Permalänk
Medlem

svchost.exe

Vet att denna fråga är ställd förut, men hittade inget som är till hjälp så. Denna svchost.exe växer som bara den i en win 7 dator det finns dessutom minst 2 sådana processer igång hela tiden , för att överhuvudtaget kunna jobba på denna maskin måste man ha aktivitetshanteraren öppen så man kan avsluta denna process varannan minut eller så. Finns det någon bra lösning? eller vart skall jag leta efter felet?

Visa signatur

OPERATIV: Win 10 pro
DATOR:En vattenkyld Intel i7 950 i ett CM HAF932+ ganska potent inre
Tangentbord/mus/musmatta Q-pad Ljud Edifier S530D
LUR: Lumia930

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tuxsux:

Vet att denna fråga är ställd förut, men hittade inget som är till hjälp så. Denna svchost.exe växer som bara den i en win 7 dator det finns dessutom minst 2 sådana processer igång hela tiden , för att överhuvudtaget kunna jobba på denna maskin måste man ha aktivitetshanteraren öppen så man kan avsluta denna process varannan minut eller så. Finns det någon bra lösning? eller vart skall jag leta efter felet?

Det är en Windows process. Du ska inte avsluta den processen

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Körs processen av din användare eller systemet/liknande?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Systemet,utav bara den. Från någon kb till gb på nolltid och avslutar man processen för att kunna göra lite jobb så är den tillbaka inom två tre minuter,lika stor. Väldigt jobbigt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

OPERATIV: Win 10 pro
DATOR:En vattenkyld Intel i7 950 i ett CM HAF932+ ganska potent inre
Tangentbord/mus/musmatta Q-pad Ljud Edifier S530D
LUR: Lumia930

Permalänk
Medlem

Vad har processen för PID?
Högerklicka den aktuella svchost-processen i Aktivitetshanteraren och välj "Gå till tjänst(er)", så ser du PID och vilka tjänster som berörs. Sen gäller det att lokalisera den specifika tjänst som krånglar.
svchost viewer kanske kan vara till viss hjälp...

Permalänk
Medlem

Har 12 st svchost.exe igång just nu.
Att det finns en större mängd svchost.exe igång är helt normalt och som det ska vara, dom ska inte avslutas.
Det är en viktig process, och avslutar man en svchost.exe så kommer man också avsluta det program eller tjänst som svchost.exe är värd för.

Är först när en viss svchost.exe skapar problem man bör undersöka vad egentligen just den svchost.exe är värd för för att kunna göra nått åt saken, och på så sätt lösa problemet.
Avslutar man svchost.exe gör man bara nått åt symtomen, inte löser orsaken till symtomen.

Läs mer här http://windows.microsoft.com/sv-se/windows-vista/what-is-svch...

EDIT: som Eberhart skrev högerklicka gå till tjänster, vill bara lägga till att, dom tjänsterna som svchost.exe är värd för blir markerade på fliken tjänster när du gör på det sättet så du ser precis vad den gör..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Det låter som något slags virus för mig. Testa att formatera. Jag är dock inte kunnig inom området.

Visa signatur

CPU: i5 3570k@4.2GHZ CPU kylare: Hyper 212+ med 2st Scythe GentleTyphoon 1850rpm GPU: ASUS GTX 1060 Strix 6GB MOBO: Asrock z77 Extreme4 PSU: Corsair HX650W 80+Gold RAM: Corsair Vengeance LP 8GB 1600mhz Låda: Fractal Design Arc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tuxsux:

Vet att denna fråga är ställd förut, men hittade inget som är till hjälp så. Denna svchost.exe växer som bara den i en win 7 dator det finns dessutom minst 2 sådana processer igång hela tiden , för att överhuvudtaget kunna jobba på denna maskin måste man ha aktivitetshanteraren öppen så man kan avsluta denna process varannan minut eller så. Finns det någon bra lösning? eller vart skall jag leta efter felet?

om inte jag har fel så används svchost när windows ska ladda 32 bitars DLL:er i en 64 bitars Windows. Så vad du än gör, döda
inte dessa processer....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eberhart:

Vad har processen för PID?
Högerklicka den aktuella svchost-processen i Aktivitetshanteraren och välj "Gå till tjänst(er)", så ser du PID och vilka tjänster som berörs. Sen gäller det att lokalisera den specifika tjänst som krånglar.
svchost viewer kanske kan vara till viss hjälp...

tack ,ska kolla på det. Jobbar ikväll och det är den burken som jäklas.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

OPERATIV: Win 10 pro
DATOR:En vattenkyld Intel i7 950 i ett CM HAF932+ ganska potent inre
Tangentbord/mus/musmatta Q-pad Ljud Edifier S530D
LUR: Lumia930

Permalänk
Medlem
Skrivet av danwik:

om inte jag har fel så används svchost när windows ska ladda 32 bitars DLL:er i en 64 bitars Windows. Så vad du än gör, döda
inte dessa processer....

