Vilket antivirus använder du?

Permalänk
Medlem

Vilket antivirus använder du?

Det skulle vara intressant att se vilket antivirus som folk kör. Är det de gamla rävarna eller de små uppstickarna som är populära bland forumbesökarna?
Siffor är kul

Jag har plockat ihop en lista över ett antal mer eller mindre vanliga antivirus. Tillverkare som har flera olika produkter står oftast enbart som företagsnamn eller varumärke, oftast är det ingen skillnad i antivirusmotor.

En fundering jag ofta har är om man ska välja det antivirus som många visa förtroende för eller om man ska satsa på en mer ovanlig produkt som man hoppas att virusmakarna inte brytt sig om att studera och hitta motmedel mot.
Vilken metod använder ni när ni väljer antivirus? Går ni på rykte, pris, testresultat?

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem

Du glömde "Inget".
Det ända jag personligen använder är Zone Alarm Free Firewall.
Inget annat behövs i min mening.

Körde McAfee 2 år (tror jag?) innan min period tog slut, sen gick jag över till vanliga AVG Körde det ungefär ett halvår innan jag blåste diskarna, sedan därefter har jag bara kört en gratis brandvägg i lite drygt ett år och funkar kalas

Permalänk
Medlem

Omröstningen lär bli lite missvisande dock eftersom många använder flera skydd för att komplettera andra.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ch1p:

Du glömde "Inget".
Det ända jag personligen använder är Zone Alarm Free Firewall.
Inget annat behövs i min mening.

Ej glömt, medvetet utelämnat.
Det jag är intresserad av är vilka antivirus som används, inte hur många som inte använder något.

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Avstängd

Bara sjukt att inte använda skydd när det finns gratisversioner om man inte har råd/lust att lägga pengar på antivirusprogram..de som inte skyddar sig är med och skapar problemet att virus sprider sig!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bakgrund:

Omröstningen lär bli lite missvisande dock eftersom många använder flera skydd för att komplettera andra.

flera antivirus samtidigt, det går väll inte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xellofan:

Ej glömt, medvetet utelämnat.
Det jag är intresserad av är vilka antivirus som används, inte hur många som inte använder något.

Ah jag som läste för fort och inte tillräckligt nogrannt! Mina ursäkter!

Skrivet av JSvanberg:

flera antivirus samtidigt, det går väll inte?

Går och går... Det kan uppstå problem mellan dom och andra komplikationer.
Du kan ju t.ex köra Avast, AVG eller något annat anti-virus skydd tillsamans med Malwarebytes Anti-Malware utan några problem.

Permalänk
Skrivet av JSvanberg:

flera antivirus samtidigt, det går väll inte?

jag har avast som AV Malwarebytes Anti-Malware för allt annat

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xellofan:

Ej glömt, medvetet utelämnat.
Det jag är intresserad av är vilka antivirus som används, inte hur många som inte använder något.

Men varför inte möjligheten att välja flera alternativ? Jag använder MSE antivirus och som skydd mot skadlig kod använder jag Malwarebytes.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Avast som antivirus... och Malwarebytes som kompliterande skydd..
Vad ska jag rösta på?

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Avstängd

Jag kör Kaspersky PURE 3.0 Total Security, det är snäppet vassare än Kaspersky Internet Security

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Malwarebytes är inte ett antivirus.
Kör både med avast och malwarebytes premium.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Men varför inte möjligheten att välja flera alternativ? Jag använder MSE antivirus och som skydd mot skadlig kod använder jag Malwarebytes.

Menar du att du kör båda två samtidigt real-time eller att du kör MSE real-time och Malwarebytes on-demand?

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem

Sunt förnuft borde finnas som alternativ

(Och eftersom massa inte förstår detta menar jag INTE att man ska skippa antivirus helt)

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xellofan:

Menar du att du kör båda två samtidigt real-time eller att du kör MSE real-time och Malwarebytes on-demand?

Båda i realtid. Malwarebytes är ju inget renodlat antivirus, utan ett skydd med verktyg som identifierar och tar bort infektioner - sådant som antivirus missar. Ja, MSE och andra sk anti-virusprogram säger ju sig ha skydd mot skadlig kod de också men min erfarenhet är att skadlig kod oftast kan undkomma dessa skydd.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av Xellofan:

Menar du att du kör båda två samtidigt real-time eller att du kör MSE real-time och Malwarebytes on-demand?

Är också väldigt nyfiken på detta:)

Permalänk
Medlem

Jag kör Bitdefender Free och betalversionen av Malwarebytes, båda i realtid med andra ord. Som nämnt ovan har ju inte programmen samma syfte och Malwarebytes kan köras samtidigt som annat.

Visa signatur

Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Zowie XL2546k | Sony A90J
[/color]

Permalänk
Medlem

AVG Free Antivirus 2014.
Comodo Free Firewall.

Båda jobbar perfekt.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Avstängd

Microsofts egna

Permalänk
Medlem

Avira. Har fått för mig att det inte drar så mycket ram och CPU, känns inte "i vägen" liksom.. märker aldrig av det.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av LPG:

Sunt förnuft borde finnas som alternativ

Men det gör det i så fall närmast omöjligt att ansluta datorn mot internet, om man går online utan skydd så är det idag oerhört svårt att undvika risker och dessutom så lär man som användare nån gång göra nått misstag.

Jag gillar att Avast har en funktion som kollar om programvaran i datorn är uppdaterad, är det andra program som har liknande funktioner?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LPG:

Sunt förnuft borde finnas som alternativ

Och det sunda förnuftet borde tala om för användaren att det räcker med att vara uppkopplad för att vara utsatt för virusattacker

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Båda i realtid. Malwarebytes är ju inget renodlat antivirus, utan ett skydd med verktyg som identifierar och tar bort infektioner - sådant som antivirus missar. Ja, MSE och andra sk anti-virusprogram säger ju sig ha skydd mot skadlig kod de också men min erfarenhet är att skadlig kod oftast kan undkomma dessa skydd.

Skrivet av Mytos:

Jag kör Bitdefender Free och betalversionen av Malwarebytes, båda i realtid med andra ord. Som nämnt ovan har ju inte programmen samma syfte och Malwarebytes kan köras samtidigt som annat.

Jag har försökt googla på vad som är skillnaden mellan Malwarebytes och antivirus men hittar inget bra svar. Är det någon grundläggande skillnad i metoder som programmen använder eller är det bara så att man på Malwarebytes är mycket duktigare på vissa typer av hot än andra tillverkare?

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xellofan:

Jag har försökt googla på vad som är skillnaden mellan Malwarebytes och antivirus men hittar inget bra svar. Är det någon grundläggande skillnad i metoder som programmen använder eller är det bara så att man på Malwarebytes är mycket duktigare på vissa typer av hot än andra tillverkare?

Definitionsmässig så innebär termen antivirus att programmen inriktar sig på specifika hot som jag skrev tidigare, vanligen granskas filer innan de sparas eller exekveras. Malwarebytes granskar HTTP 2.0 trafik som försöker injicera skadlig kod genom att utnyttja brister i din webbläsare. På vissa plan överlappar dessa metoder varandra.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Sunt förnuft borde finnas som alternativ

Det tyder ju bara på att du är okunnig om hur saker fungerar. Spelar ingen roll vad du gör. Är du uppkopplad så är du i risk zonen. Om du tror att virus endast kommer från skumma hemsidor, porr och skumma nedladdningar så kanske du borde läsa en artikel om virus och skadlig kod som skriven efter år 2000.

(Såg att du menade det som ett "komplement" med ett antivirus i ditt senare inlägg så tar tillbaka det jag sa. Men låter det stå kvar till andra personer med mindre sunt förnuft)

Skrivet av mrqaffe:

Men det gör det i så fall närmast omöjligt att ansluta datorn mot internet, om man går online utan skydd så är det idag oerhört svårt att undvika risker och dessutom så lär man som användare nån gång göra nått misstag.

Jag gillar att Avast har en funktion som kollar om programvaran i datorn är uppdaterad, är det andra program som har liknande funktioner?

Skrivet av Rajat:

Och det sunda förnuftet borde tala om för användaren att det räcker med att vara uppkopplad för att vara utsatt för virusattacker

Skrivet av LPG:

Sunt förnuft borde finnas som alternativ

Behöver ju inte ens vara uppkopplad för att få virus. Virus som sprids via usb enheter är ju ett bra exempel på det.

Edit: Använder Kaspersky + Malwarebytes själv

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men det gör det i så fall närmast omöjligt att ansluta datorn mot internet, om man går online utan skydd så är det idag oerhört svårt att undvika risker och dessutom så lär man som användare nån gång göra nått misstag.

Jag gillar att Avast har en funktion som kollar om programvaran i datorn är uppdaterad, är det andra program som har liknande funktioner?

Skrivet av Rajat:

Och det sunda förnuftet borde tala om för användaren att det räcker med att vara uppkopplad för att vara utsatt för virusattacker

Jo självklart ska man ha någon sorts antivirus. Det jag menar är att man ska ju helst undvika skumma sidor och liknande om man är smart

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Datavetare

Antivirus är ett ett gissel, nästan alla jag testat påverkar ju systemprestanda så mycket att det blir helt ohållbart att ha skiten installerat på vissa typer av enheter.

Enda programmet jag testat som har en rimlig påverkan på systemet är "Microsoft Security Essentials", så kör det och inget annat. Men man får lite känslan av att det kanske inte riktigt räcker ända fram i alla lägen.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Kör med ESET NOD 32 på huvuddatorn. Har alltid kört det, trivs med det, och tycker det funkar bra.
På alla andra datorer lägger jag in Avast.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Kört med F-Secure i ett par år nu och det är väl det programmet jag gillar mest.

Har provat Bitdefender och Kaspersky men går alltid tillbaka till F-Secure.

Permalänk
Keeper of Traditions

Har kört Avast under lång tid, men bytte till Bitdefender när de gav ut gratisnycklar bara för att få testat något nytt... Känner väl inte direkt att det är bättre, så när gratisperioden går ut går jag tillbaks till Avast.

Kompletterat med ZoneAlarm får man ett helt okej skydd.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.