Mobilt BankID på datorn?

Permalänk
Medlem

Mobilt BankID på datorn?

Hej!

Det händer ibland att jag behöver installera om Windows och med det nya systemet som Sparbanken Syd kör med (vet inte om andra banker gör det samma) så måste man nu ta sig ner till banken, på öppettid, och få en lapp med ett nummer på så att man kan ladda ner BankID filen på den nya datorn.
- Eller så installerar man "bara" deras app på sin smartphone eller tablet.

Varken jag eller någon annan i hushållet har någon användning av varken en tablet eller smartphone; så vi har helt enkelt inga maskiner med android, iOS eller Windows Phone.
Jag är inte speciellt intresserad av att hosta upp tusentals kronor för att kunna använda min online bank.

Så jag undrar om någon vet om man kan köra Mobilt BankID genom en android emulator?
Eller om någon här har något annat sätt att få Mobilt BankID att fungera utan att faktiskt ha en smartphone eller tablet?

Tack för er tid och på förhand för svar!
Mvh/Morugano

Permalänk
Avstängd

Varför mobilt BankID när BankID finns?

Menar du på allvar att du måste gå till banken för att beställa BankID på nytt?

Jag loggade in på Swedbank och beställde nytt BankID på några sekunder.

Jag har använt android emulator för kik osv. Jag ska genast testa ifall detta funkar med Mobil BankID

Det funkade utan problem!

Ladda ner bluestacks, logga in på ditt google konto, ladda ner BankID och beställt Mobilt BankID!

Permalänk
Medlem

Du kan installera android x86 i en virtuell maskin. Sedan är det bara att ladda hem bankid appen.

Visa signatur

3770k @4,5ghz, EK-Supremacy, 2x hd 7970 @1050/1500 , 4x 4 GB corsair vengeance LP 1600 mhz, Corsair RM1000x, z77a-gd65, Samsung 840 pro 256 GB, Crucial m4 128 GB, Nzxt switch 810

Permalänk
Medlem

Gammal tråd men intressant för mig just nu.

Jag har mobilt bankid på en mobil enhet nu. Skulle jag kunna använda samma på datorn om jag installerat Bluestacks? Jag vill alltså ha det på båda enheterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Equadex:

Du kan installera android x86 i en virtuell maskin. Sedan är det bara att ladda hem bankid appen.

Jag testade detta. Mobilt Bankid funkade inte! Jag testade även att att installera android på Rpi-3b, det funkade ännu sämre. Ingen app gick att installera.

Det är skandal att staten inte står för en fungerande ID-kontroll på nätet. Mobilt Bankid funkar bara på dyra telefoner med uppdaterat Android, vilket Samsung mm skter i!

Permalänk
Medlem

va själv med om detta typ... dem på banken sa att jag var tvungen att beställa nytt via dem genom att gå dit, men döm av min förvåning när jag väl fick en uppdatering för bank id programmet så funkade det bara helt sådär trots ominstallerad dator.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Jag testade detta. Mobilt Bankid funkade inte! Jag testade även att att installera android på Rpi-3b, det funkade ännu sämre. Ingen app gick att installera.

Det är skandal att staten inte står för en fungerande ID-kontroll på nätet. Mobilt Bankid funkar bara på dyra telefoner med uppdaterat Android, vilket Samsung mm skter i!

Mobilt BankID rullar fortfarande på Android 5.0. Fyra-fem år gamla telefoner fungerar alltså.

Dyr? Du får en ny telefon som klarar bankens och bankids minimikrav med råge för 1000 kr.

Permalänk
Medlem

Det finns ju också BankID på fil, vilket var väldigt vanligt förr.
https://support.bankid.com/sv/bankid/bankid-pa-fil
https://www.swedbank.se/privat/digitala-tjanster/mobilt-banki...

Man behöver ju sin bankdosa för att logga in och beställa. Lätt som en plätt.
Eller det kanske inte funkar för det ni vill göra?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Jag testade detta. Mobilt Bankid funkade inte! Jag testade även att att installera android på Rpi-3b, det funkade ännu sämre. Ingen app gick att installera.

Det är skandal att staten inte står för en fungerande ID-kontroll på nätet. Mobilt Bankid funkar bara på dyra telefoner med uppdaterat Android, vilket Samsung mm skter i!

