Kan man flytta sitt windows från en dator till en annan?

Permalänk

Kan man flytta sitt windows från en dator till en annan?

Haloj jag undrar om ja kan flytta mitt windows 7 till en annan dator för jag ska köpa en ny dator och vill helst inte köpa ett ny licens Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

undrar samma med W 8.1

Visa signatur

*Define S Black *MSI X99S SLI PLUS *i7-5960X *Corsair 1000W *Ripjaws 32GB 3000MHz *GTX 980 Ti G1 Gaming *Kingston 240gb SSD *Crucial 1TB SSD *Asus ROG SWIFT *Custom vatten loop

Permalänk
Medlem

Det finns verktyg för att extrahera licensnycklar. Du kan även klona disken.

Permalänk
Skrivet av baconslaktaren:

Haloj jag undrar om ja kan flytta mitt windows 7 till en annan dator för jag ska köpa en ny dator och vill helst inte köpa ett ny licens Tack på förhand.

om det är bärbar så står nyckeln på undersidan. om du är stationär så finns det program "magic jelly bean" som får fram nyckel åt dig.

Skrivet av HampZZ:

undrar samma med W 8.1

samma sak beror på bärbar/stationär. vilken licens ? OEM, eller köpt separat

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Det beror på licenstypen.
En OEM-licens är enligt licensavtalet knuten till den dator (moderkort) där den först installeras.
En full-licens får flyttas till en annan dator så länge som den bara är installerad på en dator i taget.

Märkesdatorer kommer med OEM-licenser eftersom sådana är billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av baconslaktaren:

Haloj jag undrar om ja kan flytta mitt windows 7 till en annan dator för jag ska köpa en ny dator och vill helst inte köpa ett ny licens Tack på förhand.

Det ska kunna gå om det är Retail, om det är OEM så är det låst till hårdvaran. Du kanske måste ringa och aktivera nyckeln efter nyinstallation eftersom det är ny hårdvara.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem
Skrivet av netbuddy:

Det ska kunna gå om det är Retail, om det är OEM så är det låst till hårdvaran. Du kanske måste ringa och aktivera nyckeln efter nyinstallation eftersom det är ny hårdvara.

Tidigare hade de dock det på SMS och det fungerade otroligt bra om man hade bytt lite för mycket hårdvara i burken, vet inte om det fortfarande finns dock?

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk

det är en bärbar dator, när jag köpte dator från affären så fanns windows 7 redan installerat

Permalänk
Medlem
Skrivet av baconslaktaren:

det är en bärbar dator, när jag köpte dator från affären så fanns windows 7 redan installerat

Om det är en laptop med förinstallerat OEM licens, så nej, den kan du inte flytta någon annanstans, bara att köpa ny licens.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 6700K Kylare: MSI Core Frozr L Moderkort: MSI Z170A Gaming M5 Grafikkort: MSI GeForce GTX 1080TI Minne: Corsair Vengeance 32GB (4x8GB) OS disk: Samsung 960 Pro M.2 512GB SSD Chassi: NZXT H440W Silent Ultra Nätdel: EVGA Supernova G2 750w Lagringsdisk: Western Digital Black 2TB Ljud: Sound Blaster Z OS: Windows 10 Pro

Permalänk

Vart kan man kolla vad det är för licens på den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av baconslaktaren:

Vart kan man kolla vad det är för licens på den?

Är det märkesdator och licensen följde med är det en OEM licens.
Har du en kartong med Windows CD så är det Retail (vilket du inte har)
Så bara att köpa en ny licens som jag sa.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 6700K Kylare: MSI Core Frozr L Moderkort: MSI Z170A Gaming M5 Grafikkort: MSI GeForce GTX 1080TI Minne: Corsair Vengeance 32GB (4x8GB) OS disk: Samsung 960 Pro M.2 512GB SSD Chassi: NZXT H440W Silent Ultra Nätdel: EVGA Supernova G2 750w Lagringsdisk: Western Digital Black 2TB Ljud: Sound Blaster Z OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

jo jag fick ringa in idag oxh knappa in kod för att activera igen. (bytt cpu och Mkort)
det är OEM från komplett från början men det va ett tag sedan=)
ok så ja kan inte ha det på fler burkar aså. synd.
men om jag ska byta hdd då? samma visa då eller?

(dvs tanka ner ett och annvända min nyckel) ?

