Windows 7 fortfarande värt att köpa?

Permalänk

Windows 7 fortfarande värt att köpa?

Tjena!!!

Ska nu byta os på xp datorn men kan inte bestämma mig för vilket jag vill ha.
Dom gånger jag har testat windows 8 tycker jag att det har varit ganska krångligt att hitta i.
Windows 7 har jag på andra datorer så det kan jag.

Datorn används mest till surf och att köra flugsimulatorn Real flight 7 på som inte är något krävande program.

Just nu lutar det åt att köpa Windows 7 men är det fortfarande värt det eller är det lika bra att köpa Windows 8.1 så att man lär sig det jag vet vad tycker ni?

Här datorns specifikationer

processor= AMD Phenom x3 2.3 Ghz
Grafikkort=Amd 6770
Ram=4 gb har så att jag kan uppgradera till 8 gb sen när jag köper 64 bit os
Moderkort= HP kort.

Visa signatur

2x Xeon E5 2697 v3 | 64GB | 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasse12345:

Tjena!!!

Ska nu byta os på xp datorn men kan inte bestämma mig för vilket jag vill ha.
Dom gånger jag har testat windows 8 tycker jag att det har varit ganska krångligt att hitta i.
Windows 7 har jag på andra datorer så det kan jag.

Datorn används mest till surf och att köra flugsimulatorn Real flight 7 på som inte är något krävande program.

Just nu lutar det åt att köpa Windows 7 men är det fortfarande värt det eller är det lika bra att köpa Windows 8.1 så att man lär sig det jag vet vad tycker ni?

Här datorns specifikationer

processor= AMD Phenom x3 2.3 Ghz
Grafikkort=Amd 6770
Ram=4 gb har så att jag kan uppgradera till 8 gb sen när jag köper 64 bit os
Moderkort= HP kort.

Som produkterna ser ut idag så rekomenderar jag Windows 7 alla dagar i veckan. Men Windows 8 ska få en uppdatering som återinför startmenyn, och att döma av jublet som det rev ner när de presenterade den nyheter vore det självmord att backa, så om du kan vänta och kanske installera en startmenyersättare under tiden så kör på Windows 8. Modern UI är ingen idé att lägga tid på att lära dig för det kommer du med största sannorlikhet kunna slippa med uppdateringen,

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasse12345:

Tjena!!!

Ska nu byta os på xp datorn men kan inte bestämma mig för vilket jag vill ha.
Dom gånger jag har testat windows 8 tycker jag att det har varit ganska krångligt att hitta i.
Windows 7 har jag på andra datorer så det kan jag.

Datorn används mest till surf och att köra flugsimulatorn Real flight 7 på som inte är något krävande program.

Just nu lutar det åt att köpa Windows 7 men är det fortfarande värt det eller är det lika bra att köpa Windows 8.1 så att man lär sig det jag vet vad tycker ni?

Här datorns specifikationer

processor= AMD Phenom x3 2.3 Ghz
Grafikkort=Amd 6770
Ram=4 gb har så att jag kan uppgradera till 8 gb sen när jag köper 64 bit os
Moderkort= HP kort.

Jag säger Windows 8.1 alla dagar. Sedan jag har kört Windows 8.1 (vilket är sedan det kom ut) så tycket jag att Windows 7 är väldigt mycket långsammare.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Jag tycker att Windows 7 är det bästa operativsystemet men eftersom Microsoft har förbättrat stödet för mus och tangentbord med senaste uppdateringen till Windows 8.1 (Update 1) och att dom dessutom har lovat att det senare i år kommer en uppdatering som gör att W8.1 får tillbaka start menyn så tycker jag att du kan ladda hem en Windows 8.1 ISO som redan har Update 1 och testa gratis i 90 dagar http://technet.microsoft.com/en-us/evalcenter/hh699156.aspx

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Windows 7 FPP/Retail säljs inte längre. OEM är egentligen inte tillåtet att installera själv.

