Hur ominstallera Win8?

Permalänk
Medlem

Hur ominstallera Win8?

Jag försöker boota med en installationsskiva, men kommer ju inte in i BIOS på det jäkla laptopen.

Har provat både "del" och "F2", för att kunna komma in i BIOS:et för att ändra så lappen bootar från cd:n istället, men den bara startar upp som vanligt och låtsas som inget hänt.

Hur farao kommer man åt att ändra BOOT-sekvensen i W8 alltså?

Visa signatur

Laptop

Permalänk
Medlem

Normalt är det F8 för att komma in i boot-menyn och har inget med vad du har för operativsystem installerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perfetto:

Jag försöker boota med en installationsskiva, men kommer ju inte in i BIOS på det jäkla laptopen.

Har provat både "del" och "F2", för att kunna komma in i BIOS:et för att ändra så lappen bootar från cd:n istället, men den bara startar upp som vanligt och låtsas som inget hänt.

Hur farao kommer man åt att ändra BOOT-sekvensen i W8 alltså?

Du måste avaktivera "Fast Boot" i windows 8. Det görs under Power Options

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av konabu:

Normalt är det F8 för att komma in i boot-menyn och har inget med vad du har för operativsystem installerat.

- Ach mitt minne! Tack, hjärnsläppet har släppt nu. (men visst har man kommit åt BIOS via "delete" och "F2" på andra maskiner)

Visa signatur

Laptop

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Du måste avaktivera "Fast Boot" i windows 8. Det görs under Power Options

- Ja, fast det görs väl i BIOS?

Visa signatur

Laptop

Permalänk
Medlem
Skrivet av konabu:

Normalt är det F8 för att komma in i boot-menyn och har inget med vad du har för operativsystem installerat.

på F8 kommer man väl till alternativet för felsäkert läge i windows?

*egen fråga*
Kan man få tag på en windows 8 pro iso fil från microsoft om man behöver installera om och vart ifrån? jag vill nämligen byta ut HDDn mot en SSD och man får ju ingen lös nyckel med OEM installationer nu då dom ska ligga i UEFI. Det kom ingen recovery skiva eller återställnings partition så känns som att datorn är körd om den skulle krasha.

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem
Skrivet av perfetto:

- Ja, fast det görs väl i BIOS?

Nej, finns i Windows 8 också

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Nej, finns i Windows 8 också

- Var hittar jag "power options" i OS:et? Är inte hemma o kan kolla, så jag frågar dig direkt här istället.

Visa signatur

Laptop

Permalänk
Medlem

kontrollpanelen--->System och säkerhet--->Energiinställningar. Har mitt Windows på engelska så vet inte riktigt om jag har översatt rätt

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Mupp:

på F8 kommer man väl till alternativet för felsäkert läge i windows?

Först är det delete för att komma in i bios, sedan F8 för boot menyn och därefter F8 för felsäkert läge. Så har det iaf varit på alla asus moderkort jag har haft.

Visa signatur

Dator 1#
3930k \|/ gtx970 \|/ Corsair 64gb @1866mhz \|/ Asus Sabertooth x79 \|/
2st Samsung 840pro 256gb @ Raid0 | 4st Samsung F1 640gb @ Raid 0 | 2tb + 1tb seagate
Skärmar
Catleap 2B 27" 1440p \|/ Qnix 27" 1440p \|/ Benq XL2410T

Permalänk
Medlem
Skrivet av shocker:

Först är det delete för att komma in i bios, sedan F8 för boot menyn och därefter F8 för felsäkert läge. Så har det iaf varit på alla asus moderkort jag har haft.

- Ja och jag har som sagt provat med "delete", både genom att hålla ner knappen under hela uppstarten, och genom att trycka ner den när maskinen börjar boota. Windows laddas in ändå utan att ta kommandot.

Visa signatur

Laptop

Permalänk
Medlem

Har du kollat vad det står för något i manualen?

Permalänk
Medlem

När jag Googlar på problemet, ser jag här (och på fler andra sidor) - http://operating-systems.wonderhowto.com/how-to/access-boot-m... - att man ska kunna accessa BIOS via Kontrollpanelen och inte via någon tangent.

Visa signatur

Laptop

Permalänk
Avstängd
Skrivet av perfetto:

När jag Googlar på problemet, ser jag här (och på fler andra sidor) - http://operating-systems.wonderhowto.com/how-to/access-boot-m... - att man ska kunna accessa BIOS via Kontrollpanelen och inte via någon tangent.

Helt rätt. Du behöver inte hålla på och spamma någon tangent i uppstarten i Windows 8 utan kan i lugn och ro komma åt BIOS/UEFI via kontrollpanelen. Eller hålla in shift och trycka på omstart. Jag har dock sett att det inte är tillgängligt på alla datorer, troligtvis beror det på hur nytt BIOS/UEFI du har och hur ditt Windows är installerat. På en någorlunda ny laptop bör det fungera.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Det lättaste sättat ett installera om Windows 8 tycker jag är detta. DVS om du inte vill byta ifrån Legacy till UEFI eller vice versa.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Helt rätt. Du behöver inte hålla på och spamma någon tangent i uppstarten i Windows 8 utan kan i lugn och ro komma åt BIOS/UEFI via kontrollpanelen. Eller hålla in shift och trycka på omstart. Jag har dock sett att det inte är tillgängligt på alla datorer, troligtvis beror det på hur nytt BIOS/UEFI du har och hur ditt Windows är installerat. På en någorlunda ny laptop bör det fungera.

- Jag gjorde precis så, men systemet ville inte godkänna att läsa från en skiva med ISO-fil på.
Måste man packa upp filerna på datorn först för att kunna göra en ominstallation? Jag har aldrig behövt det tidigare när jag installerat OS från skiva.

Visa signatur

Laptop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Det lättaste sättat ett installera om Windows 8 tycker jag är detta. DVS om du inte vill byta ifrån Legacy till UEFI eller vice versa.
http://img703.imageshack.us/img703/3176/w1hv.jpg

- Kan man välja installation från en DVD då t.ex, eller startar ominstallationen från befintliga filer i systemmappen?

Visa signatur

Laptop

Permalänk
Medlem
Skrivet av perfetto:

- Kan man välja installation från en DVD då t.ex, eller startar ominstallationen från befintliga filer i systemmappen?

När du väljer det alternativet så kommer den att vilja ha Install.WIM alltså en DVD USB eller ISO med Windows 8.1 eller 8 media. Så ja det fungerar fint.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Vad har du för datorn? Du kan behöva spamma esc för o få upp "boot meny" och därigenom komma åt Uefi/bios..

Ang. byte av disken, Så är det bara byta disk, Nyckeln till Win ligger i bios/uefi, Så de e bara boota från disk/usb, så läser installationsprogrammet av win8 nyckeln direkt från bios..

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

När du väljer det alternativet så kommer den att vilja ha Install.WIM alltså en DVD USB eller ISO med Windows 8.1 eller 8 media. Så ja det fungerar fint.

- Nja, jag provade med en ISO-skiva med W8.1 och den hittade inga filer den ville ha där. Normalt sett har jag alltid tidigare installerat från ISO-fil från DVD, men nu gick det alltså inte.

Visa signatur

Laptop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nevil:

Vad har du för datorn? Du kan behöva spamma esc för o få upp "boot meny" och därigenom komma åt Uefi/bios..

Ang. byte av disken, Så är det bara byta disk, Nyckeln till Win ligger i bios/uefi, Så de e bara boota från disk/usb, så läser installationsprogrammet av win8 nyckeln direkt från bios..

- Som vi rett ut tidigare i tråden så kommer man åt BIOS direkt från Windows.
Byta disk har jag inte haft några funderingar på. Varför skulle jag vilja det, när det bara handlar om en ominstallation?

