Varför byter ni inte till Linux?

Permalänk
Medlem

Varför byter ni inte till Linux?

Jag och säkert många andra skulle vilja veta varför ni windows användare inte byter till Linux istället.

Permalänk
Medlem

Kan du förklara varför vi ska byta till Linux?

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem

Ser det mest som onödigt arbete att byta till Linux. Windows gör det jag vill och litet till, det gör inte Linux.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Man är väll bekväm.

Permalänk

För att jag inte vill.

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk

1. Vet inte ens typ vad linux är
2. Jag tycker Windows är bra
3. Ser inte alls lika mycket spel&program som har stöd till linux.

Permalänk
Medlem

Photoshop, cadprogram, spel, office, enkelhet.

Linux får rulla för "skojs skull" på en sekundärdator emellanåt, eller något annat för att leka lite...
Ser inte någon direkt anledning att rulla Linux på bruksdatorn numera. saker går stabilt, har drivrutiner och gör vad det ska...

däremot!! kan nästa dator bli Hackintoshcompatibel bara för att ge fingret åt inbitna fanatiker, dualboot, (för "skojs-skull" även det dock)
hade jag inte haft så dåliga erfarenheter av Gigabyte som moderkortstillverkare hade det hänt för längesedan.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk

Om man kör båda? Jag kör typ 60 % Windows och 40% linux...har både linux och windows på både min stationära och laptop...

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Medlem

Jag sitter just nu och testar runt med Ubuntu Server om kvällarna, hur roligt som helst!

Jag skulle lätt bytt om alla Vine fungerade klockrent med alla applikationer. Jag känner att vissa spel och program klarar man sig helt enkelt inte utan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av instaswe:

Jag och säkert många andra skulle vilja veta varför ni windows användare inte byter till Linux istället.

Jag har inte hört så mycket om fördelarna med Linux och eftersom att allt jag använder fungerar utmärkt i Windows så ser jag ingen anledning att byta.

Visa signatur
Permalänk

Fungerar inte med hälften av det man vill göra, utan att behöva pilla för mycket? Dum fråga om jag ska vara ärlig.

Visa signatur

1150 4670k @ Stock | Asrock H87M-ITX| 8gb (2x4) Corsair Vengeance LP CL 9 1600hz | MSI GeForce GTX 770
Bitfenix Prodigy White | Corsair H100i w/ 2x Noctua NF F-12

Permalänk
Medlem

För att jag spelar, visst funkar dom spelen jag spelar på Linux (Dota2 är i princip det enda jag spelar för tillfället)
men det är inte felfritt i Linux, mer buggar och andra saker. Sedan finns inte lika mycket program
och dom som finns ligger efter jämfört med Windows versionerna.
Om Linux någonsin får lika bra stöd för program och spel osv, endast då blir det en hel övergång från Windows

Permalänk

Den saknade supporten från de stora företagen. Sen att det krävs alldeles för mycket arbete 9 av 10 gånger för att få saker att fungera som vill.

Permalänk
Medlem

Jag gillar faktiskt windows och jag tycker att det är "renare" att hantera, jag vill ha det så "cleant" och lätt som möjligt i mjukvara och då är windows trevligare för min del precis som IOS får min röst istället för android.

Luna är väl det jag ser fram emot att uppgradera till nästa version kommer men då måste jag ändå vänta på att fler spel ska komma till Linux:/

Oavsett tänker jag köra steam på något distro bara för att få upp numret på Linux användare för att försöka locka programmerare, rekommenderar fler att göra samma sak:)

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem

Du kan ju inte ha "Linux är svårt och otydligt" som alternativ. GNU/Linux kommer i hur många smaker som helst, vissa mer aptitliga än andra, och dessutom är ju smaken som arslet.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Varför skulle jag byta från ett OS (Win 8.1.1) som i princip aldrig buggar ur eller blåskärmar och som dessutom kör alla program och spel som jag vill använda.

Varför?

Varför skulle jag lägga ner ett (gigantiskt?) antal timmar för att byta OS till ett som inte kan köra ens en bråkdel av de program/spel jag använder? Ett OS som dessutom kanske inte ens har de drivrutiner som behövs för att köra min hårdvara.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Linux är gratis, opensource, enkel, säker, snabb och tusen ggr mer användarvänlig än Windows.
När fler i Sverige använder linux så kommer företag och staten också att erbjuda program till linux eller eventuellt helt byta till linux.
Dvs skolor, staten och den offentliga sektorn kommer inte att köpa licenser till Office, Windows osv vilket i sin tur betyder mindre kostnader för staten och du som skattebetalare.

Jag vet, det är en stor begynnelsekostnad men långsiktigt är det värt det både ekonomiskt men även för att man inte är låst till Microsoft.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Curemylife:

Jag gillar faktiskt windows och jag tycker att det är "renare" att hantera, jag vill ha det så "cleant" och lätt som möjligt i mjukvara...

Av nyfikenhet: vad menar du i praktiken är "renare"?

Permalänk
Inaktiv

OP kan ju ge någon anledning till att köra Linux?

Jag har fullt förstående för att man kör linux om detta stämmer in:
1. Man har MYCKET fritid och sitter gärna och bråkar hela nätter med att få diverse saker att fungera.
2. Man gör endast något specifikt vid datorn, man kommer inte på helt plötsligt att man vill pyssla med <valfritt program som endast finns till windows>
3. Man har tid över att lära sig Linux från grunden då man kommer behöva det om man ska använda det. Senaste versionen av Ubuntu eller vilken annan distro som helst är inte redo för en total nybörjare som inte vet skvatt om Linux. Man kommer behöva bråka i commandline förr eller senare.
4. Man gillar inte att spela.

Permalänk
Medlem

Bytte nyligen till Linux på min spel dator (kör Linux på jobbet och bärbar) men hade så mycket problem med ljudet och WINE. Spelen fungerade kanon för övrigt, men det blockerade ljudet helt för andra program så att jag inte kunde Köra e.g. TeamSpeak eller Skype samtidigt som jag spelade.

Antar att det är mitt skit VIA ljudkort som har dåligt stöd, eller så körde ljudet i exclusive mode, men efter ett par timmar gav jag upp då jag inte lyckades få till det.

Permalänk
Skrivet av instaswe:

Linux är gratis, opensource, enkel, säker, snabb och tusen ggr mer användarvänlig än Windows.

Otroligt få bryr sig om Open source då de inte vet hur man använder det eller om dom ens förstår innebörden. Jag tror att ordet "användarvänligt" har väldigt olika meningar från person till person. Jag skulle inte direkt kalla det användarvänligt och med det syftar jag på enkelheten i att använda det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av instaswe:

Linux är gratis, opensource, enkel, säker, snabb och tusen ggr mer användarvänlig än Windows.
När fler i Sverige använder linux så kommer företag och staten också att erbjuda program till linux eller eventuellt helt byta till linux.
Dvs skolor, staten och den offentliga sektorn kommer inte att köpa licenser till Office, Windows osv vilket i sin tur betyder mindre kostnader för staten och du som skattebetalare.

Jag vet, det är en stor begynnelsekostnad men långsiktigt är det värt det både ekonomiskt men även för att man inte är låst till Microsoft.

Linux är jätte bra, men än så länge är det för den lite nördigare sektorn. att det är mer eller mindre användar vänligt kan väl diskuteras. visst, inget kanske är svårt att göra där i längre, men alla hemanvändare har lärt sig allt dom gör och någonsin har gjort på en windows burk.

Många av apparna tex Open Office saknar många av funktionerna som finns i MS Office och dessutom så stödjer linux mycket färre spel än så länge.

Människan är lat och bekväm, och om dom kan välja en väg som inte kräver att dom måste lära om sig saker och ändra vanor för lite pengar så gör dom det. Visst, linux ÄR bättre i grunden, men det gör inte ett byte värt allt trassel. Om någon skulle börja med datorer idag så skulle jag sääga linux, men att få någon att byta, inkl mig så är det mycket svårare.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Spel.

Dualbootade länge men har slutat med det. Om det i framtiden praktiskt taget blir standard att göra Linux-versioner av spel/program, ja då byter jag fort som f*n

Sen vet jag inte vad det är för problem pratar om.
Något ENSTAKA problem brukar jag få(får ju skylla mig själv när jag pillar så in i helvete) men att det skulle ta massvis med timmar för att lösa problem under normal användning? Aldrig varit med om.