Jo du har rätt i detta, men min ena svchost började svälla såpass att ram tar slut. Var inne på att öka ram för att eV komma runt problemet

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

OPERATIV: Win 10 pro
DATOR:En vattenkyld Intel i7 950 i ett CM HAF932+ ganska potent inre
Tangentbord/mus/musmatta Q-pad Ljud Edifier S530D
LUR: Lumia930

Permalänk
Medlem

Kan uppdatera med min"lösning"?? Jag installerade dubbelt så mycket ram svchost verkar stanna på samma storlek ungefär, så nu har jag arbetsminne över. Av hundra identiska installationer händer detta på 6-10 måhända mänskliga faktorer som spelar in. Slutligen tack för inkomna förslag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

OPERATIV: Win 10 pro
DATOR:En vattenkyld Intel i7 950 i ett CM HAF932+ ganska potent inre
Tangentbord/mus/musmatta Q-pad Ljud Edifier S530D
LUR: Lumia930

Permalänk
Medlem

Ett riktigt bra verktyg för att hålla koll på processer är annars detta.

http://technet.microsoft.com/sv-se/sysinternals/bb896653.aspx

Det är oftast ett av dom första programmen som jag installerar efter en ren installation av Windows.

Vill man sen trimma bort onödiga processer så finns det bra guider for olika versioner av Windows på denna sidan.

http://www.blackviper.com/

Kan också vara användbar om man vill ha information om vad dom olika processerna gör.

Permalänk
Medlem

Jag har ungefär 13 sådanna processer. Och det är kostigt att inte AVG har varnat om något...
Någon som vet något?

Bild: https://onedrive.live.com/redir?resid=9A51081B1687F536!247&au...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonilo:

Jag har ungefär 13 sådanna processer. Och det är kostigt att inte AVG har varnat om något...
Någon som vet något?

Bild: https://onedrive.live.com/redir?resid=9A51081B1687F536!247&au...

13 st behöver inte vara nått problem eller nått virus.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jonilo:

Jag har ungefär 13 sådanna processer. Och det är kostigt att inte AVG har varnat om något...
Någon som vet något?

Bild: https://onedrive.live.com/redir?resid=9A51081B1687F536!247&au...

Det finns normalt set många svchost.exe igång.
http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/what-is-svchost-ex...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har själv ca 10 till 15 st igång, helt normalt.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Oh, jag trodde det var onormal, tack för svaret
Nu känns det säkrare

Permalänk
Medlem

Varför körs vissa av system och vissa av min egna användare?

På en av dom står det "Local service"

Permalänk
Medlem

Aktivitetshanteraren, högerklicka på vald "svchost.exe" välj visa tjäns(er).
Snabb flik så listar den ex, blåtandsstöd, ipdelning, dhcp, rpc, browser m.fl som vardera svchost.

Ingen av nån jag tittat under är nåt jag vill döda för att "optimera" då det leder bara till försämringar (degradering).

Som ovan sagt, anser du att den avviker så lokalisera exakt vad.
Inte den är STOR och/eller namnet är okänt... virus...döda...foliehatt.

Till TS: Skriv gärna ner exakt vad den kör för subprocess så leder du denna tråd till nåt svar.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

Troligen ett virus

Finns svhost.exe virus som äter RAM. Sämsta skitmusiken får du stå ut med dock om du tittar på videon

Edit:
Såg nu att tråden var gammal som nån väckt till liv igen

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Troligen ett virus
Sämsta skitmusiken får du stå ut med dock om du tittar på videon
https://www.youtube.com/watch?v=1rp8vDD6ioM

Föreslår du verkligen en youtube där dom stänger av windows update som en hotfix mot virus? *facepalm*

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

Föreslår du verkligen en youtube där dom stänger av windows update som en hotfix mot virus? *facepalm*

Ska jag säga sanningen så kollade jag inte genom videon utan läste bara titeln. Hur som helst så tror jag TS redan löst problemet då tråden är över 1 år gammal

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare