Sidan 1 av 2 1 2

Verktyg Visningsval
2013-12-09, 15:30   #1

perfetto

Medlem

Plats: Stockholm

Registrerad: nov 2007

Hur ominstallera Win8?

Jag försöker boota med en installationsskiva, men kommer ju inte in i BIOS på det jäkla laptopen.

Har provat både "del" och "F2", för att kunna komma in i BIOS:et för att ändra så lappen bootar från cd:n istället, men den bara startar upp som vanligt och låtsas som inget hänt.

Hur farao kommer man åt att ändra BOOT-sekvensen i W8 alltså?
2013-12-09, 15:42   #2

Konabu

Medlem

Registrerad: maj 2013

Normalt är det F8 för att komma in i boot-menyn och har inget med vad du har för operativsystem installerat.
Konabu är inte uppkopplad
2013-12-09, 15:54   #3

jnsson

Medlem

Registrerad: jan 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av perfetto Visa inlägg
Jag försöker boota med en installationsskiva, men kommer ju inte in i BIOS på det jäkla laptopen.

Har provat både "del" och "F2", för att kunna komma in i BIOS:et för att ändra så lappen bootar från cd:n istället, men den bara startar upp som vanligt och låtsas som inget hänt.

Hur farao kommer man åt att ändra BOOT-sekvensen i W8 alltså?
Du måste avaktivera "Fast Boot" i windows 8. Det görs under Power Options
Stationär PC: Chassi: Nexus Prominent 9 ATX MB: Asus Maximus VI Hero CPU: Intel Core i5-4670K @ 3.4GHz, överklockad till 4.4 GHz Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 770 Gaming 2GB RAM: DDR3 8GB 1600MHz SSD: Samsung SSD 840 128GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB PSU: Corsair 650 TX V2. Mobila enheter: Mina Androidenheter + iPad 2, iPad Mini 2, Acer Aspire 7530g och HP Probook 6450b. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig
jnsson är uppkopplad nu
2013-12-09, 16:04   #4

perfetto

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av konabu Visa inlägg
Normalt är det F8 för att komma in i boot-menyn och har inget med vad du har för operativsystem installerat.
- Ach mitt minne! Tack, hjärnsläppet har släppt nu. (men visst har man kommit åt BIOS via "delete" och "F2" på andra maskiner)
2013-12-09, 16:05   #5

perfetto

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av jnsson Visa inlägg
Du måste avaktivera "Fast Boot" i windows 8. Det görs under Power Options
- Ja, fast det görs väl i BIOS?
2013-12-09, 16:19   #6

The Mupp

Medlem

The Mupps avatar

Plats: Dalarna

Registrerad: sep 2006

Citat:
Ursprungligen inskrivet av konabu Visa inlägg
på F8 kommer man väl till alternativet för felsäkert läge i windows?

*egen fråga*
Kan man få tag på en windows 8 pro iso fil från microsoft om man behöver installera om och vart ifrån? jag vill nämligen byta ut HDDn mot en SSD och man får ju ingen lös nyckel med OEM installationer nu då dom ska ligga i UEFI. Det kom ingen recovery skiva eller återställnings partition så känns som att datorn är körd om den skulle krasha.
The Mupp är inte uppkopplad Folding
2013-12-10, 16:14   #7

jnsson

Medlem

Citat:
- Ja, fast det görs väl i BIOS?
Nej, finns i Windows 8 också
Stationär PC: Chassi: Nexus Prominent 9 ATX MB: Asus Maximus VI Hero CPU: Intel Core i5-4670K @ 3.4GHz, överklockad till 4.4 GHz Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 770 Gaming 2GB RAM: DDR3 8GB 1600MHz SSD: Samsung SSD 840 128GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB PSU: Corsair 650 TX V2. Mobila enheter: Mina Androidenheter + iPad 2, iPad Mini 2, Acer Aspire 7530g och HP Probook 6450b. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig
jnsson är uppkopplad nu
2013-12-11, 08:22   #8

perfetto

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av jnsson Visa inlägg
Nej, finns i Windows 8 också
- Var hittar jag "power options" i OS:et? Är inte hemma o kan kolla, så jag frågar dig direkt här istället.
2013-12-11, 09:46   #9

jnsson

Medlem

kontrollpanelen--->System och säkerhet--->Energiinställningar. Har mitt Windows på engelska så vet inte riktigt om jag har översatt rätt
jnsson är uppkopplad nu
2013-12-11, 09:59   #10

shocker

Medlem

Plats: Huddinge

Registrerad: sep 2005

Citat:
Ursprungligen inskrivet av The Mupp Visa inlägg
på F8 kommer man väl till alternativet för felsäkert läge i windows?
Först är det delete för att komma in i bios, sedan F8 för boot menyn och därefter F8 för felsäkert läge. Så har det iaf varit på alla asus moderkort jag har haft.
Skärmar
Catleap 2B 27" 1440p \|/ Qnix 27" 1440p \|/ Benq XL2410T
shocker är uppkopplad nu
2013-12-11, 16:01   #11

perfetto

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av shocker Visa inlägg
Först är det delete för att komma in i bios, sedan F8 för boot menyn och därefter F8 för felsäkert läge. Så har det iaf varit på alla asus moderkort jag har haft.
- Ja och jag har som sagt provat med "delete", både genom att hålla ner knappen under hela uppstarten, och genom att trycka ner den när maskinen börjar boota. Windows laddas in ändå utan att ta kommandot.
2013-12-11, 16:56   #12

CeciliaB

Medlem

CeciliaBs avatar

Registrerad: nov 2011

Har du kollat vad det står för något i manualen?
CeciliaB är uppkopplad nu
2013-12-12, 07:38   #13

perfetto

Medlem

När jag Googlar på problemet, ser jag här (och på fler andra sidor) - http://operating-systems.wonderhowto...ows-8-0139059/ - att man ska kunna accessa BIOS via Kontrollpanelen och inte via någon tangent.
2013-12-12, 07:58   #14

strejf

Medlem

strejfs avatar

Registrerad: maj 2007

Citat:
När jag Googlar på problemet, ser jag här (och på fler andra sidor) - http://operating-systems.wonderhowto...ows-8-0139059/ - att man ska kunna accessa BIOS via Kontrollpanelen och inte via någon tangent.
Helt rätt. Du behöver inte hålla på och spamma någon tangent i uppstarten i Windows 8 utan kan i lugn och ro komma åt BIOS/UEFI via kontrollpanelen. Eller hålla in shift och trycka på omstart. Jag har dock sett att det inte är tillgängligt på alla datorer, troligtvis beror det på hur nytt BIOS/UEFI du har och hur ditt Windows är installerat. På en någorlunda ny laptop bör det fungera.
http://www.ffxiv-freetrial.com/en/
strejf är uppkopplad nu
2013-12-12, 09:51   #15

Oneone

Medlem

Oneones avatar

Plats: Sthlm

Registrerad: feb 2004

Det lättaste sättat ett installera om Windows 8 tycker jag är detta. DVS om du inte vill byta ifrån Legacy till UEFI eller vice versa.
Deployment Blogg
Oneone är inte uppkopplad
2013-12-12, 09:56   #16

perfetto

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av strejf Visa inlägg
Helt rätt. Du behöver inte hålla på och spamma någon tangent i uppstarten i Windows 8 utan kan i lugn och ro komma åt BIOS/UEFI via kontrollpanelen. Eller hålla in shift och trycka på omstart. Jag har dock sett att det inte är tillgängligt på alla datorer, troligtvis beror det på hur nytt BIOS/UEFI du har och hur ditt Windows är installerat. På en någorlunda ny laptop bör det fungera.
- Jag gjorde precis så, men systemet ville inte godkänna att läsa från en skiva med ISO-fil på.
Måste man packa upp filerna på datorn först för att kunna göra en ominstallation? Jag har aldrig behövt det tidigare när jag installerat OS från skiva.
2013-12-12, 09:57   #17

perfetto

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Oneone Visa inlägg
Det lättaste sättat ett installera om Windows 8 tycker jag är detta. DVS om du inte vill byta ifrån Legacy till UEFI eller vice versa.
http://img703.imageshack.us/img703/3176/w1hv.jpg
- Kan man välja installation från en DVD då t.ex, eller startar ominstallationen från befintliga filer i systemmappen?
2013-12-12, 10:01   #18

Oneone

Medlem

Oneones avatar

Citat:
- Kan man välja installation från en DVD då t.ex, eller startar ominstallationen från befintliga filer i systemmappen?
När du väljer det alternativet så kommer den att vilja ha Install.WIM alltså en DVD USB eller ISO med Windows 8.1 eller 8 media. Så ja det fungerar fint.
Deployment Blogg
2013-12-12, 10:18   #19

Nevil

Medlem

Nevils avatar

Plats: Filipstad

Registrerad: mar 2004

Vad har du för datorn? Du kan behöva spamma esc för o få upp "boot meny" och därigenom komma åt Uefi/bios..

Ang. byte av disken, Så är det bara byta disk, Nyckeln till Win ligger i bios/uefi, Så de e bara boota från disk/usb, så läser installationsprogrammet av win8 nyckeln direkt från bios..
| iPhone A1586 SpaceGrey|
Nevil är inte uppkopplad
2013-12-12, 10:48   #20

perfetto

Medlem

Citat:
När du väljer det alternativet så kommer den att vilja ha Install.WIM alltså en DVD USB eller ISO med Windows 8.1 eller 8 media. Så ja det fungerar fint.
- Nja, jag provade med en ISO-skiva med W8.1 och den hittade inga filer den ville ha där. Normalt sett har jag alltid tidigare installerat från ISO-fil från DVD, men nu gick det alltså inte.
2013-12-12, 10:49   #21

perfetto

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Nevil Visa inlägg
Vad har du för datorn? Du kan behöva spamma esc för o få upp "boot meny" och därigenom komma åt Uefi/bios..

Ang. byte av disken, Så är det bara byta disk, Nyckeln till Win ligger i bios/uefi, Så de e bara boota från disk/usb, så läser installationsprogrammet av win8 nyckeln direkt från bios..
- Som vi rett ut tidigare i tråden så kommer man åt BIOS direkt från Windows.
Byta disk har jag inte haft några funderingar på. Varför skulle jag vilja det, när det bara handlar om en ominstallation?
2013-12-12, 10:52   #22

Nevil

Medlem

Nevils avatar

Plats: Filipstad

Registrerad: mar 2004

Citat:
- Som vi rett ut tidigare i tråden så kommer man åt BIOS direkt från Windows.
Byta disk har jag inte haft några funderingar på. Varför skulle jag vilja det, när det bara handlar om en ominstallation?
Hmm, Blandade nog ihop 2 trådar ang. disken..

jo, ja läste nåt om att man tydligen kan komma åt bios från windows, Däremot hittade ja inte hur man gjorde de på min ..

edit: hittade nu..
| iPhone A1586 SpaceGrey|
Nevil är inte uppkopplad
2013-12-12, 10:57   #23

Evilmonkey

Medlem

Evilmonkeys avatar

Plats: Hemma

Registrerad: maj 2008

Brukar det inte finnas inbyggda recoveries på de flesta laptops? Tror exempelvis att om man trycker ALT+ F10 på en ACER får man upp inbyggda recoveryfunktionen. Men det kanske inte är önskvärt då man får tillverkarens blootade OS.
Evilmonkey är inte uppkopplad
2013-12-12, 11:11   #24

perfetto

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Evilmonkey Visa inlägg
Brukar det inte finnas inbyggda recoveries på de flesta laptops? Tror exempelvis att om man trycker ALT+ F10 på en ACER får man upp inbyggda recoveryfunktionen. Men det kanske inte är önskvärt då man får tillverkarens blootade OS.
- Jo det finns en dedikerad partition med just recovery-data som installationen skapar, men då får man samma installation på nytt. Jag vill ha en ny färsk installation från DVD.
2013-12-12, 11:29   #25

Evilmonkey

Medlem

Evilmonkeys avatar

Plats: Hemma

Registrerad: maj 2008

Citat:
- Jo det finns en dedikerad partition med just recovery-data som installationen skapar, men då får man samma installation på nytt. Jag vill ha en ny färsk installation från DVD.
Det är förståeligt. Provat att köra installationen inifrån Windows dvs att stoppa i skivan när OS:et är bootat?

Själv är jag för lat för att installera rent då det blir så krångligt oftast med alla drivrutiner som ska installeras men det är en smaksak. Skalar hellre bort blootet efteråt!
Evilmonkey är inte uppkopplad
2013-12-12, 11:45   #26

Oneone

Medlem

Oneones avatar

Citat:
- Nja, jag provade med en ISO-skiva med W8.1 och den hittade inga filer den ville ha där. Normalt sett har jag alltid tidigare installerat från ISO-fil från DVD, men nu gick det alltså inte.
OK antar att det var en 8.1 du körde reset ifrån?
Deployment Blogg
2013-12-12, 11:54   #27

perfetto

Medlem

Citat:
OK antar att det var en 8.1 du körde reset ifrån?
- Jag har W8 nu o försökte starta från en W8.1-ISO ja. Men det ska väl inte vara några problem?
2013-12-12, 12:06   #28

Mocka

Medlem

Mockas avatar

Plats: Göteborg

Registrerad: jul 2004

Citat:
http://img703.imageshack.us/img703/3176/w1hv.jpg
Jag vill också installera om Windows 8.1 men har inte riktigt kommit underfund med hur jag ska göra än (formatera, USB sticka, ISO osv).

Är ditt sätt lika bra som att göra på det "gamla" sättet? Blir det verkligen en ny, ren installation? Formaterar Windows åt en? Eller kommer bara Windowskatalogen återställas men allt annat på C:\ förblir orört?

Har Win8 funktionerna på moderkortet inaktiverade om det spelar någon roll (mest för att datorn inte bootar om jag sätter på dem).
2013-12-12, 12:32   #29

NoWin

Medlem

Plats: Täby

Registrerad: apr 2009

Citat:
Skivan måste vara bränd som ISO-avbild, en ISO-fil fungerar inte.
NoWin är uppkopplad nu
2013-12-12, 12:44   #30

Oneone

Medlem

Oneones avatar

Citat:
- Jag har W8 nu o försökte starta från en W8.1-ISO ja. Men det ska väl inte vara några problem?
Jo tyvär, när du använder denna funktion så måste du använda dig av samma ISO . DVS 8 fungerar inte med 8.1 iso och tvärt om. Så det är inte ett sett att installera ett nyare OS på en äldre version om du förstår. Så om du vill ha en clean install av 8.1 om du kör 8.0 , boota på USB eller DVD
Deployment Blogg
Senaste nyheterna

Redaktionens senaste nyhetsrubriker