Nog för att jag ogillar att man numera nästan måste äga en smartphone bara för att Mobilt Bankid i det närmaste är ett måste att ha, men så himla dyr eller uppdaterad telefon behövs inte.
Systemkrav är en telefon med Android 5.0 (släpptes 2014) eller högre och Google Play Services. Fungerande kamera för att läsa QR-koder behövs nog också.
Det finns många telefoner för under tusenlappen som uppfyller de kraven, och du behöver inte gå upp så mycket högre i pris för att få en rätt bra telefon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

Det finns ju också BankID på fil, vilket var väldigt vanligt förr.
https://support.bankid.com/sv/bankid/bankid-pa-fil
https://www.swedbank.se/privat/digitala-tjanster/mobilt-banki...

Man behöver ju sin bankdosa för att logga in och beställa. Lätt som en plätt.
Eller det kanske inte funkar för det ni vill göra?

Det kan ju variera från bank till bank, men åtminstone för Swedbank så finns det tjänster där BankID på fil inte duger, medan Mobilt BankID går bra.

Permalänk
Medlem

@Erik_T: Surfplatta eller iPod Touch fungerar också bra att använda

Permalänk
Medlem

Staten har lagt sig platt för Android och Apple.
Jag har svårt att acceptera detta. Varför ger inte staten via Skatteverket ut en mobil idkontroll som funkar under alla operativsystem?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Irre:

Staten har lagt sig platt för Android och Apple.
Jag har svårt att acceptera detta. Varför ger inte staten via Skatteverket ut en mobil idkontroll som funkar under alla operativsystem?

Därför att det inte finns ett utbrett behov av detta? För att det för en förkrossande majoritet av användarna inte är ett problem då de har en mobiltelefon som klarar av hantera detta.

Du är ju faktiskt inte tvungen att använda bank-id.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Irre:

Staten har lagt sig platt för Android och Apple.
Jag har svårt att acceptera detta. Varför ger inte staten via Skatteverket ut en mobil idkontroll som funkar under alla operativsystem?

Du menar egentligen att du vill ha det snabbare än det som redan är planerat, för det är på gång...

Ett säkert statligt ID-kort – med e-legitimation
Ikraftträdande och övergångsbestämmelser
Våra förslag föreslås träda i kraft den 1januari 2022.Den långa tiden till ikraftträdande krävs för att övergången ska bli hanterbar för Polismyndigheten. Av samma skäl krävs övergångsbestämmelser för giltighetstiden för de kort som används i dagsläget.

https://www.regeringen.se/4961ec/contentassets/689f5a032b4f4a...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

Det finns ju också BankID på fil, vilket var väldigt vanligt förr.
https://support.bankid.com/sv/bankid/bankid-pa-fil
https://www.swedbank.se/privat/digitala-tjanster/mobilt-banki...

Man behöver ju sin bankdosa för att logga in och beställa. Lätt som en plätt.
Eller det kanske inte funkar för det ni vill göra?

Jag själv kan bara ha BankID på fil då datorn är det enda sättet att bekräfta med BankID. Har ingen modern mobil med internet
Blev lite problem när ett företag ville att man skulle använda Kivra som bara använder Mobilt BankID. Jag har myndighetsposten som jag använder när jag ska deklarera som accepterar BankID på fil. Hade varit bra om det gick att använda både alternativen

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Verkar som man försöker hindra mobilt bankid appen i virtuella operativsystem.
https://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?p=493720&sid=d7992...

Sedan om det ändå går att lura det på något sätt vet jag inte.
Lite tråkigt som Linux-användare eftersom inte heller bankid på fil funkar.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar och kommentarer. Mina problem är så många att jag inte vet om jag kan förklara allt. Men det är ju lite kul (?) så...
* Jag hade Nordea som bank och deras eleg på fil. Bytte till ICA banken, som hade Telias eleg på fil.
* ICA gick över till att enbart ha mobilt bankid "Vi är i framkant" typ. Jag skaffade Telias eleg på kort (idkort från skatteverket).
* Min eleg på kort fungerar snart ingenstans.
* Jag vill inte ha varken Smartphone eller Surflatta då jag själv är stationär (handikappad) . Jag är dessutom fattig förtidspensionär.
* Jag fick (!) en surfplatta av en FB-vän och har använt mobilt bankid ett tag men har ingen annan användning av den.
* Jag vet att jag kommer att bli tvungen att köpa nya surfplattor framöver bara för det mobila bankid. Alternativet är att byta bank men det är nog snart bara mobilt överallt. Dessutom funkar ICA bra för mig för övrigt.
* Tänker massor av fula ord!