Visa signatur

*Define S Black *MSI X99S SLI PLUS *i7-5960X *Corsair 1000W *Ripjaws 32GB 3000MHz *GTX 980 Ti G1 Gaming *Kingston 240gb SSD *Crucial 1TB SSD *Asus ROG SWIFT *Custom vatten loop

Permalänk
Medlem

Ja, man KAN råna en bank med, men det är INTE tillåtet.
Jag vet att Microsoft går med på att licensera om en OEM hur många gånger som helst om man ringer dom och spelar dum.
Det kan jämföras med piratkopiering

Ändrat text som kunde missuppfattas som uppmaning till piratkopiering
Visa signatur

CPU: Intel Core i7 6700K Kylare: MSI Core Frozr L Moderkort: MSI Z170A Gaming M5 Grafikkort: MSI GeForce GTX 1080TI Minne: Corsair Vengeance 32GB (4x8GB) OS disk: Samsung 960 Pro M.2 512GB SSD Chassi: NZXT H440W Silent Ultra Nätdel: EVGA Supernova G2 750w Lagringsdisk: Western Digital Black 2TB Ljud: Sound Blaster Z OS: Windows 10 Pro

Permalänk

Så alternativen är att jag kan ***bort/moderator*** ringa till microsoft och be dom licensera om OEM eller köper jag bara en ny licens.

§7
Permalänk
Medlem
Skrivet av baconslaktaren:

Så allternativ en är att jag kan ***bort/moderator*** ringa till microsoft och be dom licensera om OEM eller köper jag bara en ny licens.

Det enda alternativet för att följa EULA är att köpa en ny licens.

Vill du däremot köra fult kan Microsoft godkänna licensen igen om du installerat den på ny hårdvara, men det är inte ok.
Det är som jag sa, samma sak dom en piratkopiering

Redigerat citat samt ändrat texten om piratkopiering
Visa signatur

CPU: Intel Core i7 6700K Kylare: MSI Core Frozr L Moderkort: MSI Z170A Gaming M5 Grafikkort: MSI GeForce GTX 1080TI Minne: Corsair Vengeance 32GB (4x8GB) OS disk: Samsung 960 Pro M.2 512GB SSD Chassi: NZXT H440W Silent Ultra Nätdel: EVGA Supernova G2 750w Lagringsdisk: Western Digital Black 2TB Ljud: Sound Blaster Z OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Konstigt isåfall att Microsoft ger dig en kod du ska knappa in på deras telefon för att activera igen? om det inte är lagligt?

från Microsoft

Hardware changes

If you made substantial hardware changes to your PC, such as replacing your hard drive or motherboard, you need to contact support to activate Windows by phone

en annan fråga eftersom ja kanske kommer behöva ett nytt senare, vart köper man ett billigast?

Visa signatur

*Define S Black *MSI X99S SLI PLUS *i7-5960X *Corsair 1000W *Ripjaws 32GB 3000MHz *GTX 980 Ti G1 Gaming *Kingston 240gb SSD *Crucial 1TB SSD *Asus ROG SWIFT *Custom vatten loop

Permalänk
Medlem

Alltså är det någon av er som läser licensavtalet ni godkänner vid installation?
En OEM är låst till hårdvaran den levereras med.
Den kan aktiveras automatiskt ett antal gånger, efter det gäller telefonaktivering.
Microsoft ser inte er hårdvara, det är en inbyggd spärr.
Då får man ringa dom.
Om du berättar sanningen för telefonisten får du ingen ny kod, det lovar jag dig.
Men så länge man klarar sig undan telefonist och bara kör den röststyrda tjänsten brukar det funka ändå.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 6700K Kylare: MSI Core Frozr L Moderkort: MSI Z170A Gaming M5 Grafikkort: MSI GeForce GTX 1080TI Minne: Corsair Vengeance 32GB (4x8GB) OS disk: Samsung 960 Pro M.2 512GB SSD Chassi: NZXT H440W Silent Ultra Nätdel: EVGA Supernova G2 750w Lagringsdisk: Western Digital Black 2TB Ljud: Sound Blaster Z OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av HampZZ:

Konstigt isåfall att Microsoft ger dig en kod du ska knappa in på deras telefon för att activera igen? om det inte är lagligt?

från Microsoft

Hardware changes

If you made substantial hardware changes to your PC, such as replacing your hard drive or motherboard, you need to contact support to activate Windows by phone

en annan fråga eftersom ja kanske kommer behöva ett nytt senare, vart köper man ett billigast?

Det du citerade gäller vid RETAIL licens.
Microsoft ger NOLL support vid OEM licens, det är bara tillverkaren av hårdvaran den levererades med som ger support.

Här är en snabbsumering http://windowstips.nu/oem-och-retail/

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 6700K Kylare: MSI Core Frozr L Moderkort: MSI Z170A Gaming M5 Grafikkort: MSI GeForce GTX 1080TI Minne: Corsair Vengeance 32GB (4x8GB) OS disk: Samsung 960 Pro M.2 512GB SSD Chassi: NZXT H440W Silent Ultra Nätdel: EVGA Supernova G2 750w Lagringsdisk: Western Digital Black 2TB Ljud: Sound Blaster Z OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

var bara en röststyrd som bad mig ange koden som visades i Windows. sedan fick jag en annan kod för att activera.

Visa signatur

*Define S Black *MSI X99S SLI PLUS *i7-5960X *Corsair 1000W *Ripjaws 32GB 3000MHz *GTX 980 Ti G1 Gaming *Kingston 240gb SSD *Crucial 1TB SSD *Asus ROG SWIFT *Custom vatten loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deejay_Alive:

Det du citerade gäller vid RETAIL licens.
Microsoft ger NOLL support vid OEM licens, det är bara tillverkaren av hårdvaran den levererades med som ger support.