Permalänk

[QUOTE="Petterk;14542000"]Windows 7 FPP/Retail säljs inte längre. OEM är egentligen inte tillåtet att

Varför säljer dom OEM licenser då?

Visa signatur

2x Xeon E5 2697 v3 | 64GB | 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Windows 7 FPP/Retail säljs inte längre. OEM är egentligen inte tillåtet att installera själv.

Du påstår alltså att alla datorbutiker bryter mot Microsoft regler.

Här är ett citat från Inet för Windows 7 OEM

"Kan köpas till ny dator utan operativsystem. Detta är en OEM-licens vilket bl.a. innebär att ingen telefonsupport eller manual ingår. Får endast installeras på en ny dator, där det inte funnits ett tidigare operativsystem installerat."

http://www.inet.se/produkt/9122325/windows-7-home-premium-64-...

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Du påstår alltså att alla datorbutiker bryter mot Microsoft regler.

Här är ett citat från Inet för Windows 7 OEM

"Kan köpas till ny dator utan operativsystem. Detta är en OEM-licens vilket bl.a. innebär att ingen telefonsupport eller manual ingår. Får endast installeras på en ny dator, där det inte funnits ett tidigare operativsystem installerat."

http://www.inet.se/produkt/9122325/windows-7-home-premium-64-...

Om Inet installerar den är det dem som ansvarar för support o.s.v. Det är bara i Japan som OEM får säljas till slutkund för installation. Här finns inga begränsningar alls vad det gäller vem som köper det och behöver inte köpas samtidigt som datorn, men det får bara levereras förinstallerat enligt Microsofts regler. Ja uppmaningen alla gör sedan FPP försvann är mot reglerna, men de får sälja OEM-licenser till vem som helst, det är bara att vem som helst inte får installera någon sådan licens. Då de bara är giltiga när de kommer förinstallerat på maskinerna. Licensen är till för systembyggare inte slutanvändare. Det finns i sin tur vissa krav Microsoft ställer på systembyggarna.

Permalänk
Medlem

windows 8 har massa små förbättringar lite överallt. jag tycker det är bra och kommer inte gå tillbaka till windows 7. Nu använde jag iof aldrig startmenyn särskilt mycket i windows7 så har inte stört mig på att den inte finns i win8 men om det bara är den man saknar så är en officiell meny från microsoft på väg, tills dess så finns det flera tredjeparts menyer att välja mellan som vad jag sätt verkar integrera bra med skrivbordsmiljön.

edit: med det sagt så skulle jag nog inte betala för en uppgradering om jag redan satt på win7.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Rekommenderar att köra vidare på windows 7 tills windows 9 släpps eller vi tvingas byta pga directx 12 eller liknande, visst man får snabbare uppstartstider med windows 8 men min windows 7 gamingburk startar på 7 sekunder jämfört med 5 sekunder på windows 8.1..

när det väl är igång så är det väl ingen större skillnad men windows 8.1 känns identiskt med windows 7 sålänge man befinner sig i skrivbordsmiljön men när man ska bara mecka med inställningar och in djupare i operativsystem börjar huvudvärken sakta smyga sig fram.. rekommenderar endast windows 8.1 om du sitter och spelar de absolut nyaste titlarna som BF4 som får en prestandaboost av de nya OS't annars windows 7 alla dagar i veckan!

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Win 8.1.1 alla dagar i veckan och två gånger på söndagen. Även om Win8 var knackigt vid launch så fungerar det numera bättre än någonsin och känns rappare och smartare än Win7. Jag saknar inte Win7 alls och kommer inte att gå tillbaka dit igen.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Avstängd

Windows 7 röstar jag på. Okej , Windows 8 har sitt fantastiska modern UI och Store men när som helst kan Store sluta fungera och ominstallation krävs så rekommenderar inte Windows 8 i dagsläget. Eller så finns Windows 8 med Windows 7 Style... nej, detta var ett skämt. Många efterfrågar detta. Lika många som vill ha tillbaka gamla Ubuntu-stuken och därför gått över till Linux Mint.

Är du ljud och filmfantast och gillar kolla film me flerkanalljud ska du däremot välja Windows 8 som har stöd för DolbyDigital Plus i Modern UI. Finns många streamingtjänster som använder detta... som tex Netflix och... inga andra. Kör personligen Windows 8 bara för Netflix appen. Enda streamingtjänsten i Sverige som ger flerkanalljud.

Permalänk
Medlem

8.1 är bättre än 7an under the hood. Start menyn kommer tillbaka hur som helst.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem

Är väl en smakfråga, vad man föredrar liksom.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk

Tack för alla svar blir nog Windows 8.
Men vad ska jag köpa om inte en OEM licens?
Vad kan hända om jag köper en OEM licens?

Visa signatur

2x Xeon E5 2697 v3 | 64GB | 6700 XT

Permalänk
Livsnjutare 😎

Windows 7.

8an bara stör jag mig på flera saker.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Windows 8.1 självklart, sitter med Win 7 på jobbet hela dagen och 8an är så mkt bättre på allt.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasse12345:

Tack för alla svar blir nog Windows 8.
Men vad ska jag köpa om inte en OEM licens?
Vad kan hända om jag köper en OEM licens?

Det som kan hända är att du blir nöjd.
Sittersjälv meden oem från inet Win 8.1 och är hur nöjd som helst.
Bara till att köpa.

Mvh

Visa signatur

Man lever som man bör. Bör leva som man lever. Ibland blir det torsk men alltid en seger.

Permalänk
Medlem

Windows 8.1 så klart.

Både snabbare och mer säkert än gamla win7

Tar även mindre resurser än win 7 så har du en äldre dator är win8 det självklara valet.

Nackdelen är väl drivrutiner till äldre dator.Där är nog win7 att föredra ändå..
Nu blev det snurrigt..
Kolla innan så du har drivrutin stöd för windows 8.1 till din dator innan du bestämmer dig

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk

Men vat kan hänada om jag köper en OEM licens jag tänkte på det att datorn måste vara ny vilket min dator inte är?

Visa signatur

2x Xeon E5 2697 v3 | 64GB | 6700 XT

Permalänk
Medlem

Windows 8.1 Svenska full-version.
Windows 8.1 Pro Svenska full-version.

Engelska, 8.1 eller 8.1 Pro

Från återförsäljaren du föredrar då.

Windows 8.0 OEM med Personal Use-avtalet fick man installera som slutanvändare, men det togs bort till fördel av full-versionerna.

Du kan även köpa licenserna elektroniskt direkt från Microsoft. Fast det blir nog dyrare, 8.1 får du ge 1099 för iaf.

Du kan också köpa OEM, men det skiljer bara ca 100kr på vanliga 8.1 och det lönar sig således bara om du ska ha Pro. I praktiken betyder OEM bara att det är antingen 32-bitar eller 64-bitar media, men nyckeln kan användas till bådadera om du skaffar media. Det får inte flyttas o.s.v. som vanligt, men det är sällan något problem.

Även om det är en ny eller gammal dator med tidigare operativsystem så kan du köpa OEM-licens, du bryter mot reglerna vilket som eftersom det är en licens till för systembyggare och bara får levereras förinstallerad.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rasse12345:

Tack för alla svar blir nog Windows 8.
Men vad ska jag köpa om inte en OEM licens?
Vad kan hända om jag köper en OEM licens?

Byter du moderkort eller försöka köra licensen i annan dator får du ringa Microsoft och köra den tröttsamma aktiveringsguiden. Men fick jag även gör med min Windows 8 Pro vanliga licens som man får flytta.

Permalänk
Medlem

Win 7 64-bitar... Win 8 är några små förbättringar men också mycket som blivit drygare och i 8.1 hände exakt samma en gång till.
Om jag inte hade uppgraderat till 8 skulle jag inte bry mig om att göra det ännu.
Dagen ribbon försvinner så kommer jag att rekommendera 8 till alla.

Ribbon är en meny som dyker upp på skärmens högersida varje gång man rör det högra bottenhörnet (i 8.1, båda högerhörnen i 8.0) och vad innehåller den? Search i fullskärm, dugligt, Share som leder till en helt tom meny om man inte har några appar, Start som gör exakt samma sak som Windows-tangenten eller Windows-knappen längst nere i högra hörnet i 8.1, Devices som inte visar ett vettigt skit och Settings som tar oss vidare till en meny där vi har en genväg till kontrollpanelen, skrivbordsinställningarna, kontrollpanelens system, Microsoft hjälp, en nätverksmeny där allt man ser är om man är ansluten till något eller inte och absolut ingenting går att klicka på, volym, notifikationer som inte gör ett skit om man inte har appar, tangentbordsspråk, en knapp som leder till appen där man styr vissa av datorns inställningar och… på/av/starta om/sömnläge och så vidare.
En heeel massa helt onödig skit undangömt, oanvändbart och samtidigt i vägen och sedan någonting så livsviktigt som att stänga av datorn vilket i Win 8.1 tack och lov även går genom att högerklicka nere i högra hörnet eller Alt + F4 som vanligt.
Blir äcklad av alla touch-screen anpassningar exempelvis att man kan ta tag i toppen av skrivbordet och typ STÄNGA SKRIVBORDET. Det är nonsens, nonsens.

Skulle rekommendera Win 8 men ju mer jag tänker på allt som är nytt ovanför huven eller vad man ska säga i Win 8 ju argare blir jag. Vill ha 8.2 snabbt.

Edit: men om man är kunnig så går det såklart att modda bort all Win 8 skit ur Win 8 och modda tillbaka startmenyn osv. Meckigt bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Msch:

Win 7 64-bitar... Win 8 är några små förbättringar men också mycket som blivit drygare och i 8.1 hände exakt samma en gång till.
Om jag inte hade uppgraderat till 8 skulle jag inte bry mig om att göra det ännu.
Dagen ribbon försvinner så kommer jag att rekommendera 8 till alla.

Ribbon är en meny som dyker upp på skärmens högersida varje gång man rör det högra bottenhörnet (i 8.1, båda högerhörnen i 8.0) och vad innehåller den? Search i fullskärm, dugligt, Share som leder till en helt tom meny om man inte har några appar, Start som gör exakt samma sak som Windows-tangenten eller Windows-knappen längst nere i högra hörnet i 8.1, Devices som inte visar ett vettigt skit och Settings som tar oss vidare till en meny där vi har en genväg till kontrollpanelen, skrivbordsinställningarna, kontrollpanelens system, Microsoft hjälp, en nätverksmeny där allt man ser är om man är ansluten till något eller inte och absolut ingenting går att klicka på, volym, notifikationer som inte gör ett skit om man inte har appar, tangentbordsspråk, en knapp som leder till appen där man styr vissa av datorns inställningar och… på/av/starta om/sömnläge och så vidare.
En heeel massa helt onödig skit undangömt, oanvändbart och samtidigt i vägen och sedan någonting så livsviktigt som att stänga av datorn vilket i Win 8.1 tack och lov även går genom att högerklicka nere i högra hörnet eller Alt + F4 som vanligt.
Blir äcklad av alla touch-screen anpassningar exempelvis att man kan ta tag i toppen av skrivbordet och typ STÄNGA SKRIVBORDET. Det är nonsens, nonsens.

Skulle rekommendera Win 8 men ju mer jag tänker på allt som är nytt ovanför huven eller vad man ska säga i Win 8 ju argare blir jag. Vill ha 8.2 snabbt.

det var precis sådana irritationsmoment som fick mig att gå tillbaka till w7, varför kan de inte bara låta oss få köra windows 8 precis på samma sätt som windows 7? vi vet att det i grunden med enkla modifieringar av 3e partsprogram kan fungera nästan 100% likadant i funktion..

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Msch:

Win 7 64-bitar... Win 8 är några små förbättringar men också mycket som blivit drygare och i 8.1 hände exakt samma en gång till.
Om jag inte hade uppgraderat till 8 skulle jag inte bry mig om att göra det ännu.
Dagen ribbon försvinner så kommer jag att rekommendera 8 till alla.

Ribbon är en meny som dyker upp på skärmens högersida varje gång man rör det högra bottenhörnet (i 8.1, båda högerhörnen i 8.0) och vad innehåller den? Search i fullskärm, dugligt, Share som leder till en helt tom meny om man inte har några appar, Start som gör exakt samma sak som Windows-tangenten eller Windows-knappen längst nere i högra hörnet i 8.1, Devices som inte visar ett vettigt skit och Settings som tar oss vidare till en meny där vi har en genväg till kontrollpanelen, skrivbordsinställningarna, kontrollpanelens system, Microsoft hjälp, en nätverksmeny där allt man ser är om man är ansluten till något eller inte och absolut ingenting går att klicka på, volym, notifikationer som inte gör ett skit om man inte har appar, tangentbordsspråk, en knapp som leder till appen där man styr vissa av datorns inställningar och… på/av/starta om/sömnläge och så vidare.
En heeel massa helt onödig skit undangömt, oanvändbart och samtidigt i vägen och sedan någonting så livsviktigt som att stänga av datorn vilket i Win 8.1 tack och lov även går genom att högerklicka nere i högra hörnet eller Alt + F4 som vanligt.
Blir äcklad av alla touch-screen anpassningar exempelvis att man kan ta tag i toppen av skrivbordet och typ STÄNGA SKRIVBORDET. Det är nonsens, nonsens.

Skulle rekommendera Win 8 men ju mer jag tänker på allt som är nytt ovanför huven eller vad man ska säga i Win 8 ju argare blir jag. Vill ha 8.2 snabbt.

Edit: men om man är kunnig så går det såklart att modda bort all Win 8 skit ur Win 8 och modda tillbaka startmenyn osv. Meckigt bara.

Ribbons går ju att stänga av helt i settings..Går även att sätta så du aldrig ens märker av Metro.Utan en massa program.

Startmenyn som finns nu använder jag bara med högerklick.Den menyn är helt underbar.
Gäller att lära sig arbeta med win8 på sitt eget sätt.Går att modifiera i windows egna settings som du inte ens kommer i närheten av i win7.Min win8 är min egen och om en win7 användare sätter vid min dator blir han totalt vilsen hehehe..rätt kul hur insnöade alla win7 användare är på just start menyn.
Tar man bort den är dom som nybörjare och är totalt vilsna..

Själv går jag direkt till desktop mode vid start.Går förbi inloggning och metro direkt.

Använder mycket tangentbordet när jag ska leta efter saker tex win+s.Har lärt mig många genvägar på detta sätt och har gjort mig till en bättre användare.

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk

Jag körde Windows XP från release date till end of support och Windows XP är mycket snabbare än Windows Vista och Windows 7.

Microsoft sämsta operativsystem må vara Windows ME men Windows Vista är inte långt i från.
Däremot kan jag säga att den tyngsta oprativsystem som Microsoft har gjort är Windows 7.

Windows 7 drar så förbannat mycket och ger så lite. Windows 8.1 kan jag lätt ställa bredvid Windows XP när det gäller snabbhet.
Windows 8.1 kan man installera på en liten sketen Chromebook och ändå kan man spela Sims 3, Amnesia och Minecraft hur lätt som helst + många andra program. Windows 8.1 är så snabb att yo mama....skämtar bara.

Windows 8.1 är det bästa du kan köra om du vill ha snabbhet(Linux är ett undantag. Inget klår Linux).
Så skit i Windows 7.

Permalänk
Medlem

Windows 8.1 helt klart, inte kul att sitta med en produkt om mindre än ett år som inte längre får uppdateringar.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Skrivet av janee:

Jag tycker att Windows 7 är det bästa operativsystemet men eftersom Microsoft har förbättrat stödet för mus och tangentbord med senaste uppdateringen till Windows 8.1 (Update 1) och att dom dessutom har lovat att det senare i år kommer en uppdatering som gör att W8.1 får tillbaka start menyn så tycker jag att du kan ladda hem en Windows 8.1 ISO som redan har Update 1 och testa gratis i 90 dagar http://technet.microsoft.com/en-us/evalcenter/hh699156.aspx

Kan jag testa den du länkade om jag pluggar ut min win7 SSD och installerar den på en annan HDD?

Och om jag inte gillar den kan jag väl bara plugga i min SSD med win7 igen?

Visa signatur

Dator: CPU: I5 3570k - GPU: MSI GTX 660ti - RAM: 2x4 Kingston hyperX blue - moderkort: MSI Z77A-GD65 gaming -SSD: Samsung 840 120GB - HDD Seagate barracuda 1TB - PSU: XFX XXX Edition 850W - Kylare: CM Hyper 212 evo -Chassie: Fractal Design define R4. Kringutrusning: Montitor 1: Asus 24" VG248QE - Monitor 2: Asus 24" VE248H -Headset: Logitech G35 - Mus Logitech G400 - Tangentbord: billigt Acer tangentbord(ska uppgraderas snart).

Permalänk
Medlem

Ja koppla bort din SSD och installera på din HDD, och när installationen av W8.1 är klar på HDDn så kan du koppla in din SSD med W7 och därefter välja i BIOS vilken av dessa två som skall vara första boot enhet.

Jag har två st Samsung 830 120GB SSD och har W7 på ena och W8.1 Enterprise på den andra så för mig är det mycket enkelt att testa och jämföra dessa två operativsystem.

Edit: Nu har jag bara testat W8.1 E i några timmar men det finns vissa saker som jag inte riktigt förstår vid installationen, det var något med Microsoft kontot och sedan har den klagat på identifiering men i övrigt så fungerar W8.1 ganska bra.

Edit 2: Nu har jag bytt boot enhet och testar om det fungerar bra med W8.1 Enterprise i Sweclockers forum.

Visa signatur

janee

Permalänk
Skrivet av janee:

Ja koppla bort din SSD och installera på din HDD, och när installationen av W8.1 är klar på HDDn så kan du koppla in din SSD med W7 och därefter välja i BIOS vilken av dessa två som skall vara första boot enhet.

Jag har två st Samsung 830 120GB SSD och har W7 på ena och W8.1 Enterprise på den andra så för mig är det mycket enkelt att testa och jämföra dessa två operativsystem.

Edit: Nu har jag bara testat W8.1 E i några timmar men det finns vissa saker som jag inte riktigt förstår vid installationen, det var något med Microsoft kontot och sedan har den klagat på identifiering men i övrigt så fungerar W8.1 ganska bra.

Edit 2: Nu har jag bytt boot enhet och testar om det fungerar bra med W8.1 Enterprise i Sweclockers forum.

Har precis installerat den.

Finns det något enkelt sätt att välja mellan dem under boot istället för att gå in i bios och ändra en mass boot options?

Visa signatur

Dator: CPU: I5 3570k - GPU: MSI GTX 660ti - RAM: 2x4 Kingston hyperX blue - moderkort: MSI Z77A-GD65 gaming -SSD: Samsung 840 120GB - HDD Seagate barracuda 1TB - PSU: XFX XXX Edition 850W - Kylare: CM Hyper 212 evo -Chassie: Fractal Design define R4. Kringutrusning: Montitor 1: Asus 24" VG248QE - Monitor 2: Asus 24" VE248H -Headset: Logitech G35 - Mus Logitech G400 - Tangentbord: billigt Acer tangentbord(ska uppgraderas snart).