Stabilare alternativ till Skype?

Permalänk
Medlem

Stabilare alternativ till Skype?

Tjena!

Jag letar lite efter något stabilare alternativ till Skype, framförallt för audio, men video är även välkommet.

Skype har en tendens att koppla ifrån ibland och skapa konstiga problem som gör att man måste "ringa om", exempelvis eko, fördröjningar eller helt enkelt att kvalitén sjunker så man måste koppla om.

Har länge hoppats att Skype skulle fixa dessa problem, men det har inte blivit mycket bättre de senaste tre åren, så jag har inte mycket hopp för närmaste framtiden.

Det viktiga är att ljudkvalitén fortsätter vara bra.

Några förslag?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk

Slår ett slag för Google hangout!

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D | Intel 2700K @ 4.5 Ghz | ASRock Fatal1ty Z68 Professional Gen3 | XFX HD 7970 Black Edition | Corsair Force GT 120GB SSD | Corsair 16GB Vengeance 1600 MHZ | Corsair AX 850W | Asus Xonar STX | Qpad 5k | Qpad MK-80 PRO | Qpad Heaton XL
The Black,Blue & Red Ocean

Permalänk
Medlem

mumble/teamspeak.

problemet är ju att få över alla du talar med till det programmet.
är det mormor osv så kan det bli svårt, gäller det vänner för en spelsession så bör det vara genomförbart.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Om det bara är för att prata med folk och inte med bild (webbkameror) så har du: Teamspeak, mumble, Ventrilo osv.

Kör själv med teamspeak och kommer aldrig i livet att använda skype igen..Dåligt ljud, dåliga inställningar..tja, jag ser faktiskt inget som är positivt med det.

Fast med Teamspeak och mumble osv måste man in på servrar, antigen som man betalar för själv, eller öppna sådana som man kan hitta lite överallt på internet om man söker. Du kan även ha upp en egen server.

Visa signatur

CPU: AMD R7 5800x | RAM: Corsair Vengeance lpx 3200 Mhz 32 GB DDR4 | Moderkort: Asus ROG strix B550 F Gaming | GPU: Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH edition | PSU: Corsair RM750X | Kylare: Noctua NH-u14s | Fläktar: Corsair ML120 PRO, 120mm | Chassi: Fractal design Define S | OS: Windows 10 | SSD: Samsung 860 EVO 500 GB |

Permalänk
Medlem

Skype fungerar nog utan problem för 90%+ av alla användare så jag skulle felsöka istället. adsl-problem kanske?

Visa signatur

| 4000D Airflow | MSI B550 TOMAHAWK | Ryzen 5600X | 32gb DDR4 | 1x 1TB Kingston NVMe | GeForce GTX 1080TI | Corsair RM1000x | 34" Xiaomi Mi Monitor | CM Storm Quickfire TK Brown | Logitech G602 | HyperX Cloud II |

Permalänk

Teamspeak bytte vi till, fantastiskt mycket bättre än Skype.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag använder Teamspeak, Mumble, Ventrilo och Skype. Jobbigt med olika vänkretsar som bestämt sig för olika VIOPlösningar ;).

Det jag tänkte på var att jag inte har dessa problem TS nämner i skype. Kan det vara problem på klientsidan kanske? Risken är att ni kanske får problem även med andra chattklienter i så fall.
Aja, skype är inge vidare bra om man är några stycken när värden för samtalet packar ihop och drar. De andra alternativen kostar ju att drifta men det blir också bättre i slutändan ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Inaktiv

Skype är det sämsta skitet som finns. Teamspeak eller Ventrilo kör vi med.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Josasp:

Tjena!

Jag letar lite efter något stabilare alternativ till Skype, framförallt för audio, men video är även välkommet.

Skype har en tendens att koppla ifrån ibland och skapa konstiga problem som gör att man måste "ringa om", exempelvis eko, fördröjningar eller helt enkelt att kvalitén sjunker så man måste koppla om.

Har länge hoppats att Skype skulle fixa dessa problem, men det har inte blivit mycket bättre de senaste tre åren, så jag har inte mycket hopp för närmaste framtiden.

