Vista eller Win7 för en äldre bärbar?

Permalänk
Medlem

Vista eller Win7 för en äldre bärbar?

Hejsan alla Windowsproffs!

Det visade sig att dottern inte ville ha en stationär dator (AMD 965BE+HD6950), hon vill ha en bärbar.
Hon spelar mest Minecraft (hon är 10 så om några år skall jag ge henne en kopia av The Orange Box och visa henne HL2, TF2 mfl...)

Jag fick nyligen en bärbar som verkar vara någorlunda ok, en HP/Compaq 6715b.
Den kör med en AMD Turin64 X2 TL-60, en tvåkärnig 2GHz CPU.
Inte det snabbaste, men jag tror att den duger till att spela Minecraft på.
Hade tänkt maxa RAM och stoppa in en SSD för att snabba upp den så gott det går.
Problemet är att den har XP och Minecraft kör inte alls bra på XP, det blir för slött.

Mina fråga är:
Räcker det att lägga på Vista på den?
På HPs hemsidor finns drivisar för XP, Vista och Win7.
Jag är tveksam till att köpa en Win7 licens till den.

Vad säger proffsen?
Vad är skillnaden mellan Vista och Win7 på en "äldre" dator som mest kommer att köra Minecraft?

Tack!

Permalänk

Nu skulle jag inte kalla mig själv ett Windows proffs men i mitt fall hade jag kört med Sjuan. Anledningen är ganska enkel: Vista vart i början katastrofalt ostabilt och för att fixa dessa problem så lades massa patchar på och (någon kan rätta mig om jag har fel) fler processer körs för att systemet skall fungera bra.
Resultatet av detta är att Vista drar aningen mer i prestanda än Windows 7 (marginalt) men annars sätt så är det samma sak mellan dessa två. Windows 7 är också modernare så det kommer klara sig framöver med åren bättre. Det och att fler applikationer har stöd till sjuan.

//MVH

Visa signatur

Jag kan hittas på 127.0.0.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Hejsan alla Windowsproffs!

Det visade sig att dottern inte ville ha en stationär dator (AMD 965BE+HD6950), hon vill ha en bärbar.
Hon spelar mest Minecraft (hon är 10 så om några år skall jag ge henne en kopia av The Orange Box och visa henne HL2, TF2 mfl...)

Jag fick nyligen en bärbar som verkar vara någorlunda ok, en HP/Compaq 6715b.
Den kör med en AMD Turin64 X2 TL-60, en tvåkärnig 2GHz CPU.
Inte det snabbaste, men jag tror att den duger till att spela Minecraft på.
Hade tänkt maxa RAM och stoppa in en SSD för att snabba upp den så gott det går.
Problemet är att den har XP och Minecraft kör inte alls bra på XP, det blir för slött.

Mina fråga är:
Räcker det att lägga på Vista på den?
På HPs hemsidor finns drivisar för XP, Vista och Win7.
Jag är tveksam till att köpa en Win7 licens till den.

Vad säger proffsen?
Vad är skillnaden mellan Vista och Win7 på en "äldre" dator som mest kommer att köra Minecraft?

Tack!

Kör på Sjuan. Vista är ett jävla härke rent ut sagt. Dessutom är det ingen som utvecklar med Vista i åtanke längre eftersom marknadsandelen är under 5%. Bättre att vara safe och köra sjuan.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

jag säger lätt Windows 7 alla dar i veckan, då det är nyare och känns mer lätt drivet än Vista från grunden.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Hedersmedlem

Jag bytte nyligen från Vista till W7 när jag satte en Intel SSD + 2GB mer minne i min HP 6715b, fungerar perfekt. Använder den fortfarande pga den utmärkta skärmen på 1680x1050. Se till att hämta alla drivrutiner/programvaror som behövs från HP först.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Kör på Win 7 kräver mindre av datorn.

Visa signatur

MSI GX660 Core i5-480 4GB 500GB 15.6 ATI HD5870
MSI GX740 17'' Intel i5-430M/640GB/4GB/ATI HD5870

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Räcker det att lägga på Vista på den?
På HPs hemsidor finns drivisar för XP, Vista och Win7.
Jag är tveksam till att köpa en Win7 licens till den.

Om du redan har en Vista-licens så kör på den. Om du inte har någon licens utan skall köpa Vista eller W7, kör på W7.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Jag skulle köra på windows 8, har varit snabbare än windows 7 på alla bärbara datorer jag har installerat det på. Iofs fanns det bara drivrutiner upp till windows 7 sa du, men jag har inte installerat en ända drivrutin sedan jag skaffade windows 8.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jah har en HP6715b som jag kör W7 på, ingen raket men fungerar stabilt och bra.

Permalänk
Avstängd

jag hade kört windows 8 då den är lättdragen osv men 7an är med bra vista nja ..är ju egentligen bra lik sjuan och går att få att funka typ lika bra även om det inte är trevligaste win så är det mest alla uppdateringar och starten som är såsigare och skillnaden är ganska liten egentligen så på en gammal burk och om man har vista liggande så ser jag ingen större anledning att köpa en licens som är dyrare än datorn och skulle själv köra vista på den

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Avstängd

Skulle också satsa på Windows 8 i första hand, 7an i andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

Skulle också satsa på Windows 8 i första hand, 7an i andra.

Mycjet tveksamt om Windows 8 fungerar på den så pass gamla hårdvaran som en HP6715b är.

Permalänk
Medlem

Windows 8.1 har mera drivers för gammal hårdvara "out-of-box" pluss att den drar mindre resurser än windows 7, men annars Windows 7 helt klart om 8an inte är ett alternativ.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Jag fick en likvärdig av mamma som jag skulle leka med, bytte till ssd la först in win 7 sedan win 8 och datorn går mycket smidigare och lättare med win 8.
Så jag rekomenderar win 8

Visa signatur

Asus tuf B450 pro gaming. Amd Ryzen 5 3400g, Kingston A2000 M.2 250GB, HyperX Fury RGB 16GB 3200MHz DDR4

Permalänk
Medlem

Har man inte xx dagar på sig att testa OSet innan man måste aktivera den? Iaf är det väl så med 7:an?

I så fall testa... Att installera win 7/8 tar ju max en timme.. Sen in med minecraft å kolla så att det flyter...

Visa signatur

Citera gärna om du vill att jag ska hitta tillbax.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoWin:

Mycjet tveksamt om Windows 8 fungerar på den så pass gamla hårdvaran som en HP6715b är.

Om det funkar på äldre Pentium 4 hårdvara som är 10år så funkar det nog med laptops som är 5-6år också. dessutom så går det att installera win7 drivers om man skulle sitta på väldigt ovanliga ljud/nätverkskretsar. Win 8 är betydligt resurssnålare än win7. Start is back är dock att rek till 8an för att få 7ans utseende.

Visa signatur

Ryzen 7800x3D, Ryzen 5600G, ASUS TUF 7900 XT, MSI RX 6600

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArKAN:

Start is back är dock att rek till 8an för att få 7ans utseende.

eller "classic start menu 4.1.0" Flyter riktigt bra och bra med inställningar.

Visa signatur

Asus tuf B450 pro gaming. Amd Ryzen 5 3400g, Kingston A2000 M.2 250GB, HyperX Fury RGB 16GB 3200MHz DDR4

Permalänk
Avstängd

minimum krav på 8an och samma på 7an och typ samma på vista med för den delen
1 GHz or faster processor
1 GB RAM (32-bit) or 2 GB RAM (64-bit)
16 GB available hard disk space (32-bit) or 20 GB (64-bit)
DirectX 9 graphics device with WDDM 1.0 or higher driver

men 8an vore som sagt att föredra och alla 3 funkar ganska bra så länge man har en dualcore med 2gb ram och min gammle laptop var ganska mycket gladare med med 8an än 7an på e350 1.6 ghz dualcore så nog är 8an snabbare men är ju inte dag och natt

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Varför skulle minecraft ha lägre prestanda på XP? Utöver det tänker jag gå mot strömmen och säga testa annat än Windows också?

Opensource drivrutinerna borde vara bättre skulle jag tycka.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Spontant känns det ju som om du skulle köpa en bättre bärbar direkt istället för att uppgradera med nya saker som i slutändan är bra nära priset på något finare:/

För 2-3k så får du ju en schysst laptop på blocket/tradera men bra mycket kraftigare saker och med inkluderat OS.

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curemylife:

Spontant känns det ju som om du skulle köpa en bättre bärbar direkt istället för att uppgradera med nya saker som i slutändan är bra nära priset på något finare:/

För 2-3k så får du ju en schysst laptop på blocket/tradera men bra mycket kraftigare saker och med inkluderat OS.

Det tycker jag låter som en dålig idè.

Hans dotter spelar Minecraft som flyter dåligt med XP.

Han har redan verktyget/hårdvaran en HP/Compaq 6715b. Den duger absolut till att spela Minecraft på.

Och att maxa RAM och stoppa in en SSD för att snabba upp den så gott det går, är ingen dum idè alls och behöver inte kosta många hundralappar alls.

Och speciellt inte om man är smart och tar till Marknaden här på Swec. (vilket jag personligen hade gjort)

Så varför lägga 2-3k på en ny bärbar, när man redan har det som krävs? Det är ju bara dumt.

TS/ Lägg in 7:an

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Det tycker jag låter som en dålig idè.

Hans dotter spelar Minecraft som flyter dåligt med XP.

Han har redan verktyget/hårdvaran en HP/Compaq 6715b. Den duger absolut till att spela Minecraft på.

Och att maxa RAM och stoppa in en SSD för att snabba upp den så gott det går, är ingen dum idè alls och behöver inte kosta många hundralappar alls.

Och speciellt inte om man är smart och tar till Marknaden här på Swec. (vilket jag personligen hade gjort)

Så varför lägga 2-3k på en ny bärbar, när man redan har det som krävs? Det är ju bara dumt.

TS/ Lägg in 7:an

Jag tänkte för framtida applikationer:) Hon kanske blir tagen av Sims 4? En ssd kostar ju lite och det lät som om en ny Win 7 licens skulle inköpas och där går ju en tusenlapp iaf:)

Det var ju som sagt bara ett tips för att slippa lägga pengar på något som snabbt kan bli utdaterat.

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Curemylife:

Spontant känns det ju som om du skulle köpa en bättre bärbar direkt istället för att uppgradera med nya saker som i slutändan är bra nära priset på något finare:/

För 2-3k så får du ju en schysst laptop på blocket/tradera men bra mycket kraftigare saker och med inkluderat OS.

Kan du tipsa om en som har 16:10 skärm i bra upplösning för de pengarna eftersom du verkar ha bättre koll på detta än jag har. Skärmen var nästan hela anledningen till att jag köpte denna och de gånger jag letat nytt har alla med hyfsat högupplöst 16:10 kostat multum.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Kan du tipsa om en som har 16:10 skärm i bra upplösning för de pengarna eftersom du verkar ha bättre koll på detta än jag har. Skärmen var nästan hela anledningen till att jag köpte denna och de gånger jag letat nytt har alla med hyfsat högupplöst 16:10 kostat multum.

Tror inte det finns på önskelistan ens

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Kan du tipsa om en som har 16:10 skärm i bra upplösning för de pengarna eftersom du verkar ha bättre koll på detta än jag har. Skärmen var nästan hela anledningen till att jag köpte denna och de gånger jag letat nytt har alla med hyfsat högupplöst 16:10 kostat multum.

Haha ledsen, där finns det inte så mycket jag kan göra för dig, du kan dock köra ett lite udda format med chromebook pixel och köra någon linux dist istället:)

En bra bit ifrån budget fortfarande men för TS visste jag inte att 16:10 var ett krav.

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Curemylife:

Haha ledsen, där finns det inte så mycket jag kan göra för dig, du kan dock köra ett lite udda format med chromebook pixel och köra någon linux dist istället:)

En bra bit ifrån budget fortfarande men för TS visste jag inte att 16:10 var ett krav.

Det är väl inte så långsökt att tro med tanke på att det var det största säljargumentet för 6715b, för mig iaf. 1680x1050 för 5000kr vid den tidpunkten var mycket tilltalande. Jag köpte några Lenovo vid samma tidpunkt med en i princip identisk skärm men Intel-prylar i. Kostade 18 000, styck.

Edit: Missade att det gällde en 10-åring, så då är nog kraven inte riktigt samma, så jag släpper vidare diskussioner om detta.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoWin:

Mycjet tveksamt om Windows 8 fungerar på den så pass gamla hårdvaran som en HP6715b är.

Jag är övertygad om att det funkar, jag kör Win8 på en gammal hp 2510p från 2007 utan problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curemylife:

Haha ledsen, där finns det inte så mycket jag kan göra för dig, du kan dock köra ett lite udda format med chromebook pixel och köra någon linux dist istället:)

En bra bit ifrån budget fortfarande men för TS visste jag inte att 16:10 var ett krav.

Men lägg ner nu!

16:10 är nog inte ett krav för en 10 åring, det vart kanske det för pappan en gång i tiden. men inte för en 10 åring som vill spela minecraft.

Du måste ju ändå vara lite realistisk och tänka till, och se till behovet vad som önskas. Eller?

Se det så här:

TS vill inte ha köpråd på hårdvara. Det finns inte på listan ens!!

Utan ett OS som funkar bäst på en HP/Compaq 6715b.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Windows 8.1 skulle iallafall jag slängt in

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Men lägg ner nu!

16:10 är nog inte ett krav för en 10 åring, det vart kanske det för pappan en gång i tiden. men inte för en 10 åring som vill spela minecraft.

Du måste ju ändå vara lite realistisk och tänka till, och se till behovet vad som önskas. Eller?

Se det så här:

TS vill inte ha köpråd på hårdvara. Det finns inte på listan ens!!

Utan ett OS som funkar bäst på en HP/Compaq 6715b.

Citera fel?

Sorry ändå, snuddade på OffT men å andra sidan har inte TS inflikat sedan han skapade tråden.. Jag vet att Windows nycklar säljs för trevliga priser från användare på G2A.com.

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."