städa datorn efter föräldrar

Permalänk
Medlem

städa datorn efter föräldrar

Min mor har varit på besök i ca en vecka och använt min dator för webben bara.

Nu känns det som att datorn blivit lite annorlunda, den har börjat krascha från strömsparläge, dropbox verkar ha försvunnit och flikar öppnas inte i bakgrunden samtidigt som nuvarande flik också öppnar samma sida (när man trycker på mellanknappen).

Jag har windows 8, vad ska jag köra för program för att kolla igenom datorn om hon har klickat på någons länk på facebook eller epost och laddat ner nåt skit?

Permalänk
Hjälpsam

Klassisk systemåterställning till tidigare punkt?

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Du kan "fräscha upp" windows 8 genom felsökningsmenyerna det kan hjälpa: http://windows.microsoft.com/en-us/windows-8/restore-refresh-...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kanske är dags för en format C: iaf??

Visa signatur

Citera gärna om du vill att jag ska hitta tillbax.

Permalänk
Rekordmedlem

Du skulle ha gjort en backup på webläsaren innan så kunde du bara ha lagt tillbaka den, det låter ju som det är webbläsaren snarare än datorn som påverkats.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du skulle ha gjort en backup på webläsaren innan så kunde du bara ha lagt tillbaka den, det låter ju som det är webbläsaren snarare än datorn som påverkats.

jag ser till att hon använder en annan webbläsare (Firefox) än vad jag gör (Chrome)

Permalänk
Medlem
Skrivet av dammskog:

jag ser till att hon använder en annan webbläsare (Firefox) än vad jag gör (Chrome)

protip: man kan använda olika konton i samma webbläsare, iaf i chrome.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av morxy49:

protip: man kan använda olika konton i samma webbläsare, iaf i chrome.

Nja användarprofiler är faktiskt den stora nyheten i Chrome 38 så det lär du inte kunna göra redan nu....
Däremot är det många år sedan FF kom med det.
http://www.idg.se/2.1085/1.580564/anvandarprofiler-kommer-til...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nja användarprofiler är faktiskt den stora nyheten i Chrome 38 så det lär du inte kunna göra redan nu....
Däremot är det många år sedan FF kom med det.
http://www.idg.se/2.1085/1.580564/anvandarprofiler-kommer-til...

jaha, vad är detta då? har jag lyckats gå in i framtiden på något sätt?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Du borde i framtiden skapa ett gästkonto i Windows utan några som helst rättigheter som hon kan använda när hon surfar.

Finns det ingen loggbok i windows så man kan se händelser, typ installationer och varningar? Har för mig att jag använt den på XP men inte på senare versioner så vet inte om den finns eller hur man kommer åt den.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av morxy49:

jaha, vad är detta då? har jag lyckats gå in i framtiden på något sätt?

http://i.imgur.com/8V6OKYw.png

Där ser man, de kanske är tidiga med det eller så är det nåt annat de har på gång, 37an var hursomhelst buggig och har redan uppdaterats några underversioner på slutsiffran, jag kunde inte titta på tv4 efter uppdateringen till 37 "slutar på .94" men nu med .102 så funkar det igen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Där ser man, de kanske är tidiga med det eller så är det nåt annat de har på gång, 37an var hursomhelst buggig och har redan uppdaterats några underversioner på slutsiffran, jag kunde inte titta på tv4 efter uppdateringen till 37 "slutar på .94" men nu med .102 så funkar det igen.

det där har funnits länge. versionsnummer vet jag inte, men minst ett års tid i alla fall.
vet att jag lånade ut min dator till mor min några gånger och det var ca ett år sedan.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Vad är det med äldre personer och deras totala förmåga att krossa operativsystem?! Klickar dom på alla pop-ups och laddar ner allt som blinkar?! Skrämmande... Lycka till OP, systemåterställning brukar alltid funka för mig. Eller komplett ominstallation av Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Vad är det med äldre personer och deras totala förmåga att krossa operativsystem?! Klickar dom på alla pop-ups och laddar ner allt som blinkar?! Skrämmande... Lycka till OP, systemåterställning brukar alltid funka för mig. Eller komplett ominstallation av Windows

Jupp, de gör dom... Vet inte hur många gånger i månaden jag måste springa runt och fixa folks datorer efter dom har gjort samma sak om och om igen. Något blinkar och säger "du har virus!!!11!!11!" och dom tankar ned allt den lilla fina pop-up'en säger och sedan måste jag komma och fixa deras "otroligt sega dator".
Även om man säger till dom att inte göra X eller Y så är det precis vad dom gör några dagar senare. Tar bara ett par dagar så har dom installerat allt skit jag precis tog bort...

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Jupp, de gör dom... Vet inte hur många gånger i månaden jag måste springa runt och fixa folks datorer efter dom har gjort samma sak om och om igen. Något blinkar och säger "du har virus!!!11!!11!" och dom tankar ned allt den lilla fina pop-up'en säger och sedan måste jag komma och fixa deras "otroligt sega dator".
Även om man säger till dom att inte göra X eller Y så är det precis vad dom gör några dagar senare. Tar bara ett par dagar så har dom installerat allt skit jag precis tog bort...

låter som en rolig syssla..
jag tycker jag har det nog med min mor som inte vet vad skillnaden på Word och Windows är, men vissa har det vist mycket värre

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Jupp, de gör dom... Vet inte hur många gånger i månaden jag måste springa runt och fixa folks datorer efter dom har gjort samma sak om och om igen. Något blinkar och säger "du har virus!!!11!!11!" och dom tankar ned allt den lilla fina pop-up'en säger och sedan måste jag komma och fixa deras "otroligt sega dator".
Även om man säger till dom att inte göra X eller Y så är det precis vad dom gör några dagar senare. Tar bara ett par dagar så har dom installerat allt skit jag precis tog bort...

Hahaha känner igen den situationen

- "Men varför laddade du ner det här crap-programmet som har sabbat alla dina drivers?"
- "Den sa att datorn skulle gå sönder annars"
- "..."