Mjuvaruproblem eventuellt virus

Permalänk
Medlem

Mjuvaruproblem eventuellt virus

När jag startade min dator imorse så fick jag bsod. Stod någonting om watchdog_violation. När jag startade datorn så var mitt avg inte funktionellt. Virusskyddet och identitetsskyddet var avstängt. Försökte få igång det men gick inte. Försökte då ladda ner avast istället men gick inte att ladda ner någonting från varken chrome eller IE. Stod att filen blockerades på grund av säkerhetsinställningar. Startade om datorn. När den startade så kunde jag inte längre ens öppna chrome och kan inte göra någonting förutom att öppna IE kan inte söka eller någonting.

Har windows 8.

Tacksam för hjälp//Erik

Permalänk
Medlem

Testa med felsäkert läge?

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrikfotograf:

Testa med felsäkert läge?

Ska göra det efter virussökningen är färdig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrikfotograf:

Testa med felsäkert läge?

Skrivet av Noxov:

Ska göra det efter virussökningen är färdig.

Får bsod när jag försöker starta i felsäkert läge. Hinner inte se vad det står.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: 9900K
GPU: RTX 4070
RAM: 32GB

Permalänk
Medlem

När jag startar datorn så poppar även två rutor upp där det står

Fatal error. Failed to load library 'URLMON.DLL'
och
Felaktig minnesavbildning. C:\WINDOWS\SYSTEM32\urlmon.dll är antingen inte utformat för att köras på windows eller så innehåller det ett fel. Försök att installera programmet igen med hjälp av det ursprungliga installationsmedlet eller kontakt systemadministratören eller programvaruleverantören för support. Felstatus 0xc000012f

Permalänk
Medlem
Skrivet av synapz:

Ska testa men tror inte det är grafikkortets drivrutiner som är problemet.

Permalänk
Medlem

Datorn BSODar direkt vid boot?? Om inte försök göra backup på allt viktigt först.

Jag antar att det inte går göra en återställning mha återställningspunkter?? (Om nu det finns i win8 vilket jag bara förutsätter!?)

Du kan ju alltid testa att boota med en "Rescuedisk" om virus är sannolikt och datorn inte går att boota normalt. De flesta tillverkare av antivirus har en som brukar vara gratis. Själv använt Kasperskys med framgång tidigare!

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noxov:

Ska testa men tror inte det är grafikkortets drivrutiner som är problemet.

Jag tänkte mer att du skulle läsa Microsofts svar längre ner på sidan.

Visa signatur

CPU: 9900K
GPU: RTX 4070
RAM: 32GB