Guide: Byta bakgrundsbild i Windows 8

Permalänk
99:e percentilen

Guide: Byta bakgrundsbild i Windows 8

Välkommen till en guide jag trodde att jag aldrig skulle behöva skriva: Hur man ändrar bakgrundsbild i Windows.

Mer specifikt rör det sig om Windows 8[.1]. Idag när jag skulle ändra wallpaper märkte jag att de gamla vanliga metoderna inte längre fungerar:

  • Högerklicka på skrivbordet → PersonalizeDesktop Background

  • Högerklicka på en bild (i Explorer/Windows Photo Viewer) → Set as desktop background

  • Högerklicka på en bild i Firefox → Set As Desktop Background...

De två första metoderna fungerar om bilden är i PNG-format, men inte JPEG eller TIFF. Den sista fungerar inte för något format.

Det som händer om man använder någon av dessa metoder är att Windows komprimerar sönder bilden innan den sätts som bakgrund, så man får ett wallpaper som består av JPEG-artefakter istället för den bild man faktiskt ville ha. För en enkel jämförelse kan man öppna följande (beskurna) screenshots i varsin flik och växla mellan flikarna:

   » Originalbilden
   » Efter Windows' komprimering

Den som vill testa själv kan använda dessa bilder:

   » JPEG-bilden som jag använde i jämförelsen
   » "Samma" bild i PNG-format

Som tur är kan man utan alltför mycket jobb ta sig runt detta. Det bästa sättet är förstås att spara bilden som PNG innan man sätter den som bakgrund. (PNG är naturligtvis alltid att föredra i alla ej utrymmes- eller bandbreddskritiska sammanhang.) Men om man inte har möjlighet till det kan man göra så här:

1. Se till att Windows är inställt på att visa hela filnamn.

2. Tryck Win + R för att få upp dialogen Run.

3. Skriv %AppData%\Microsoft\Windows\Themes och tryck Enter.

Eller gå manuellt till mappen som normalt ligger här:
C:\Users\Användarnamn\AppData\Roaming\Microsoft\Windows\Themes

4. Kopiera den bild du önskar använda som bakgrundsbild till den mappen.

5. Det bör ligga en fil där som heter TranscodedWallpaper. Ta bort den.

6. Byt namn på din bild till TranscodedWallpaper (utan något filnamnstillägg).

Mappen ska alltså se ut precis som den gjorde när du öppnade den (förutom metadata på TranscodedWallpaper).

7. För att verkställa ändringen, högerklicka på skrivbordet → PersonalizeDesktop Background.

Inom några sekunder efter att du gått in där ska ändringen träda i kraft.

Det var det jobbiga sättet. Har man möjlighet är det som sagt förstås smidigare att spara sin tilltänkta bakgrundsbild som PNG och sedan välja den som vanligt.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

*Host* Var lite slö i läsningen av TS första post, så mitt första svar var inte så bra ^^

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Reyintaz:

Snällt att du gör en guide, men uppdaterade själv till U1 idag och de gamla vanliga metoderna fungerar fint fint för mig, alla fall med JPG bilder
Låter som det är någon relaterat till din dator då ^^

http://i.imgur.com/AEkGbjn.png

Kan du visa att JPEG-bilder inte komprimeras någonting (mer än de redan är) med den metoden?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Kan du visa att JPEG-bilder inte komprimeras någonting (mer än de redan är) med den metoden?

Tänkte just redigera min post och frågade om det gick men det var någon komprimeringsproblem (läste din post om och om igen innan jag förstod det xD). Ska kolla runt lite själv

Du har inte lust att ladda upp samma bild du använde i dina exempel fast i jpg format så jag kan testa. Vet vad jag ska kolla på i den bilden. Min nuvarandra har så mycket mer detaljer så kan inte påstå att jag ser något fel med bilden.

Permalänk
Inaktiv

Det problemet har jag inte märkt själv faktiskt...

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Reyintaz:

Tänkte just redigera min post och frågade om det gick men det var någon komprimeringsproblem (läste din post om och om igen innan jag förstod det xD). Ska kolla runt lite själv

Du har inte lust att ladda upp samma bild du använde i dina exempel fast i jpg format så jag kan testa. Vet vad jag ska kolla på i den bilden. Min nuvarandra har så mycket mer detaljer så kan inte påstå att jag ser något fel med bilden.

Den fanns redan online, så jag kan länka den direkt:

   » JPEG-bilden som jag använde i jämförelsen

Och dessutom:

   » "Samma" bild i PNG-format

Skrivet av Loxus:

Det problemet har jag inte märkt själv faktiskt...

Prova med JPEG-bilden ovan så kommer du se det direkt.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Den fanns redan online, så jag kan länka den direkt:

   » JPEG-bilden som jag använde i jämförelsen

Och dessutom:

   » "Samma" bild i PNG-format

Prova med JPEG-bilden ovan så kommer du se det direkt.

Testade men den själv och det syntes direkt, och det är ju övertydligt.

