Inte att uppfattningen utav resten av världens datoranvändare är byfånar som klickar vartenda reklamlänk och manuellt installerar alla "virus.exe"-filer de stöter på.

Grejen med virus, med detta faller i mitt omdöme även malware och annan skadlig kod, är att de inte syns. Om de syns så tas det åtgärder för att eliminera inkräktaren. Varpå spridningen utav koden blir komprimerad och eventuell information som kan samlas in genom respektive skadligt program likaså.

Det är ett enormt enkelt koncept. Vad är så himla svårt att begripa, egentligen?
CoolerMaster Cosmos S, Gigabyte GA-Z77X-D3H, Intel i5 3570k @4,2ghz, 8GB PC12800 RAM, Sapphire HD7950 "Flex" (1150/1520), Eyefinity 5760*1080 - 3x22", Thermaltake Toughpower 750W, Creative SoundBlaster X-Fi Xtreme Gamer - Samsung 840 Basic 120GB
Mr.Borka är inte uppkopplad
2013-06-25, 06:38   #78

3x1t

Medlem

Plats: Goa fina Göteborg

Registrerad: jul 2007

Avast och security essensials är de gratis som är bäst i test. Betala bara om du driver en större kommersiell verksamhet, de som kostar har lite fler funktioner, annars är avast eller security essensials utmärkta skydd. Det är också de som tynger ner datorn minst.
2013-06-25, 11:20   #79

nilhe1

Medlem

Plats: Jönköping

Registrerad: apr 2008

Citat:
Ursprungligen inskrivet av mape78 Visa inlägg
Jag håller med om att sunt förnuft är det bästa skyddet, men det du skriver om att "Jag vet var man får virus och annan malware" gäller inte längre tyvärr. Waterhole-attacks, legitima sidor som blivit infekterade, JS/Redirect osv gör att man kan bli infekterad även på normalt sett säkra sidor.

Beteendet hos malware har också ändrats. Förr ville dom som skapade virus mm ha uppmärksamhet, dom ville att det skulle märkas att dom lyckats infektera någon. Idag är det helt annorlunda, det är pengar som styr och en banktrojan eller liknande är designad att inte synas.

Definitionsfiler till antivirus hjälper bara mot sådant som är känt. Ett bra skydd bör kolla av definitioner, beteenden, länkar osv mot ett moln, då skyddas man lite bättre mot 0-dagars-hot. Men helt säker är man aldrig. Om en duktig hacker vill komma åt din dator så gör han det. Men man bör åtminstone skydda sig mot lycksökare anser jag.
Det som är intressant i resonemangen här är att man inte gör åtskillnad på antivirus, brandvägg, antispyware osv. Kanske för att dessa nu för tiden många gånger är integrerade i olika suites!? Kunitze skriver att han inte vill använda antivirus vilket jag kan hålla med om att man kan klara sig utan under förutsättning att man använder sig av en brandvägg med BB och HIPS. Och brandvägg verkar han ju använda även om vi inte vet vilken och med vilka funtioner. Men att detta skulle vara att rekommendera tycker jag inte. Åtminståne inte för en sån som mig Tackar vet jag ett komplett och rejält skydd.

nilhe1 är inte uppkopplad
2013-07-01, 00:30   #80

Sgt_Bepps

Medlem

Plats: Flen

Registrerad: mar 2010

Citat:
Ursprungligen inskrivet av nilhe1 Visa inlägg
Det som är intressant i resonemangen här är att man inte gör åtskillnad på antivirus, brandvägg, antispyware osv. Kanske för att dessa nu för tiden många gånger är integrerade i olika suites!? Kunitze skriver att han inte vill använda antivirus vilket jag kan hålla med om att man kan klara sig utan under förutsättning att man använder sig av en brandvägg med BB och HIPS. Och brandvägg verkar han ju använda även om vi inte vet vilken och med vilka funtioner. Men att detta skulle vara att rekommendera tycker jag inte. Åtminståne inte för en sån som mig Tackar vet jag ett komplett och rejält skydd.

Man får vad man betalar för, givetvis.
Det är inte alltid rätt att säga "välj Avast, det är det bästa - det har jag alltid kört". (Eller något annat.)
Mycket händer och det "bästa" gratis antivirus kan variera ganska mycket på ett år. DÄRFÖR, är det BRA att nya trådar skapas.

I början på den här tråden var det sedvanligt gnäll om att "lär dig söka istället för att skapa nya trådar..." osv. Snälla, det är jobbigare att läsa sådant strunt i en tråd, än att leta upp din gamla tråd och bläddra igenom 15 sidor nonsens.

Slutligen, installera något gratis antivirusprogram efter att ha läst lite om det på olika ställen.
För att komplettera ditt program och söka av datorn med något annat finns det ofta gratis "online scanners" från diverse tillverkare - du slipper avinstallera och krångla.

Rock on.
Sgt_Bepps är inte uppkopplad
Senaste nyheterna

Redaktionens senaste nyhetsrubriker

Sök jobb