Visa signatur

Ryzen 5600X | MSI Tomahawk | GTX 3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av instaswe:

Linux är gratis, opensource, enkel, säker, snabb och tusen ggr mer användarvänlig än Windows.
När fler i Sverige använder linux så kommer företag och staten också att erbjuda program till linux eller eventuellt helt byta till linux.
Dvs skolor, staten och den offentliga sektorn kommer inte att köpa licenser till Office, Windows osv vilket i sin tur betyder mindre kostnader för staten och du som skattebetalare.

Jag vet, det är en stor begynnelsekostnad men långsiktigt är det värt det både ekonomiskt men även för att man inte är låst till Microsoft.

Varför nämner du användarvänlighet som ett argument? Är det inte ganska individuellt hur användarvänligt man upplever något? Väldigt många människor skulle nog hävda att Windows är tusen gånger mer användarvänligt än Linux. Detsamma gäller även för enkelhet.

För övrigt så finns det mängder av anledningar till varför man använder Windows istället för Linux.

Permalänk
Medlem

Jag hade nog bytt över till Linux om det inte vore för spelbristen och för att de nuvarande drivrutinerna för grafikkort inte är så värst bra.

Ni som skriver att Linux kräver massor med timmar för att konfigurera... Har ni någonsin kört en linuxdist? Vad är det specifikt som inte fungerar i er installation som kräver så mycket pillande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Av nyfikenhet: vad menar du i praktiken är "renare"?

Att jag väldigt fort efter det att jag har installerat operativsystemet kan ha allting jag behöver framme och allt jag inte behöver är antingen avinstallerat eller borttaget från första anblick.

Hm, blev kanske lite svårt att förklara och när det finns så många distros till linux blir det svårt att jämföra ned hela plattformen men om som exempel mellan två linux distar i min typ av "renhet", när du kommer till skrivbordet efter uppstart när jag får upp ubuntu så ser det i mina ögon ut som använt toapapper, när jag öppnar luna får jag upp något som ser ut som en blank duk:) Samma med filhanteraren och alla ikoner, för min del blir det mer att fixa direkt efter installation för att jag inte ska få samma typ av panik som man kan få om man inte har städat på länge, man har bråttom att komma iväg och man inte kan hitta nycklarna. Att det "smutsigt" direkt efter installation ska ju inte paras ihop med att det ej är organiserat, det är bara det att jag gillar mina rum rena OCH organiserade och stegen för att få det som jag vill ha det är kortare i Windows.

Det är därför jag föredrar windows i den mening speciellt då jag formaterar datorer extremt ofta, hoppas du förstår hur jag tänker men även hur förväntansfull jag är på (imo) snyggare och renare distros (utan förinstallerade program samt med bättre stöd för mer välkända program och spel).

Som det förhoppningsvis märks så är det högst subjektivt men det var väl tanken med tråden. Det mesta är ju grafiskt men som redan har tagits upp är ju grafikdrivrutiner men även en (återigen i mina ögon) bra hårdvarumonitoreringsmjukvara vid överklockning, efter det som jag har tagit upp så är vi nästan hemma.

För att jag verkligen ska byta till Linux behöver det alltså göra allt det windows gör för mig men även bättre annars är det ingen poäng för min del och då är jag rädd att microsoft har fått ett alldeles för stort försprång:/

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av instaswe:

Linux är gratis, opensource, enkel, säker, snabb och tusen ggr mer användarvänlig än Windows.

Källa? Att många är gratis och öppna kan vi kanske låta passera, men resten kräver väl nästan motivering och kanske till och med att man definierar vad som avses.

Permalänk
Medlem

Hade bytt till Linux om spelen funnits där och jag hade hittat nån guide för att använda en korea skärm överklockad.
Vill gärna byta men tyvärr så känns det inte riktigt som vi har kommit till tiden då det faktiskt är ok att byta.

Sen det gamla Skype versionen som finns till Linux är ju också helt skit.

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 3080 FE | Corsair SF750 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650

Permalänk
Medlem

Använder min personliga dator 100% till spel och film, finns ingen anledning att köra Linux för mig. Jag har kört arch linux som dualboot for the lulz förut men det är inget jag skulle köra som main OS.

Permalänk
Medlem

Minst strul med Windows då allting fungerar till det.

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB