Windows 8.1 pro student - 549kr

Permalänk

Windows 8.1 pro student - 549kr

Tjao! Hoppas detta är rätt del

Tänkte eventuellt köpa in en dator snart och då jag inte har något operativsystem så tillkommer såklart även det. Är student och upptäckte idag att windows har någon deal angående windows 8.1 pro och med studenter med studentkortet (vilket jag har). För 549kr så får man 8.1 pro "student", tycker priset verkar smått overkligt bra och undrar bara ifall någon kan uttala sig om ifall det är den vanliga pro-versionen? Tycker enligt beskrivningen att det verkar så men är inte heller tillräckligt säker för att känna mig lugn

Här är en länk btw: http://www.microsoftstore.com/store/mseea/sv_SE/pdp/Windows-8...

Står även under att det går att köpa 5 exemplar/år, någon som vet ifall det existerar en svarta-marknaden för operativsystem?

Permalänk
Medlem

Kolla med din högskola/institution om du har tillgång till Dreamspark. Då har du det gratis.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Helt vanlig pro med studentpris. Max fem exemplar per år är för att begränsa svarthandeln med rabatterade licenser.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

Jag råder dig till att registrera dig på www.dreamspark.com och därefter ladda ner windows 8.1 pro industrial!
Det är helt gratis bara att verifiera med mecenat kortet.

Med vänliga Hälsningar Magnus

Visa signatur

CPU: 9700K 4,9Ghz Kylning:Custom Vatten MB: Gigabyte Z390 Elite GFX: RX6900 XT

Permalänk
Medlem

Slutar inte dessa licenser fungera efter x antal år?

Permalänk

En helt äkta Pro-version av Windows till de fattiga studenterna, så sant!

Skrivet av Sveklockarn:

Slutar inte dessa licenser fungera efter x antal år?

Nej, det är en Pro-version. Annars hade den behövt heta något annat.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk

Kul att höra att det är en vanlig pro-kopia, speciellt när den är billigare än vanliga versionen! Verkar dock inte som att dreamspark är för gymnasieelever Bor dock fortfarande hemma så har inga som helst problem att lägga ut 500 för ett så prisvärt operativsystem! Fattar dock inte riktigt varför det är just operativsystem de säljer så billigt, det är väl något man köper för främst hembyggda datorer? Undrar hur många som har användning av det med tanke på att elektronikkedjornas datorer redan kommer med ett färdigt installerat, och hur stor del av alla datorer i Sverige är hemmabyggda? Tycker det verkar som att de flesta inte har en aning om att man ens kan bygga eget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BigWaterSplash:

Kul att höra att det är en vanlig pro-kopia, speciellt när den är billigare än vanliga versionen! Verkar dock inte som att dreamspark är för gymnasieelever Bor dock fortfarande hemma så har inga som helst problem att lägga ut 500 för ett så prisvärt operativsystem! Fattar dock inte riktigt varför det är just operativsystem de säljer så billigt, det är väl något man köper för främst hembyggda datorer? Undrar hur många som har användning av det med tanke på att elektronikkedjornas datorer redan kommer med ett färdigt installerat, och hur stor del av alla datorer i Sverige är hemmabyggda? Tycker det verkar som att de flesta inte har en aning om att man ens kan bygga eget.

Du skrev att du var student, så det var därför jag tipsade om Dreamspark.

Även om inte alla bygger datorer kanske man har behov av att uppgradera från en äldre version av Windows. Sedan 80-talet är "datorkulturen" stark i Sverige - många har datorer som intresse och bygger därför sin egen burk.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Skrivet av saturday_sun:

Du skrev att du var student, så det var därför jag tipsade om Dreamspark.

Även om inte alla bygger datorer kanske man har behov av att uppgradera från en äldre version av Windows. Sedan 80-talet är "datorkulturen" stark i Sverige - många har datorer som intresse och bygger därför sin egen burk.

Lel, måste be om ursäkt, vet inte vad jag skrev egentligen men fel vad det i alla fall Nej, men det kallas i alla fall "studentkort" och gäller då även gymnasieelever, vet inte riktigt varför men så är det! Där fanns Microsoft rabatten med så gissar att den på något sätt ska funka för mig med, har dock igen riktig koll hur jag ska bevisa att jag är "student" lol.

Ber igen om ursäkt för otydligheter!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av BigWaterSplash:

Fattar dock inte riktigt varför det är just operativsystem de säljer så billigt

MS vill att ungdomar ska hålla sig borta från konkurrerade operativsystem, då framstår de som "snälla" när de delar ut win gratis och de vet att de ändå inte tappar försäljning eftersom alternativen är andra os eller piratMS, pengarna drar de in sedan när studenterna kräver MS mjukvara på företagen (eftersom de är indoktrinerade på det) som då får betala dyrt för sina licenser.

Om du har Mecenatkort kan du registrera dig via Pellesoft om skolan inte har Dreamspark avtal.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Om du har Mecenatkort kan du registrera dig via Pellesoft om skolan inte har Dreamspark avtal.