Men har suttit och testat med lite egna bilder jag har. Flera färgrika, mycket detaljer till väldigt simpla färger och linjer med vit bakgrund, och på dessa har jag absolut inte sett något problem med. Suttit och försökt skanna igeom dem med ögonen pixel för pixel nästan och det är svårt att hitta något (hittar inget)

Har du själv testat med fler bilder än den du länkade? Tycker det hela är intressant då det är som sagt övertydligt när man sätter den länkade till bakgrund, medans andra inte är det.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Reyintaz:

Testade men den själv och det syntes direkt, och det är ju övertydligt.

Men har suttit och testat med lite egna bilder jag har. Flera färgrika, mycket detaljer till väldigt simpla färger och linjer med vit bakgrund, och på dessa har jag absolut inte sett något problem med. Suttit och försökt skanna igeom dem med ögonen pixel för pixel nästan och det är svårt att hitta något (hittar inget)

Har du själv testat med fler bilder än den du länkade? Tycker det hela är intressant då det är som sagt övertydligt när man sätter den länkade till bakgrund, medans andra inte är det.

Bra idé. Jag provade nu med denna bild, som är sparad med högsta kvalitetsnivå i Photoshop:

   » Skärmbild av BSOD sparad som JPEG med kvalité 12/12

Dess kvalité är alltså helt OK, men när man sätter den som bakgrundsbild med de klassiska metoderna blir det rena katastrofen; nästan ännu värre än med Windows 7-bilden.

   » Samma bild i PNG-format

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Tackar för guiden

Tänkte för någon vecka sedan att fonten var väldigt suddig på min bakgrundsbild.. detta förklarar ju det iallafall..
(såg ut att vara uppskalat 720p/1080p jämfört med nu när det faktiskt ser ut som 1440p)

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Bra idé. Jag provade nu med denna bild, som är sparad med högsta kvalitetsnivå i Photoshop:

   » Skärmbild av BSOD sparad som JPEG med kvalité 12/12

Dess kvalité är alltså helt OK, men när man sätter den som bakgrundsbild med de klassiska metoderna blir det rena katastrofen; nästan ännu värre än med Windows 7-bilden.

   » Samma bild i PNG-format

Jo sant, det var en väldigt bra exempelbild.

Men visst ser det ut som att artifakterna är skuggor av texten på något sätt? Som ovanstående sa så tror jag också detta har funnits innan, då jag har för mig jag har sett liknande saker, men inte brytt mig.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Reyintaz:

Jo sant, det var en väldigt bra exempelbild.

Men visst ser det ut som att artifakterna är skuggor av texten på något sätt? Som ovanstående sa så tror jag också detta har funnits innan, då jag har för mig jag har sett liknande saker, men inte brytt mig.

Det är standard att text blir smärtsamt dålig vid JPEG-komprimering. Förstår dock inte riktigt vad du menar med "skuggor".

Jag måste gå in och dubbelkolla att det inte är så här på Windows 7 också, men jag kan verkligen inte tänka mig att jag inte hade märkt det under alla år. Man kan ju inte undgå att se det.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Om du istället använder ett bildspel blir det samma sak då?

Jag brukar lägga några bilder i en mapp och sen Högerklicka skrivbordet - Anpassa - Skrivbordets Bakgrund och där ange mappen. Tycker inte jag märkt nån sönderkomprimering än men har visserligen inte kollat så noga. Då kör jag med bilder i samma upplösning som skärmen (ingen omskalning) och centrerat.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

HurMycket ligger i högsta växeln gällande guider. I like it!

Permalänk
Medlem

Nu har jag förvisso inte läst varken hela det första inlägget eller några kommentarer (eftersom klockan är 02.32 & jag är väldigt trött), men är w8 verkligen så jävligt att det ska behövas en guide på ett entusiastforum för att byta bakgrundsbild?

Visa signatur

Dator - Gtx 580, 2600k, Sabertooth p67, evo 212, 4x4gb ram, samsung evo 250gb, WD 1tb, WD 500gb, Fractal r3, CX600m
Kringutrustning - Microsoft SideWinder x4, SteelSeries Rival, QPAD QH-85, QcK++

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knassen:

Nu har jag förvisso inte läst varken hela det första inlägget eller några kommentarer (eftersom klockan är 02.32 & jag är väldigt trött), men är w8 verkligen så jävligt att det ska behövas en guide på ett entusiastforum för att byta bakgrundsbild?

Kollade nyss själv i Windows 7 på en jobbdator och det är samma här, det sparar också om filen som TranscodedWallpaper med sämre JPEG-kvalitet. Så det är inte problem enbart med 8an.

I gamla XP gjordes iaf bilden om till en BMP, så det inte blev förstörande komprimering.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Va? Nu måste jag kolla hemma bara för det men har annars alltid använt första metoden utan problem. Kan dock inte svära på vilket format bilden hade (om det var PNG eller JPG). Lär också undersöka om min nuvarande bild är "korrupt" eller inte.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

jag har nu testat den här guiden och det funkar ej för mig. blir riktigt jävla cp galen snart. kan bara ha en färg. går inte att ändra på nått jävla sätt. har aktiverat windows osv. vill fortfarande inte funka. något tips?

Permalänk
Medlem

[Guide] Byta bakgrundsbild i Windows 8 med bibehållen kvalité*

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem

Intressant, har du testat om det är samma i windows 10? ser en klar skillnad mellan dina två exempelbilder.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Inaktiv

Behöver man fortfarande göra det här på Windows 10?