Det viktiga är att ljudkvalitén fortsätter vara bra.

Några förslag?

Skickades från m.sweclockers.com

Om du behöver en Teamspeak-kanal på en riktig Teamspeak-server så kan jag fixa gratis till dig.

Permalänk
Medlem

om det är för gaming så tycker jag mumble är bätre än skype

Visa signatur

min kanal heter lär dig blender
https://www.youtube.com/channel/UCAtF52Txk_4x-gJGmPm-mmw
ok den handlar om blender och hårdvara och sånt

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Om du behöver en Teamspeak-kanal på en riktig Teamspeak-server så kan jag fixa gratis till dig.

Riktig Teamspeak har jag tillgång till, men är inte nöjd med kvalitén och saknar ju video.
Krånglit med att man måste tillåta users osv med.

Skrivet av dulingen:

Skype fungerar nog utan problem för 90%+ av alla användare så jag skulle felsöka istället. adsl-problem kanske?

Skype krånglar för de flesta vad jag hör, sällan felfritt.
Vi är fler än tre i olika delar av världen, så det är inte bara att felsöka adsl.l
Jag har 100m till DSLAM och fiber därifrån, så min lina är för det mesta bra.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk

Vad är fel på kvalitén i teamspeak? För lite brus gentemot Skype?

Permalänk

Jag och mina polare använder Razer comms. Bättre ljud än skype. Dock så är det bara beta men jag har inte haft några problem hittills.

+Lika bra ljud som teamspeak
+behöver inte ha en server för att kunna snacka, bara adda varandra och ring

- kan bugga lite om man tabbar ur och in i spela hela tiden (tar längre tid än annars) Men man kan stänga av in-game interface så slipper man detta problemet.

https://www.razerzone.com/comms

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Josasp:

Riktig Teamspeak har jag tillgång till, men är inte nöjd med kvalitén och saknar ju video.
Krånglit med att man måste tillåta users osv med.

Skype krånglar för de flesta vad jag hör, sällan felfritt.
Vi är fler än tre i olika delar av världen, så det är inte bara att felsöka adsl.l
Jag har 100m till DSLAM och fiber därifrån, så min lina är för det mesta bra.

Om kvalitén på er Teamspeak är dålig så vet inte administratören hur man konfigurerar den korrekt. Vi kör "Opus Music" codec på vår server, det är i princip lossless kvalité. Bättre VOIP än så blir det inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Om kvalitén på er Teamspeak är dålig så vet inte administratören hur man konfigurerar den korrekt. Vi kör "Opus Music" codec på vår server, det är i princip lossless kvalité. Bättre VOIP än så blir det inte.

Opus Voice är mycket bättre om man inte ska spela musik då det inte finns någon brusreducering etc med Music igång. Testa byt mellan dem och lyssna, speciellt på bruset som reduceras kraftigt med Voice.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Shrudder:

Opus Voice är mycket bättre om man inte ska spela musik då det inte finns någon brusreducering etc med Music igång. Testa byt mellan dem och lyssna, speciellt på bruset som reduceras kraftigt med Voice.

Jag har några kanaler där man önskat Opus Voice. Vi har dock inget problem med brus så vi kör snäppet bättre, Opus Music.

Permalänk
Medlem

Jag måste rekommendera Trillian, som är enligt mig är mycket stabilare än vad Skype är. För mig kräver Skype väldigt mycket datorkraft, vilket gör att datorn tokladdar i flera sekunder när jag ska öppna Skype, ringa till någon, eller när jag får något samtal av någon. Sånt här sker på direkten genom Trillian. Ingen fördröjning alls. Det är en helt otrolig känsla ^^

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk

Ska tilläggas att det skönaste med Teamspeak gentemot skype är att man slipper hela ringa upp grejen. Man sätter sig i kanalen och väntar på polarna, alla som har passet kan joina så slipper man : Hörru, ring upp mig! ; Snart, mitt i Matchen (3 timmar senare...) Tja! Glömde!

Permalänk

Kan bara rekommendera LINE. Bästa chattprogrammet enligt mig. Stabilt att skicka filer, roligare bilder än skype. Videosamtal, chatt och tele som vanligt.

Permalänk
Medlem

Du kan testa Bredbandsleverantör
http://www.hostmycalls.com/tools/
http://mcs.netit.se/

Du kan läsa om problemet som min kompis hade länge senare
http://www.fairshopping.se/opinions/view/15250
Jag själv är mycket nöjd med internet från tre som jag har.
Det hjälper inte dig om du byter software om du har dålig kvalitet på internet.
Men måste du bli 100% säker på att problem ligger inte på dator eller router hårdvara/mjukvara

Permalänk

Aldrig haft några problem med skype och jag använder det varje dag. förstår inte vad ni har för tokiga inställningar eller annat knas.
kolla upp ditt internet kanske ? :S

Visa signatur

Moderkort: MSI Z97-G43 GAMING, Minne: Kingston 8GB (2x4GB) CL11 2400Mhz XMP Beast Series, HDD1: Transcend ssd 250 Gb, HDD2: Hdd 500 Gb, CPU: I5 4460, GPU: MSI GeForce GTX 970 Gaming 4GB, Tangentbord: Func kb-460 (Mx brown), Mus: Roccat savu, Monitor: benq xl2411z, Nätagg: Be quiet kraft 600W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Josasp:

Skype krånglar för de flesta vad jag hör, sällan felfritt.

Jag undrar vilka "de flesta" är i detta fall. Att säga att skype inte fungerar för de flesta är så fel att det sjunger om det, skype är utan tvekan mest använda röst-kommunikationsprogrammet och fungerar dugligt för 99% av alla användare och godkänd för 90%.

Att vissa personer ibland behöver starta om sitt skype för att kunna ha ett bra samtal kan lika gärna bero på klienten som skype.

Enda gången jag av erfarenhet vet att skype saknar bra stöd är om man har STORA konferenser, när det blir fler än 5 med i ett samtal blir det lätt grötigt. 25 personer som ska raida eller liknande är fullt kaos, då behövs push-to-talk för alla eller annat program.

Men för en vanlig svensson fungerar skype hur bra som helst.

Upplever du dock mycket problem med skype är det antagligen enklare att prova något annat, som mumble/TS/ventrilo.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem

Nu 2014 finns det bara ett alternativ enligt min mening vad gäller kvalité och kompabilitet med ljudkort/drivisar, och det är Teamspeak.

Mumble är den sämsta skiten som kommit fram, sedan Ventrilo(fast på tidigare år var det utmärkt!)
Och det är de erfarenheter jag har, kan dock vara så att våran server på Mumble var värdelös,
men när vi själva lade upp en TS Server i Helsingborg hos en guildmember på 100/100 lina så var kvalitén betydligt bättre
eftersom serverinställningar tillät mer kbps än vad kanske gratisservrar gör.

Hursomhelst, vad gäller skype så är mina erfarenheter bra, för min mick hoppar inte iväg och min mickkvalité är excellent jämförelsevis med andra som också använder det, fast kanske med ett inbyggt ljudkort i Mobo, eller ett externt billigt skit ljudkort, eller möjligtvis ett Headset för 3-400:-, då kan man inte förvänta sig någon vidare kvalité.

Om man däremot tar mitt Astro A50 som ligger även idag runt 3.000:- så är kvalitén en enorm skillnad efter firmware-uppgradering, samt inställningar på ljudkortet för Astro, samt att Externa Program inte får ta kontroll över ljud eller nivå.

Mvh

Visa signatur

Vänligen citera inlägget för ett snabbt svar!
Heltids streamer @ https://go.twitch.tv/Puvvve

MB: Asus Maximus Hero VIII CPU: Intel i7 6700K @ 4.5ghz GFX: Asus GTX 1080Ti OC

Minne: 2x8GB 3000mhz Ballistics Extreme Display: BenQ XL2411T

Mus: Steelseries Rival 300 Black Tngntbord: Qpad MK-85 PRO Headset: Astro A50

Permalänk
Medlem