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Jag själv kan bara ha BankID på fil då datorn är det enda sättet att bekräfta med BankID. Har ingen modern mobil med internet
Blev lite problem när ett företag ville att man skulle använda Kivra som bara använder Mobilt BankID. Jag har myndighetsposten som jag använder när jag ska deklarera som accepterar BankID på fil. Hade varit bra om det gick att använda både alternativen

Du kan ha BankID på kort också, men det avhjälper förstås inte att somliga soppiga företag bara har stöd för mobilt BankID. En uppenbar fördel med kort är att det är frikopplat från en specifik enhet och inte försvinner om enheten (eller BankID-appen) kraschar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UnknownError:

[s]Varför mobilt BankID när BankID finns?

Menar du på allvar att du måste gå till banken för att beställa BankID på nytt?

Så hade Handelsbanken förut för några år sedan, hur de har det idag vet jag inte, för jag bytte från Handelsbanken till en konkurrent till dem. De har givit mig ett antal tråkiga erfarenheter, men är idag nöjd över mitt byte av Bank.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

Så hade Handelsbanken förut för några år sedan, hur de har det idag vet jag inte, för jag bytte från Handelsbanken till en konkurrent till dem. De har givit mig ett antal tråkiga erfarenheter, men är idag nöjd över mitt byte av Bank.

Vad för något hade de? Grundupplägget är (och har varit) att man har BankID på kort och kan skapa mobilt BankID från det. Något besök utöver det ursprungliga för att få BankID på kort behövs inte. Sedan kan man förstås få problem om man antingen får någon udda inkompabilitet med kortläsaren eller är obstinat och kör något annat än Win eller Mac.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Det kan ju variera från bank till bank, men åtminstone för Swedbank så finns det tjänster där BankID på fil inte duger, medan Mobilt BankID går bra.

Aha då förstår jag..

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Du är ju faktiskt inte tvungen att använda bank-id.

* Jag måste kunna använda mina vårdkontakter. Än funkar mitt på kort (fast det står att det inte ska funka) men bara via Explorer och den ska man inte använda alls nu (stor risk). " I dag kan du även logga in med lösenord och sms, men från och med den 3 december behöver du ha BankID"

* På Apoteket måste/vill jag kunna logga in.

* Jag har ett sparkonto som jag startade då jag hade Nordea. Nu kom jag inte åt det alls. Det enda jag kunde göra var att ta ut pengarna med en blankett, via posten!

* Jag vill kunna planera min pension via minpension.se och AMF och kanske byta nån fond igen (byta fond går via post)

* Jag undviker Klarna så gott jag kan men de lägger sig ju i det mesta och jag kan alltså inte logga in och kolla något. Kivra försöker också lägga sig i men den kan jag (hittills) undvika. Men gubbens lönespecar började komma i Kivra, han kör inte heller mobilt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du menar egentligen att du vill ha det snabbare än det som redan är planerat, för det är på gång...

Ett säkert statligt ID-kort – med e-legitimation
Ikraftträdande och övergångsbestämmelser
Våra förslag föreslås träda i kraft den 1januari 2022.Den långa tiden till ikraftträdande krävs för att övergången ska bli hanterbar för Polismyndigheten. Av samma skäl krävs övergångsbestämmelser för giltighetstiden för de kort som används i dagsläget.

https://www.regeringen.se/4961ec/contentassets/689f5a032b4f4a...

Tack! Där har jag och min trötta hjärna någit att läsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Det är skandal att staten inte står för en fungerande ID-kontroll på nätet. Mobilt Bankid funkar bara på dyra telefoner med uppdaterat Android, vilket Samsung mm skter i!

Du hittar en sprillans ny mobil för en dryg tusenlapp:

https://www.prisjakt.nu/product.php?p=5148638

Senaste Android och från Nokia som gjort det till ett kännetecken att hålla mobilen uppdaterad. Det är bara nonsens att mobilt BankID bara funkar på dyra mobiler

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bertha:

* Jag måste kunna använda mina vårdkontakter. Än funkar mitt på kort (fast det står att det inte ska funka) men bara via Explorer och den ska man inte använda alls nu (stor risk). " I dag kan du även logga in med lösenord och sms, men från och med den 3 december behöver du ha BankID"

* På Apoteket måste/vill jag kunna logga in.

* Jag har ett sparkonto som jag startade då jag hade Nordea. Nu kom jag inte åt det alls. Det enda jag kunde göra var att ta ut pengarna med en blankett, via posten!

* Jag vill kunna planera min pension via minpension.se och AMF och kanske byta nån fond igen (byta fond går via post)

* Jag undviker Klarna så gott jag kan men de lägger sig ju i det mesta och jag kan alltså inte logga in och kolla något. Kivra försöker också lägga sig i men den kan jag (hittills) undvika. Men gubbens lönespecar började komma i Kivra, han kör inte heller mobilt.

Allt går förstås att lösa utan bank-ID men det blir förstås krångligare. Vad jag vände mig mot i mitt svar var mest att om man nu inte vill kosta på sig en mobiltelefon som klarar detta (och det finns att få tag i för struntsummor om man tittar på begagnat) så tycker jag det är lite magstarkt att kräva att staten skall lösa detta på allsköns plattformar som finns i marginalen.

Istället för att lägga enorma summor på att stödja alla plattformar skulle jag tro att för de som har så dålig ekonomi att en billig mobiltelefon som kan köra bank-ID-appen blir övermäktigt, borde någon typ av försörjningsstöd kunna vara applicerbart.

Men den jag svarade skrev ju så här:

Skrivet av Irre:

Staten har lagt sig platt för Android och Apple.
Jag har svårt att acceptera detta. Varför ger inte staten via Skatteverket ut en mobil idkontroll som funkar under alla operativsystem?

Mitt svar är, och står fast, att det är bara att acceptera det och inse att det går inte att tillfredställa alla i ett sådant här system utan att det blir orimligt dyrt (typ att staten delar ut en mobiltelefon/enhet som stöder appen, samt ett abonnemang för datatrafik, till alla medborgare)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bertha:

Tack för alla svar och kommentarer. Mina problem är så många att jag inte vet om jag kan förklara allt. Men det är ju lite kul (?) så...
* Jag hade Nordea som bank och deras eleg på fil. Bytte till ICA banken, som hade Telias eleg på fil.
* ICA gick över till att enbart ha mobilt bankid "Vi är i framkant" typ. Jag skaffade Telias eleg på kort (idkort från skatteverket).
* Min eleg på kort fungerar snart ingenstans.
* Jag vill inte ha varken Smartphone eller Surflatta då jag själv är stationär (handikappad) . Jag är dessutom fattig förtidspensionär.
* Jag fick (!) en surfplatta av en FB-vän och har använt mobilt bankid ett tag men har ingen annan användning av den.
* Jag vet att jag kommer att bli tvungen att köpa nya surfplattor framöver bara för det mobila bankid. Alternativet är att byta bank men det är nog snart bara mobilt överallt. Dessutom funkar ICA bra för mig för övrigt.
* Tänker massor av fula ord!

Skrivet av Bertha:

* Jag måste kunna använda mina vårdkontakter. Än funkar mitt på kort (fast det står att det inte ska funka) men bara via Explorer och den ska man inte använda alls nu (stor risk). " I dag kan du även logga in med lösenord och sms, men från och med den 3 december behöver du ha BankID"

* På Apoteket måste/vill jag kunna logga in.

* Jag har ett sparkonto som jag startade då jag hade Nordea. Nu kom jag inte åt det alls. Det enda jag kunde göra var att ta ut pengarna med en blankett, via posten!

* Jag vill kunna planera min pension via minpension.se och AMF och kanske byta nån fond igen (byta fond går via post)

* Jag undviker Klarna så gott jag kan men de lägger sig ju i det mesta och jag kan alltså inte logga in och kolla något. Kivra försöker också lägga sig i men den kan jag (hittills) undvika. Men gubbens lönespecar började komma i Kivra, han kör inte heller mobilt.

