Blir datorn som ny igen om man installerar om Windows ?

Permalänk
Medlem

Blir datorn som ny igen om man installerar om Windows ?

När man installerar om Windows, får man bort all virus, onödiga filer mm. Blir datorn som ny igen om man installerar om Windows ? ?

Permalänk
Medlem

Ja, förutsatt att du under ominstallationen tar bort/formaterar partitionerna. Ta bort är att föredra om man inte vet vad man håller på med.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av RAJ:

När man installerar om Windows, får man bort all virus, onödiga filer mm. Blir datorn som ny igen om man installerar om Windows ? ?

I princip ja. Tänk dock på att datorn inte kommer att bli precis som den var när den var ny, för alla uppdateringar till Windows kommer ju att läggas på. Så det innebär att den kanske inte kommer att prestera precis lika bra som den gjorde när den var ny. Men nära nog i alla fall. En ominstallation kan göra underverk om man inte gjort det på ett tag.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Ja, förutsatt att du under ominstallationen tar bort/formaterar partitionerna. Ta bort är att föredra om man inte vet vad man håller på med.

Okej, tack för tipset
När jag startar om datorn för ominstallera av Windows, så får jag inte fram pilen på skärmen och tangentbordet går ur funktion. Så då stängde jag av datorn med power knappen som finns på chassit, för att se om pilen och tangentbordet fungerar. Och det gör det. Men inte när jag ska välja dom olika alternativen när installationen av Windows ska påbörja. Vet du vad det kan ligga för fel bakom ?

Permalänk
Avstängd

En av mina datorer håller också på så där, testa att byta USB portar på tangentbordet och musen.

Permalänk
Medlem

Ganska säkert att mus/tangentbord är inkopplad på fel USB-port. Det bästa är att koppla in mus och tangentbord i någon av dom två första usb-portarna i I/O-panelen på baksidan. Dom två första USB-portarna är dom som är närmast PS/2-kontakten om det finns en sådan. Från baksidan sett högst upp till vänster eller om PS/2 kontakt saknas, i den översta raden med USB2-portar.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Har du gått in i BIOS och aktiverat USB stödet? (USB keybord support brukar det heta, men kan vara olika på fabrikat)

Om inte, gå in i BIOS o aktivera.

Annars så testa med ett ps/2 tangentbord (ett rent ps/2 tbord, inte med ps/2 - USB adapter)

I BIOS så funkar dom flesta USB tbord, men har man inte gått in i BIOS/UEFI och aktiverat "USB keybord support" så kan det bli strul under install.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Som skog1s skriver så är det med stor sannolikhet så att du inte har "legacy USB support" påslaget i BIOS. Vilket får mig att undra hur pass gammal dator du har egentligen. Hursomhelst, in i BIOS inställningarna och slå på det.

Visa signatur

Men must be governed. Often not wisely, I will grant you, but they must be governed nonetheless.

Permalänk
Medlem

Har fixat det nu.
Tack för alla tips och svar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av RAJ:

Har fixat det nu.
Tack för alla tips och svar

Skickades från m.sweclockers.com

Skönt att det löste sig.

Skriv gärna mer utförligt hur du fixade ditt problem.

På det sättet kan du hjälpa andra som fastnar i samma problematik + att alla "utombordare" som googlar hit kan få hjälp.

För det är exakt så det funkar här, prova själv att googla "Blir datorn som ny igen om man installerar om Windows ? " Och du hittar just hit.

Skulle vara rätt skönt med ett svar på frågan

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RAJ:

När man installerar om Windows, får man bort all virus, onödiga filer mm. Blir datorn som ny igen om man installerar om Windows ? ?

Den blir snabbare helt klart. Däremot finns det andra saker som bestämmer om ens dator fungerar precis som den vore ny. Temperatur i datorn och damm etc. etc.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds