Återaktiverar fil & skrivardelning automatiskt efter omstart?

Permalänk

Återaktiverar fil & skrivardelning automatiskt efter omstart?

Har beslutat att sköta fildelningen i hemnätverket över FTP istället för SMB då jag vill undvika att mindre trevliga filer sprids till mina datorer från mindre brydda ungars datorer, och har stött på något som jag tror är en bugg i Windows? Jag navigerar alltså till Kontrollpanelen\Alla objekt på Kontrollpanelen\Nätverks- och delningscenter\Avancerade delningsinställningar och avaktiverar fil och skrivardelning, för både hemmanätverk och offentliga nätverk. Så långt är allt frid och fröjd, men efter att filservern (windows 7) startas om så är fil och skrivardelning återigen aktiverat på offentliga nätverk.

Är detta en välkänd bugg som det finns något fix till, eller ska jag vara tvungen att blockera smb på brandväggsnivå?

//Tuborgarn

Permalänk
Medlem

Oklart vad den där bocken gör men själva funktionen för fil/skrivardelning sköts av två tjänster (server/workstation) samt använder två grunkor som ligger under respektive nätverkskort: "Client for microsoft networks" och "File and printer sharing for microsoft networks".

Servertjänsten <- åtkomst TILL datorns utdelade resurser (SMB etc)
Workstation <- åtkomst från datorn, till andra datorers resurser.

Förslagsvis, stäng av tjänsterna (och se till att dom inte startar automatiskt) samt (minst bocka ur) ta bort klienterna ur nätverkskortets inställningar.

/G

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T