Program som kollar om webbsidor uppdateras?

Permalänk
Medlem

Program som kollar om webbsidor uppdateras?

Kan någon rekommendera ett bra program som automatiskt kollar ifall webbsidor man angett uppdateras och i så fall visar något slags meddelande när det sker. Gärna att det även tydligt visar precis vilken del av sidan där en uppdatering har skett.

Tänkte använda det till enklare sidor som uppdateras några gånger i veckan, alltså inte nyhetssidor som uppdateras hundratals gånger per dag eller liknande.

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elektroman:

Kan någon rekommendera ett bra program som automatiskt kollar ifall webbsidor man angett uppdateras och i så fall visar något slags meddelande när det sker. Gärna att det även tydligt visar precis vilken del av sidan där en uppdatering har skett.

Tänkte använda det till enklare sidor som uppdateras några gånger i veckan, alltså inte nyhetssidor som uppdateras hundratals gånger per dag eller liknande.

Är det i säkerhetssyfte du söker?Finns så många varianter.

Visa signatur

1.MB Asus P5Q E, CPU Q9550 OC 3.7.GPU GTX 680 Windforce , PSU 750 watt. SSD Samsung 850 pro.Allt gånger 2.

2. MB Gigabyte GA-Z270X-Gaming 7.CPU: I5 7600K 4.6 GHZ. GPU: GTX 980.PSU Corsair CX 650.SSD Samsung 970 Evo Plus. Ram: Zadak 16gig RGB 3000 Mhz.Chassi Mission SG GGX .Corsair Hydro Series H100x CPU Cooler.

Permalänk
Medlem

Går väl att göra genom RSS-feed?

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Fractal Design Define S | Corsair AX860i | Asus Prime Z390-A | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB | i7 9700K | Fractal Design Celsius S24 | MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Samsung 850 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 1TB | 4x Be Quiet! Silent Wings 3 140mm | Razer BlackWidow Chroma | SteelSeries Rival 300 | Kingston HyperX Cloud Alpha Pro | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av antepannte:

Går väl att göra genom RSS-feed?

Är något i den stilen jag menar. RSS-feed förutsätter ju dock att den som gjort webbsidan lagt in RSS, vilket dessvärre inte alltid är fallet. Frågan är då hur man kan göra motsvarande för sidor där RSS inte är inlagt?

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S-OD:

Är det i säkerhetssyfte du söker?Finns så många varianter.

Det är väl snarare att jag vill veta när sidor flera olika sidor uppdateras utan att behöva aktivt besöka dem.

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektroman:

Det är väl snarare att jag vill veta när sidor flera olika sidor uppdateras utan att behöva aktivt besöka dem.

hmm, mitt förslag skulle nog vara att man kollar HTTP headern och jämföra content-length om det förändras.
Vad är det för platform du tänkt använda? är det en applikation du skrivit själv som ska kolla?
Utveckla gärna hur du tänkt visa eller informera att en sida förändrats.

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeVVa:

hmm, mitt förslag skulle nog vara att man kollar HTTP headern och jämföra content-length om det förändras.
Vad är det för platform du tänkt använda? är det en applikation du skrivit själv som ska kolla?
Utveckla gärna hur du tänkt visa eller informera att en sida förändrats.

Tänker mig ett program som är som en feed. Låt oss säga att man har lagt in i programmet att kolla om någon uppdatering sker på sidor som börjar med adressen www.blabla.com/hej/* (exempeladress)
Så när den som sköter den sidan exempelvis lägger upp en ny version av www.blabla.com/hej/sida2.html så kommer det upp en ny notis i feeden där det står någonting i stil med "Site www.blabla.com/hej/sida2.html uppdated content". Behöver egentligen inte vara mer avancerat än så. Finns det något sådant program?

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektroman:

Tänker mig ett program som är som en feed. Låt oss säga att man har lagt in i programmet att kolla om någon uppdatering sker på sidor som börjar med adressen www.blabla.com/hej/* (exempeladress)
Så när den som sköter den sidan exempelvis lägger upp en ny version av www.blabla.com/hej/sida2.html så kommer det upp en ny notis i feeden där det står någonting i stil med "Site www.blabla.com/hej/sida2.html uppdated content". Behöver egentligen inte vara mer avancerat än så. Finns det något sådant program?

Det tvivlar jag på - För att hitta alla dokument på en server som du vill göra http://www.example.com/first/* kräver att man gör en spindel som söker igenom sidan alt. att sidans administratörer lämnat en sitemap som man kan använda sig av.

Har du tur finns det nog något ute på nätet - annars du gnugga geniknölarna och snickra koden själv!

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeVVa:

Det tvivlar jag på - För att hitta alla dokument på en server som du vill göra http://www.example.com/first/* kräver att man gör en spindel som söker igenom sidan alt. att sidans administratörer lämnat en sitemap som man kan använda sig av.

Finns det inga "spindelprogram" redan?

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektroman:

Finns det inga "spindelprogram" redan?

Ingen aning, men det finns säkert några enkla algoritmer ute på nätet. Egentligen behöver du bara hämta en hemsida med HTTPRequest och leta efter nya länkar (med samma domän) på hemsidan och sen fortsätta rekursivt.

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk

Jag tänkte på något liknande, jag vill ha ett sms eller liknande när Stockholms bostadssförmedling lägger in en ny lägenhet. Är det svårt att göra ett program för det, och kan man köra det från sin dator hemma?

Permalänk
Medlem

Jag letar efter samma sak. Letar studentbostad och det är ingen kö utan först till kvarn när en ny bostad(med länk) läggs upp på sidan. Kan tyvärr inte koda själv så hade varit underbart om det fanns ett färdigt program. Alt. skulle jag kunna swisha en liiten ersättning om någon kunde "knacka ihop" något snabbt!

Permalänk

Check4change i Firefox?

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem

Osäker på hur det ser ut med fördröjningar och så, men borde det inte fungera med att låta t.ex. https://feedity.com/ "göra" RSS av sidan och sedan skicka detta till t.ex. IFTTT?