Har http://www.studentkortet.se/, är det två olika företag som ger ut eller? Står att mecenatkortet ska komma automatiskt, så gissar att det borde komma! Går första året så var inte många dagar sedan jag började (2).

Permalänk
Medlem
Skrivet av BigWaterSplash:

Lel, måste be om ursäkt, vet inte vad jag skrev egentligen men fel vad det i alla fall Nej, men det kallas i alla fall "studentkort" och gäller då även gymnasieelever, vet inte riktigt varför men så är det! Där fanns Microsoft rabatten med så gissar att den på något sätt ska funka för mig med, har dock igen riktig koll hur jag ska bevisa att jag är "student" lol.

Ber igen om ursäkt för otydligheter!

No worries Bara köp din licens, blir nog inga problem.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av BigWaterSplash:

Har http://www.studentkortet.se/, är det två olika företag som ger ut eller? Står att mecenatkortet ska komma automatiskt, så gissar att det borde komma! Går första året så var inte många dagar sedan jag började (2).

Om Mecenatkortet
Mecenatkortet skickas kostnadsfritt till studerande från första årskurs på gymnasiet fram till examen från universitet eller högskola. Under läsåret 14/15 skickar vi ut ca 1,3 miljoner Mecenatkort. Det finns även digitalt i vår app som hittills har laddats ner närmare 550 000 gånger.

http://www.mecenat.se/om-mecenat/om-kortet
Du kanske får vänta lite så att administrationen hinner med eller kontakta dem, eller så kan du prova appvarianten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Om Mecenatkortet
Mecenatkortet skickas kostnadsfritt till studerande från första årskurs på gymnasiet fram till examen från universitet eller högskola. Under läsåret 14/15 skickar vi ut ca 1,3 miljoner Mecenatkort. Det finns även digitalt i vår app som hittills har laddats ner närmare 550 000 gånger.

http://www.mecenat.se/om-mecenat/om-kortet
Du kanske får vänta lite så att administrationen hinner med eller kontakta dem, eller så kan du prova appvarianten.

Gissar väl att det kommer som sagt Men på microsoft webbsida verifierar jag det som "dokumentation" eller? Är det meningen då att jag sak scanna Mecenatkortet och sedan bifoga det? Tolkar det så i alla fall

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av BigWaterSplash:

Gissar väl att det kommer som sagt Men på microsoft webbsida verifierar jag det som "dokumentation" eller? Är det meningen då att jag sak scanna Mecenatkortet och sedan bifoga det? Tolkar det så i alla fall

Jag har aldrig loggat in på det sättet utan jag har gått in via inloggningen på högskolan, men det kanske finns nån annan som kan detaljerna om det inte framgår av sidan hur du ska göra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Tagit bort meningslöst inlägg och inlägg som bröt mot §9:

Citat:

§ 1.6 Meningslösa inlägg som inte för diskussionen framåt är förbjudna. Detta omfattar inlägg som utan vidare motivering uttrycker medhåll eller missnöje. Andra exempel är länkar utan beskrivning eller sammanhang samt inlägg som enbart innehåller citat. Memebilder och andra roliga bilder för nästan aldrig diskussionen framåt.
§ 9
Marknadsföring och annonsering
Forumet får inte användas för annonsering eller marknadsföring av egen eller andras verksamhet. Privatpersoner ska använda Marknad för all slags handel. Det räknas alltid som marknadsföring att sprida länkar som är utformade så att någon tjänar pengar, får poäng eller liknande när de används. Ett annat exempel är platsannonser. För sådana hänvisar vi till vår särskilda jobbavdelning

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av BigWaterSplash:

Gissar väl att det kommer som sagt Men på microsoft webbsida verifierar jag det som "dokumentation" eller? Är det meningen då att jag sak scanna Mecenatkortet och sedan bifoga det? Tolkar det så i alla fall

så är det

Visa signatur

CPU: 9700K 4,9Ghz Kylning:Custom Vatten MB: Gigabyte Z390 Elite GFX: RX6900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

Kolla med din högskola/institution om du har tillgång till Dreamspark. Då har du det gratis.

Trams. Du får inte tillgång till Windows 8 med vanliga Dreamspark, utan ditt lärosäte behöver Dreamspark Pro. Det är det långt ifrån alla som har.
Det är dessutom långt ifrån samma sak att köpa Windows 8 på Dreamspark jämfört med genom erbjudandet TS talar om, då Dreamspark-licensen t.ex. inte tillåter att du tjänar pengar genom operativsystemet.

Permalänk
Medlem

Som någon redan nämnt, registrera dig hos pellesoft, har du csn/mecanat kortet så betalar du in en "aktiveringsavgift" för ditt pellesoft konto vilket är dryga 100:- efter det har du fri tillgång till en hela drös med microsoft mjukvaror (utom office).
När jag studerade (3år sedan) så fanns i alla fall allt man kunde tänka sig, w7, xp, visual studio, m.m

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk

Ah, då förstår jag. Tack för hjälpen alla !