1177 Vårdguiden fungerar med bankid på kort och fil. Bankid på fil kan man skaffa gratis.

På Apoteket fungerar bankid på kort eller fil.

På minPension och AMF fungerar bankid på kort eller fil.

På Försäkringskassan och Pensionsmyndigheten fungerar bankid på kort eller fil.

Telias lösning var tyvärr utdaterad när Skatteverket valde den.

Banker som kör kabelansluten dosa med bankid på kort kräver istället en dator med Windows eller MacOS. Snarare det alternativet som börjar falla bort hos folk. Betydligt dyrare att köpa ny dator med jämna mellanrum än en telefon eller surfplatta.

Nordea väljer själv sina säkerhetslösningar, men har du bankkort från Nordea har du bankid på bankkortet och kan göra alla de där ärendena med bankdosa och kort. Där blir igen kravet en dator med Windows eller MacOS om du måste köra kabelanslutet. Sparkonton hanteras väl i internetbanken, du bör dock kunna få ett inloggningskort och bankdosa för att hantera dessa tjänster om du saknar kort från Nordea.

Mobiltelefon kan vara billigare att äga än att köra fast telefoni eller IP-telefoni. Månadskostnaden för kontantkort eller abonnemang kan man få ner lågt, Wifog har t.ex. ett abonnemang man klarar lättare användning på för 30 kr/m. Brukar räcka med att byta ut telefonen inom tre till fem år.

Lönespecen kan tas emot utan mobilt bankid, Kivra kan aktiveras med aktiveringskod som skickas med posten. Min Myndighetspost fungerar med bankid i alla varianter. Räkningar kan man oftast skicka som e-faktura till internetbanken, köra på autogiro eller på e-post istället för att samla i digitala brevlådor.

Man kan undvika om man vill (särskilt mobilt bankid), men kostnadsfråga handlar det inte om.

Permalänk
Medlem

Kort svar: "Datoriserad" har jag varit länge och satsar mina pengar bland annat på en hyfsad dator. Numera är problemet med mobilt bankid till en del en handikappfråga eftersom jag inte klarar att hantera små prylar som ska hållas i och pillas på. Vanlig mobil har jag för lite sms och nödsamtal.

Det här var jättetråkigt för mig: "Telias lösning var tyvärr utdaterad när Skatteverket valde den."

Jag vet att jag är rätt udda men lite medhåll har jag fått här. Intressant att diskutera fast jag inte orkar så mycket som jag skulle vilja.

Permalänk
Medlem

@Bertha: För att sammanfatta vad jag skrev så fungerar bankid på dator (kort eller fil) för det mesta som är "nödvändigt". Det man missar utan mobilt bankid är t.ex. att kunna få hjälp över telefon i vissa fall, i Apotekets fall kan man få en kod man anger istället. Man kanske får skicka in beställningar/anmälningar på papper och sånt istället för att lösa på det webben.

Sen tål det att påpekas att det inte är en ekonomisk fråga, eller en åldersfråga. Många äldre och teknikointresserade tycks ta till sig telefoner och mobilt bankid. Mobilt bankid fungerar t.ex. med skärmläsare, så det är inte en värre lösning för de som t.ex. är synskadade eller blinda än andra lösningar som mobilt bankid ofta ersätter. Det är ett hjälpmedel för många med funktionsnedsättningar. Många andra skulle bli bra mycket mer förvirrade av bankkort och usb-anslutna bankdosor som ihop med bankid-programmet ger en möjlighet att använda bankid ute på webben allt via banken som inte har bankid på fil, än med mobilt bankid. Tycker ändå de försöker möta behovet även om folk kan bli frustrerade oavsett lösning.

Vill man verkligen inte köra bankid på telefonen man ringer med så är det ju surfplatta som gäller om man ändå vill köra mobilt bankid. Det är inte alltid den billigaste lösningen däremot, förr eller senare måste man ersätta den där telefonen som inte kör iOS eller Android i vilket fall. Sen behöver man inte ta till sig vanor som att sitta och spela Candy Crush på telefonen bara för att man har en telefon med Android eller iOS.