Visa signatur

Laptop

Permalänk
Medlem
Skrivet av perfetto:

- Som vi rett ut tidigare i tråden så kommer man åt BIOS direkt från Windows.
Byta disk har jag inte haft några funderingar på. Varför skulle jag vilja det, när det bara handlar om en ominstallation?

Hmm, Blandade nog ihop 2 trådar ang. disken..

jo, ja läste nåt om att man tydligen kan komma åt bios från windows, Däremot hittade ja inte hur man gjorde de på min ..

edit: hittade nu..

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk

Brukar det inte finnas inbyggda recoveries på de flesta laptops? Tror exempelvis att om man trycker ALT+ F10 på en ACER får man upp inbyggda recoveryfunktionen. Men det kanske inte är önskvärt då man får tillverkarens blootade OS.

Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evilmonkey:

Brukar det inte finnas inbyggda recoveries på de flesta laptops? Tror exempelvis att om man trycker ALT+ F10 på en ACER får man upp inbyggda recoveryfunktionen. Men det kanske inte är önskvärt då man får tillverkarens blootade OS.

- Jo det finns en dedikerad partition med just recovery-data som installationen skapar, men då får man samma installation på nytt. Jag vill ha en ny färsk installation från DVD.

Visa signatur

Laptop

Permalänk
Skrivet av perfetto:

- Jo det finns en dedikerad partition med just recovery-data som installationen skapar, men då får man samma installation på nytt. Jag vill ha en ny färsk installation från DVD.

Det är förståeligt. Provat att köra installationen inifrån Windows dvs att stoppa i skivan när OS:et är bootat?

Själv är jag för lat för att installera rent då det blir så krångligt oftast med alla drivrutiner som ska installeras men det är en smaksak. Skalar hellre bort blootet efteråt!

Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!

Permalänk
Medlem
Skrivet av perfetto:

- Nja, jag provade med en ISO-skiva med W8.1 och den hittade inga filer den ville ha där. Normalt sett har jag alltid tidigare installerat från ISO-fil från DVD, men nu gick det alltså inte.

OK antar att det var en 8.1 du körde reset ifrån?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

OK antar att det var en 8.1 du körde reset ifrån?

- Jag har W8 nu o försökte starta från en W8.1-ISO ja. Men det ska väl inte vara några problem?

Visa signatur

Laptop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Det lättaste sättat ett installera om Windows 8 tycker jag är detta. DVS om du inte vill byta ifrån Legacy till UEFI eller vice versa.
http://img703.imageshack.us/img703/3176/w1hv.jpg

Jag vill också installera om Windows 8.1 men har inte riktigt kommit underfund med hur jag ska göra än (formatera, USB sticka, ISO osv).

Är ditt sätt lika bra som att göra på det "gamla" sättet? Blir det verkligen en ny, ren installation? Formaterar Windows åt en? Eller kommer bara Windowskatalogen återställas men allt annat på C:\ förblir orört?

Har Win8 funktionerna på moderkortet inaktiverade om det spelar någon roll (mest för att datorn inte bootar om jag sätter på dem).

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av perfetto:

- Nja, jag provade med en ISO-skiva med W8.1 och den hittade inga filer den ville ha där. Normalt sett har jag alltid tidigare installerat från ISO-fil från DVD, men nu gick det alltså inte.

Skivan måste vara bränd som ISO-avbild, en ISO-fil fungerar inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perfetto:

- Jag har W8 nu o försökte starta från en W8.1-ISO ja. Men det ska väl inte vara några problem?

Jo tyvär, när du använder denna funktion så måste du använda dig av samma ISO . DVS 8 fungerar inte med 8.1 iso och tvärt om. Så det är inte ett sett att installera ett nyare OS på en äldre version om du förstår. Så om du vill ha en clean install av 8.1 om du kör 8.0 , boota på USB eller DVD

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200