Vad gör ni när Microsoft slutar stödja Windows XP?

Permalänk

Vad gör ni när Microsoft slutar stödja Windows XP?

Hej!

Jag undrar vad ni kommer göra när Windows XP slutar stödjas av Microsoft? Jag kommer bli ledsen iallafall.
Windows XP som är så underbart och perfekt operativsystem. Så enkelt och fritt. Nästan anarkistiskt.

Windows XP passar ta mig fan på allt. Stöd för fan allt och drar lite. Visst...man kan inte köra nyaste DirektX på den, men vem bryr sig.
Windows XP kan man köra på datorer som har 64 MB ram och det fungerar. Jag har lyckats starta upp Windows XP och kunna gå runt i mappar med bara 32 MB i RAM på den dator jag har i min signatur. Fungerade.

Jämför man med Windows 7/8.1 på 64-bit så tar dom 2000 MB i ram.....för just inget. Dom bara tar 2000 MB i ram och sen argumenterar Windows som Peter Griffin.

Apple och Microsoft går bara ner och ner mer och mer. Jag har totalt gått över till Linux nu sedan många år tillbaka och är sjukt nöjd...förutom vissa program som är tjuriga att inte fungera under Windows. Då måste man virtualisera.

All Heil Windows XP!

Permalänk
Hedersmedlem

Jag kommer fortsätta som vanligt. Aldrig lyckats få virus under alla år tidigare med XP, ibland med rejält gamla versioner som glömts att uppdateras. Har två burkar med XP och de får fortsätta. XP är fortfarande min favorit bland Windows.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Jag har inte heller fått virus när jag har använt Windows XP. Det enda jag gruvar mig för Windows XP är att support för flashplayer, java, HTML, webbläsare osv ska upphöra.

Den enda gången man fick virus är när man körde Norton. Tog upp hur mycket som helst av datorn och bara drygade sig. Avinstallerade och det kändes som ett ton hade gått upp i rök.

Permalänk
Medlem

Har inga datorer kvar med XP och sett till att släkt och vänner kör Windows 7, vilket blev avklarat för något år sen. Win XP har gjort sitt redan oavsett om supporten tagit slut eller ej.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Kör XP på äldre bärbara och det fungerar fortfarande hur bra som helst.
Första datorn jag körde med XP var min första x86-dator: P1 MMX 200 MHz skrämd till 233 MHz, 3x1.6 GB HDD, dubbla 3 1/2-diskenheter, 128 MB DRAM, Sony 2x-brännare...
Över 10 år sedan, vilket visar hur bra XP är, och hur det har utvecklats. Fantastiskt.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk

Nu när Apple, Google och Microsoft går över till appsystem så är det väll bara linux kvar som kör program, riktiga program. Där man får anstränga sig lite vid installationen precis som DOS back in the days. Damn....

Permalänk
Medlem

Håller med om att XP är en av de skönare operativsystemen. Har det faktiskt än idag det på en dator som duger, så länge den håller rimliga temperaturer, är ju iofs en Dell.. (Inspiron 6400)
Har faktiskt lyckats få virus en gång. Med ovanstående dator, vilket inte var så konstigt.. då man var nyfiken och inte kollade så noga vilka hemsidor man besökte, mer tänker jag inte gå in mer på

Av dem fyra "nyaste" os'en som Microsoft släppt måste ju endast XP och w7 vara dem godkända enligt mig

Visa signatur

-Citera för svar-

Permalänk
Keeper of Traditions

Inget särskilt, jämfört med sjuan är det kort och koncist helt värdelöst så tråkigare blir det väl kanske när de slutar stödja sjuan.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Vad händer om nyckeln man använder blir utgången? Vad jag vet så får man bara installera Windows XP ett visst antal gånger innan nyckeln blir ogiltig. Detta hände mig med XP x64. Nu kör jag dock inte XP så mycket längre, men det kan ju vara bra att veta om man kan få en ny nyckel efter det att XP slutat att supportas

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Inaktiv

XP är gammalt skräp, så jag hoppas ingen använder det längre.

Tycker inte XP nånsin var ett direkt bra OS, det var bara minst skräp ett tag (från Windows 2000 blev utdaterat fram tills Vista blev vettigt, ca ett år efter release)

Permalänk
Medlem

Windows XP var och är ett riktigt dåligt OS på alla plan, nostalgisk fanatism gör inte ett OS bra.