Här är en snabbsumering http://windowstips.nu/oem-och-retail/

ok jag e med.
MEN varför går det då att fixa detta med Microsoft om det inte skulle gå enligt någon annan sida.
hade det inte varit lagligt hade det väl ändå inte funkat med deras egna telefon system och koder.
lyssnar hellre på deras egna hemsida än någon andra parts sida. står inget om det på deras sida, och det funkar?

jag är inte imot dig men man måste ju fråga.

Visa signatur

*Define S Black *MSI X99S SLI PLUS *i7-5960X *Corsair 1000W *Ripjaws 32GB 3000MHz *GTX 980 Ti G1 Gaming *Kingston 240gb SSD *Crucial 1TB SSD *Asus ROG SWIFT *Custom vatten loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av HampZZ:

ok jag e med.
MEN varför går det då att fixa detta med Microsoft om det inte skulle gå enligt någon annan sida.
hade det inte varit lagligt hade det väl ändå inte funkat med deras egna telefon system och koder.
lyssnar hellre på deras egna hemsida än någon andra parts sida. står inget om det på deras sida, och det funkar?

jag är inte imot dig men man måste ju fråga.

Någon annan part?
Ja, läs avtalet du godkänt när du installerade Windows så vet du exakt vart Microsoft själva står, för du tryckte väl inte bara "OK" och gick vidare utan att läsa igenom allt?

Lagligt är det, det är inte olagligt.
***bort/moderator***
Dock strider det mot Microsofts licenspolicy.

***bort/moderator***

Gäller det företag så kan man åka på licensinventering då Microsoft kräver genomgång av alla licenser.
Då är det lite värre.

Förresten, här har du en annan källa, microsoft direkt: http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_7-windows_install/how-exactly-does-windows-7-retail-vs-oem/fae7b2ab-c530-45e6-aeb3-cc55cf7b9231

OEM versions of Windows 7 are identical to Full License Retail versions except for the following:

- OEM versions do not offer any free Microsoft direct support from Microsoft support personnel

- OEM licenses are tied to the very first computer you install and activate it on

- OEM versions allow all hardware upgrades except for an upgrade to a different model motherboard

- OEM versions cannot be used to directly upgrade from an older Windows operating system

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 6700K Kylare: MSI Core Frozr L Moderkort: MSI Z170A Gaming M5 Grafikkort: MSI GeForce GTX 1080TI Minne: Corsair Vengeance 32GB (4x8GB) OS disk: Samsung 960 Pro M.2 512GB SSD Chassi: NZXT H440W Silent Ultra Nätdel: EVGA Supernova G2 750w Lagringsdisk: Western Digital Black 2TB Ljud: Sound Blaster Z OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Ett långskott, denna är jag inte alls säker på, men om du högerklickar på "Den här datorn" och tar egenskaper, så står Windows aktivering längst ner.
Står det OEM någonstans i Produkt id så är det en OEM, om inte så är det RETAIL eller VL.

Det är en chansning, var längesedan jag körde OEM men kolla det.

Tagit bort citat
Visa signatur

CPU: Intel Core i7 6700K Kylare: MSI Core Frozr L Moderkort: MSI Z170A Gaming M5 Grafikkort: MSI GeForce GTX 1080TI Minne: Corsair Vengeance 32GB (4x8GB) OS disk: Samsung 960 Pro M.2 512GB SSD Chassi: NZXT H440W Silent Ultra Nätdel: EVGA Supernova G2 750w Lagringsdisk: Western Digital Black 2TB Ljud: Sound Blaster Z OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

jaa jag hittade före du posta men hann tydligen inte redigera=)

Visa signatur

*Define S Black *MSI X99S SLI PLUS *i7-5960X *Corsair 1000W *Ripjaws 32GB 3000MHz *GTX 980 Ti G1 Gaming *Kingston 240gb SSD *Crucial 1TB SSD *Asus ROG SWIFT *Custom vatten loop

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Redigerat ett par inlägg som tydligen kunde uppfattas som uppmaning till piratkopiering (vilket inte var fallet). Citerar §7 i förebyggande syfte:

Citat:

§ 7 Piratkopiering
Det är inte tillåtet att sprida länkar till piratkopior. Det är inte heller tillåtet att diskutera hur man kringgår kopieringsskydd eller olovligen kopierar upphovsrättskyddade verk.

All antydan till innehav av piratkopierat material är förbjuden.

Trots att det kan vara lagligt att göra privata kopior är diskussioner om detta inte tillåtet. Svensk och internationell lagstiftning är svårtolkad och föränderlig och eftersom forumets moderatorer inte är jurister som kan bedöma varje enskilt fall är samtliga diskussioner av denna typ förbjudna. För mer information om § 7, se FAQ.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...