Permalänk
Medlem

Senaste windows jag installerade var faktiskt XP, tyckte att det var ganska bra men kändes alldeles för begränsat och stängt så det fick bli linux istället.

Kommer varken sakna XP eller windows

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Avstängd

är inget större fel på xp men win 7 och 8 är bättre och sitter man med en riktig gammal gam tilll dator så gör sig linux bättre i dom flesta fall så det är nog dags att skicka xp till ålderdomshemmet

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Skulle i de flesta fall där man har en 32-bitars CPU (x86) fortfarande rekommendera XP.

Särskilt om det är hårdvara från ~2006 och tidigare.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av heretic16:

Nu när Apple, Google och Microsoft går över till appsystem så är det väll bara linux kvar som kör program, riktiga program. Där man får anstränga sig lite vid installationen precis som DOS back in the days. Damn....

Du behöver inte använda något appsystem med windows 7 eller 8.

Permalänk

Jag kommer installera Windows XP på denna dator, men det ska ske över VirtualBox. Tyvärr så kan man inte köra ANSYS och SolidWorks 3D CAD fullt fungerande på linux med Wine.

Jag hoppas en hackergrupp tar över Windows XP och gör egna uppdateringar/patcher så man kan använda sig av modern mjukvara. Tänk typ år 2021 och folk kör fortfarande Windows XP som kicks ass vid greamhack och spöar skiten ur Windows 8.1 på alla punkter Ungefär som linux gör nu på Windows.

Permalänk
Medlem

Vad jag gör när Microsoft slutar stödja XP?

Skrivet av heretic16:

Hej!

Jag undrar vad ni kommer göra när Windows XP slutar stödjas av Microsoft? Jag kommer bli ledsen iallafall.
Windows XP som är så underbart och perfekt operativsystem. Så enkelt och fritt. Nästan anarkistiskt.

Windows XP passar ta mig fan på allt. Stöd för fan allt och drar lite. Visst...man kan inte köra nyaste DirektX på den, men vem bryr sig.
Windows XP kan man köra på datorer som har 64 MB ram och det fungerar. Jag har lyckats starta upp Windows XP och kunna gå runt i mappar med bara 32 MB i RAM på den dator jag har i min signatur. Fungerade.

Jämför man med Windows 7/8.1 på 64-bit så tar dom 2000 MB i ram.....för just inget. Dom bara tar 2000 MB i ram och sen argumenterar Windows som Peter Griffin.

Apple och Microsoft går bara ner och ner mer och mer. Jag har totalt gått över till Linux nu sedan många år tillbaka och är sjukt nöjd...förutom vissa program som är tjuriga att inte fungera under Windows. Då måste man virtualisera.

All Heil Windows XP!

Jag jublar. \o/
Visst var XP i originalutgåva resurssnålt. Klarade sig med 30MB innan man installerat alltför mycket drivrutiner, men med SP3 var det en pina även med 512MB.

Inte så lite motsägelsefullt att du kallar XP för underbart och det perfekta operativsystemet, för att sedan säga att du gått över helt till Linux sedan många år tillbaka.

Varför bli ledsen över att Microsoft slutar stödja något du redan övergett?

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Mitt operativsystem är bäst.

Nej men det enda som jag kommer på att jag använder i windows 7 som inte fanns i xp är windowsknapp + piltangenter för att flytta öppna fönster på skärmen. Den blir jag galen utan när jag kör xp nu.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Skrivet av Hardware guy:

Jag jublar. \o/
Visst var XP i originalutgåva resurssnålt. Klarade sig med 30MB innan man installerat alltför mycket drivrutiner, men med SP3 var det en pina även med 512MB.

Inte så lite motsägelsefullt att du kallar XP för underbart och det perfekta operativsystemet, för att sedan säga att du gått över helt till Linux sedan många år tillbaka.

Varför bli ledsen över att Microsoft slutar stödja något du redan övergett?

Alltså WIndows XP är bästa Windows. Men linux kommer alltid vara snabbare, smartare, felxiblare än Windows.
Annars är Windows 95 en klar favorit om vi ska snacka bad ass DOS.

Jag har inte övergett WIndows XP. Jag ska återgå till det.

Problemet med Windows XP, och övriga Windows är att dom blir lätt nedskräpade. Jag klarar max Windows XP ett halv år, sen måste jag ominstallera datorn.

Microsoft borde göra så Windows 8.1 kan dra typ 128 MB i RAM. Det hade varit underbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Mitt operativsystem är bäst.

Nej men det enda som jag kommer på att jag använder i windows 7 som inte fanns i xp är windowsknapp + piltangenter för att flytta öppna fönster på skärmen. Den blir jag galen utan när jag kör xp nu.

ALT + space, pil ner, M (eller F i svenskt Windows). Flytta fönstret med piltangenterna, tryck enter för att sluta flytta.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av heretic16:

Alltså WIndows XP är bästa Windows. Men linux kommer alltid vara snabbare, smartare, felxiblare än Windows.
Annars är Windows 95 en klar favorit om vi ska snacka bad ass DOS.

Jag har inte övergett WIndows XP. Jag ska återgå till det.

Problemet med Windows XP, och övriga Windows är att dom blir lätt nedskräpade. Jag klarar max Windows XP ett halv år, sen måste jag ominstallera datorn.

Microsoft borde göra så Windows 8.1 kan dra typ 128 MB i RAM. Det hade varit underbart.

Om ram-minne är ett så stort problem för dig är det ju inte så speciellt dyrt att köpa nuförtiden.

Om du vill ha en slimmad version på xp så sök på tiny xp. Det finns någon med installationsfiler på ca 100mb. Körde det på min eee-pc vill jag minnas.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

ALT + space, pil ner, M (eller F i svenskt Windows). Flytta fönstret med piltangenterna, tryck enter för att sluta flytta.

Bläh det där e alldeles för krångligt haha, dessutom går de inte o göra det på maximerade fönster. En annan som jag gillar i windows 7 är ctrl+shift+n = ny mapp. Används flitigt.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Skrivet av thom.g:

Om ram-minne är ett så stort problem för dig är det ju inte så speciellt dyrt att köpa nuförtiden.

Om du vill ha en slimmad version på xp så sök på tiny xp. Det finns någon med installationsfiler på ca 100mb. Körde det på min eee-pc vill jag minnas.

Nu vet jag inte hur mycket ram Windows 8.1 64-bit tar i praktiken. Men systemkraven säger 2 GB. Det låter som dom har kodat dåligt och inte kört C-kod raka vägen.

Men jag ska ta en titt på Windows XP Tiny.
Jag ska köra tunga program på en liten Acer C710 =(

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

XP är gammalt skräp, så jag hoppas ingen använder det längre.

Tycker inte XP nånsin var ett direkt bra OS, det var bara minst skräp ett tag (från Windows 2000 blev utdaterat fram tills Vista blev vettigt, ca ett år efter release)

håll i hästarna cowboy!

1. Millennium edition var väl det sämsta som någonsin lämnat windows fabriken, alla kategorier. Hade bara strul å elände med det, från dag1 ända till XP äntligen kom som en befriare i vit rustning & dräpte millennium-fanskapet!

2. Vista var ju också riktigt kasst, iallafall jämfört med XP, på alla kategorier. Bara strul med det oxå, random krascher & allmänt jobbigt OS det med. I mina ögon fick ms aldrig ordning på det alls, nånsin. (iofs sades det ju att win7 blev vad vista skulle ha varit, så MS hade väl ambitioner, men räckte inte riktigt ända fram, knappt halvvägs?)

Dock tror jag att i båda fallen ovan så är problemet att man jämför med det som var innan (avföring) & efter (tungdriven avföring), vilket jag tror får många att prisa XP mer än det egentligen förtjänar. Jag menar inget ont om XP, det var grymt vid sin tid osv men att köra XP år 2014, på moderna grejer dessutom? Nae, där går gränsen. möjligtvis på äldre system, men inte nya. Win7 tycker jag MS gjorde alldeles förträffligt bra, kanske lite strul i början men så har alla os därifrån varit i början. Helt klart en värdig ersättare till XP.

Däremot hur win7 är vs win8 har jag ingen aning om, då jag trivs för bra med 7 & är rätt lat nu när jag inte behöver bråka mer, det funkar ju som det ska helt enkelt.

Dock upplever jag det som att win 7 & 8 är rätt lika varandra, ms kanske kör på säkra kort för en gångskull.

ME -> XP = grym skillnad, i allt.

XP -> Win7 = Stor skillnad emellan.

Win 7 -> win 8 = ?

(Hoppade med flit över vista i listan där, man får en chans att göra bort sig, ms har använt sin;))

Visa signatur

AMD Phenom2 940BE | Gigabyte MA790X-UD3P | 4850 CrossfireX | Corsair 4 gig pc6400 | 550 gig HDD's | Antec Threehundred | 450 Watt Ace | Win7 <-> Thinkpad R60 + Win7 & 4 gig RAM <-> Asus G53JW-SZ154V + SSD Intel 320 120gb + Win7 <-> Rasberry pi revB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av heretic16:

Hej!

Jag undrar vad ni kommer göra när Windows XP slutar stödjas av Microsoft? Jag kommer bli ledsen iallafall.
Windows XP som är så underbart och perfekt operativsystem. Så enkelt och fritt. Nästan anarkistiskt.

Haha, visst är eller snarare var xp ett OS som har utvecklats från OK till riktigt bra. "perfekt"vet jag inte direkt och gudarna ska veta att när releasen för xp kom så fanns det nästan lika många "tvivlare" som det finns nu i och med win8. Men hänger inte riktigt med i svängarna när du kallar det för "anarkistiskt", hur menar du då? Utveckla gärna. Eller bara så att du missförstått innebörden av anarki?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ramsam:

håll i hästarna cowboy!

1. 2000 (ME?) var väl det sämsta som någonsin lämnat windows fabriken, alla kategorier.

Huh? "2000 ME"? Håll isär hästarna innan du dissar allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heretic16:

Bla bla bla..
Visst...man kan inte köra nyaste DirektX på den, men vem bryr sig.
Bla Bla

Öhh.. Åtminstone alla som tar gaming seriöst bryr sig. Det finns inget bra objektivt argument förutom att XP stödjer äldre hårdvara.

Visa signatur

Corsair Carbide 500R | i5 4670K | Asus 1070 Dual | Ballistixsport 4x4GB | GB Z87-HD3 | Samsung 850 Pro 128GB SSD | Seagate 1TB HDD | CM 600W | Samsung DVD |

Permalänk
Skrivet av heretic16:

Nu vet jag inte hur mycket ram Windows 8.1 64-bit tar i praktiken. Men systemkraven säger 2 GB. Det låter som dom har kodat dåligt och inte kört C-kod raka vägen.

Men jag ska ta en titt på Windows XP Tiny.
Jag ska köra tunga program på en liten Acer C710 =(

Med tanke på att 2GB ram kostar ca 200 kronor så ser jag inte riktigt problemet. Windows 8 hade gärna fått kräva 8GB om det är vad som krävs för att göra ett mer användbart, snyggare och snabbare OS, vilket det är. Vill man köra resurs-snålt känns linux som det vettiga valet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

Huh? "2000 ME"? Håll isär hästarna innan du dissar allt.

2000 = Millennium edition?

Eller tänkte du på server versionen (64bitars) av något?

Hursom, det jag syftar på i inlägget ovan är alltså millennium edition & inget annat

Visa signatur

AMD Phenom2 940BE | Gigabyte MA790X-UD3P | 4850 CrossfireX | Corsair 4 gig pc6400 | 550 gig HDD's | Antec Threehundred | 450 Watt Ace | Win7 <-> Thinkpad R60 + Win7 & 4 gig RAM <-> Asus G53JW-SZ154V + SSD Intel 320 120gb + Win7 <-> Rasberry pi revB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ramsam:

2000 = Millennium edition?

Eller tänkte du på server versionen (64bitars) av något?

Hursom, det jag syftar på i inlägget ovan är alltså millennium edition & inget annat

För att jag inte orkar så citerar jag någon annan:

ME is based on the 9x kernel and is a development from Windows 95 and 98.

2000 is based on the NT kernel and is a development from Windows NT3.1,
NT3.51 and NT4.0. Windows 2000 is actually NT 5.0.

Loosely-speaking the 9x series (no longer in development) was aimed at the
Home User, while the NT series was aimed at the Corporate User. Windows XP
is an NT system (NT 5.1) and aimed at both markets.

A lot of people make the mistake of thinking that ME and 2000 are the same,
but they are not related.

Kan bara säga att ME är det buggigaste skräpet jag någonsin kört, däremot var Win 2000 något helt annat. Stabil arbetshäst i jämförelse som byggde på NT.